TeRoK kirjoitti:jakopään suojat auki

Oletko koskaan ite tehnyt cossukorppariin jakopään remppaa?
Joo ei varmaan kannata kauheesti ajella jos on epävarmaa mikä on rikki.
Eipä ne fordilla osaa sen paremmin tommosta enää laittaa kun on jo kuitenkin ikää vehkeellä.
Varmaan jopa paremmin tekee jos löytyy joku paja joka on ennenkin noita tehnyt.
Muistelin, että kun ajoin korpparin kuoppaan ja vein foordille huollettavaksi tiehallinnon piikkiin niin siirsivät auton yhteen "kyläpajaan" joka rempan tekikin kunnolla.
Jutteli vielä, että hänelle tuli kerran fordilta myös mulkkarikossu johon oli juuri jakopään remppa tehty ja oli jotain hajonnut.
Purettaessa oli käynyt ilmi, että olivat muistaakseni kannesta saaneet jotain hajalle ja korjanneet se kemiallisella metallilla, joka sitten oli irronnut ja hajottanut jotain.
Kyllähän tuokin itse on ihan tehtävissä jos meisseli pysyy kädessä. Siihen on ihan hyvin olemassa ohjeita. Mullakin on se fordin technical service training dvd ja kirja jossa tuo opastetaan.
Morjensta vaan ja kiitos vinkeistä!
Joo sano itse en ole koskaan minkään foordin jakopäätä edes avannut eli en suorita tätä hommaa.
Soittelin tänään kierroksen turun alueella ja myös hesaan ja kysyin tarjousta jos vaihdetaan kaikki kilkkeet jakopäähän mutta ei siis rattaita ja uskomatonta kusetusta:halvimman ja kalleimman tarjouksen ero oli 4000 euroa!!

Siis 24 000 vanhaa mummon markkaa. Arvaat varmaan mikä liike turussa laittoi suolaisimman hinnan ja yllättäen hesan tarjous oli samaa luokkaa kuin turun alueen halvin.
En tiedä vielä mitä teen, tuo halvinkin on merkkiliike jolla ei ole mitään tekemistä turun alueen suuren ford liikkeen kanssa mutta on silti valtuutettu ford huolto. Sanoivat että onnistuu mutta eivät ole koskaan tehneet juuri cossu scorpioon tätä remppaa mutta pitäisi kuulemma onnistue ei niin paljon pitäisi erota doccikoneiden vastaavasta rempasta. Mietityttää, mutta suolaiselle ison merkkiliikkeen hintoihin en taivu.!
Muistatko mikä tuo "kyläpaja" huolto oli nimeltään ja missä päin, Loimaalla vai jossain turun alueeella. Vois ainakin soitella ja kysyä.
Tänään käynnistin uudelleen kylmänä ja ketjut pitivät normaalit kilinät ja olin kulevinani voimakkaat napautukset samalla en ole varma venttiilitkö. Kone käy normaalisti ja nätisti kuten ennenkin ainoa on tuo vaimeahko naputus.
Meidän kyläseppä tulee viikonlopun aikana stetoskooppivehkeen kanssa kuuntelemaan onko vain 1 vai useampi venttiili kun napúttaa. Meinasi ettei välttämättä ole ketjut vaan jos hydraulinen venttiilinnostaja on jumittanut. Eli jos vain 1 naputtaa niin silloin ei olis jakopääjuttuja.
Meinas kans kun koneella on 117 tuhatta vasta ajettu niin ei uskonut tuohon kisristäjäongelmaankaan.
Niin tiedätkö tästä kun jostain englantilaiselta scorppari- sivulta luin että suositus olis 100 000 mailia ketjut pitäis vaihtaa?? Onko näin??
Saiskohan sitä jakopään kopan kantta sen verran raotettua että vois ihan käsin kokeilla onko ketjut löysällä niin sais faktaa. Ja mitä tässä tapauksessa tarkoitta löysä ja kireä mikä on se fakta siinä miten kireät pitäis olla??
Neuvoja otetaan vastaan boss!!
Jukka