Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
ite sain eilen fordin liikkeestä st200 puskurin maalista ja halvempi oli kuin tavallisessa automaalurissa,ja tosissaan hyvää jälkee tuli.eli kannattaa viiä osaavaan liikkeeseen maaliin niin ei tuu sävyeroja eikä muita mokia.kiitoksia juvan fordille!!!!!!
Ei nyt sinällään mitenkään kallis... Itse maalaamalla tosiaan selviää alle satasella, riippuen tietenkin maalista. Itsestään selvyys, mutta pakko painottaa
Tällaista vanhaa tuunailee niin pitäähän siinä näkyä se oman tekemisen jälki, edellyttäen että osaa tehdä suht ok tulosta .
Kun auto on mahdollisimman pitkälle "käsityötä" niin silloin on helpompi perustella ulkopuolisillekin (mm. vaimo) miksi "siihen rotteloon" menee "niin paljon" rahaa vaikka ostettaessa se maksoi vain 400 euroa juuri katsastettuna .
Itse olen selvinnyt sikäli edullisesti että olen tehnyt pikkuhiljaa itse ja appiukon avustuksella. Ammattilaisella teetän tarvittavat hitsaustyöt koska haluan hyvän ja kestävän lopputuloksen, en mitään mini-ilmoituksista bongatun autotallihitsarin "taidonnäytettä". Aiemmassa Volvossa käytin näitä "palveluita" ja jälki oli jokseenkin "sieltä".
Takahelmojen priimahitsaus tarvikkeineen kustantaa arvion mukaan n. 200- max. 250 euroa (tuntiveloitus 65€). Viime vuonna laitettiin pohjasta penkinkannakkeen kohta ja jälki on niin hyvää että paikkaa tuskin huomaa. Tuolla laitetaan siis vain paikat, itse teen "loput".
Tällaista vanhaa tuunailee niin pitäähän siinä näkyä se oman tekemisen jälki, edellyttäen että osaa tehdä suht ok tulosta .
Kun auto on mahdollisimman pitkälle "käsityötä" niin silloin on helpompi perustella ulkopuolisillekin (mm. vaimo) miksi "siihen rotteloon" menee "niin paljon" rahaa vaikka ostettaessa se maksoi vain 400 euroa juuri katsastettuna .
Mä oon kyllä pitkälle samaa mieltä. Erehdyksen kautta sitä oppii. Ja tolla maalarin hinnalla sen puskurin vois kolme kertaa itse maalata, luulis jo että saa kohtalaisen jäljen aikaan.
Heinämies kirjoitti:Takahelmojen priimahitsaus tarvikkeineen kustantaa arvion mukaan n. 200- max. 250 euroa (tuntiveloitus 65€). Viime vuonna laitettiin pohjasta penkinkannakkeen kohta ja jälki on niin hyvää että paikkaa tuskin huomaa. Tuolla laitetaan siis vain paikat, itse teen "loput".
On kyllä suhteellisen kallis hitsaus. Tolla hinnallahan sä jo ostat itselles mig-koneen. Ja johonkin romumetalleihin kun tarpeeks harjottelet sitä hitsausta, niin saat takuulla hyvää jälkeä aikaan. Eikä se hitsaus loppupeleissä niin vaikeaa ole. Varsinkaan mig-hitsaus.
Beornegar kirjoitti:On kyllä suhteellisen kallis hitsaus. Tolla hinnallahan sä jo ostat itselles mig-koneen. Ja johonkin romumetalleihin kun tarpeeks harjottelet sitä hitsausta, niin saat takuulla hyvää jälkeä aikaan. Eikä se hitsaus loppupeleissä niin vaikeaa ole. Varsinkaan mig-hitsaus.
No... kertaluonteinen homma niin menkööt noin ainakin nyt. Toisaalta ei pöhkömpi idea ostaa tuollaista laitetta ja opetella tekemään... pitääkin harkita. Jossain vaiheessa edessä saattaa olla takakaarien uusiminen, ja silloin voisi olla hyvä jos osaisi jo itse tehdä kelpo jälkeä. Teetettynä olisi varmasti useamman satasen homma missä vain.
Kummallekin helmalle tulee noin 40 cm:n pätkä uutta peltiä ja se kynnysreuna pitää myös siihen "rakentaa". Eli vaatii hieman enemmän kuin vain huonon pellin poiston ja uuden hitsauksen. Toki tuonkin olisivat tehneet, mutta "priimakorjaus" johon siis tehdään nuo uudet kynnysreunatkin, kestää 2 - 3 tuntia kun molemmat puolet laitetaan.
Tosiaan, jos jää vain yhteen kertaan, sillon kannattaa melkein viedä jonnekkin firmaan, ellei saa jotain osaavaa tuttua tekemään hommaa. Mutta jos yhtään enempää meinaa hitsailla, niin kannattaa jo melkein omat vehkeet ostaa. Ja romumetallihan ei maksa mitään, joten harjoittelu on halpaa.
Beornegar kirjoitti:Tosiaan, jos jää vain yhteen kertaan, sillon kannattaa melkein viedä jonnekkin firmaan, ellei saa jotain osaavaa tuttua tekemään hommaa. Mutta jos yhtään enempää meinaa hitsailla, niin kannattaa jo melkein omat vehkeet ostaa. Ja romumetallihan ei maksa mitään, joten harjoittelu on halpaa.
Ps. 100 täynnä 8)
Taitaa olla aika utopiaa, että joku hitsailu näiden kotteroiden kanssa jäisi yhteen kertaan ellei aio myyntifixausta tehdä Minä ainakin ostin semmoisen halvan migin ja roimin sillä menemään, kunnes lompakko antaa myöten parempaan - siihen asti 8)
JyriN kirjoitti:Minä ainakin ostin semmoisen halvan migin ja roimin sillä menemään, kunnes lompakko antaa myöten parempaan - siihen asti 8)
Migihän on oikeestaan paras noista hitsivehkeistä autonhitsaamiseen. Jää lämpövääntyily ja kaareilu aika vähiin. Ja varmaan helpoin käyttää, kun ei tarvi syöttää lankaa toisella ja ohjeta hitsiä toisella kädellä.
Heinämies kirjoitti:Tällaista se tekemisen jälki nyt on. Paljon on parannusta tullut vuoden takaiseen kun tuon ostin. Tuplaklikillä kuvat aukee suurina.
Täytyy sanoa että on niin hyvät hitsit, että pitää oikein kysyä että mitkä kohdat tosta on hitsattu?
Kuvissa näkyviltä alueilta ei mitään . Katson saanko myöhemmin laitettua kuvat noista hitsattavista kohdista... epäilen vain ettei 2 megapixelin kännykameralla saa hyviä lähikuvia.
En noista helmoista saa hyvää kuvaa, mutta tuossa on pari kriittistä kohtaa vasemmasta takakaaresta. Eka kuva lienee tuo tyypillisin reunan "turpoaminen" ja toisessa kuvassa kuppiharjalla rälläköity ruostepilkku mistä lähti eka peltikerros pois. Dinitrol on tummentanut kohdan. Väliaikaisratkaisuksi jälkimmäiseen käynee pakkeli ja hionta + maalaus, mutta jos haluaa hyvän jäljen niin nuo kohdat nyt pitää ainakin hitsata myöhemmin.
Onko tuossa fiksuinta uusia koko takakaari samantien? Noiden kuvien kohtien lisäksi reunat on turvonneet parista muustakin kohtaa.
Parhaitenhan tuosta sais selvän kuvan ruosteenlaajuudesta sillä, että hiot kaiken maalin koko takakaaresta pois. Tosin, samalla vaivalla melkein sitten vaihtaa koko kaaren... Toisaalta, ehkä hieman halvemmalla pääsee, mikäli sieltä kaaresta ei muita ruostekohtia löydykkään, niin sitten voi vaan noi kaks kohtaa paikata, maalata kaaren ja täts it.
Beornegar kirjoitti:Parhaitenhan tuosta sais selvän kuvan ruosteenlaajuudesta sillä, että hiot kaiken maalin koko takakaaresta pois.
"Kakkoskuvan" ruostevaurio on ainoa. Sen lisäksi on noita turvonneita reunoja tuon kakkoskuvan kohdalla noin 10 sentin pätkä sekä samanlainen pätkä kaaren loppupäässä päättyen puskurin tienoille. Toisella puolella on myös turvonneita reunoja, mutta niin että ei oikein saa selvää missä kohtaa on alkanut "prosessi käymään" jo. Sieltä lienee parasta uusia koko kaaren mitalta.
Riittääkö että uusii tarvittavista kohdista vain tuon sisäreunan? Hitsaussaumakin jäisi näppärästi taitekohtaan ja olisi suht helppo "häivyttää". Hoituuko tuollainen ilman kaaripeltien hankintaa vetämällä migillä kiinni vain sopivat suikaleet tavallista peltiä?
Tuotanoinniin Aika mielenkiintoisen näköinen hitsisauma...
Heinämies kirjoitti:Riittääkö että uusii tarvittavista kohdista vain tuon sisäreunan? Hitsaussaumakin jäisi näppärästi taitekohtaan ja olisi suht helppo "häivyttää". Hoituuko tuollainen ilman kaaripeltien hankintaa vetämällä migillä kiinni vain sopivat suikaleet tavallista peltiä?
En nyt oo ihan varma että mitä tarkotit, mutta siis ainoa tarpeellinen on rälläköidä kaikki ruostunut pelti + noin sentti ympäriltä pois ja hitsata uusi pala tilalle. Eli ei välttämättä tarvi koko kaarta uusia.
Beornegar kirjoitti:En nyt oo ihan varma että mitä tarkotit, mutta siis ainoa tarpeellinen on rälläköidä kaikki ruostunut pelti + noin sentti ympäriltä pois ja hitsata uusi pala tilalle. Eli ei välttämättä tarvi koko kaarta uusia.
Eli jos otetaan allaoleva kuva esimerkiksi, niin riittääkö jos nuo turvonneet kohdat korjaa niin että rälläköi pois tuosta suunnilleen mustan ja valkoisen rajalta eli vain tuon sisään päin kääntyvän "kaarisuikaleen" mikäli näin saa pois kaiken mädän pellin? Onko siis tarvetta ottaa yhtään enempää?
Heinämies kirjoitti:Eli jos otetaan allaoleva kuva esimerkiksi, niin riittääkö jos nuo turvonneet kohdat korjaa niin että rälläköi pois tuosta suunnilleen mustan ja valkoisen rajalta eli vain tuon sisään päin kääntyvän "kaarisuikaleen" mikäli näin saa pois kaiken mädän pellin? Onko siis tarvetta ottaa yhtään enempää?
Jos näin saat kaiken mädän pellin pois, niin ei ole.
Homma tehty tänään eikä haastekertoimia puuttunut... onneksi kaikki saatiin kuitenkin tehtyä ensiluokkaisesti. Takahelmoista meni siis sisäpinnat myös uusiksi, mutta sen lisäksi kuskin puolelle jouduttiin rakentamaan pyöräkotelon alakulmakin. Aikaa tuohon kaikkeen meni 7,5 tuntia, mutta koska totuus oli niin paljon ennakkoarviota ihmeellisempi niin lasku kohtuullistettiin 6 tuntiin.
Kalliiksihan tuo tuli mutta A1-tason jälki on hintansa arvoinen. Tuo homma ei olisi ollut niin hankala jos aiempi korjaus olisi tehty kunnolla. Nyt siellä on ruoste saanut muhia rauhassa ilman että kukaan häiritsee . Kaikki paska saatiin kuitenkin pois.
Sain napsaistua muutaman kuvan "ohimennen" tuosta vaikeammasta puolesta. Lopputuloksessa ei paikka näy, koska koko alareuna vedettiin mustalla kiveniskumassalla. Noin se on paremman näköinen kuin helmareunaan asti valkoisena. Toista puolta ei voitu vetää kokonaan, koska siellä on kukkasia vielä hiomatta.