Takakaarien hitsaus

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Takakaarien hitsaus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Ennen syyssateita on ohjelmassa takakaarien laitto. Nuo kaaret on muuten hyvässä kunnossa eikä niitä ole näemmä koskaan operoitukaan, mutta ne sisäänpäin kääntyvät "reunat" on turvonneet monin paikoin. Todennäköisesti peltiä ei tarvitse poistaa kuin tuon reunan verran ja sauman saa vedettyä siihen reunan ja lokasuojan taitekohtaan. Ilmeisesti kuitenkin jos kaarikorjauksessa peltiä joutuu poistamaan enemmän, tulee vastaan toinen sisempi pelti. Tuo sisempi pelti pitää ilmeisesti hitsata pyöräkotelon puolelta kiinni todella hyvällä ja tiiviillä saumalla ettei sinne pääse rapaa muhimaan mistään.

Onko antaa käytännön neuvoja niin että saa aikaiseksi laadukkaan lopputuloksen?
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Re: Takakaarien hitsaus

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Puhdistat hitsattavat pinnat ruosteesta, sisäkaaren pellit voi tehdä useammasta palasta, se helpottaa hitsaustyötä sinänsä, että saa oikeaan muotoon...esim.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Takakaarien hitsaus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Okei... eli palapelitekniikka käy sisäkaarien laittoon hyvin. Aika haasteellinen hitsattava kuitenkin, kun siinä ollaan pää pyöräkotelossa.

Kun ulkokaari on saatu paikoilleen, ja sisäkaari hitsattu siihen kiinni niin miten saan ruostesuojattua sisäpuolelle jäävät kohdat? Ulko- ja sisäkaari vedellään päältäpäin sinkkimaalilla + muut normimömmöt mutta jos sisäpuolelle ei saa mitään laitettua niin eikö ne lähde hyvin piakkoin ruostumaan?
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Re: Takakaarien hitsaus

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Sisäverhoilua irti ja sitä kautta voi päästä ruiskuttamaan koteloihin, voihan sinne porata reiän sisäpuolelle, johon sitten laittaa kumisuojan. ( jos jää sisälokasuojan alle ).
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Takakaarien hitsaus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Tuossa lähistöllä sijaitsee paikallisen "autoliikkeen ulkoilmamyymälä" (=jobbarin paskat ruostuu pihalla). Katselin mielenkiinnosta erästä -92 farkkusierraa. Nelipisteruiskulla tietty jo. Elegantisti himmennyt punainen maalipinta yhdistettynä ala-arvoisesti tehtyihin ruostekukkasten "ehostuksiin" antoi jo riittävän luotaantyöntävän vaikutelman jota tehosti irtirepsottavat kojelaudan jotkut nappulat ja ikkunatiivisteet. Pikku voimisteluliike ja vilkaisu pohjan suuntaan kruunasi täydellisyyden. "Hepaten" kiinni laitettu pohjanpuoleinen helma (vas.) noin puolen metrin matkalta ilman mitään ruostesuojakäsittelyä tai alustamassaa. Hyvin oli uusioruoste jo otteensa saanut siitä :lol: . Samaten nuo kohdat mitkä mie suurella työllä omastani laitoin tip top kuntoon olivat "odottamassa hitsaajaa".

Tämä autoharrastajan kesäloman puuhalandia vaihtaisi omistajaa 980 eurolla :o :o Kuva

Taitaa tuo miun sierain olla noine hyvineen vähintään 1500 euron arvoinen 8) .
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Takakaarien hitsaus

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Ompas mukavan hintainen Sierra, kun omani sain 500 ja on loistavassa kunnossa. Myöskin myynti-ilmoituksia näkee helposti alle tuhannen ja ainakin myyjän mukaan erinomaisessa kunnossa.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Takakaarien hitsaus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Joutuisinkohan mie "etesvastuuseen" jos kävisin viikonloppuna ottamassa muutaman kuvan ja laittaisin tänne teidän ihailtavaksenne :roll: .

Samanlainen peli kuin tuo allaoleva, mutta tuo onkin siisti. Liian hinnakas tosin...

http://www.nettiauto.com/yritys/dukopar ... ra/2718282
jn79
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Helmi 2007 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Takakaarien hitsaus

Viesti Kirjoittaja jn79 »

Kuvia näytille vaan.
Mondeo 2.5 v6 Ghia -97
Sierra 1.6 L -84
duckworth
Viestit: 4062
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Takakaarien hitsaus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Heinämies, kun oot paljon kertonu täällä ruostevauroista ja niiden korjaamisesta, niin laitan muutaman kohdan joka kannattaa tarkistaa Sierrasta, ihan vain kannustaakseni... :D Oma yksilö ei ollut ruostunut kaarista tai iskarinkupeista, mutta kyllä sitä mätää riitti :? Tankin ympärys kannattaa tutkia, kuin myös pyöräkoteleiden reiät isommat ja pienemmätkin. Hyvä massaus kun ei takaa mitään, omassa oli kovat lupaukset viimeiseen saakka tehdyistä ruoste käsittelyistä, ja mömmön alta löytyi tukevasti yllätyksiä. Kaikki reiät eivät välttämättä näy, etenkään runkopalkeista, jotka kannattaa hitsata ajallaan.

En tiedä sun auton kunnosta ostohetkellä, mutta omani oli todellä hyvässä kunnossa lukuunottamatta ohjurikumi ongelmaa, katsastukseenkin selvittiin yhden paikan hitsauttamisella penkin alle, ja siitä huolimatta olen saanut näyttää migiä aika paljon. Tällaista se on Sierrojen kanssa jos kunnolla tekee :wink:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Takakaarien hitsaus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

jn79 kirjoitti:Kuvia näytille vaan.
Eka kuva antaa paljon paremman vaikutelman kuin vieressä seisomalla sai :roll:

Kuva Kuva Kuva Kuva

Lisäksi oli rivistöön ilmestynyt samanlainen valkoinen kuin minulla, samalla perusmittaristolla ja puhkikuluneilla penkeillä. En tiedä onko kaasari vai ruisku, tehostettu vai tehostamaton mutta oletan että on tehostamaton kaasarivehje.

Kuva
tursas
Viestit: 4111
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takakaarien hitsaus

Viesti Kirjoittaja tursas »

Heinämies kirjoitti: Kuva
Varmaan tehostamaton kaasari, sama ku mulla, hinta on kova, toisaalta hienoa peltiä näkyvissä ja kuluttajaystävälliset maksuehdot... :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Takakaarien hitsaus

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Kun sitä ruostetta rupeat poistamaan niin suosittelen hiekkapuhallusta. Tosin jos ruoste ei ole vielä edennyt kovin pitkälle niin sen saa kyllä muillakin konsteilla poistettua kuten teräsharja laikalla.
Tulee nimittäin aivan turhaa työtä jos sitä ruostetta ei poisteta kunnolla vaan lyödään maalit/massat vain niskaan. Tullut huomattua tämäkin asia liian monta kertaa.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Takakaarien hitsaus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Eipä tuossa nyt ole poistettavaa enää.... mitä nyt tietty nuo takakaarien reunat. Pohja tuli käytyä alkukesästä hyvin tarkkaan läpi ja kaikki kohdat laitettua. Helmoissa olleet kukkaset kitkin pois appiukon halpishiekkapuhaltimella.

Mitä tulee tuohon alakuvan valkoiseen Fordiin, niin omani on huomattavasti siistimpi kaikin puolin. Pohjaa en tuosta enää viitsinyt kömpiä katsomaan.
Jogiin
Viestit: 224
Liittynyt: 01 Elo 2007 15:20
Paikkakunta: Anjalan perämettä

Re: Takakaarien hitsaus

Viesti Kirjoittaja Jogiin »

Heinämies kirjoitti: Eka kuva antaa paljon paremman vaikutelman kuin vieressä seisomalla sai :roll:

Kuva Kuva Kuva Kuva
Itekkin kävin tuota vilkaisemassa kun pihaan oli ilmestyny... Ensi vaikutelma oli ihan hyvä mutta tarkemmin tutkiessa huomasin samat ongelma kohdat :lol: Siksipä sorruin myöhemmin tohon farkku audiin...
Nykyset pirssit:
"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88 (projekti)
"Lahna Turbo" Volvo 945 2.3turbo classic -98 (käyttis)
Muutama ford ollu ja ei taida heti lisää tulla.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Takakaarien hitsaus

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Omassakin näkyy noissa tiivisteissä tuollaistaa kuplaa, mutta ruostetta ei ainakaan kuskin oven tiivisteen alla ollut vaan sellaista valkoista jauhoa. Olisko tuo sitten hapettunut jotenkin :roll:
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Takakaarien hitsaus

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Vaihdoin viime kesänä kaaret Sierraan, opetellen, kun eka vaihto kyseessä..

http://www.netikka.net/samih/kaari1.jpg

http://www.netikka.net/samih/kaari2.jpg

http://www.netikka.net/samih/kaari3.jpg

http://www.netikka.net/samih/kaari4.jpg

amatööriltä meni 3h per puoli, siihen lisäksi kittaus, hionta ja maalaus jotka teki kaveri. kaikki huono kannattaa reilusti leikellä pois, hitsauksen kanssa ei saa pitä minkäänlaista kiirettä, piste sinne toinen tänne kunnes koko matkalta on hitsattu. sauman hionnan jälkeen kannattaa laittaa takapuolelle valo ja katsella mistäpäivä paistaa läpi, siihen taas hitsiä jne kunnes sauma on ummessa koko matkalta. Maalaustyön jälkeen kannattaa sisäpuoli kyllästää kotelosuoja-aineella niin että piisaa... piiloon jäävään saumaan kunnolla koriliimaa tms ettei pääse kosteus mihinkään väliin jos sinne piilopuolelle kaikesta huolimata jää rakoja..
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Takakaarien hitsaus

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Ja kannattaa myös ennen hitsausta vähän testailla minkä paksuista peltiä autossa on... Tuossa viikko sitten hitsailin kaverin takakaaria ja oli kyllä ihan kaljatölkeissä käytettävän pellin tasoa. Eihän sellaista edes tigillä pystynyt hitsaamaan, suli pelti vain alta. Mikillä sai juuri ja juuri tarpeeksi alhaisen lämmön että pystyi hitsaamaan.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Vastaa Viestiin