Mondeon termostaatti

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Franu
Viestit: 26
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:34
Paikkakunta: Espoo

Mondeon termostaatti

Viesti Kirjoittaja Franu »

Onko muilla termostaatti "jumiutunut" ajon aikana? Ittellä kävi eilen semmonen tapaus että 2h ja 200km ajon jälkeen lämmöt yhtäkkiä pompsahti punaselle. Puolen tunnin tauko ja kaikki oli taas OK.
Eli voiko termostaatti jäädä jotenkin jumiin kesken ajon ja vedenkierto loppua? Voiko vika olla kenties jossain muualla?
(auto on -01 Mondeo 1.8 )
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

voishan se ehkä olla flektikin..?
ei sieltä mitään junia t...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

On jumittanut joskus, mutta aukiasentoon tai liikaa raolleen. Kait se termari oli jo auennut nuilla kilometreillä? Voi kyllä olla myös hapettumaa, joka estää täyden avautumisen ja tuo yhdessä jonkin muun syyn, esim. p-kasen systeemin, kanssa pyrkii kiuhuttaan pitemmillä matkoilla. :shock: Mulla yks pyrki kesäkuumalla pitkällä matkalla ja kovemmalla ajolla keitteleen, piti panna lämmitys täysille, hyvin tarkeni, kun ulkonakin oli jotain 30. :D Siinä oli vaan tukkonen jäähdytysjärjestelmä, normaaliajolla ja kelillä pelitti.
heikaki

Viesti Kirjoittaja heikaki »

voi vika olla myös vesipumpussa. siinä on muovinen siipipyörä joka itsellä meni. mut en usko jos se nyt toimii että sinulla vika on siinä.
Franu
Viestit: 26
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Franu »

Uutta tietoa oireista: Kun nopeus pysyy 100-110 niin lämmöt toimii OK. Kun nopeus nousee 120 --> (kierrokset about 3000) niin lämmöt lähtee nousemaan. Kovassakin vauhdissa lämmöt pysyy aisoissa mikäli sisäpuhaltimen laittaa kuumalle.
Tänään täytyy viedä pajalle. Katotaan mitä ne siellä sanoo....
monteo
Viestit: 83
Liittynyt: 08 Helmi 2005 11:03

Viesti Kirjoittaja monteo »

Uusimmassa korimallissa on sähköohjattu termari, ei perinteinen
-06 mondeo
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

monteo kirjoitti:Uusimmassa korimallissa on sähköohjattu termari, ei perinteinen
kuulostaa heikolle ratkasulle.. :?
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Franu
Viestit: 26
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Franu »

just joo .... vaihto on 180-190€ .....
Kyselen kamun huollosta........
Franu
Viestit: 26
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Franu »

Nykytietojen perusteella viittaa vesipumppuun. Katotaan mistä vika löytyy.
jumprahuitti
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:14

Viesti Kirjoittaja jumprahuitti »

monteo kirjoitti:Uusimmassa korimallissa on sähköohjattu termari, ei perinteinen
Antaako tuo systeemi varoitusta jollain tavalla kojetaulussa, jos se viottuu? Esim. moottorin vikavalo?

Itsellä nyt saman suuntainen tapaus, kuin ketjun aloittajalla. Ajelin 200 km normaalisti ja lämmöt ok. Jouduin pysähtymään ja jätin auton käyntiin joutokäynnille. Palasin n. 15 min kuluttua ja lämmöt liki punaisen reunaa. lähdin ajamaan välittömästi ja lämmöt tippu normaaliin. Kokeilin muutaman kymmenen kilometrin jälkeen joutokäynnillä uudelleen jonkin aikaa ja lämmöt oli ihan normaalit.

Kuinka herkästi tuollainen kone vaurioituu lämmöstä?

Auto on siis Mondeo -02 ja 1.8/110hv.
monteo
Viestit: 83
Liittynyt: 08 Helmi 2005 11:03

Viesti Kirjoittaja monteo »

Luulisin että tuo ei vielä haittaa mitään jos lämmöt menee lähelle punaista, koska vasta punainen on vaara-aluetta.
-06 mondeo
Franu
Viestit: 26
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Franu »

Nyt ollaan taas kovasti termostaatin kannalla....
Mitä useammasta paikasta kysyy niin sitä enemmän tulee ehdotuksia.... Nyt vaihtuu termari ja sit katotaan auttaako..
Franu
Viestit: 26
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Franu »

Termari vaihdettu ja ainakin vaikuttaa toimivan!! :) Täytyy seurailla....
mkn
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Marras 2005 21:29
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mkn »

Minulla on -03 TDCI:ssä samanlaista lämpenemisongelmaa. Vetää maantieajossa lämmöt punaiselle. Kun laittaa lämmityksen päälle, niin sisälle tulee kuumaa ilmaa ja silloin moottorikin jäähtyy normaali lukemiin (ainakin hetkeksi :) )
Kone lämpenee liikaa ja silti termostaatin ja jäähdyttimen välinen letku "kylmä". Neste ei siis kierrä, eli kaiketi termari on juminut kiinni?

Osaisiko joku valaista mitä on tämä porina sähköisestä termostaatista? Ihan tavalliselta tuo minusta irrotettuna näyttää.
elwood
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Marras 2006 12:48

Viesti Kirjoittaja elwood »

mun pitäs vaihtaa omaan mondeooni lämpimämpi termari, missä se oikeen tuolla pellin alla sijaitsee?

Ford Mondeo, '95 1.6DOCH 16v
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

mkn kirjoitti:Osaisiko joku valaista mitä on tämä porina sähköisestä termostaatista? Ihan tavalliselta tuo minusta irrotettuna näyttää.
johtusko siitä et sulla on vm 03 ja se sähkönen tuli myöhemmin, jos en väärin muista
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kait Monteon termari on kuten Eskossa, siis ylävesiletkun ja kannen välissä olevassa kotelossa? Ei tarvinnut omasta tutkia! :roll:
Kerran jumitti termari kesken ajon ja mittari meni punaiselle, mutta onneksi oli japsiauto ja ei vaurioita! :D
Vastaa Viestiin