Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Mikähän on menossa? Ainakun nostaa nopeasti kaasun niin kuuluu takaa sellainen epämääräinen kova kolaus Ja sen seurauksena auto ehkä hieman niiaa oikealle (tämä voi olla myös kuviteltua).
Sitä ei saa kuulumaan mitenkään muuten, kun nostamalla jalan nopeasti kaasupolkimelta. Eli ei mutkissa eikä töyssyissä.
Mitza kirjoitti:Mikähän on menossa? Ainakun nostaa nopeasti kaasun niin kuuluu takaa sellainen epämääräinen kova kolaus Ja sen seurauksena auto ehkä hieman niiaa oikealle (tämä voi olla myös kuviteltua).
Sitä ei saa kuulumaan mitenkään muuten, kun nostamalla jalan nopeasti kaasupolkimelta. Eli ei mutkissa eikä töyssyissä.
Epäilen että liittyy alustaan jollain tapaa.
Oliskohan vetoakselin nivelessä vähän ylimääräistä väljää.
Kyllä se ainakin tuossa mk2 ekkerissä aika kovaan kolahtaa vaikkei oo kun joku 1/8 kierrosta tyhjää kardaanista katsottuna, ja sama kun pykälän työntää paikaltaan sisään niin kolahtaa
Joka vanhoja muistelee, sitä tikulla sinne, mutta...
Mikä oli Mitzan tapauksessa kolahduksen syy? Nyt on omassa Sierrassa (XR4i) ilmaantunut täysin samat oireet. Kaasua löysätessä siis kolahtaa ja olen aistivinani myös lievän muljahduksen. Laakerit vaikuttaisivat olevan kunnossa.
Nosturille/montulle en pääse pariin viikkoon, joten ihan mielenrauhan vuoksi olisi mukava tietää, mikä kyseisen äänen aiheutti. Tunkkaamalla ja ryömimällä en saanut äänen lähdettä paikallistettua...
No kardaanin / perän väljänhän näkee vaikka niin että vetää kässärin päälle (jo ihan turvallisuussyistä ) pykälä vapaalle ja auton alle ja pyörittelee kardaania edestakaisin.
Perän kokeilinkin alla kontatessani. Lievää klappia, mutta ei mielestäni niin paljoa, että vielä noin kovan äänen saisi aikaan (voin tietenkin olla väärässä).
Tuossa baijerilaisessa jotakuinkin saman verran väljää perässä eikä kolahtele tuohon malliin.
Vaihtaessa ei kolahtele, kuten aiemmissa perävikaisissa Fordeissa (Granada ja Cortina). Samoin liikkeelle lähdöissä kolahdusta ei kuulu (ainakaan vielä), vain vedolta moottorijarrutukselle siirryttäessä.
Tuo lievä "nelipyöräohjaus" vähän viittaisi joustoon alustan osissa. Joku tukivarren tai apurungon pusla ehkä... Noh, kunhan pääsen nosturille rautakangen kera, niin eiköhän tuo selviä.
Siellähän on aika monta puslaa takatuennassa, oisko joku/jotkut niistä tiensä päässä?
Cosworthissa joskus muinoin teki samaa, kun vaihtoi kaistaa vaikka ohituksessa, niin perä "muljahti" ikävästi, ja taas sama homma kun palasi omalle kaistalle.
Kolahtaako tai hyppääkö perä sivuun jos ikäänkuin vaihdat kaistaa samalla nopeudella?
Ei kolahda tasaisella nopeudella kaistaa (vauhdikkaasti) vaihdettaessa. Selvä "peräohjaus" kyllä tuntuu. Tuon pienen muljahduksen jälkeen kulkee kuin kiskoilla suoristukseen asti -->lievä muljahdus/ohjausliike takaisin päin.
Kolahdus ilmenee toistaiseksi vain vedolta moottorijarrutukselle siirryttäessä.
Mikäli tässä nyt tulee puslien vaihto eteen, kiinnostaisivat tietenkin vakiota jäykemmät versiot...Mistäs edullisia PU-puslia voi lähteä kyselemään? Euroopassa nettikauppoja?
EDIT: Hakukone antoikin jo tuohon puslakysymykseen suht hyvin vastauksia.
Paljonko muuten siinä sieran perän takamurikassa sais olla/ pitäis olla väljää. eli paljonko kartaani saapi pyöriä kun kässäri vedetty päälle. ts. mikä on normaalia välystä vielä. MIllä sen ristikkotapin välyksen saa kokeiltua jos murikassa väljää? (kauheita kysymyksiä)