Maalipinnan ehostaminen

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Valkoinen väri, maalipinta jo himmeä. Käsittelin kiillotuskoneella ja hiovalla tahnalla konepellin, etulokarit ja katon, mutta lopputulos ei oikeastaan eroa käsittelemättömistä kohdista mitenkään. Minkälaista duunia tuo vielä tarvitsisi?

Uudelleen maalaus tietysti, mutta ei nyt viitsi kuitenkaan tuonikäiseen autoon.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

No... vahaamisen jälkeen päivänvalossa lopputulokseksi voisi sanoa "ihan ookoo" :wink: .

Valkoisen sävy korissa on eri kuin noissa hiljattain vaihdetuissa etuovissa. Lienee lopputuloksen kannalta "optimaalinen" ratkaisu vetästä nuo etuovet samalla värisävyllä kuin muu auto. Konehuoneen puolella olevassa tyyppikilvessä on värin kohdalla merkintä B 3 eli se lienee oikea valkoisen sävy. Saako merkkiliikkeestä tuolla koodilla passelin värin, vai onko nuo jotain yleisiä värikoodeja?
joosu
Viestit: 37
Liittynyt: 18 Touko 2006 20:53

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja joosu »

Et sillä koodilla tee mitään. Mutta merkkiliikkeestä saat rekisterinumeroa vastaan jotain maaleja, ainaki kiveniskunkorjausmaaleja, mutta maaliliikkeessä voi aina sekoittaa oiken sävyn. :wink:
Focus TDci -02 & Punainen paholainen orion 1.6 -90
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Heinämies kirjoitti:Konehuoneen puolella olevassa tyyppikilvessä on värin kohdalla merkintä B 3 eli se lienee oikea valkoisen sävy. Saako merkkiliikkeestä tuolla koodilla passelin värin, vai onko nuo jotain yleisiä värikoodeja?
Itte ainakin sain paikallisesta Pintaväristä ihan oikeen sävysen maalin kun tolla B3:lla kyselin. Muista sit sanoa B3, eikä P3, P3 on meinaa sit punanen :wink:
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja tursas »

Mä haeskelin kanssa sitä maalia varaosapuljujen paukkupullovalikoimista ja mun B 3 löyty semmosella värillä kuin DUPLI-COLOR 1-0060, kannattaa testata ensin johonkin helmapelteihin, näitä myy varaosamaailmat tms. varakirit täällä päin ja ellei hyllystä löydy ne tilaa about 8 € purkki. Motipin 45705 liian ruskee ja 45710 liian valkonen.. :D
Ja valkosella TurtleWaxin värivahalla oon yrittäny kanssa pelastaa valkosta pintaa..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

tursas kirjoitti:Motipin 45705 liian ruskee ja 45710 liian valkonen.. :D
Mä kanssa haeskelin noita motipin värejä motonetistä ennen kuin oli kompura ja ruisku käytössä. Paikallinen motonet anto kolme vaihtoehtoa tolle B3:lle, 45550, 45670 ja 45770. Viimesin oli liian vaalea, kahta muuta en sitten ole kokeillut kun nyt kerran ruisku on käytössä, niin kunnon automaalitkin täytyy olla eikä mitää spraytä ;D
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja tursas »

Beornegar kirjoitti:Paikallinen motonet anto kolme vaihtoehtoa tolle B3:lle, 45550, 45670 ja 45770
Tuttua joo ja sitten yhtäkään niistä ei löydy hyllystä, mutta helppokäyttösiä noi spreit on siitä ei pääse mihinkään ja lopun purkin voi vetästä vaikka jääkaapin oveen, se hyvä näissä valkosissa B 3:ssa on... :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Paikallinen voortiliike sanoi B3:n olevan "Diamond white" ja maaliliikkeet sekoittavat oikean sävyn kun käy auton kanssa paikanpäällä. Merkkiliikkeestä sitä siis ei saa, ainakaan Kouvolassa.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mitäköhän vaihtoehtoja mulla mahtais olla mondeon kanssa kun keulassa on pirusti kivenhakkaumia joista on maali irronnut ja myös etukaarissa ja ovien pielissä on mk2 mondeolle tyypillisesti maalit lähtenyt.
Ei taida millään paikkamaalauksella saada siistiä tommosista kivenhakkaumista?
Myös kyljen alaosat on vähän niin kuin hiekkapuhalluksen jäljiltä.
Pystyykö tommosia vielä hiomaan ja heittämään uutta lakkaa päälle?
Ei oikein viittisi alkaa koko autoa maalauttamaan. ei niistä kumminkaan tiedä tuleeko sen parempi :twisted:
Ellei sitten maksa montaa tonnia oikein jollekin kovan luokan ammattilaiselle...

Yksi vaihtoehto tietty olisi maalauttaa keula ja kyljet, mutta mahtaneeko sitten paljoa halvemmaksi tulla kuin koko auton maalaus?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Voihan noita maalata, mutta siihen tarvis kyllä osata häivyttämistä. Ite en osaa, joten en ala mitään neuvomaan. Ymmärtääkseni vaatii jo vähän enemmän taitoa tuollainen häivytys.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mahtaisko vesihiomapaperilla saada viimeisteltyä vähän jälkeä?
Eli kun tuossa noita pahimpia vähän vaahtomuovin palan avulla maalailin niin kannattaako seuraavaksi silotella pintaa vesihiomapaperilla ja sitten lakkaa päälle ja lisää hiontaa.
Kuinka hienoa ton pitää olla, että se soveltuu tuommoseen viimeistelyyn? 2000?

Ihan väliaikais paikkauksia teen, että kehtais kesän ajella. Kattoo sitten syksymmällä mitä sen kanssa tehdään.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Kyllähän tuo voisi noilla keinoin onnistuakin. Ainakin jotenkin :D Kokeile pois. Uskoisin että toi kaks tonninen riittäis oikein hyvin.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Mie maalasin etuovet pääsiäissunnuntaina tuolla diamond whitella. Auto ei ole ollut sisälämpötiloissa koko aikana, eli onko maalipinta jo sen verran kiinni jämähtänyt että uskaltaa pestä käsin lämpimällä vedellä ja pehmeällä sienellä varovasti?
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Heinämies kirjoitti:Mie maalasin etuovet pääsiäissunnuntaina tuolla diamond whitella. Auto ei ole ollut sisälämpötiloissa koko aikana, eli onko maalipinta jo sen verran kiinni jämähtänyt että uskaltaa pestä käsin lämpimällä vedellä ja pehmeällä sienellä varovasti?
Kauanko oli lämpösessä heti maalaamisen jälkeen?
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Beornegar kirjoitti: Kauanko oli lämpösessä heti maalaamisen jälkeen?
No, puoliltapäivin oli homma tehty ja pistin auton talliin. Siellä ei ole lämmitystä joten lämpötila oli varmaan jotain max. 10 asteen paikkeilla. Yöksi varmaan viileni muutamaan asteeseen.

Maalasin siis auton tuossa pihalla, eli kunnolla lämpösessä ei ole oltu missään vaiheessa.

Milloin uskaltaa viedä normaaliin harjalliseen konepesuun?
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Mä en kyllä mikään mestari vielä tossa maalaamisessa oo, mutta oon käsittäny että maalin tarvis ainakin maalaamisen jälkeen saada olla jonkin aikaa suhteellisen lämpöisessä että maali kovettuisi kunnolla. Mutta kai se nyt tosiaan tässä viikon aikana on jo sen verran kovettunut. Kannattaa kokeilla eka itse pestä vaikka painepesurilla. Alotat jostai helposti uudesti maalattavasta kohdasta, kuten vaikka helmoista, niin näät että kestääkö maali.
-edit- ja jos ei maali pysy kiinni, niin sitten maalaat uudestaan ja otat oppia vanhoista virheistä ;D
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Beornegar kirjoitti:Kyllähän tuo voisi noilla keinoin onnistuakin. Ainakin jotenkin :D Kokeile pois. Uskoisin että toi kaks tonninen riittäis oikein hyvin.
Minä häivytin joskus kilikalimaalin rajoja ensin vesihiomalla (2000 paperi) ja sitten vielä hiomatahnalla. Tein silleen, että ensin häivytin maalatun alueen rajat ja sitten lakka päälle vähän reilummalle alueelle ja sama homma lakalle. Harmi vaan, että itse värisävy (metallihohto-viininpunainen escort) oli aavistuksen eri sävyä alkuperäisen kanssa. :( Niin, joo. Tein minä saman homman joskus tojonkin metallivihreään, se onnistui paremmin :lol:

Toi hiomatahna on halpaa ja riittoisaa, sillä voi varovasti uudistaa myös himmenneitä kohtia maalissa. Hionnan jälkeen mielellään lakkaus tai ainakin tukeva kerros vahaa.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Kävin paikallisen Nesteen TI-hallissa pesemässä tuon. Puhdasta tuli ja hyvin kesti maalipinta käsinpesun.

Kantsiiko nuo ovet vahata nyt samantien vai vasta myöhemmin? Entä hiomatahnan käyttö?
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Heinämies kirjoitti:Kantsiiko nuo ovet vahata nyt samantien vai vasta myöhemmin? Entä hiomatahnan käyttö?
Niin jäikö sulle nyt sitten jotain häivytettävää? Kannattaa tosiaan sitten eka vedellä sillä hiomatahnalla ja sitten lakka tai vaha päälle.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Beornegar kirjoitti:Niin jäikö sulle nyt sitten jotain häivytettävää? Kannattaa tosiaan sitten eka vedellä sillä hiomatahnalla ja sitten lakka tai vaha päälle.
Ei, mutta maalipinta on aavistuksen epätasainen, sellainen appelsiinimainen ja "mattamaisen" himmeä. Maalia on kuitenkin riittävät kerrokset, kaksi purkkia kahteen oveen ja kaiken käytin.
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Heinämies kirjoitti:Ei, mutta maalipinta on aavistuksen epätasainen, sellainen appelsiinimainen ja "mattamaisen" himmeä. Maalia on kuitenkin riittävät kerrokset, kaksi purkkia kahteen oveen ja kaiken käytin.
Tätä kutsutaan appelsiinipinnaksi. Se voi syntyä monistakin eriasioista, esim. väärät ruiskun asetukset tai käyttö, huonosti sekoitetut maalit, liian paksu maalikerros, liian lyhyet kuivumisajat maalikerrosten välillä tai sitten pinnan tuuletus kuivumisen nopeuttamiseks.

Onneks toi pinta on suhteellisen helppo korjata. Vesihiomapaperilla alotat varovasti runsaan veden kanssa hiomaan 1000-paperilla pieniä alueita kerrallaan, noin viis vetoa kerralla. Sitten kastelet alueen ja tarkastelet kiiltoa. Kun appelsiinipinnan ns. "huippukohdat" on muuttunut hieman pienemmiks ja menettänyt kiillon, niin vaihdat 1200-paperiin. Jatkat sillä samalla tekniikalla kunnes appelsiinipinta on kadonnut, eli huomattavissa ei enää ole huippu- tai matalakohtia. Sitten vetäset muutaman vedon 2000-paperilla koko alueelle ja kiillotat kiillotustahnalla. Sitten lakkaa päälle.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Beornegar kirjoitti:Tätä kutsutaan appelsiinipinnaksi. Se voi syntyä monistakin eriasioista, esim. väärät ruiskun asetukset tai käyttö, huonosti sekoitetut maalit, liian paksu maalikerros, liian lyhyet kuivumisajat maalikerrosten välillä tai sitten pinnan tuuletus kuivumisen nopeuttamiseks.

Onneks toi pinta on suhteellisen helppo korjata.
Millaisen tuloksen saa jos käyttää vain tuota hiomatahnaa ja vahaa sen jälkeen?
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Heinämies kirjoitti:Millaisen tuloksen saa jos käyttää vain tuota hiomatahnaa ja vahaa sen jälkeen?
Tuosta ei ole kokemusta, mutta kyllä jotkin maalausta käsittelevät kirjat väittävät että tälläkin saisi hyvän lopputuloksen.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Mie kokeilen sitä ja tyydyn siihen mitä tulee.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Maalipinnan ehostaminen

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Minun kokemuksen mukaan hiomatahna ei poista pinnan epätasaisuuksia - kiillottaa vaan. Tosin yksi kaveri kuulemma kiillotti innostuksissaan koneella matukkansa konepellin kulmista puhki - juuri hiomatahnalla (iloisella 90-luvulla). :lol: Minä olen käyttänyt tahnaa aina käsipelillä, pehmeällä kangastupolla levitämällä ja varovati pyörivällä liikkeellä hankaamalla (pieniä alueita: 10-30dm kerrallaan). Idea on pitää hiomatahna kostean tuntuisena, jos se kuivuu, niin se voi jättää sumean pinnan.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Vastaa Viestiin