Mikä ja mitä? DOHC:n konehuoneessa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Mikä ja mitä? DOHC:n konehuoneessa

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

Elikkäs mikä tuo omituisen muotoinen mötikkä tuossa ilmanputsarin laatikon vasemmalla puolella 2.0i DOCHissa on, mitä se tekee ja onko tärkeä?
Kiinnostaisi tietää sen takia, kun ajattelin korvata omasta haljenneen ilmanputsarin boksin vaparilla, saksan kielisestä käyttöoppaasta ei ollut paljoa hyötyä.

Googlesta nykäisty kuva:
http://x10.autoturg.ee/auto24/320/1737216.jpg
Mak383
Viestit: 62
Liittynyt: 06 Helmi 2005 02:01
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mak383 »

siis jos tarkoitat tuota palikkaa, mihin menee johtoja (kuvassa kutakuinkin keskellä, alalaidassa, missä on alumiininvärinen mötikkä) on se ilmamäärämittari. Dohc:ssa mallia kuumalanka, siksi vain tuollainen "putki".

Eli jos haluat laittaa vapaavirtaussuodattimen, se pitää laittaa tuon jälkeen. Ei siis kannata ruveta karsimaan sitä pois, koska muuten voi olla meno hieman hankalanpuoleista.. (ts. ilman ilmamäärämittaria se ei toimi)
Ford Sierra 2.0 EFI OHC Sedan -89 MYYDÄÄN!

/////Alpine | Monacor | Hertz | Focal | Intertechnik

Official member of Team Puukorvat Car Audio Competition Team
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Mak383 kirjoitti:siis jos tarkoitat tuota palikkaa, mihin menee johtoja (kuvassa kutakuinkin keskellä, alalaidassa, missä on alumiininvärinen mötikkä) on se ilmamäärämittari. Dohc:ssa mallia kuumalanka, siksi vain tuollainen "putki".
EI :!: Se alumiinimötikkä on tyhjäkäyntimoottori(venttiili). Eikä Dohc:ssa ole ilmämäärämittaria, vaan map-anturi.
Viimeksi muokannut overboost, 20 Huhti 2005 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sierramies-87
Viestit: 92
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:47
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja sierramies-87 »

overboost kirjoitti: EI :!: Se alumiinimötikkä on tyhjäkäyntimoottori(venttiili). Eikä Doch:ssa ole ilmämäärämittaria, vaan map-anturi.
juuri näin... samoin kuin cossu SIERROISsakin 2wd/4wd on se map anturi

onko muuten zetekki mondeoissa mappi vai ilmamäärämittari :shock: ei oo ikään tullu otettua selvää...
Ford F250 4x4 7.3td -99
Ford Mondeo 2.0tddi -02
Ford Mondeo 1.8td -98
Ford Mondeo 1.8td -97
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

sierramies-87 kirjoitti: juuri näin... samoin kuin cossu SIERROISsakin 2wd/4wd on se map anturi

onko muuten zetekki mondeoissa mappi vai ilmamäärämittari :shock: ei oo ikään tullu otettua selvää...
Mondeossa on MAF.
SierraTequila
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Helmi 2005 15:23

Viesti Kirjoittaja SierraTequila »

Ite aattelin myös laittaa vaparin ton tyhjäkäyntisäätimen jälkeen. Eli varmaan sahaan ton imuilmanvaimentimen pois, että saa sen sitte suoraan tohon putkeen.
Ford Sierra 2.0i -90 Cosworth
BMW 535i e34
Rebo
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Helmi 2005 18:28
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Rebo »

SierraTequila kirjoitti:Ite aattelin myös laittaa vaparin ton tyhjäkäyntisäätimen jälkeen. Eli varmaan sahaan ton imuilmanvaimentimen pois, että saa sen sitte suoraan tohon putkeen.
Itse tein joskus juurikin näin..
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ja mä ymmärsin että just tota imuilmanvaimennus lodjua Zaarin tarkottikin. No. Änywäy.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

TeRoK kirjoitti:Ja mä ymmärsin että just tota imuilmanvaimennus lodjua Zaarin tarkottikin. No. Änywäy.
Niin tarkoitin. Noh, tulinhan enemmän viisaammaksi, sillä en edes ollut huomaanut tuota anturia tuossa välissä... :roll:

Kiitoksia vastauksista. :)
hynkkeli
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Huhti 2005 16:16

Viesti Kirjoittaja hynkkeli »

Minkäslainen värkki tämä MAP-anturi on? Luulin, että MAP ja kuumalanka olisi sama asia, mutta ilmeisesti ei olekaan..
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

mittaa painetta/alipainetta imusarjassa
Escort 1.8 sport -97
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

Tuli mieleen tuosta MAPista, että eikös ilmamäärämittari laiteta siihen kiinni, jos tahtoo kabiiniin mittarin kertomaan paljon vapari imee ilmaa?
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

MAP:iin menee vain imusarjasta letku ja boxilta piuhat ei mitään muuta.
MAP=Manifold Absolute Pressure
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Mak383
Viestit: 62
Liittynyt: 06 Helmi 2005 02:01
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mak383 »

Zaarin kirjoitti:Tuli mieleen tuosta MAPista, että eikös ilmamäärämittari laiteta siihen kiinni, jos tahtoo kabiiniin mittarin kertomaan paljon vapari imee ilmaa?
Täh? Nyt taitaa olla käsitteet hieman sekaisin.. Ei se ilmamäärämittari ole mikään sellainen mittari. Vaan lähinnä kertoo ruiskun boksille, että paljonkos ilmaa virtaa eli paljonko syötetään pensaa että seos pysyy riittävänä.
Ford Sierra 2.0 EFI OHC Sedan -89 MYYDÄÄN!

/////Alpine | Monacor | Hertz | Focal | Intertechnik

Official member of Team Puukorvat Car Audio Competition Team
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Juurikin noin! Jos haluat vacuumimittarin sinne riesaan ni se laitettaan johonkin muualle kuin tuon mapin kanssa samaan.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

Mak383 kirjoitti:Täh? Nyt taitaa olla käsitteet hieman sekaisin.. Ei se ilmamäärämittari ole mikään sellainen mittari. Vaan lähinnä kertoo ruiskun boksille, että paljonkos ilmaa virtaa eli paljonko syötetään pensaa että seos pysyy riittävänä.
Aha, taas tulin hieman viisaammaksi. Muistelin vain jonkun joskus selittäneen jotain vaparin hyödyn testaamisesta ilmamäärämittarilla, oliko se sitten joku eri vehjes vai pettääkö minulla muisti, niin enpä tiedä. :?
Megado kirjoitti:...sinne riesaan...
Ei ole riesaa, vaan scorppari. :)
kynsi
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Huhti 2005 18:18
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Vakuumi ja mappi molemmat saavat ohjauksen imsarajan alipaineesta kaasuläpän jälkeen. Massamittari ennen kaasuläppää.
Is sierra on ilmamäärämittariruisku. Ja dohc sierra on mappiruisku...
terokore
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Maalis 2005 22:01

Viesti Kirjoittaja terokore »

hynkkeli kirjoitti:Minkäslainen värkki tämä MAP-anturi on? Luulin, että MAP ja kuumalanka olisi sama asia, mutta ilmeisesti ei olekaan..
MAP anturin käyttö perustuu olettamukseen että moottori, tai siis sylinteri on pumppu. Jos imupuolta ei kuristeta niin sylinteri imee yhden työtahdin aikana vaikomäärän ilmaa. Jos kaasuläppä ei ole täysin auki niin se kuristaa ilmavirtaa, imusarjaan syntyy alipaine ja sylinteriin virtaava pienempi ilmamäärä on suhteessa imusarjassa syntyneeseen alipaineeseen.

Teoria toimii kohtalaisella tarkkuudella niin kauan kuin kone ei ole väljä eikä venttiilit vuoda. Hyviä puolia on se että imupuolelle ei tarvitse tehdä ylimääräisiä virtausta kuristavia läppä tms. mittareita ja myös se että turbokäytössä positiivisella imusarjan paineella sama periaate pätee ilmamäärän arvioimiseen kunhan itse MAP anturi vaan on painepuolella toimiva malli.

MAP, tai joka siis on paine-anturi on myös kohtalaisen yksinkertainen ja toimitavarma laite.

Huonoa on sitten se että itse arvio perustuu siihen että koneen pumppusuhde on se mitä ruiskuboksi on olettaa, eli menetelmä ei välttämättä ole kovin tarkka jos moottoriin tehdään suurempia muutoksia esimerkiksi rajun nokan muodossa.

Mutta kaikenkaikkiaan niin aikalaisekseen ihan hyvä ratkaisu joskaan ei ihan nykypäivän päästövaatimukset täyttävä ilman monien muiden lisäantureiden tuomaa kompensaatiota. Esimerkiksi imuilman lämpötilan anturi on välttämätön jotta saadaan arvioitua ilman massavirta.

Kuumalanka taas automaattisesti mittaa suoraan ilman massavirtaa mutta ei nyt sen enempää siitä tällä kertaa. Alan kirjallisuudessa eri ratkaisujen hyviä ja huonoja puolia on kerrattu kyllästymiseen saakka.


terv. Tero
Vastaa Viestiin