Takakaarien hitsaus
Takakaarien hitsaus
Ennen syyssateita on ohjelmassa takakaarien laitto. Nuo kaaret on muuten hyvässä kunnossa eikä niitä ole näemmä koskaan operoitukaan, mutta ne sisäänpäin kääntyvät "reunat" on turvonneet monin paikoin. Todennäköisesti peltiä ei tarvitse poistaa kuin tuon reunan verran ja sauman saa vedettyä siihen reunan ja lokasuojan taitekohtaan. Ilmeisesti kuitenkin jos kaarikorjauksessa peltiä joutuu poistamaan enemmän, tulee vastaan toinen sisempi pelti. Tuo sisempi pelti pitää ilmeisesti hitsata pyöräkotelon puolelta kiinni todella hyvällä ja tiiviillä saumalla ettei sinne pääse rapaa muhimaan mistään.
Onko antaa käytännön neuvoja niin että saa aikaiseksi laadukkaan lopputuloksen?
Onko antaa käytännön neuvoja niin että saa aikaiseksi laadukkaan lopputuloksen?
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20
Re: Takakaarien hitsaus
Puhdistat hitsattavat pinnat ruosteesta, sisäkaaren pellit voi tehdä useammasta palasta, se helpottaa hitsaustyötä sinänsä, että saa oikeaan muotoon...esim.
Re: Takakaarien hitsaus
Okei... eli palapelitekniikka käy sisäkaarien laittoon hyvin. Aika haasteellinen hitsattava kuitenkin, kun siinä ollaan pää pyöräkotelossa.
Kun ulkokaari on saatu paikoilleen, ja sisäkaari hitsattu siihen kiinni niin miten saan ruostesuojattua sisäpuolelle jäävät kohdat? Ulko- ja sisäkaari vedellään päältäpäin sinkkimaalilla + muut normimömmöt mutta jos sisäpuolelle ei saa mitään laitettua niin eikö ne lähde hyvin piakkoin ruostumaan?
Kun ulkokaari on saatu paikoilleen, ja sisäkaari hitsattu siihen kiinni niin miten saan ruostesuojattua sisäpuolelle jäävät kohdat? Ulko- ja sisäkaari vedellään päältäpäin sinkkimaalilla + muut normimömmöt mutta jos sisäpuolelle ei saa mitään laitettua niin eikö ne lähde hyvin piakkoin ruostumaan?
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20
Re: Takakaarien hitsaus
Sisäverhoilua irti ja sitä kautta voi päästä ruiskuttamaan koteloihin, voihan sinne porata reiän sisäpuolelle, johon sitten laittaa kumisuojan. ( jos jää sisälokasuojan alle ).
Re: Takakaarien hitsaus
Tuossa lähistöllä sijaitsee paikallisen "autoliikkeen ulkoilmamyymälä" (=jobbarin paskat ruostuu pihalla). Katselin mielenkiinnosta erästä -92 farkkusierraa. Nelipisteruiskulla tietty jo. Elegantisti himmennyt punainen maalipinta yhdistettynä ala-arvoisesti tehtyihin ruostekukkasten "ehostuksiin" antoi jo riittävän luotaantyöntävän vaikutelman jota tehosti irtirepsottavat kojelaudan jotkut nappulat ja ikkunatiivisteet. Pikku voimisteluliike ja vilkaisu pohjan suuntaan kruunasi täydellisyyden. "Hepaten" kiinni laitettu pohjanpuoleinen helma (vas.) noin puolen metrin matkalta ilman mitään ruostesuojakäsittelyä tai alustamassaa. Hyvin oli uusioruoste jo otteensa saanut siitä
. Samaten nuo kohdat mitkä mie suurella työllä omastani laitoin tip top kuntoon olivat "odottamassa hitsaajaa".
Tämä autoharrastajan kesäloman puuhalandia vaihtaisi omistajaa 980 eurolla
Taitaa tuo miun sierain olla noine hyvineen vähintään 1500 euron arvoinen 8) .

Tämä autoharrastajan kesäloman puuhalandia vaihtaisi omistajaa 980 eurolla



Taitaa tuo miun sierain olla noine hyvineen vähintään 1500 euron arvoinen 8) .
Re: Takakaarien hitsaus
Ompas mukavan hintainen Sierra, kun omani sain 500 ja on loistavassa kunnossa. Myöskin myynti-ilmoituksia näkee helposti alle tuhannen ja ainakin myyjän mukaan erinomaisessa kunnossa.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Takakaarien hitsaus
Joutuisinkohan mie "etesvastuuseen" jos kävisin viikonloppuna ottamassa muutaman kuvan ja laittaisin tänne teidän ihailtavaksenne
.
Samanlainen peli kuin tuo allaoleva, mutta tuo onkin siisti. Liian hinnakas tosin...
http://www.nettiauto.com/yritys/dukopar ... ra/2718282

Samanlainen peli kuin tuo allaoleva, mutta tuo onkin siisti. Liian hinnakas tosin...
http://www.nettiauto.com/yritys/dukopar ... ra/2718282
Re: Takakaarien hitsaus
Heinämies, kun oot paljon kertonu täällä ruostevauroista ja niiden korjaamisesta, niin laitan muutaman kohdan joka kannattaa tarkistaa Sierrasta, ihan vain kannustaakseni...
Oma yksilö ei ollut ruostunut kaarista tai iskarinkupeista, mutta kyllä sitä mätää riitti
Tankin ympärys kannattaa tutkia, kuin myös pyöräkoteleiden reiät isommat ja pienemmätkin. Hyvä massaus kun ei takaa mitään, omassa oli kovat lupaukset viimeiseen saakka tehdyistä ruoste käsittelyistä, ja mömmön alta löytyi tukevasti yllätyksiä. Kaikki reiät eivät välttämättä näy, etenkään runkopalkeista, jotka kannattaa hitsata ajallaan.
En tiedä sun auton kunnosta ostohetkellä, mutta omani oli todellä hyvässä kunnossa lukuunottamatta ohjurikumi ongelmaa, katsastukseenkin selvittiin yhden paikan hitsauttamisella penkin alle, ja siitä huolimatta olen saanut näyttää migiä aika paljon. Tällaista se on Sierrojen kanssa jos kunnolla tekee


En tiedä sun auton kunnosta ostohetkellä, mutta omani oli todellä hyvässä kunnossa lukuunottamatta ohjurikumi ongelmaa, katsastukseenkin selvittiin yhden paikan hitsauttamisella penkin alle, ja siitä huolimatta olen saanut näyttää migiä aika paljon. Tällaista se on Sierrojen kanssa jos kunnolla tekee

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takakaarien hitsaus
Eka kuva antaa paljon paremman vaikutelman kuin vieressä seisomalla saijn79 kirjoitti:Kuvia näytille vaan.





Lisäksi oli rivistöön ilmestynyt samanlainen valkoinen kuin minulla, samalla perusmittaristolla ja puhkikuluneilla penkeillä. En tiedä onko kaasari vai ruisku, tehostettu vai tehostamaton mutta oletan että on tehostamaton kaasarivehje.

Re: Takakaarien hitsaus
Varmaan tehostamaton kaasari, sama ku mulla, hinta on kova, toisaalta hienoa peltiä näkyvissä ja kuluttajaystävälliset maksuehdot...

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Takakaarien hitsaus
Kun sitä ruostetta rupeat poistamaan niin suosittelen hiekkapuhallusta. Tosin jos ruoste ei ole vielä edennyt kovin pitkälle niin sen saa kyllä muillakin konsteilla poistettua kuten teräsharja laikalla.
Tulee nimittäin aivan turhaa työtä jos sitä ruostetta ei poisteta kunnolla vaan lyödään maalit/massat vain niskaan. Tullut huomattua tämäkin asia liian monta kertaa.
Tulee nimittäin aivan turhaa työtä jos sitä ruostetta ei poisteta kunnolla vaan lyödään maalit/massat vain niskaan. Tullut huomattua tämäkin asia liian monta kertaa.
Re: Takakaarien hitsaus
Eipä tuossa nyt ole poistettavaa enää.... mitä nyt tietty nuo takakaarien reunat. Pohja tuli käytyä alkukesästä hyvin tarkkaan läpi ja kaikki kohdat laitettua. Helmoissa olleet kukkaset kitkin pois appiukon halpishiekkapuhaltimella.
Mitä tulee tuohon alakuvan valkoiseen Fordiin, niin omani on huomattavasti siistimpi kaikin puolin. Pohjaa en tuosta enää viitsinyt kömpiä katsomaan.
Mitä tulee tuohon alakuvan valkoiseen Fordiin, niin omani on huomattavasti siistimpi kaikin puolin. Pohjaa en tuosta enää viitsinyt kömpiä katsomaan.
Re: Takakaarien hitsaus
Itekkin kävin tuota vilkaisemassa kun pihaan oli ilmestyny... Ensi vaikutelma oli ihan hyvä mutta tarkemmin tutkiessa huomasin samat ongelma kohdat

Nykyset pirssit:
"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88 (projekti)
"Lahna Turbo" Volvo 945 2.3turbo classic -98 (käyttis)
Muutama ford ollu ja ei taida heti lisää tulla.
"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88 (projekti)
"Lahna Turbo" Volvo 945 2.3turbo classic -98 (käyttis)
Muutama ford ollu ja ei taida heti lisää tulla.
Re: Takakaarien hitsaus
Omassakin näkyy noissa tiivisteissä tuollaistaa kuplaa, mutta ruostetta ei ainakaan kuskin oven tiivisteen alla ollut vaan sellaista valkoista jauhoa. Olisko tuo sitten hapettunut jotenkin 

Re: Takakaarien hitsaus
Vaihdoin viime kesänä kaaret Sierraan, opetellen, kun eka vaihto kyseessä..
http://www.netikka.net/samih/kaari1.jpg
http://www.netikka.net/samih/kaari2.jpg
http://www.netikka.net/samih/kaari3.jpg
http://www.netikka.net/samih/kaari4.jpg
amatööriltä meni 3h per puoli, siihen lisäksi kittaus, hionta ja maalaus jotka teki kaveri. kaikki huono kannattaa reilusti leikellä pois, hitsauksen kanssa ei saa pitä minkäänlaista kiirettä, piste sinne toinen tänne kunnes koko matkalta on hitsattu. sauman hionnan jälkeen kannattaa laittaa takapuolelle valo ja katsella mistäpäivä paistaa läpi, siihen taas hitsiä jne kunnes sauma on ummessa koko matkalta. Maalaustyön jälkeen kannattaa sisäpuoli kyllästää kotelosuoja-aineella niin että piisaa... piiloon jäävään saumaan kunnolla koriliimaa tms ettei pääse kosteus mihinkään väliin jos sinne piilopuolelle kaikesta huolimata jää rakoja..
http://www.netikka.net/samih/kaari1.jpg
http://www.netikka.net/samih/kaari2.jpg
http://www.netikka.net/samih/kaari3.jpg
http://www.netikka.net/samih/kaari4.jpg
amatööriltä meni 3h per puoli, siihen lisäksi kittaus, hionta ja maalaus jotka teki kaveri. kaikki huono kannattaa reilusti leikellä pois, hitsauksen kanssa ei saa pitä minkäänlaista kiirettä, piste sinne toinen tänne kunnes koko matkalta on hitsattu. sauman hionnan jälkeen kannattaa laittaa takapuolelle valo ja katsella mistäpäivä paistaa läpi, siihen taas hitsiä jne kunnes sauma on ummessa koko matkalta. Maalaustyön jälkeen kannattaa sisäpuoli kyllästää kotelosuoja-aineella niin että piisaa... piiloon jäävään saumaan kunnolla koriliimaa tms ettei pääse kosteus mihinkään väliin jos sinne piilopuolelle kaikesta huolimata jää rakoja..
Re: Takakaarien hitsaus
Ja kannattaa myös ennen hitsausta vähän testailla minkä paksuista peltiä autossa on... Tuossa viikko sitten hitsailin kaverin takakaaria ja oli kyllä ihan kaljatölkeissä käytettävän pellin tasoa. Eihän sellaista edes tigillä pystynyt hitsaamaan, suli pelti vain alta. Mikillä sai juuri ja juuri tarpeeksi alhaisen lämmön että pystyi hitsaamaan.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70