Rengasmerkkkien paremmuus on melko suoraan verrannollinen hintaan ja statukseen: ADAC-testeissä menestyy aina Michelin ja Continental; Kumhoa voi suositellla vain varauksin
Mulla oli ensiasennnusrenkaina Mondeossa Hankook Ventus Primet. Ensin kaupassa niitä kauhistelin, mutta hyvin niillä ekat kolme kesää meni. Innostuin kaukoitärenkaista siinä määrin, että nyt on alla jonkun toyota/subarumieheen hylkäämät *) Yokohamat. Ne on Hankookeja paremmat, mukavan tuntuiset ja vie autoa ratin osoittamaan suuntaan. Voin kuitenkin suositella kumpiakin.
*) löysin nuo renkaat käytettynä turkulaisesta rengasliikkeestä. Ne oli ajettu 5 km ja hinta oli kohdallaan.
Rengasvalmistus on voimakkaasti fuusioitunut: Michelin on jo ajat sitten omistanut ja näin vaikuttanut Kleberin kehitykseen. Kleber-renkaita saa taas BFGoodrich ja Riken merkkisinä riippuen markkina-alueesta. Continental osti muinoin Vikingin, joten sieltä tulee talvirengasosaaminen. Ja Tsekkien huippurengas Barum on myös Continentalin hoivissa.
Joten renkaiden kanssa ei mene metsään, kun valitsee jonkun ihan oikean merkin, vaikka se olisi Koreasta. Sitten kun renkaassa lukee made in p.r.c. ja nimi vaikuttaa Aku Ankasta reväistyltä (esim. -stone-johdannaiset) ja hinta on tosi mukava, voinee jättää väliin.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support
Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein
Speedhunter