Pikku pikku ruostevaurio
Pikku pikku ruostevaurio
Etupäässä apparin puolella on tuollainen alkava... onko hankala laittaa? Meinaan että jospa tuon tekisi sitten iha ite kun jostain hankkii ne vehkeet. Tuossa on vielä tuo iskarin kuppi sisäpuolelta... molemmat on samassa kunnossa.
Olisikohan nuo jo laitettava ensi katsastukseen? En uskaltanut roplata tuota apparin puolen pohjasaumakohtaa yhtään ettei vaan mene puhki , mutta tuo iskarikuppi on vielä toistaiseksi kovantuntuista kun meisselillä raaputtelin.
Olisikohan nuo jo laitettava ensi katsastukseen? En uskaltanut roplata tuota apparin puolen pohjasaumakohtaa yhtään ettei vaan mene puhki , mutta tuo iskarikuppi on vielä toistaiseksi kovantuntuista kun meisselillä raaputtelin.
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Ei välttämättä tarvi vielä katsastukseen laittaa, mutta mitä nopeammin ne korjaat sitä helpompi. Ei kannata odottaa sitä kun se ruostuu puhki. Joku kaunis päivä tuo iskari tulee tuolta yläpäästä läpi. Kokemusta on.
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Samoin.Foordson kirjoitti:Joku kaunis päivä tuo iskari tulee tuolta yläpäästä läpi. Kokemusta on.
Accordissa paukahti kerran läpi. Ei siinä mitään sen kummempaa käynyt... meni tovi ennen kuin tajusin mistä oli kyse. Meni romuralliautoksi...
Ja niin...
Kertokaas nyt mistä niitä kokemattomalle sählärille sopivia halpoja mig-laitteita voisi etsiä? Saako 2 - 3 satkulla jo jotain?
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Motonet, säästökarit yms. halpis liikkeet. Sieltä saa halvalla sellasia romuja, millä silloin tällöin hitsailevan kelpaa hitsiä vedellä.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Heinämies kirjoitti: Samoin.
Accordissa paukahti kerran läpi. Ei siinä mitään sen kummempaa käynyt... meni tovi ennen kuin tajusin mistä oli kyse. Meni romuralliautoksi...
Ja niin...
Kertokaas nyt mistä niitä kokemattomalle sählärille sopivia halpoja mig-laitteita voisi etsiä? Saako 2 - 3 satkulla jo jotain?
Paaliin vaan ennenku keneenkään sattuu siis autohan ei oo kauheen pitkäikänen tos kunnossa
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Mitähän ne tuumais tuolla Hyötypaperilla kun veisi siistiksi tuunatun auton ja sanois "nyt tuohon ei ole enää mitään tekemistä, sen saa romuttaa"lexicon69 kirjoitti:Paaliin vaan ennenku keneenkään sattuu siis autohan ei oo kauheen pitkäikänen tos kunnossa
Autolla ja naisella on se oleellinen ero että vanhenevankin auton saa suhteellisen pienellä vaivalla ja ajalla jälleen kauniiksi ja hyväkuntoiseksi
Nuo on varmaankin uusia vehkeitä, vai ovatko käytettyjä ja huollettuja?Beornegar kirjoitti:Motonet, säästökarit yms. halpis liikkeet. Sieltä saa halvalla sellasia romuja, millä silloin tällöin hitsailevan kelpaa hitsiä vedellä.
Re: Pikku pikku ruostevaurio
En tiiä. Ihan kohtalaisia noi kuitenkin on. Ei tietenkää mikään ammattilainen ees kusis noihin päin, mutta kyllä niillä peltiä toisiinsa hitsaa. Jäljenhän saa sitten rälläköityä siistiksHeinämies kirjoitti:Nuo on varmaankin uusia vehkeitä, vai ovatko käytettyjä ja huollettuja?
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Nuohan nyt on sellasia paikkoja missä se sauma ei edes pahemmin näy, niin onkos sen nyt sitten niin väliä kunhan pelti pysyy kiinni ja saahan sen tosiaankin rälläkällä vielä siistittyä.
Aivan, uudet mersutkin sais siis ajaa vain sinne paaliin kun mätänee käsiin, näistä puhumattakaanPaaliin vaan ennenku keneenkään sattuu siis autohan ei oo kauheen pitkäikänen tos kunnossa
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Uskoakseni sinun vertaus uusiin marsuihin ei oikeen kohdistu tähän? Jos -90 sierain on noin laho, otetaan huomioon et helmatkin pintapellitettiin juuri. mun -87 sierra on pohjasta virheetön, eli todellakin Ruosteeton, helmas pari pintakukkaa, mut kyl senkin elinkaari on jo ehtoopuolellaFoordson kirjoitti:Nuohan nyt on sellasia paikkoja missä se sauma ei edes pahemmin näy, niin onkos sen nyt sitten niin väliä kunhan pelti pysyy kiinni ja saahan sen tosiaankin rälläkällä vielä siistittyä.
Aivan, uudet mersutkin sais siis ajaa vain sinne paaliin kun mätänee käsiin, näistä puhumattakaan
Re: Pikku pikku ruostevaurio
---
Viimeksi muokannut Duzter, 22 Touko 2009 23:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Niin niitä ruostevaurioita vaan löytyy...
Tuosta pohjassa näkyvästä kohdasta ei ollut vielä vuosi sitten mitään viitteitä. Täysin terveen näköinen tuokin kohta. Viime kesän tienoillahan laitettiin se kuskinpuolen penkinkannake jota varten hieman purin sisustusta. Apumiehen puolelta ei ole irroitettu penkkiä eikä mattoja ollenkaan. Jos olisin silloin irroittanut niin tuokin olisi sieltä löytynyt. Luulisi että näkyy sisäpuolelta valkoisesta maalauksesta todella hyvin.
Pitää tässä joku viikonloppu kun muuta tekemistä ei ole, purkaa vähän tuota sisustusta ja katsoa mitä sieltä vastaan tulee. Jos/kun tuon mig-hävittäjän kuitenkin hankin niin periaatteessa ei niin haittaa vaikka sieltä useampikin kohta paljastuisi... siinähän sitä treeniä piisaa .
Noista muista alustan osista ainakin toinen takimmainen tunkinkannake on pintaruosteessa. Nuo tuollaiset voi varmaan vetää hiekkapuhalluksella ja käsitellä jollain sopivalla mömmöllä.
Tuosta pohjassa näkyvästä kohdasta ei ollut vielä vuosi sitten mitään viitteitä. Täysin terveen näköinen tuokin kohta. Viime kesän tienoillahan laitettiin se kuskinpuolen penkinkannake jota varten hieman purin sisustusta. Apumiehen puolelta ei ole irroitettu penkkiä eikä mattoja ollenkaan. Jos olisin silloin irroittanut niin tuokin olisi sieltä löytynyt. Luulisi että näkyy sisäpuolelta valkoisesta maalauksesta todella hyvin.
Pitää tässä joku viikonloppu kun muuta tekemistä ei ole, purkaa vähän tuota sisustusta ja katsoa mitä sieltä vastaan tulee. Jos/kun tuon mig-hävittäjän kuitenkin hankin niin periaatteessa ei niin haittaa vaikka sieltä useampikin kohta paljastuisi... siinähän sitä treeniä piisaa .
Noista muista alustan osista ainakin toinen takimmainen tunkinkannake on pintaruosteessa. Nuo tuollaiset voi varmaan vetää hiekkapuhalluksella ja käsitellä jollain sopivalla mömmöllä.
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Pärjäisikö tuolla sen mitä tuota riesaa nyt tarttee hitsailla?Beornegar kirjoitti:Motonet, säästökarit yms. halpis liikkeet. Sieltä saa halvalla sellasia romuja, millä silloin tällöin hitsailevan kelpaa hitsiä vedellä.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=78-9663
Jos linkki ei vie härvelin kohdalle niin hakukenttään tuotenumero 78-9663
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Joo... Toinen vaihtoehto pistää rälläkkään sellanen teräsharjalaikka ja sillä putsata. Sitten vaan sinkkimaalia päälle ja jotai alustamassaa. Maaliakin oman maun mukaanHeinämies kirjoitti:Noista muista alustan osista ainakin toinen takimmainen tunkinkannake on pintaruosteessa. Nuo tuollaiset voi varmaan vetää hiekkapuhalluksella ja käsitellä jollain sopivalla mömmöllä.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Onko noihin Dinitrol yhtä käypää sinkkimaalin sijaan?Beornegar kirjoitti:Sitten vaan sinkkimaalia päälle ja jotai alustamassaa.
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Se siinä onkin, ensin on se äänieristekarhunvillamassa sisäpuolelta, sitten valkonen sileä maali ja sen alla on 2 mm mustamassa ja sitten vasta pelti jos on, ellei ole alapuolen massojen yläpuolelta jo häipyny..Heinämies kirjoitti:Niin niitä ruostevaurioita vaan löytyy... Luulisi että näkyy sisäpuolelta valkoisesta maalauksesta todella hyvin.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Kyllä ruostunut kohta varmaan jotenkin "oireilee" niin että se näkyy tuosta... vai eikö välttämättä?tursas kirjoitti:ensin on se äänieristekarhunvillamassa sisäpuolelta, sitten valkonen sileä maali ja sen alla on 2 mm mustamassa ja sitten vasta pelti jos on, ellei ole alapuolen massojen yläpuolelta jo häipyny.
Epämääräiset kohdat, kuten tuo ekan kuvan sauma, voi hyvin ronkkia meisselillä vähän rajummin ja jos on heikkoa vaikka ei puhkikaan niin kyllä sen kait huomaa.
Re: Pikku pikku ruostevaurio
En nyt haluais kenenkään yöunia viedä, enkä ole ihan satavarma, että onkos toi kuva siitä, mutta multa hitsattiin lattiasta just se kohta vissiin, mikä on tossa kuskin jalkatilassa, kaasujalan kantapään takana, tossa kohtaa ton pohjamassan alla jarruputkien yläpuolella lattiassa..., mistä raosta toi ruoste valuu ulos...
http://www.aijaa.com/v.php?i=4214532.jpg
ja siihen rakoon se katsuri sen puukon voi työntää kommentein: "väärin korjattu, korjattava hitsaamalla, ei saa massata, ennen seuraavaa näyttöä"...
http://www.aijaa.com/v.php?i=4214532.jpg
ja siihen rakoon se katsuri sen puukon voi työntää kommentein: "väärin korjattu, korjattava hitsaamalla, ei saa massata, ennen seuraavaa näyttöä"...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Senhän mie hitsaankin iha ite uuvella Motonetin halpismigillä, ja laite on itsensä tienannut .
Reilusti vaan aikaa niin kyllä tuo... jussien jälkeen kaks viikkoo lomaa niin silloin lähtee ruostevauriot lattiasta ja iskarikupeista 8) .
Juu tiedän... hyvä tässä on nyt uhota... eri asia sit kun ollaan vehkeet käsillä ja pitäisi saada jotain kelvollista aikaan.
Reilusti vaan aikaa niin kyllä tuo... jussien jälkeen kaks viikkoo lomaa niin silloin lähtee ruostevauriot lattiasta ja iskarikupeista 8) .
Juu tiedän... hyvä tässä on nyt uhota... eri asia sit kun ollaan vehkeet käsillä ja pitäisi saada jotain kelvollista aikaan.
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Ohan tässä hyvää aikaa, kun olin itte siinä apparina, niin 90 % ajasta meni siihen, kun saa putsattua niitä pintoja puhtaaksi ja kirkkaaksi, sekä sisä, että ulkopuolelta..., mun työkalut oli puukko, taltta ja pölynimuri..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Edelleen en voi kehua tarpeeks. Rälläkkä+harjalaikka. Tai sit kynäpora+harjalaikka
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Joo, tokkopa se hiekkapuhallus mikään ylivertainen keino noihin verrattuna on.
Tai no... miehän en ole koskaan ennen edes nähnyt kun hiekkapuhallusta tehdään. Nyt appiukko osti Motonetistä jonkun 16,90 maksavan rimpulan eikä siinä ainakaan tuntunut olevan mitään "kaiken repivää" tehoa. Vanteisiin jäi ainakin puhallettuihin kohtioin sellaiset tummentumat vielä... vähän kuin likainen sormenjälki. Kait noitakin vehkeitä on eri tehoisia.
Tai no... miehän en ole koskaan ennen edes nähnyt kun hiekkapuhallusta tehdään. Nyt appiukko osti Motonetistä jonkun 16,90 maksavan rimpulan eikä siinä ainakaan tuntunut olevan mitään "kaiken repivää" tehoa. Vanteisiin jäi ainakin puhallettuihin kohtioin sellaiset tummentumat vielä... vähän kuin likainen sormenjälki. Kait noitakin vehkeitä on eri tehoisia.
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Oma näkemys tähän ketjuun.. Tosiaan jos pelti yhtään punertaa, niin ensiksi voimakkaita meisselin iskuja kohtaan. Helposti luulee että kyseessä vain pintaruostetta, ja sitten huomaakin koputelleensa koko melkein pyöräkotelon pois (kokemusta on). Mikäli se meisseli ei mene läpi, niin sitten voi harkita "kevyttä käsittelyä". Eli rättilaikka kiinni rälläkkään, ja pintaruskot pois, se on nopein tapa. Teräsharjakärjillä ja B&D-koneella menee ikä ja terveys. Teräsharjakärkiä kannattaa käyttää vain massojen raapimiseen hitsattavasta kohdasta ja sen ympäriltä. Massoja pitää sitten tosiaan raapia kunnolla pois, kun se tuppaa ottamaan liekkiä aika herkästi hitsauksen yhteydessä.. Itsellä oli kyllä aina vettä sammutteluun
Kerta aiot ydintäytelankakoneen hankkia, niin suosittelen kaveriksi automaattisesti sumenevaa maskia. Ei tule muuten tarkasta työstä mitään... Koska ydintäyte-migissä liipaisin ei katkaise virtaa (toisin kuin kalliimmissa koneissa), joten lanka sulaa heti kun se koskee paljaaseen maadoitettuun metallipintaan. Eli et voi asettaa pistoolia hollille ja sulkea maskin lippaa vasta sitten, vaan tavalisessa maskissa joutuisit sulkemaan lipan ennen kuin lanka on lähelläkään saumattavaa kohtaa.
Tässä linkki omasta vastaavasta peltihommasta
http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... plica4.htm
Maski näyttää tuolta jos kaupasta sellaista etsit
http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... okalut.htm
Kunnolla tehdessä kannattaa kylmän viileästi purkaa sisusta, paikantaakseen kaikki ruoste kohdat
Kerta aiot ydintäytelankakoneen hankkia, niin suosittelen kaveriksi automaattisesti sumenevaa maskia. Ei tule muuten tarkasta työstä mitään... Koska ydintäyte-migissä liipaisin ei katkaise virtaa (toisin kuin kalliimmissa koneissa), joten lanka sulaa heti kun se koskee paljaaseen maadoitettuun metallipintaan. Eli et voi asettaa pistoolia hollille ja sulkea maskin lippaa vasta sitten, vaan tavalisessa maskissa joutuisit sulkemaan lipan ennen kuin lanka on lähelläkään saumattavaa kohtaa.
Tässä linkki omasta vastaavasta peltihommasta
http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... plica4.htm
Maski näyttää tuolta jos kaupasta sellaista etsit
http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... okalut.htm
Kunnolla tehdessä kannattaa kylmän viileästi purkaa sisusta, paikantaakseen kaikki ruoste kohdat
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Duckworth: olet ihan oikeassa tuosta halpiskoneiden maskihommasta. Tuossa uutta pakoputkea sohlatessa kasaan motonetin paloista tulee väkisinkin pieniä huteja, kun tähtäys menee vähän ohi maskia sulkiessa. Muutaman hyvän jipon olen kuitenkin oppinut:
1) laita pistooli 1cm päähän saumasta, sulje maski ja ammu lanka kiinni kohteeseen - toimii joskus, joskus räkii huolella Jos pitää pitää paloja kiinni toisellä kädellä, loppu kädet auttamattomasti kesken, pienet lukkopihdit voivat auttaa tässä
2) maski koko ajan kiinni ja valaise hitsattava kohde 200w halogeenilla riittävän läheltä tai hitsaa suorassa auringonvalossa - normaalin maskin läpi näkee hitsattavan kohteen nätisti kunhan silmät tottuu vähään valoon. Maski pitää olla semmoinen, ettei hajavaloa pääse maskin sisään takakautta - huppari tai vastaava rätti niskassa estää hajavalon.
Hitsausjälki alkaa noin 10:nnen putken liitoksen jälkeen olemaan joiltain osin ihan siedettävää, sitten taas tulee röpelöä senkin edestä Pitää treenata lisää - mitä lankaa muuten ostit alkuperäisen tilalle (mulla näyttää olevan sama kone)?
1) laita pistooli 1cm päähän saumasta, sulje maski ja ammu lanka kiinni kohteeseen - toimii joskus, joskus räkii huolella Jos pitää pitää paloja kiinni toisellä kädellä, loppu kädet auttamattomasti kesken, pienet lukkopihdit voivat auttaa tässä
2) maski koko ajan kiinni ja valaise hitsattava kohde 200w halogeenilla riittävän läheltä tai hitsaa suorassa auringonvalossa - normaalin maskin läpi näkee hitsattavan kohteen nätisti kunhan silmät tottuu vähään valoon. Maski pitää olla semmoinen, ettei hajavaloa pääse maskin sisään takakautta - huppari tai vastaava rätti niskassa estää hajavalon.
Hitsausjälki alkaa noin 10:nnen putken liitoksen jälkeen olemaan joiltain osin ihan siedettävää, sitten taas tulee röpelöä senkin edestä Pitää treenata lisää - mitä lankaa muuten ostit alkuperäisen tilalle (mulla näyttää olevan sama kone)?
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Pikku pikku ruostevaurio
En tosiaan tarkoittanut että sitä kynäpora+harjalaikka yhdistelmää kannattaisi käyttää isolla pinnalla, siihen kun käyttää rälläkkää jossa toi teräsharjalaikka on, niin lähtee kyllä kaikki maalit ja kitit hemmetin nopeaan irti. Ja kannattaa muistaa, että noita teräsharjalaikkojakin on monenmallisia, on niitä tarkkoihin pakkoihin tarkoitettuja ja sitten niitä jotka on tarkoitettu niihin paikkoihin, missä ei ihan niin tarkka tarvi olla, esim. isot suorat pinnat kuten ovet, ja konepelti.duckworth kirjoitti:rättilaikka kiinni rälläkkään, ja pintaruskot pois, se on nopein tapa. Teräsharjakärjillä ja B&D-koneella menee ikä ja terveys. Teräsharjakärkiä kannattaa käyttää vain massojen raapimiseen hitsattavasta kohdasta ja sen ympäriltä.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Pikku pikku ruostevaurio
Totta puhuen teräsharjan en usko edes rälläkän jatkeena irroittavan pintaruostetta, kupruilleen maalin sillä voi korkeintaan saada irti. Meidän savolaisten "rättilaikka" on siis etelän murteella lamellilaikka, jos tämä nyt oli epäselvää.Beornegar kirjoitti: En tosiaan tarkoittanut että sitä kynäpora+harjalaikka yhdistelmää kannattaisi käyttää isolla pinnalla, siihen kun käyttää rälläkkää jossa toi teräsharjalaikka on, niin lähtee kyllä kaikki maalit ja kitit hemmetin nopeaan irti.
0,9mm lankaa olen ostanut, ESABin tekelettä. 20 euroo kela 8)JyriN kirjoitti:Hitsausjälki alkaa noin 10:nnen putken liitoksen jälkeen olemaan joiltain osin ihan siedettävää, sitten taas tulee röpelöä senkin edestä Pitää treenata lisää - mitä lankaa muuten ostit alkuperäisen tilalle (mulla näyttää olevan sama kone)?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER