apuvaaa....

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
interc
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Touko 2008 20:20
Paikkakunta: Kuopio

apuvaaa....

Viesti Kirjoittaja interc »

Moi. Omistan Ford Probe 2.2GT turbon vm.-91 ja tämmönen homma kummastuttaa kovasti: Mistä voi johtua pakokaasujen mielettömän nopea/kova kuumuminen, siis todella lyhyessä ajassa. Täysin kylmällä koneella kun ajaa n.2km niin alkaa lämmöstä johtuvaa "paukahtelua" kuulua kun sammuttaa??? Kyllä toi menis viel jotenki jos ajas pitkään ja polettas tosiaan kuumaks... Moottorissa ei kiihtyvyys ym. ongelmia, noin 20km ajon jälkeen ei kärsi takapöntön päästä pitää paljain käsin kii.. nyt tarviis kyl viisaampaa näkökulmaa.. ai nii, moottorin lämmöt ei nouse siitä mitä neon ollu... ja kyseessä on virittämätön moottori.
T22 GT
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: apuvaaa....

Viesti Kirjoittaja tursas »

Miksi sitä takapönttöä pitää käsin puristella 20 km:n ajon jälkeen, viisaudestani en sano mitään, kuhan kysyn ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
ford2ford
Viestit: 55
Liittynyt: 06 Loka 2009 11:47

Re: apuvaaa....

Viesti Kirjoittaja ford2ford »

Onko pakoputkiston vaimentimet ns. suoria vaimentimia eli vaimentimen sisällä olevassa putkessa ei ole mutkittelevia kammiorakenteita. Suorien vaimentimien läpi kaasut virtaavat nopeasti, eivätkä ehdi paljoakaan jäähtyä virratessaan putkistossa. Itselläni oli 1.8 litrasessa escortissa simonsin valmistama putkisto. Kone siis vapaasti hengittävä. Tämä putkisto kuumeni takapönttöä myöten niin ettei tarvinnut ajon jälkeen kosketella. Ei kai siinä mitään ihmeellistä/haittaa ole jos putkisto kuumenee? Vai onko?
Avatar
mackaiveri
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2009 05:36

Re: apuvaaa....

Viesti Kirjoittaja mackaiveri »

kuinka vika ilmeni pikkuhiljaa vai yks kaks? pakokaasut kyllä lämmittää putken aika äkkiä. eipä tuo mun mielestä vakavaa ole ainakaan jos on turbo koneella. Lähpiää aika äkkiä. ja pakoputki siellä vaa naskuttaa. ettei vaan sais liikaa bensaa jos koneen lämpötunnistin sökönä??????
Ilo alkaa kilosta ja remontti kahesta
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: apuvaaa....

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

ford2ford kirjoitti:Onko pakoputkiston vaimentimet ns. suoria vaimentimia eli vaimentimen sisällä olevassa putkessa ei ole mutkittelevia kammiorakenteita. Suorien vaimentimien läpi kaasut virtaavat nopeasti, eivätkä ehdi paljoakaan jäähtyä virratessaan putkistossa. Itselläni oli 1.8 litrasessa escortissa simonsin valmistama putkisto. Kone siis vapaasti hengittävä. Tämä putkisto kuumeni takapönttöä myöten niin ettei tarvinnut ajon jälkeen kosketella. Ei kai siinä mitään ihmeellistä/haittaa ole jos putkisto kuumenee? Vai onko?
varsinkin märällä kelillä jos putkisto ei kuumene kunnolla niin ei se myöskään haihduta kosteutta poiskaan ja silloin rööri ruostuu nopeammin. kyllä se ihan hyvä juttu on jos putki on kuuma. eri asia on jos se hehkuu :D
interc
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Touko 2008 20:20
Paikkakunta: Kuopio

Re: apuvaaa....

Viesti Kirjoittaja interc »

ford2ford kirjoitti:Onko pakoputkiston vaimentimet ns. suoria vaimentimia eli vaimentimen sisällä olevassa putkessa ei ole mutkittelevia kammiorakenteita. Suorien vaimentimien läpi kaasut virtaavat nopeasti, eivätkä ehdi paljoakaan jäähtyä virratessaan putkistossa. Itselläni oli 1.8 litrasessa escortissa simonsin valmistama putkisto. Kone siis vapaasti hengittävä. Tämä putkisto kuumeni takapönttöä myöten niin ettei tarvinnut ajon jälkeen kosketella. Ei kai siinä mitään ihmeellistä/haittaa ole jos putkisto kuumenee? Vai onko?
Moi. Kyllä siinä on oma vakio putkensa ja kattinsa. Se on tietty selvä et että putki kuumuu, mutta tämä ei mielestäni ole enää normaalia, ja seon ilmenny nyt vasta noin pari kuukautta... Ja sit viel se et pakosarjan/turbon suoja pellit ei jäähtyessään paukahtele, se kuuluu siitä katin tienoilta, eli sen suoja pellit kuumuu nii pirusti... Se takapöntön loppu osan "puristelu" oli vaan kielikuva jotta tulisi parempi käsitys siitä miten kuumaksi ja nopeasti se lämpee :) Kävin äsken ajaa 2km lenkin kylmällä koneella, nii jo siitä matkasta kuumenee nii et pellit alkoi paukahtelemaan, piti kaverille näyttää kun ei meinannu uskoo et voi normaalisti ajaessa niin kuumua ja nopeesti. Kyl nyt uskoo ja ihmettelee ;) On aika neuvoton olo, moottori toimii kuiteski niinku pitääkin, kyl tää kuulostaa varmaan aika ihmeelliselle. Jonkin verran olen autoja laittanut mutta tämä on mulle ihan uusi juttu. Kun tietäs mitä kannattas ruveta tarkastamaan, ettei menis ihan sokko ammuntana purkamaan...
T22 GT
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: apuvaaa....

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

No kattihan toimiessaan kuumenee ns. perkuleesti, sen hoksas naapurin Vilhokin kun lehtikasan päälle parkkeeras.. Jos päästöarvot sulla OK niin ei muutakun kovaa ajoa vaan.
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Re: apuvaaa....

Viesti Kirjoittaja kaselin »

No mikä siinä on niikun onkelma???????????????????????
Jogiin
Viestit: 224
Liittynyt: 01 Elo 2007 15:20
Paikkakunta: Anjalan perämettä

Re: apuvaaa....

Viesti Kirjoittaja Jogiin »

olen polttanu jalan faijan entisen farkku kapraisin putken päässä... kone 5.7 diisseli... että taitaa olla ihan normaalia...
Nykyset pirssit:
"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88 (projekti)
"Lahna Turbo" Volvo 945 2.3turbo classic -98 (käyttis)
Muutama ford ollu ja ei taida heti lisää tulla.
.siipi.
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Elo 2008 19:29

Re: apuvaaa....

Viesti Kirjoittaja .siipi. »

Niin eli mikään putkiston osa ei siis punaisena kuitenkaan hehku esim. Pakosarja.
Laiha seos tai sytkä myöhäsellä voi ymmärtääkseni kyseistä vikaa aiheuttaa, mutta nämä viat pitäisi ilmetä kyllä koneessa muullakin tavalla.
Vastaa Viestiin