Mikä ja mitä? DOHC:n konehuoneessa
Mikä ja mitä? DOHC:n konehuoneessa
Elikkäs mikä tuo omituisen muotoinen mötikkä tuossa ilmanputsarin laatikon vasemmalla puolella 2.0i DOCHissa on, mitä se tekee ja onko tärkeä?
Kiinnostaisi tietää sen takia, kun ajattelin korvata omasta haljenneen ilmanputsarin boksin vaparilla, saksan kielisestä käyttöoppaasta ei ollut paljoa hyötyä.
Googlesta nykäisty kuva:
http://x10.autoturg.ee/auto24/320/1737216.jpg
Kiinnostaisi tietää sen takia, kun ajattelin korvata omasta haljenneen ilmanputsarin boksin vaparilla, saksan kielisestä käyttöoppaasta ei ollut paljoa hyötyä.
Googlesta nykäisty kuva:
http://x10.autoturg.ee/auto24/320/1737216.jpg
siis jos tarkoitat tuota palikkaa, mihin menee johtoja (kuvassa kutakuinkin keskellä, alalaidassa, missä on alumiininvärinen mötikkä) on se ilmamäärämittari. Dohc:ssa mallia kuumalanka, siksi vain tuollainen "putki".
Eli jos haluat laittaa vapaavirtaussuodattimen, se pitää laittaa tuon jälkeen. Ei siis kannata ruveta karsimaan sitä pois, koska muuten voi olla meno hieman hankalanpuoleista.. (ts. ilman ilmamäärämittaria se ei toimi)
Eli jos haluat laittaa vapaavirtaussuodattimen, se pitää laittaa tuon jälkeen. Ei siis kannata ruveta karsimaan sitä pois, koska muuten voi olla meno hieman hankalanpuoleista.. (ts. ilman ilmamäärämittaria se ei toimi)
Ford Sierra 2.0 EFI OHC Sedan -89 MYYDÄÄN!
/////Alpine | Monacor | Hertz | Focal | Intertechnik
Official member of Team Puukorvat Car Audio Competition Team
/////Alpine | Monacor | Hertz | Focal | Intertechnik
Official member of Team Puukorvat Car Audio Competition Team
EIMak383 kirjoitti:siis jos tarkoitat tuota palikkaa, mihin menee johtoja (kuvassa kutakuinkin keskellä, alalaidassa, missä on alumiininvärinen mötikkä) on se ilmamäärämittari. Dohc:ssa mallia kuumalanka, siksi vain tuollainen "putki".

Viimeksi muokannut overboost, 20 Huhti 2005 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 92
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:47
- Paikkakunta: Veteli
juuri näin... samoin kuin cossu SIERROISsakin 2wd/4wd on se map anturioverboost kirjoitti: EISe alumiinimötikkä on tyhjäkäyntimoottori(venttiili). Eikä Doch:ssa ole ilmämäärämittaria, vaan map-anturi.
onko muuten zetekki mondeoissa mappi vai ilmamäärämittari

Ford F250 4x4 7.3td -99
Ford Mondeo 2.0tddi -02
Ford Mondeo 1.8td -98
Ford Mondeo 1.8td -97
Ford Mondeo 2.0tddi -02
Ford Mondeo 1.8td -98
Ford Mondeo 1.8td -97
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 06 Helmi 2005 15:23
Täh? Nyt taitaa olla käsitteet hieman sekaisin.. Ei se ilmamäärämittari ole mikään sellainen mittari. Vaan lähinnä kertoo ruiskun boksille, että paljonkos ilmaa virtaa eli paljonko syötetään pensaa että seos pysyy riittävänä.Zaarin kirjoitti:Tuli mieleen tuosta MAPista, että eikös ilmamäärämittari laiteta siihen kiinni, jos tahtoo kabiiniin mittarin kertomaan paljon vapari imee ilmaa?
Ford Sierra 2.0 EFI OHC Sedan -89 MYYDÄÄN!
/////Alpine | Monacor | Hertz | Focal | Intertechnik
Official member of Team Puukorvat Car Audio Competition Team
/////Alpine | Monacor | Hertz | Focal | Intertechnik
Official member of Team Puukorvat Car Audio Competition Team
Aha, taas tulin hieman viisaammaksi. Muistelin vain jonkun joskus selittäneen jotain vaparin hyödyn testaamisesta ilmamäärämittarilla, oliko se sitten joku eri vehjes vai pettääkö minulla muisti, niin enpä tiedä.Mak383 kirjoitti:Täh? Nyt taitaa olla käsitteet hieman sekaisin.. Ei se ilmamäärämittari ole mikään sellainen mittari. Vaan lähinnä kertoo ruiskun boksille, että paljonkos ilmaa virtaa eli paljonko syötetään pensaa että seos pysyy riittävänä.

Ei ole riesaa, vaan scorppari.Megado kirjoitti:...sinne riesaan...

MAP anturin käyttö perustuu olettamukseen että moottori, tai siis sylinteri on pumppu. Jos imupuolta ei kuristeta niin sylinteri imee yhden työtahdin aikana vaikomäärän ilmaa. Jos kaasuläppä ei ole täysin auki niin se kuristaa ilmavirtaa, imusarjaan syntyy alipaine ja sylinteriin virtaava pienempi ilmamäärä on suhteessa imusarjassa syntyneeseen alipaineeseen.hynkkeli kirjoitti:Minkäslainen värkki tämä MAP-anturi on? Luulin, että MAP ja kuumalanka olisi sama asia, mutta ilmeisesti ei olekaan..
Teoria toimii kohtalaisella tarkkuudella niin kauan kuin kone ei ole väljä eikä venttiilit vuoda. Hyviä puolia on se että imupuolelle ei tarvitse tehdä ylimääräisiä virtausta kuristavia läppä tms. mittareita ja myös se että turbokäytössä positiivisella imusarjan paineella sama periaate pätee ilmamäärän arvioimiseen kunhan itse MAP anturi vaan on painepuolella toimiva malli.
MAP, tai joka siis on paine-anturi on myös kohtalaisen yksinkertainen ja toimitavarma laite.
Huonoa on sitten se että itse arvio perustuu siihen että koneen pumppusuhde on se mitä ruiskuboksi on olettaa, eli menetelmä ei välttämättä ole kovin tarkka jos moottoriin tehdään suurempia muutoksia esimerkiksi rajun nokan muodossa.
Mutta kaikenkaikkiaan niin aikalaisekseen ihan hyvä ratkaisu joskaan ei ihan nykypäivän päästövaatimukset täyttävä ilman monien muiden lisäantureiden tuomaa kompensaatiota. Esimerkiksi imuilman lämpötilan anturi on välttämätön jotta saadaan arvioitua ilman massavirta.
Kuumalanka taas automaattisesti mittaa suoraan ilman massavirtaa mutta ei nyt sen enempää siitä tällä kertaa. Alan kirjallisuudessa eri ratkaisujen hyviä ja huonoja puolia on kerrattu kyllästymiseen saakka.
terv. Tero