mk3 mondeon vetonivelen vaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
hana

mk3 mondeon vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja hana »

Vaihdoin talvirenkaat, ja kun aloin peseen kesäpyöriä, huomasin että vas etuvanne oli vaseliinissa sisäpuolelta. Auto lähti jo matkaan etten ehtinyt tarkistaan vetonivelen suojakumia, mutta tod näk se on rikki. Prkl...
Mikä on helpoin tapa vaihtaa ulompi nivel?
Saako nivelen vedettyä navasta ulos jos avaan vain alapallon (ja tietysti mutterin) vai tarviiko irrottaa alatukivarsi?

Kesällä kun vaihdoin iskarit niin huomasin että on vitunmoinen homma saada alapallo takaisin napaan, tolppaa kun ei siellä paikallaan saa kasaan.

Vtu näitä etuvetosia :evil:
Kyllä lähtee.... jos ei lähde niin sutii...
Billie

Re: mk3 mondeon vetonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja Billie »

Alapallonivel tarvii irrottaa jos haluut saada vedettyä napaasetelman pois vetonivelestä. Luultavasti ulosvetäjällä lähtee sitten irti se nivelen pää siitä navasta irti. Vetonivel lähtee vetoakselin päästä helposti irti ku ei siellä ole kuin yksi pieni sokka, joka sekin tosin osaa olla aika vekkuli.

Se alapallonivel KANNATTAA rasvata vaseliinilla, etuvetosis foordeis sitä alapalloniveltä joutuu kumminkin melkeen joka vuosi irrottamaan ku sieltä hajoo aina millon mikäkin niin se rasvaaminen helpottaa sitä irrotushommaa. Ja se itse alapallonivelen takaisin laittaminen, ristus mäki oon sen kans tapellu, mutta lopulta huomasin että se menee ihan nätisti sormin laittamalla sinne. Sitä koloa ei tartte mitään levittää ainakaa mun mielestä, sun pitää vaan kääntää se nivel just jämptiin asentoon että se menee suoraan siihen olkatukeen.
2016 Focus RS
2006 Mondeo ST220
ekn1

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Billie kirjoitti:Ja se itse alapallonivelen takaisin laittaminen, ristus mäki oon sen kans tapellu, mutta lopulta huomasin että se menee ihan nätisti sormin laittamalla sinne.
Juurikin näin! Minullakin oli joskus suuria vaikeuksia tuon alapallonivelen irrotuksen ja takaisinlaiton kanssa, mutta homma menee helposti, kun irrottaessa levittää hieman navassa olevaa hahloa (ja laittaa hahloon esim. jonkun prikan tms pitämään sitä auki) ja sitten vain käsin painamalla tukivarsi alas. Tämä edellyttää että navassa on tuo hahlo mutta ainakin kyseisessä mk3 Mondeossa sellainen on. Takaisinlaittaessa riittää kun käsin kiskoo napa-iskaritolppasysteemiä eri suuntiin, alapallo loksahtaa kyllä paikalleen helposti kun osuu kohdilleen. Lopuksi kannattaa vielä naputella vähän vasaralla ja varmistaa että se on varmasti kunnolla paikallaan. Mk3 Mondeon kohdalla minulle tosin vieläkin on vähän epäselvää, että pitäisikö etukelkkaa laskea ennen kuin irrottaa alapallonivelen: korjausoppaan mukaan alatukivarren taaimmainen pusla hajoaa jos näin ei tee. Toistaiseksi olen aina tehnyt korjausoppaan ohjeiden vastaisesti ja ainakaan vielä ei tietääkseni ole puslia hajonnut.

Ulomman vetonivelen (suojakumin) vaihdosta: korjausoppaan mukaan ulompaa niveltä ei pysty irrottamaan akselista (tai sitä ei saa irrottaa), ja suojakumin vaihto suositellaan tekemään irrottamalla koko vetoakseli. Mutta jos jostain saa uuden ulomman nivelen, niin luulisi että se vanhakin kyllä irti lähtee ;)
hana

Viesti Kirjoittaja hana »

Ok, kiitos.

Eilen illalla vielä kurkkasin auton alle, ja suojakumi on vain pikkasen rikki (ei puutu paloja) eli saatan selvitä pelkällä suojakumin vaihdoilla.
Otaksun, ettei sinne niveleen oo pahasti päässyt paskaa kun keskipakovoima yrittää pitää paskat pois.
Sithän sen näkee kun avaa sen.
Juu, toivottavasti alapallo menee helposti paikoilleen nyt kun jouset on pikkasen asettuneet.

Kesällä just pähkäilin että mahtokohan nivelen suojakumi hajota kun ähelsin sitä alapalloo paikoilleen ja napa heilu siinä alapallon nokassa kun hullun mulkku.
Eli jos joku vaihtaa iskarit ja jouset niin ehkä kannattaa laskee etukelkkakin alas, alatukivarsi kun ei taivu paljoakaan alaspäin vaikka rautakankea käyttäis.
Kyllä lähtee.... jos ei lähde niin sutii...
Vastaa Viestiin