Mondeo etupään jousitus
Mondeo etupään jousitus
Omistan 2003 mondeon ja nyt on ruvennut etupäästä aina kuuluun kun ajaa monttuun ns pieni narahdus. korostuu kun ajaa monttuun ja kääntää renkaita huomasin että ainakin omasta mielestä kuskin puoleinen etujousi ei ole kunnolla paikoillaan laitan muutaman kuvan
Onko tälläinen tyyppi vika mondeossa??
Onko tälläinen tyyppi vika mondeossa??
Mondeo farmari 2003 ja Ktm 640 Adventure 2007
Re: Mondeo etupään jousitus
Jousi poikki. Juuri katselin omassa autossani samanlaista näkyä.
Re: Mondeo etupään jousitus
Jep. Äärimmäisen tyypillistä Mondeota, oli sitten mk 1,2 tai 3. Tohon muijan autoon vaihdettiin toinen etujousi viime keväänä ja siihen mun edelliseen meni kummatkin. En mä huomannut tota muijan auton joustakaan ennenkuin renkaanvaihdossa, kun jousi tuli paremmin näkyviin. Onneksi ovat halpoja. Tottakai, kun niitä kerran meneekin.
Re: Mondeo etupään jousitus
Vaihtakaa ny hyvänen aika ne jouset pareittain!
Jos sitä ei voi virittää, myy se.
Re: Mondeo etupään jousitus
Mondeo on saksalainen auto, ja siinä tulee tämä jousien katkeilu tuottajamaalisänä. Esim Audi kärsii näistä, samoin esim Renault. En tiedä saako Mondeoon Lesjöforsin jousia, mutta ne saattaisivat kestää pitempään . Muistelen, että Biltema myisi näitä?
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
Re: Mondeo etupään jousitus
Juu. Biltemasta hain syksyllä omaan mondeoon uudet etujouset ja olivat juuri tuota ruotsalaista Lesjöfors merkkiä.lekaseppä kirjoitti:Mondeo on saksalainen auto, ja siinä tulee tämä jousien katkeilu tuottajamaalisänä. Esim Audi kärsii näistä, samoin esim Renault. En tiedä saako Mondeoon Lesjöforsin jousia, mutta ne saattaisivat kestää pitempään . Muistelen, että Biltema myisi näitä?
Toinen vanha etujousi petti juuri samalla tavalla, eli alaosasta noin 10cm pala katkesi pois. Autolla oli tällöin mittarissa 250tkm.
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Re: Mondeo etupään jousitus
mistäs biltemasta löysit?jamppevaan kirjoitti: Biltemasta hain syksyllä omaan mondeoon uudet etujouset ja olivat juuri tuota ruotsalaista Lesjöfors merkkiä.
oma jousi napsahti aamulla poikki, enkä ainakaan bilteman nettisivuilta löytänyt -02 mondeon jousia..
ja mitäs ne muuten maksaa siellä?
Focus 1.0 edition a6 2017
Re: Mondeo etupään jousitus
Itse hain Mondeoon etujousen Motonetistä ja se oli Lesjöforsin valmistama (moottori 2.0 Duratec). Eikä ainakaan minun mielestäni ollut hinnalla pilattu.
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
Re: Mondeo etupään jousitus
Nyt meni biltema ja motonet sekaisin! Eli motonetistä minäkin hain nuo jouseni...
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Re: Mondeo etupään jousitus
Jousi poikki vasen etu iskarista.
2001 170 tkm
Katsoin Juuri Motonetista.
Etujousi Mondeo 01-
FORD MONDEO 2001->07
1,8/2,0 Eteen (ei Diesel) Huom! Vaihda aina pareittain!
38.90 €
Ostoskoriin
2001 170 tkm
Katsoin Juuri Motonetista.
Etujousi Mondeo 01-
FORD MONDEO 2001->07
1,8/2,0 Eteen (ei Diesel) Huom! Vaihda aina pareittain!
38.90 €
Ostoskoriin
Re: Mondeo etupään jousitus
Sama täällä jousi poikki 10cm alapäästä
katsastuksessa huomas
auto -01 farkku 2.5l 185tkm
Nyt on ruotsin jouset ja oli homma vaihtaa tää voortin systeemi kun pitää tolppa saada navan rungosta ulos.
katsastuksessa huomas
auto -01 farkku 2.5l 185tkm
Nyt on ruotsin jouset ja oli homma vaihtaa tää voortin systeemi kun pitää tolppa saada navan rungosta ulos.
Re: Mondeo etupään jousitus
Täällä kans pomppas 187tkm ajettu -02 Monde katsastuksessa oikean etujousen katkeamiseen. Molemmat puolet vaihtoon.
Mondeo 1.8 Trend Wagon ESP -02 (loppusijoitettu 190tkm/10v jälkeen)
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Mondeo etupään jousitus
Mersuissa menee jousia ja jousikuppeja!
Re: Mondeo etupään jousitus
Poikkihan se napsahti etujousi tässäkin osoitteessa.
Katselin netistä tällaisen videon aiheeseen liittyen https://www.youtube.com/watch?v=pqaPmGJdfhw
Ei taida kuitenkaan mennä ihan noin ainakaan vasemmalla puolella...Miten tuossa tuo tukivarren alapallonivel lähtee noin nätisti irti olkatueesta ja tuota tukivartta pääsee kampeamaan tuolla tavalla alaspäin. Minulla ainakin tukivarsi auton noston jälkeen on melkolailla ala-asennossa. Aika moni puhuu kuitenkin apurungon alaslaskemisesta.
Onko oikealla puolella sitten eri tilanne?
Edit: laskin sitten molemmilta puolilta etuapurunkoa ehkä ensin noin reilun sentin alaspäin. Paljonkohan noita pultteja kärsii päästää ennenkuin apurunko on kokonaan irti? Sorkkaraudan avulla olkatuki nousi alapallonivelestä noin sentin verran ja loput sitten kun sai kunnon vartta rautakangesta. Vetarikin oli melko kiinni navassa. Takaisin laittaesssa päästelin pultit ihan viimeisille kierroksille.
Edit2: toisella puolella laskin apurungon niin alaskuin mahdollista eli pultit kokonaan pois siltä puolen ja varalta toiselta puolelta reilusti löysälle. (Merkkasin apurungon sijaintia mahdollisimman hyvin tussilla kohdistus merkkejä ja ympyrät, en kyllä ymmärrä edes miten tuon voi saada eri kohtaan koska pultithan sen ohjaa aikalailla just eikä melkein samaan kohtaan.) Tällöin tulee tilaa ihan eri tavalla, toki silti alapallo voi olla tiukka ja vetarikin voi olla navassa jumissa.
Haynesin kirjaakin tavasin...siellä ohjeistetaan laskemaan apurunkoa ja varomaan tukivarren painamista alaspäin ettei tukivarressa rikkoonnu pusla tai jotain??
Katselin netistä tällaisen videon aiheeseen liittyen https://www.youtube.com/watch?v=pqaPmGJdfhw
Ei taida kuitenkaan mennä ihan noin ainakaan vasemmalla puolella...Miten tuossa tuo tukivarren alapallonivel lähtee noin nätisti irti olkatueesta ja tuota tukivartta pääsee kampeamaan tuolla tavalla alaspäin. Minulla ainakin tukivarsi auton noston jälkeen on melkolailla ala-asennossa. Aika moni puhuu kuitenkin apurungon alaslaskemisesta.
Onko oikealla puolella sitten eri tilanne?
Edit: laskin sitten molemmilta puolilta etuapurunkoa ehkä ensin noin reilun sentin alaspäin. Paljonkohan noita pultteja kärsii päästää ennenkuin apurunko on kokonaan irti? Sorkkaraudan avulla olkatuki nousi alapallonivelestä noin sentin verran ja loput sitten kun sai kunnon vartta rautakangesta. Vetarikin oli melko kiinni navassa. Takaisin laittaesssa päästelin pultit ihan viimeisille kierroksille.
Edit2: toisella puolella laskin apurungon niin alaskuin mahdollista eli pultit kokonaan pois siltä puolen ja varalta toiselta puolelta reilusti löysälle. (Merkkasin apurungon sijaintia mahdollisimman hyvin tussilla kohdistus merkkejä ja ympyrät, en kyllä ymmärrä edes miten tuon voi saada eri kohtaan koska pultithan sen ohjaa aikalailla just eikä melkein samaan kohtaan.) Tällöin tulee tilaa ihan eri tavalla, toki silti alapallo voi olla tiukka ja vetarikin voi olla navassa jumissa.
Haynesin kirjaakin tavasin...siellä ohjeistetaan laskemaan apurunkoa ja varomaan tukivarren painamista alaspäin ettei tukivarressa rikkoonnu pusla tai jotain??