Lasien tummentaminen
Lasien tummentaminen
Olisin kiinnostunut kuinka vaikeeta on tummentaa lasit ford focus farmarista -04vm.
Onko kokemuksia että onnistuu helposti vai meneekö lasien kanssa hermot???
takalasia en edes itse koita tummentaa vaan vien sen suoraan liikkeeseen... tuleepahan sitten yhdestäpalasesta ja kunnolla. 8)
Onko kokemuksia että onnistuu helposti vai meneekö lasien kanssa hermot???
takalasia en edes itse koita tummentaa vaan vien sen suoraan liikkeeseen... tuleepahan sitten yhdestäpalasesta ja kunnolla. 8)
Re: Lasien tummentaminen
Minun mielestä ei juurikaan sen vaikeempi oo takalasia tummentaa ku muitakaan laseja. Ihan helppo se on useammasta palasta tehdä ja kun saumat leikkaa tarkasti lasin lämmittimen vastusten kohdalle nii kukaan ei tiedä mitään et se on tehty useammasta palasta.. 

Re: Lasien tummentaminen
Tuskinpa tuo sen vaikeampi auto on tummentaa kuin muutkaan. Vähän kärsivällisyyttä ja huolellisuutta niin onnistuu kyllä hyvin. Tuo takalasikin 

http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Lasien tummentaminen
Entä etulasi? Saako sitä edes tummentaa? Itsellä pahasti naarmuinen ja ajattelin josko joku tuollainen toimenpide vähän auttaisi. Mikäli ei passaa niin tuulilasi menee vaihtoon kesän aikana.
Re: Lasien tummentaminen
Ei saa etulaseja tummentaa.
Tuosta focuksen takalasista, minusta se vaikuttaa aika helpolta (ja sanon heti että en ole ikinä yhtä ainutta lasia tummentanut, mutta omaan focukseen asiaa jo jonkun aikaa miettinyt). Tai sanotaan, että ei sen vaikeammalta kuin sivulasitkaan, koska tuolla farkun takaboxissa on sopivasti tilaa "temmeltää"... voin kuvitella että jonkun sedan-mallisen auton (esim orion, tai sedan sierra) takalasi voi olla jo hankalampi, kun lasi on melko kaareva ja kalvot joutuu asettelemaan takapenkiltä käsin mitä jännemmissä asennoissa.
Tuosta focuksen takalasista, minusta se vaikuttaa aika helpolta (ja sanon heti että en ole ikinä yhtä ainutta lasia tummentanut, mutta omaan focukseen asiaa jo jonkun aikaa miettinyt). Tai sanotaan, että ei sen vaikeammalta kuin sivulasitkaan, koska tuolla farkun takaboxissa on sopivasti tilaa "temmeltää"... voin kuvitella että jonkun sedan-mallisen auton (esim orion, tai sedan sierra) takalasi voi olla jo hankalampi, kun lasi on melko kaareva ja kalvot joutuu asettelemaan takapenkiltä käsin mitä jännemmissä asennoissa.
Kuga PHEV
Re: Lasien tummentaminen
Tuulilasia eikä etusivulaseja ei saa tummentaa. Takaikkunat saa vaikka hitsata umpeen, kunhan on ehjät sivupeilit.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Lasien tummentaminen
Voisimpa tähän nyt kommentoida kokemusta viisaampana, että ei mennyt kutistumattomalla halpiskalvolla takaikkuna yhdestä palasta, sen verran se kuitenkin oli kaareva. Takaovien ja takasivuikkunoiden tummennus oli suht helppo homma ensikertalaisellekkin. Vinkkinä: kannattaa irroittaa takakontista sivuverhoilut ennen tummennusta, helpottaa asennusta alareunasta. Ovat kiinni vain muutamalla ruuvilla ja saa ehjänä irti ja takaisinkin. Lisäksi ei voi kyllä painottaa tarpeeksi riittäävää ikkunan pesua ennen hommaa ja tarpeeksi pölytöntä asennustilaa, ettei jää likaa kalvon ja ikkunan väliin -> pieniä ilmakuplia.
Kuga PHEV
-
- Viestit: 383
- Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19
Re: Lasien tummentaminen
Itse en lähtisi etes yhestä palasta kokeillee halppiskalvoilla varsinkaan jos ei ole kokemusta? itse yritin porrasperäiseen sierraan laittaa takalasin yhestä palasta ja eipä siitä tullut kuin sanomista. farkkuun toki helpompi laittaa kun pääsee työskentelee paremmassa asennossa. Mutta kun laittaa useammassa suikaleessa ja leikkaa ekan suikaleen laidan tarkasti lämmitysviivaa pitkin ja sitten laittaa uuden suikaleen sen vanhan suikaleen päälleja leikkaa uudestaan sitä samaa viivaa pitkin ja ottaa sitten sen päällä olevan palan pois niin saumoista tulee huomaamattomat. Itse laitoin näin 3 tai 4 suikaleella ja siisti tuli. Jos kokemusta löytyy niin onnistuu varmaan yhdestäkin palasta. Kannattaa pestä ja raaputella mattoveitsen palalla kaikki töhkä pois lasista ettei valmiissa tummennuksessa näy ilkeesti roskien kohdalla ilmakuplat. Sitten vielä vinkkinä että jos tummennat takaovienkien lasit niin muista laittaa kirkasta kynsilakkaa tummennuksen jälkeen ikkunoiden ylälaitaan jotta kalvot ei rupee kääriytymään kun ikkunoita auvotaan.
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Sierra DOHC -91
Re: Lasien tummentaminen
Saako nuo focuksen takaovien lasit irti nostimista jollain konstilla? olisi paljon helpompi tummentaa irroitettuna.. Farmari kysessä jos sillä mitään väliä on. 

Focus 1.8 TDDI 2000
Re: Lasien tummentaminen
Ei onnistu halpiskalvolla se takalasin tummentaminen ammattilaiseltakaan yhestä palasta, jos kalvoa ei saa lämmöllä kutistettua
Kolmesta palasta tosiaan lopulta tehtiin takalasi.
Tuohon lasien irroittamiseen en kyllä osaa sanoa mitään, mutta se jo varmasti helpottaa jos ottaa ovipahvin irti.

Tuohon lasien irroittamiseen en kyllä osaa sanoa mitään, mutta se jo varmasti helpottaa jos ottaa ovipahvin irti.
Kuga PHEV
OHJEET
Itse tummensin 97 vuoden V6 mondeo sedanista takalasin ja sivulasit.
Ensimmäistä kertaa siis tein ja tässä pari vinkkiä:
Takalasi:
Kaada takapenkit, poista sivu"tuet" takapenkistä, irrota takapenkkien kiinnityskohtien mustat suojamuovit, sekä koko hattuhyllyn pahvi, lähtee vetämällä "eteenpäin"..
Pese lasi sekä sisältä että ulkoa(*hyvin*).
Leikkaa kalvosta oikean kokoinen takalasin ulkopuolella, vedä se väh. kolmeen osaan vaakatasossa.
Asenna kalvot yksitellen sisäpuolelle, käytä reippaasti vettä ja saippuaa. Esim. puoleen litraan 2ruokalusikallista normaali fairia.
Sivulasit:
Irrota ovipahvit, sivussa ja alhaalla ruuveja, ovenkahvan kohdalla ruuvi. Irrota myös ikkunan veivi mikäli käsikäyttöinen(kahvan ja pahvin välissä vain sokka jonka saa pois kun painat pahvia ovea kohti).
Irrota myös ikkunan alalista sisä ja ulkopuolelta, lähtee vain vetämällä ylöspäin.
Pese ikkuna huolella ulko ja sisäpuolelta.
avaa ikkunaa noin 5cm, kostuta ikkuna ulkopuolelta ja lättää kalvo päälle(liimapuoli ulospäin).
Leikkaa vaikka lasin reunaa pitkin yläsauma, tiivisteitä pitkin sivut ja sitten muista jättää 7-8cm alapuolelle ylimäärästä kalvoa.
Aseta kalvo sisäpinnalle ja kaavi vedet pois.
Kun kalvo on kohdallaan anna kuivua hetken.
Tämän jälkeen laitat naisten kynsilakkaa reunoihin(ei rispaannu niin helposti kun ikkunaa käytetään). VAROITUS! Muista kysyä emännältä mitä saa käyttää!
Kokoa ovi takasin paikoilleen ja tee toinenpuoli.
-------------------
Tosiaan tuulilasia ei saa tummentaa. Etusivulasit voi tummentaa jollain erittäin vaalealla kalvolla jos on ennestään tummennetut lasit eli tehdasvalmisteiset(omalla vastuulla) tämän jälkeen ongelmia voi tulla esim. katsastusasemalla ja se riippuu sitten ihan katsastajasta.
Poliisi jos puuttuu asiaan niin yleensä laittavat kalvoa reunasta vain alkuun ja itse pitää sitten hoitaa homma eteenpäin.
Sen verran tuosta etusivulasien tummennuksesta ettei siinä ole mitään järkeä, siinä sitten illan hämäryydessä veivailet aina ikkunaa auki kun haluat nähdä eteenpäin.
"ohutkin" kalvo voi heikentää pimeällä näkyvyyttä lähes kymmenkertaisesti.
Ja kalvoina siis käytin "M"-kalvoa jota sai halpahallista hintaan 9.9€ 3mx51cm.
Joten ei siinä paljoa tullu tummennuksille hintaa kun liikkeessä pyysivät haarukalla 200-300€.
(toki antavat pitkän takuun ja kalvot varmasti kalliimpia mistä tulee hintaa mutta kyllä tuolla hintaerolla saa muutamat kalvot väsätä kymmenessä vuodessa että päästään edes lähelle moisia summia)
Ensimmäistä kertaa siis tein ja tässä pari vinkkiä:
Takalasi:
Kaada takapenkit, poista sivu"tuet" takapenkistä, irrota takapenkkien kiinnityskohtien mustat suojamuovit, sekä koko hattuhyllyn pahvi, lähtee vetämällä "eteenpäin"..
Pese lasi sekä sisältä että ulkoa(*hyvin*).
Leikkaa kalvosta oikean kokoinen takalasin ulkopuolella, vedä se väh. kolmeen osaan vaakatasossa.
Asenna kalvot yksitellen sisäpuolelle, käytä reippaasti vettä ja saippuaa. Esim. puoleen litraan 2ruokalusikallista normaali fairia.
Sivulasit:
Irrota ovipahvit, sivussa ja alhaalla ruuveja, ovenkahvan kohdalla ruuvi. Irrota myös ikkunan veivi mikäli käsikäyttöinen(kahvan ja pahvin välissä vain sokka jonka saa pois kun painat pahvia ovea kohti).
Irrota myös ikkunan alalista sisä ja ulkopuolelta, lähtee vain vetämällä ylöspäin.
Pese ikkuna huolella ulko ja sisäpuolelta.
avaa ikkunaa noin 5cm, kostuta ikkuna ulkopuolelta ja lättää kalvo päälle(liimapuoli ulospäin).
Leikkaa vaikka lasin reunaa pitkin yläsauma, tiivisteitä pitkin sivut ja sitten muista jättää 7-8cm alapuolelle ylimäärästä kalvoa.
Aseta kalvo sisäpinnalle ja kaavi vedet pois.
Kun kalvo on kohdallaan anna kuivua hetken.
Tämän jälkeen laitat naisten kynsilakkaa reunoihin(ei rispaannu niin helposti kun ikkunaa käytetään). VAROITUS! Muista kysyä emännältä mitä saa käyttää!

Kokoa ovi takasin paikoilleen ja tee toinenpuoli.
-------------------
Tosiaan tuulilasia ei saa tummentaa. Etusivulasit voi tummentaa jollain erittäin vaalealla kalvolla jos on ennestään tummennetut lasit eli tehdasvalmisteiset(omalla vastuulla) tämän jälkeen ongelmia voi tulla esim. katsastusasemalla ja se riippuu sitten ihan katsastajasta.
Poliisi jos puuttuu asiaan niin yleensä laittavat kalvoa reunasta vain alkuun ja itse pitää sitten hoitaa homma eteenpäin.
Sen verran tuosta etusivulasien tummennuksesta ettei siinä ole mitään järkeä, siinä sitten illan hämäryydessä veivailet aina ikkunaa auki kun haluat nähdä eteenpäin.
"ohutkin" kalvo voi heikentää pimeällä näkyvyyttä lähes kymmenkertaisesti.
Ja kalvoina siis käytin "M"-kalvoa jota sai halpahallista hintaan 9.9€ 3mx51cm.
Joten ei siinä paljoa tullu tummennuksille hintaa kun liikkeessä pyysivät haarukalla 200-300€.
(toki antavat pitkän takuun ja kalvot varmasti kalliimpia mistä tulee hintaa mutta kyllä tuolla hintaerolla saa muutamat kalvot väsätä kymmenessä vuodessa että päästään edes lähelle moisia summia)

Focus -99td ghia sedan, chrysler saratoga 3.0 -91
Mondeo 2.5 V6 -97
Peugeot 405 GRi -91
BMW 525i -91
VW Golf 1.9 TDi -03
Chevrolet Alero 2,5 V6(usa) -01
Mitsubishi Lancer -91
Saab 900 -91
Mondeo 2.5 V6 -97
Peugeot 405 GRi -91
BMW 525i -91
VW Golf 1.9 TDi -03
Chevrolet Alero 2,5 V6(usa) -01
Mitsubishi Lancer -91
Saab 900 -91
Re: Lasien tummentaminen
Kun laittaa laatu kalvoa eikä näitä marketti kelmuja niin ei tule vääristymiä. Eli pystyy ihan huoletta laittaa etusivutkin eikä häiritse. saahan sitä laatukalvoa ostaakkiin eikä tarvitse ottaa asennuspalvelua joka tekeen hintaan aika ison osan.
Focus TDci -02 & Punainen paholainen orion 1.6 -90
Re: Lasien tummentaminen
Saako näitä "laatukalvoja" netistä? Tai jos kaupoista niin mistä?joosu kirjoitti:Kun laittaa laatu kalvoa eikä näitä marketti kelmuja niin ei tule vääristymiä. Eli pystyy ihan huoletta laittaa etusivutkin eikä häiritse. saahan sitä laatukalvoa ostaakkiin eikä tarvitse ottaa asennuspalvelua joka tekeen hintaan aika ison osan.
Focus -99td ghia sedan, chrysler saratoga 3.0 -91
Mondeo 2.5 V6 -97
Peugeot 405 GRi -91
BMW 525i -91
VW Golf 1.9 TDi -03
Chevrolet Alero 2,5 V6(usa) -01
Mitsubishi Lancer -91
Saab 900 -91
Mondeo 2.5 V6 -97
Peugeot 405 GRi -91
BMW 525i -91
VW Golf 1.9 TDi -03
Chevrolet Alero 2,5 V6(usa) -01
Mitsubishi Lancer -91
Saab 900 -91
Re: Lasien tummentaminen
Itsellää ammoisina korolla aikoina virkavalta ei tykännyt ke-70 korollan tummennetuista etusivulaseista, ja näinpä kirjotti siitä rike sakon.
Ja kalvo oli todella haaleaa että hyvä että erotti onko kalvoa vai ei.
Tosin autossa oli paljon muutakin, mistä olisi voinut tuon sakon kirjoittaa
Ja kalvo oli todella haaleaa että hyvä että erotti onko kalvoa vai ei.
Tosin autossa oli paljon muutakin, mistä olisi voinut tuon sakon kirjoittaa

Re: Lasien tummentaminen
Etusivulasien tummentamisesta sen verran että katsastuksesta ei mene läpi kalvoitetut etuikkunat ja pahimmillaan joudut repimään etulasien kalvoja bussipysäkillä kahden haalaripukuisen ilkeän henkilön katsellessa vieressä.
Mitä taas itse tummentamiseen tulee niin liikkeiden hinnat eivät kyllä ole päätähuimaavia ja saat "kupla" takuun kaupan päälle.
Mitä taas itse tummentamiseen tulee niin liikkeiden hinnat eivät kyllä ole päätähuimaavia ja saat "kupla" takuun kaupan päälle.
Ford Mondeo ST220 Wagon vm.2005
Re: Lasien tummentaminen
Voihan siinä niinki käydä tai sitten ei. Tuurilla mennään
Minusta n.100€ euroa on aika paljon rahaa jonka itse säästin itse tummentamalla sivut ja ammattilainen tummensi takalasin. Eikä harmita niin paljon jos joutuu kalvot ottaan irti erinäisistä syistä. Muistaakseni jostain sain kalvoa netistäkin mutta en muista tähän hätään sivua.

Focus TDci -02 & Punainen paholainen orion 1.6 -90
Re: Lasien tummentaminen
kupoc kirjoitti: Mitä taas itse tummentamiseen tulee niin liikkeiden hinnat eivät kyllä ole päätähuimaavia ja saat "kupla" takuun kaupan päälle.
Olen taasen sitä mieltä että ~250€ on aika iso säästö jos viitsii itse duunata kalvot lasiin.
Kalvot ainakin omaan mondeoon maksoi sen 9.90...
Tokihan liikkeestä saa kaikki mahdolliset takuut yms. mutta 250€:lla saa 25 rullaa kalvoa.
Sillä määrällä voi jo muutamaan kertaan kalvoa laittaa uudestaan vuosien aikana.
Focus -99td ghia sedan, chrysler saratoga 3.0 -91
Mondeo 2.5 V6 -97
Peugeot 405 GRi -91
BMW 525i -91
VW Golf 1.9 TDi -03
Chevrolet Alero 2,5 V6(usa) -01
Mitsubishi Lancer -91
Saab 900 -91
Mondeo 2.5 V6 -97
Peugeot 405 GRi -91
BMW 525i -91
VW Golf 1.9 TDi -03
Chevrolet Alero 2,5 V6(usa) -01
Mitsubishi Lancer -91
Saab 900 -91
Re: Lasien tummentaminen
Entiseen -03 Focus farmariin ja nykyiseen -04 Mondeo farmariin tummensi Lustig paikan päällä lasit ja hyvin onnistui 

Re: Lasien tummentaminen
Sama...01 mondeoon kesti pojilta noin tunnin ja mitään valittamista ei ole ollut.suosittelen!!Mika72 kirjoitti:Entiseen -03 Focus farmariin ja nykyiseen -04 Mondeo farmariin tummensi Lustig paikan päällä lasit ja hyvin onnistui
Re: Lasien tummentaminen
Kehut myös omasta kokemuksestani http://www.carsolar.fi pojille Helsingissä. Hinnat samaa luokkaa Lustigin kanssa, eli farkun tummennus 240€ b-pilarista taakseppäin. Hommaan meni 1t 20min ja palvelukin oli loistavaa kun lauantaina vaivautuivat töihin. Työlle 1vuoden ja kalvolle 5 vuoden takuu.
Ja hyvältä näyttää 8)
Ja hyvältä näyttää 8)

Viimeksi muokannut wages, 24 Tammi 2010 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiesta MK1
Re: Lasien tummentaminen
Jokainen tekee miten parhaaksi näkee. Omasta mielestä se parisataa tai vähän reilut ei ole liikaa siitä että saa kalvot, asennukset, takuut ja ennenkaikkea uskaltaa ne takasivuikkunat avata ilman sitä pelkoa että se kalvo rullaantuu sitä myötä irti kun veivaa lasia alas 

Re: Lasien tummentaminen
-97 hatchback Mondeoon laitettiin takasivulasit + takalasi hintaa tuli tälle yhteensä 120 euroa ( liikkeessä ).
Joten enpä tuohon hintaan ala itse laittamaan ja ostelee jotain skeidakalvoo, tosin köyhähän se valittaa, takaikkunan laitto yhdestä osasta/palasta näytti aika vaativalta kaikkine lämmityksineen, mutta sinne meni eikä kurttuja oo missään, lisäksi kalvoilla 5 vuoden asennustakuu ( Lumman kalvot ).
Lopputulokseen äärimmäisen tyytyväinen.
Joten enpä tuohon hintaan ala itse laittamaan ja ostelee jotain skeidakalvoo, tosin köyhähän se valittaa, takaikkunan laitto yhdestä osasta/palasta näytti aika vaativalta kaikkine lämmityksineen, mutta sinne meni eikä kurttuja oo missään, lisäksi kalvoilla 5 vuoden asennustakuu ( Lumman kalvot ).
Lopputulokseen äärimmäisen tyytyväinen.
Re: Lasien tummentaminen
Heps, mikä paikka laittaa noin edullisesti?
-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
Re: Lasien tummentaminen
Monenko prosentin kalvo tuossa on?wages kirjoitti:Kehut myös omasta kokemuksestani http://www.carsolar.fi pojille Helsingissä. Hinnat samaa luokkaa Lustigin kanssa, eli farkun tummennus 240€ b-pilarista taakseppäin. Hommaan meni 1t 20min ja palvelukin oli loistavaa kun lauantaina vaivautuivat töihin. Työlle 1vuoden ja kalvolle 5 vuoden takuu.
Ja hyvältä näyttää 8)
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Lasien tummentaminen
20% kalvot. Niistä näkee "hahmot" läpi kun ulkoapäin katsoo, kun taas 5% kalvosta ei. Makuasioita näitten kanssa.
Edit: Niin tuossa muuten sen verran tuoreet vielä että takasivulaseissa näkyy noi vaaleat randut, mutta kalvojen kuivuttua ne saa hyvin painelemalla pois noin viikon jälkeen, riippuen tietty hieman vuodenajasta.
Edit: Niin tuossa muuten sen verran tuoreet vielä että takasivulaseissa näkyy noi vaaleat randut, mutta kalvojen kuivuttua ne saa hyvin painelemalla pois noin viikon jälkeen, riippuen tietty hieman vuodenajasta.
Fiesta MK1