Ford Escorttiin uutta moottoria?
Ford Escorttiin uutta moottoria?
Mulla on tällä hetkellä menopelinä Ford Escort 1.4 -96 ja kävi tuossa pari päivää sitten sellainen källi, että ajoin autolla lyhyen matkan niin, että moottorissa ei ollut öljyä. Kone kävi tietysti kuumenemaan, haisemaan ja pitämään traktorimaista ronksutusta, joten pysäytin auton ja kävin toisella autolla ostamassa öljyä siihen. Kippasin öljyt moottoriin ja käynnistin auton. Moottorin pitämä meteli laantui tavalliseksi ja matka jatkui. Tuntuu kuitenkin siltä, että koneesta olisi kadonnut jonkin verran tehoja, mikä ilmenee huomattavasti surkeampana kiihtyvyytenä (0-80 ~20 sekuntia, sekä kylmällä että lämpöisellä moottorilla) ja roimasti pudonneena huippunopeutena. Mitä mieltä ootte, johtuuko tuo tehohäviö siitä, että autolla ajettiin muutama kilometri ilman öljyjä?
Mieleen juolahti sitten, että jospa tuohon ostaisi jostain varaosa-autosta uuden moottorin (kun onhan tuo 1.4 terveenäkin aivan jumalattoman laiska). Ajattelin vaihtaa samalla isompaan moottoriin, 1.6 tai 1.8-litraiseen. Vaatiiko isomman moottorin vaihto esim. rumpujarrujen vaihtamista levyjarruihin tai vastaavaa? Ja onko mk5 ja mk6 Escorteissa samanlaiset moottorinkiinnikkeet, jos sattuisi sen moottorin hommaamaan vanhempikoppaisesta Eskosta? Jos jollain on kokemusta moottorinvaihdosta Escorttiin, niin kokemuksia otetaan vastaan.
Mieleen juolahti sitten, että jospa tuohon ostaisi jostain varaosa-autosta uuden moottorin (kun onhan tuo 1.4 terveenäkin aivan jumalattoman laiska). Ajattelin vaihtaa samalla isompaan moottoriin, 1.6 tai 1.8-litraiseen. Vaatiiko isomman moottorin vaihto esim. rumpujarrujen vaihtamista levyjarruihin tai vastaavaa? Ja onko mk5 ja mk6 Escorteissa samanlaiset moottorinkiinnikkeet, jos sattuisi sen moottorin hommaamaan vanhempikoppaisesta Eskosta? Jos jollain on kokemusta moottorinvaihdosta Escorttiin, niin kokemuksia otetaan vastaan.
Re: Ford Escorttiin uutta moottoria?
Kyllä sinne voi helposti 1,6 tai 1,8 koneen vaihtaa. Etujarrut vaihtuvat isompiin vasta 1.8/130hv versiossa ja takajarrut voivat olla rummuilla rs2000 mallissakin ja vieläpä samankokoiset kuin normi 1,4-1,8 escon abs:lla varustetuissa malleissa (halkaisija 20cm, absittomassa 18cm). Jarrut eivät tuota siis ongelmaa. Nykyiset moottorin kiinnikkeet ovat myös käyttökelpoiset vaikka vaihtaisit tilalle vanhemman koneen (kunhan on zetec).
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
Escort RS2000 F1 edition -96
Re: Ford Escorttiin uutta moottoria?
teme69 kirjoitti:Nykyiset moottorin kiinnikkeet ovat myös käyttökelpoiset vaikka vaihtaisit tilalle vanhemman koneen (kunhan on zetec).
Eikös tuo 1.4 moottori ole cvh?
Re: Ford Escorttiin uutta moottoria?
Onhan tuo! Pieni ajatuskatko. Kiinnikkeet siis tarvitaan myös zetecistä jos sellaisen pellin alle lyö. Jarruissa ei kuitenkaan ongelmaa.Tpa84 kirjoitti: Eikös tuo 1.4 moottori ole cvh?
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
Escort RS2000 F1 edition -96
Re: Ford Escorttiin uutta moottoria?
Kiitoksia vastauksista!
Tuo tehohäviöongelma ratkesi pienellä järkeilyllä, ja kun oltiin järkeilty, niin osattii etsiä vikaa oikeasta paikasta ja löytyihän se vika loppujen lopuksi.
Vikana oli alunperin se, että moottorin huohotinletku oli jäätynyt umpeen. Sen seurauksena paine moottorin sisällä kasvoi, kun ilma ei päässyt poistumaan moottorista. Paine pamautti kampiakselin päässä olevan stefan pois paikoiltaan ja öljy alkoi sitä kautta vuotaa pois moottorista. Kun moottori vuoti öljyä, ei öljynpaineet pysyneet riittävän korkeina, ja tämän takia hydrauliset venttiilinnostimet eivät aukaisseet venttiileitä tarpeeksi yläkierroksilla. Kaikesta tästä seurasi sitten se, että öljyt tippui koneesta pois ja auto ei kulkenut mihinkään.
Nyt on vika korjattu ja auto toimii taas melkein kuin uusi. Nyt on enää sellainen ongelma, että moottori tuntuu hieman tukehtuvan, jos survasee kaasun aivan pohjaan, ikään kuin se ei saisi polttoainetta tarpeeksi. Noh, vaihtelen tuohon uudet tulpat ja katson, onko siitä mitään apua asiaan.
Täytyy laittaa kuitenkin hautumaan tuo ajatus isommasta moottorista, on tuo 1.4 litrainen sen verran tuhnu Jos sitä sattuisi jostain löytämään zetecin moottorin halvalla...
Tuo tehohäviöongelma ratkesi pienellä järkeilyllä, ja kun oltiin järkeilty, niin osattii etsiä vikaa oikeasta paikasta ja löytyihän se vika loppujen lopuksi.
Vikana oli alunperin se, että moottorin huohotinletku oli jäätynyt umpeen. Sen seurauksena paine moottorin sisällä kasvoi, kun ilma ei päässyt poistumaan moottorista. Paine pamautti kampiakselin päässä olevan stefan pois paikoiltaan ja öljy alkoi sitä kautta vuotaa pois moottorista. Kun moottori vuoti öljyä, ei öljynpaineet pysyneet riittävän korkeina, ja tämän takia hydrauliset venttiilinnostimet eivät aukaisseet venttiileitä tarpeeksi yläkierroksilla. Kaikesta tästä seurasi sitten se, että öljyt tippui koneesta pois ja auto ei kulkenut mihinkään.
Nyt on vika korjattu ja auto toimii taas melkein kuin uusi. Nyt on enää sellainen ongelma, että moottori tuntuu hieman tukehtuvan, jos survasee kaasun aivan pohjaan, ikään kuin se ei saisi polttoainetta tarpeeksi. Noh, vaihtelen tuohon uudet tulpat ja katson, onko siitä mitään apua asiaan.
Täytyy laittaa kuitenkin hautumaan tuo ajatus isommasta moottorista, on tuo 1.4 litrainen sen verran tuhnu Jos sitä sattuisi jostain löytämään zetecin moottorin halvalla...
Re: Ford Escorttiin uutta moottoria?
No eipä auttanut tulppien vaihtaminen tuohon kiertämisongelmaan. Pitää tutkiskella ja mietiskellä asiaa lisää. Toki myös muiden neuvot ovat tervetulleita.
Re: Ford Escorttiin uutta moottoria?
Nyt ratkesi kiertämisongelmakin. Likainen ilmamassamittari aiheutti sen, että moottori kävi liian laihalla eikä tehoja löytynyt. Nyt kun se on puhdistettu, auto kulkee taas normaalisti.
Re: Ford Escorttiin uutta moottoria?
Jos auto ei oo muuten kovin rakas tai ainutlaatuinen yksilö niin luultavasti noin 2x halvemmalla ja 4x helpommalla pääsee myymällä nykysen kiulun pois ja ostamalla suoraa 1,8 Escortin tilalle.
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!