V6 sytytys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Kupari
Viestit: 18
Liittynyt: 11 Maalis 2005 13:02

V6 sytytys

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kyselisin tietämättömyyttäni onko duratec v6 moottorissa oktaanin mukaan säätyvä sytytys eli nakutuksen tunnistin tai muuta vastaavaa ohjausta. :oops:
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

ei ainakaan polttoaineen oktaanin mukaan säätyvää.. nakutusanturi taitaa löytyä. eli pitää sytytyksen mahdollisimman aikasella säätäen sitä kokoajan. eli moottori käynnissä, sytytystä aikastetaan -> nakuttaa -> sytytystä myöhästetään -> nakutus loppuu -> sytytystä aikastetaan -> jne. -> jne.
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

No oktaanin mukaanhan se nakutus juuri ilmenee. Eli se säätää matalaoktaanisemmalla ajettaessa ennakoita sen verran, että nakutus loppuu :wink:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

TeRoK kirjoitti:No oktaanin mukaanhan se nakutus juuri ilmenee. Eli se säätää matalaoktaanisemmalla ajettaessa ennakoita sen verran, että nakutus loppuu :wink:
tajusin pointtisi.. mutta ei se suoraan sitä oktaania tiedä. ja se tunnistelee palamis tapahtumaan.

palamis tapahtumaan vaikuttaa: puristuspaine, seoksen rikkaus, kipinän syttymis hetki.. noin niin kun aluksi pääpiirteittäin tietoa "aloittelijoille" :twisted:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Eipä tiedä ei, mutta säätelee useimmiten juuri matalan/korkean oktaanin aiheuttaman nakutuksen takia ennakot sopiviksi. Toi nakutushan tulee juuri siitä että alkaa seos syttymään liian aikaisin kun oktaania nostetaan ja päin vastoin.
Eli periaatteessa voidaan kyllä sanoa, että on oktaanin mukaan säätyvä sytytys.
No. jokatapauksessa asia jonka kupari halusi tietää selvisi.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Kupari
Viestit: 18
Liittynyt: 11 Maalis 2005 13:02

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kiitoksia, sain mitä hainkin. Siirrynkin kokonaan käyttämään 98 bensaa samantien.
:D
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Karstainen motti myös nakuttelee turhaan, joten anna välillä kenkää niin voi myös 95 riittää! :D
Kupari
Viestit: 18
Liittynyt: 11 Maalis 2005 13:02

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jep, kenkää annettu. Tulpattu vastikään egr joten alan käyttää nyt 98bensaa ja oktaania nostavaa ainetta saadakseni konetta puhtaammaksi. Onko kellään kokemusta kannattaako tehdä fortekäsittely öljypuolelle? On aika hintava käsittely.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Kupari kirjoitti:Jep, kenkää annettu. Tulpattu vastikään egr joten alan käyttää nyt 98bensaa ja oktaania nostavaa ainetta saadakseni konetta puhtaammaksi. Onko kellään kokemusta kannattaako tehdä fortekäsittely öljypuolelle? On aika hintava käsittely.
itse en suosittele.. jos sattuu lähtemään joku isompi "kökkö" irti ja tukkii öljykanavan niin voi tulla hinnakas käsittely :shock:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Vastaa Viestiin