Maalipinnan ehostaminen
Maalipinnan ehostaminen
Valkoinen väri, maalipinta jo himmeä. Käsittelin kiillotuskoneella ja hiovalla tahnalla konepellin, etulokarit ja katon, mutta lopputulos ei oikeastaan eroa käsittelemättömistä kohdista mitenkään. Minkälaista duunia tuo vielä tarvitsisi?
Uudelleen maalaus tietysti, mutta ei nyt viitsi kuitenkaan tuonikäiseen autoon.
Uudelleen maalaus tietysti, mutta ei nyt viitsi kuitenkaan tuonikäiseen autoon.
Re: Maalipinnan ehostaminen
No... vahaamisen jälkeen päivänvalossa lopputulokseksi voisi sanoa "ihan ookoo"
.
Valkoisen sävy korissa on eri kuin noissa hiljattain vaihdetuissa etuovissa. Lienee lopputuloksen kannalta "optimaalinen" ratkaisu vetästä nuo etuovet samalla värisävyllä kuin muu auto. Konehuoneen puolella olevassa tyyppikilvessä on värin kohdalla merkintä B 3 eli se lienee oikea valkoisen sävy. Saako merkkiliikkeestä tuolla koodilla passelin värin, vai onko nuo jotain yleisiä värikoodeja?

Valkoisen sävy korissa on eri kuin noissa hiljattain vaihdetuissa etuovissa. Lienee lopputuloksen kannalta "optimaalinen" ratkaisu vetästä nuo etuovet samalla värisävyllä kuin muu auto. Konehuoneen puolella olevassa tyyppikilvessä on värin kohdalla merkintä B 3 eli se lienee oikea valkoisen sävy. Saako merkkiliikkeestä tuolla koodilla passelin värin, vai onko nuo jotain yleisiä värikoodeja?
Re: Maalipinnan ehostaminen
Et sillä koodilla tee mitään. Mutta merkkiliikkeestä saat rekisterinumeroa vastaan jotain maaleja, ainaki kiveniskunkorjausmaaleja, mutta maaliliikkeessä voi aina sekoittaa oiken sävyn. 

Focus TDci -02 & Punainen paholainen orion 1.6 -90
Re: Maalipinnan ehostaminen
Itte ainakin sain paikallisesta Pintaväristä ihan oikeen sävysen maalin kun tolla B3:lla kyselin. Muista sit sanoa B3, eikä P3, P3 on meinaa sit punanenHeinämies kirjoitti:Konehuoneen puolella olevassa tyyppikilvessä on värin kohdalla merkintä B 3 eli se lienee oikea valkoisen sävy. Saako merkkiliikkeestä tuolla koodilla passelin värin, vai onko nuo jotain yleisiä värikoodeja?

http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Maalipinnan ehostaminen
Mä haeskelin kanssa sitä maalia varaosapuljujen paukkupullovalikoimista ja mun B 3 löyty semmosella värillä kuin DUPLI-COLOR 1-0060, kannattaa testata ensin johonkin helmapelteihin, näitä myy varaosamaailmat tms. varakirit täällä päin ja ellei hyllystä löydy ne tilaa about 8 € purkki. Motipin 45705 liian ruskee ja 45710 liian valkonen.. 
Ja valkosella TurtleWaxin värivahalla oon yrittäny kanssa pelastaa valkosta pintaa..

Ja valkosella TurtleWaxin värivahalla oon yrittäny kanssa pelastaa valkosta pintaa..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Maalipinnan ehostaminen
Mä kanssa haeskelin noita motipin värejä motonetistä ennen kuin oli kompura ja ruisku käytössä. Paikallinen motonet anto kolme vaihtoehtoa tolle B3:lle, 45550, 45670 ja 45770. Viimesin oli liian vaalea, kahta muuta en sitten ole kokeillut kun nyt kerran ruisku on käytössä, niin kunnon automaalitkin täytyy olla eikä mitää spraytä ;Dtursas kirjoitti:Motipin 45705 liian ruskee ja 45710 liian valkonen..
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Maalipinnan ehostaminen
Tuttua joo ja sitten yhtäkään niistä ei löydy hyllystä, mutta helppokäyttösiä noi spreit on siitä ei pääse mihinkään ja lopun purkin voi vetästä vaikka jääkaapin oveen, se hyvä näissä valkosissa B 3:ssa on...Beornegar kirjoitti:Paikallinen motonet anto kolme vaihtoehtoa tolle B3:lle, 45550, 45670 ja 45770

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Maalipinnan ehostaminen
Paikallinen voortiliike sanoi B3:n olevan "Diamond white" ja maaliliikkeet sekoittavat oikean sävyn kun käy auton kanssa paikanpäällä. Merkkiliikkeestä sitä siis ei saa, ainakaan Kouvolassa.
Re: Maalipinnan ehostaminen
Mitäköhän vaihtoehtoja mulla mahtais olla mondeon kanssa kun keulassa on pirusti kivenhakkaumia joista on maali irronnut ja myös etukaarissa ja ovien pielissä on mk2 mondeolle tyypillisesti maalit lähtenyt.
Ei taida millään paikkamaalauksella saada siistiä tommosista kivenhakkaumista?
Myös kyljen alaosat on vähän niin kuin hiekkapuhalluksen jäljiltä.
Pystyykö tommosia vielä hiomaan ja heittämään uutta lakkaa päälle?
Ei oikein viittisi alkaa koko autoa maalauttamaan. ei niistä kumminkaan tiedä tuleeko sen parempi
Ellei sitten maksa montaa tonnia oikein jollekin kovan luokan ammattilaiselle...
Yksi vaihtoehto tietty olisi maalauttaa keula ja kyljet, mutta mahtaneeko sitten paljoa halvemmaksi tulla kuin koko auton maalaus?
Ei taida millään paikkamaalauksella saada siistiä tommosista kivenhakkaumista?
Myös kyljen alaosat on vähän niin kuin hiekkapuhalluksen jäljiltä.
Pystyykö tommosia vielä hiomaan ja heittämään uutta lakkaa päälle?
Ei oikein viittisi alkaa koko autoa maalauttamaan. ei niistä kumminkaan tiedä tuleeko sen parempi

Ellei sitten maksa montaa tonnia oikein jollekin kovan luokan ammattilaiselle...
Yksi vaihtoehto tietty olisi maalauttaa keula ja kyljet, mutta mahtaneeko sitten paljoa halvemmaksi tulla kuin koko auton maalaus?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: Maalipinnan ehostaminen
Voihan noita maalata, mutta siihen tarvis kyllä osata häivyttämistä. Ite en osaa, joten en ala mitään neuvomaan. Ymmärtääkseni vaatii jo vähän enemmän taitoa tuollainen häivytys.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Maalipinnan ehostaminen
Mahtaisko vesihiomapaperilla saada viimeisteltyä vähän jälkeä?
Eli kun tuossa noita pahimpia vähän vaahtomuovin palan avulla maalailin niin kannattaako seuraavaksi silotella pintaa vesihiomapaperilla ja sitten lakkaa päälle ja lisää hiontaa.
Kuinka hienoa ton pitää olla, että se soveltuu tuommoseen viimeistelyyn? 2000?
Ihan väliaikais paikkauksia teen, että kehtais kesän ajella. Kattoo sitten syksymmällä mitä sen kanssa tehdään.
Eli kun tuossa noita pahimpia vähän vaahtomuovin palan avulla maalailin niin kannattaako seuraavaksi silotella pintaa vesihiomapaperilla ja sitten lakkaa päälle ja lisää hiontaa.
Kuinka hienoa ton pitää olla, että se soveltuu tuommoseen viimeistelyyn? 2000?
Ihan väliaikais paikkauksia teen, että kehtais kesän ajella. Kattoo sitten syksymmällä mitä sen kanssa tehdään.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: Maalipinnan ehostaminen
Kyllähän tuo voisi noilla keinoin onnistuakin. Ainakin jotenkin
Kokeile pois. Uskoisin että toi kaks tonninen riittäis oikein hyvin.

http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Maalipinnan ehostaminen
Mie maalasin etuovet pääsiäissunnuntaina tuolla diamond whitella. Auto ei ole ollut sisälämpötiloissa koko aikana, eli onko maalipinta jo sen verran kiinni jämähtänyt että uskaltaa pestä käsin lämpimällä vedellä ja pehmeällä sienellä varovasti?
Re: Maalipinnan ehostaminen
Kauanko oli lämpösessä heti maalaamisen jälkeen?Heinämies kirjoitti:Mie maalasin etuovet pääsiäissunnuntaina tuolla diamond whitella. Auto ei ole ollut sisälämpötiloissa koko aikana, eli onko maalipinta jo sen verran kiinni jämähtänyt että uskaltaa pestä käsin lämpimällä vedellä ja pehmeällä sienellä varovasti?
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Maalipinnan ehostaminen
No, puoliltapäivin oli homma tehty ja pistin auton talliin. Siellä ei ole lämmitystä joten lämpötila oli varmaan jotain max. 10 asteen paikkeilla. Yöksi varmaan viileni muutamaan asteeseen.Beornegar kirjoitti: Kauanko oli lämpösessä heti maalaamisen jälkeen?
Maalasin siis auton tuossa pihalla, eli kunnolla lämpösessä ei ole oltu missään vaiheessa.
Milloin uskaltaa viedä normaaliin harjalliseen konepesuun?
Re: Maalipinnan ehostaminen
Mä en kyllä mikään mestari vielä tossa maalaamisessa oo, mutta oon käsittäny että maalin tarvis ainakin maalaamisen jälkeen saada olla jonkin aikaa suhteellisen lämpöisessä että maali kovettuisi kunnolla. Mutta kai se nyt tosiaan tässä viikon aikana on jo sen verran kovettunut. Kannattaa kokeilla eka itse pestä vaikka painepesurilla. Alotat jostai helposti uudesti maalattavasta kohdasta, kuten vaikka helmoista, niin näät että kestääkö maali.
-edit- ja jos ei maali pysy kiinni, niin sitten maalaat uudestaan ja otat oppia vanhoista virheistä ;D
-edit- ja jos ei maali pysy kiinni, niin sitten maalaat uudestaan ja otat oppia vanhoista virheistä ;D
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Maalipinnan ehostaminen
Minä häivytin joskus kilikalimaalin rajoja ensin vesihiomalla (2000 paperi) ja sitten vielä hiomatahnalla. Tein silleen, että ensin häivytin maalatun alueen rajat ja sitten lakka päälle vähän reilummalle alueelle ja sama homma lakalle. Harmi vaan, että itse värisävy (metallihohto-viininpunainen escort) oli aavistuksen eri sävyä alkuperäisen kanssa.Beornegar kirjoitti:Kyllähän tuo voisi noilla keinoin onnistuakin. Ainakin jotenkinKokeile pois. Uskoisin että toi kaks tonninen riittäis oikein hyvin.


Toi hiomatahna on halpaa ja riittoisaa, sillä voi varovasti uudistaa myös himmenneitä kohtia maalissa. Hionnan jälkeen mielellään lakkaus tai ainakin tukeva kerros vahaa.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Maalipinnan ehostaminen
Kävin paikallisen Nesteen TI-hallissa pesemässä tuon. Puhdasta tuli ja hyvin kesti maalipinta käsinpesun.
Kantsiiko nuo ovet vahata nyt samantien vai vasta myöhemmin? Entä hiomatahnan käyttö?
Kantsiiko nuo ovet vahata nyt samantien vai vasta myöhemmin? Entä hiomatahnan käyttö?
Re: Maalipinnan ehostaminen
Niin jäikö sulle nyt sitten jotain häivytettävää? Kannattaa tosiaan sitten eka vedellä sillä hiomatahnalla ja sitten lakka tai vaha päälle.Heinämies kirjoitti:Kantsiiko nuo ovet vahata nyt samantien vai vasta myöhemmin? Entä hiomatahnan käyttö?
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Maalipinnan ehostaminen
Ei, mutta maalipinta on aavistuksen epätasainen, sellainen appelsiinimainen ja "mattamaisen" himmeä. Maalia on kuitenkin riittävät kerrokset, kaksi purkkia kahteen oveen ja kaiken käytin.Beornegar kirjoitti:Niin jäikö sulle nyt sitten jotain häivytettävää? Kannattaa tosiaan sitten eka vedellä sillä hiomatahnalla ja sitten lakka tai vaha päälle.
Re: Maalipinnan ehostaminen
Tätä kutsutaan appelsiinipinnaksi. Se voi syntyä monistakin eriasioista, esim. väärät ruiskun asetukset tai käyttö, huonosti sekoitetut maalit, liian paksu maalikerros, liian lyhyet kuivumisajat maalikerrosten välillä tai sitten pinnan tuuletus kuivumisen nopeuttamiseks.Heinämies kirjoitti:Ei, mutta maalipinta on aavistuksen epätasainen, sellainen appelsiinimainen ja "mattamaisen" himmeä. Maalia on kuitenkin riittävät kerrokset, kaksi purkkia kahteen oveen ja kaiken käytin.
Onneks toi pinta on suhteellisen helppo korjata. Vesihiomapaperilla alotat varovasti runsaan veden kanssa hiomaan 1000-paperilla pieniä alueita kerrallaan, noin viis vetoa kerralla. Sitten kastelet alueen ja tarkastelet kiiltoa. Kun appelsiinipinnan ns. "huippukohdat" on muuttunut hieman pienemmiks ja menettänyt kiillon, niin vaihdat 1200-paperiin. Jatkat sillä samalla tekniikalla kunnes appelsiinipinta on kadonnut, eli huomattavissa ei enää ole huippu- tai matalakohtia. Sitten vetäset muutaman vedon 2000-paperilla koko alueelle ja kiillotat kiillotustahnalla. Sitten lakkaa päälle.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Maalipinnan ehostaminen
Millaisen tuloksen saa jos käyttää vain tuota hiomatahnaa ja vahaa sen jälkeen?Beornegar kirjoitti:Tätä kutsutaan appelsiinipinnaksi. Se voi syntyä monistakin eriasioista, esim. väärät ruiskun asetukset tai käyttö, huonosti sekoitetut maalit, liian paksu maalikerros, liian lyhyet kuivumisajat maalikerrosten välillä tai sitten pinnan tuuletus kuivumisen nopeuttamiseks.
Onneks toi pinta on suhteellisen helppo korjata.
Re: Maalipinnan ehostaminen
Tuosta ei ole kokemusta, mutta kyllä jotkin maalausta käsittelevät kirjat väittävät että tälläkin saisi hyvän lopputuloksen.Heinämies kirjoitti:Millaisen tuloksen saa jos käyttää vain tuota hiomatahnaa ja vahaa sen jälkeen?
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Maalipinnan ehostaminen
Mie kokeilen sitä ja tyydyn siihen mitä tulee.
Re: Maalipinnan ehostaminen
Minun kokemuksen mukaan hiomatahna ei poista pinnan epätasaisuuksia - kiillottaa vaan. Tosin yksi kaveri kuulemma kiillotti innostuksissaan koneella matukkansa konepellin kulmista puhki - juuri hiomatahnalla (iloisella 90-luvulla).
Minä olen käyttänyt tahnaa aina käsipelillä, pehmeällä kangastupolla levitämällä ja varovati pyörivällä liikkeellä hankaamalla (pieniä alueita: 10-30dm kerrallaan). Idea on pitää hiomatahna kostean tuntuisena, jos se kuivuu, niin se voi jättää sumean pinnan.

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/