Vanteen keskireiästä.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 20 Maalis 2009 21:52
Vanteen keskireiästä.
Onkohan mitään haittaa jos laittaa vanteen missä on keskireikä 65 voorttiin missä se pitäis olla 63,4. Luulisi olevan niin pieni ero että ei haittaa, mutta onko kellään kokemuksia asiasta?
Re: Vanteen keskireiästä.
Kyl ne mutterit sen keskittää..
Ja on omia kokemuksia.

Re: Vanteen keskireiästä.
Jos on hyvä tuuri, niin toimii, mutta vähän huonommalla säkällä menee ekasta kunnon routamontusta vähän vinoon ja taas täristää / vipattaa - riippuu täysin vanteista ja pulteista miten käy.
Yksi vaihtoehto on hommata vanteisiin sopiva soviterengas rengasliikkeestä tai sorvauttaa sellainen alumiinista, niin kestää paikoillaan paremmin.
Minun kokemuksella toimii ihan hyvin ilmankin, kunhan on pultteja kiristäessä tarkkana, tasaisesti kiristää ja mielellään tekee vielä jälkikiristyksenkin. Ja mitään takuutahan tälle(kään) neuvolle ei anneta
Yksi vaihtoehto on hommata vanteisiin sopiva soviterengas rengasliikkeestä tai sorvauttaa sellainen alumiinista, niin kestää paikoillaan paremmin.
Minun kokemuksella toimii ihan hyvin ilmankin, kunhan on pultteja kiristäessä tarkkana, tasaisesti kiristää ja mielellään tekee vielä jälkikiristyksenkin. Ja mitään takuutahan tälle(kään) neuvolle ei anneta

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Vanteen keskireiästä.
Muuten hyvä mut noille vanteille turha prikkoja rueta sorvaamaan kun seinämää jää 0,8 milliä..
Re: Vanteen keskireiästä.
Voihan se olla, että pultit keskittää hyvin eikä ihan pienet montut aiheuta täristystä. Jos kuitenkin em. arpa ei voita niin vähän vanteesta riippuen peli ei ole vielä menetetty. Kaikissa näkemissäni, ja uskoakseni useimmissa, aluvanteissa on keskireikä viistottu ulkokehälle päin navan puolelta. Ts. keskireiän huuli on ikäänkuin suppilo. Tähän voisi sorvauttaa keskittämistä auttavan kiilamaisen renkaan vaikka alumiinista 8)
Viime kesänä alle laittamissani OZ vanteissa oli tuo suppilo niin runsas ettei itse viritetyissä takalevy/napa systeemeissä ottanut lainkaan kiinni navan keskiöön. Jarrulevy + rumpunapa ei ole ihan optimipaketti
Mitään tärinää en havainnut eikä edes ratapäivän jälkeen ilmennyt, mutta kyllä tuo viritys pitää korjata - ihan oman ja muiden turvallisuuden takia. 
Viime kesänä alle laittamissani OZ vanteissa oli tuo suppilo niin runsas ettei itse viritetyissä takalevy/napa systeemeissä ottanut lainkaan kiinni navan keskiöön. Jarrulevy + rumpunapa ei ole ihan optimipaketti


Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Vanteen keskireiästä.
Yksi, ei välttämättä täydellinen ratkaisu on olemassa. Jos teettää levityspalan, vaikka vain 5mm vahvan niin siihen voi koneistuttaa oikeen kokosen "keskiulokkeen". Levityspalan voi teettää niin, että se istuu tiukasti alkuperäiseen napaan.mk1sierra kirjoitti:Muuten hyvä mut noille vanteille turha prikkoja rueta sorvaamaan kun seinämää jää 0,8 milliä..
Escort mk2 "RS2000"
Fiesta mk2 "RS1800"
Fiesta mk2 "RS1800"
Re: Vanteen keskireiästä.
Sovite renkaista sen verran et ainaki täsä kyläsä on ollu sellasiaki sorvareita jokka teheny nuita sovite renkaita! Jos siihen jää materiaali liian ohueksi ni käskeneet kantaa vanteet mukana että saanu niistä tavaraa pois ja sovite renkaan tehtyä sellasen misä materiaalia on enämpi ko kärpäsen siivesä.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Re: Vanteen keskireiästä.
Joo o, ite olen sorvari ja oon joillekin tehny sovite renkaita mut ei oo kyllä kukaan vielä tullu vanteen keskireikää isonnuttamaan sovite renkaan takia..
Mut se on vähä niinku et makuasioista ei kiistellä sano mäyrä ku muniasa nuoli
Mut se on vähä niinku et makuasioista ei kiistellä sano mäyrä ku muniasa nuoli

Re: Vanteen keskireiästä.
Ilmeisesti siis kaivettu vanteista kamaa pois, että on passannut paksumpi soviterengas. Siinähän onkin sitten jollakin ihmettelemistä, kun käytettynä ostetut vanteet hinkkaa satuloihin vaikka vanteessa on oikee ET..