Kerronpa tänne omankin kokemukseni Mondeon päästöistä. Auto on vm.2000 1.8 zetec.
Auto on toiminut täysin moitteettomasti ilman vikoja joten päästötulos hieman ihmetytti
Päästöt tyhjäkäynnillä
HC ----160
CO -----1,6
CO2 ---14,5
O2 -----0,4
Lambda----1,001
Päästöt 2000rpm
HC-----96
CO-----1,5
CO-----14,7
O2-----0,4
Lamda----0,997
Olennaista noissa päästöissä on nuo koholla olevat HC ja CO jotka viittaisi rikkaaseen seokseen.
Ongelman ratkaisu alkoi vikaakoodien luvulla. No vikakoodeja ei löytynyt yhtään.
Sitten tein nämä perustoimenpiteet eli vaihdoin tulpat, tulpanjohdot, ilmansuodattimen, polttoainesuodattimen, moottoriöljyt ja suodattimen.
Näillä toimenpiteillä ei ollut mitään vaikutusta.
Seuraavaksi tarkistin katalysaattorin silmämääräisesti. Kenno ehjä ja puhdas joten todennäköisesti päättelin sen olevan ok. Huomasin myös että Katalysaattori oli uusittu melko äskeittäin
tarvike malliin.
Sitten tarkistin Lamban, Ilmamassamittarin, puolan, sähköliitokset, lämpötila-anturin, mahdolliset vuodot imu, pako ja alipainepuolella. Vikaa ei löytynyt
Sen jälkeen AJOIN moottorin vielä kuumaksi ja toiveikkaana mittaamaan päästöjä mutta päästöarvot ei muuttuneet.
(Sitten meni hermot

)
Tuskastuneena ja valmiina polkemaan auton suohon aloin huudattamaan autoa paikallaan rajoitinta
vasten, ajatellen että levitköön vaikka siihen paikkaan. Auto oli edelleen kytkettynä päästötesteriin ja huomasin että HC ja CO arvo alkoivat laskemaan. Pudotin kierrokset 4000rpm ja jatkoin huudatusta noin 10 minuuttia jonka aikaa arvot laski.
Huudatuksen lopuksi tyhjäkäynti arvot oli HC 35 ja CO 0,04
2000RPM HC 40 ja CO 0,06
Seuraavana päivänä mittasin päästöt uudelleen ja arvot oli pysyneet kutakuinkin samana.
YHTEENVETO JA LOPPULAUSELMA
Oma mielipiteeni tästä asiasta on että tarvike katalysaattori ei vaan lämpeä tarpeeksi toimiakseen kunnolla ennenkuin sen tosiaan huudattaa kuumaksi. Tähän ei siis riittänyt 20km talvikelissä tehty ajolenkki suurilla kierroksilla vaan vaadittiin paikallaan huudatusta.
Alkuperäiskatalysaattorin toiminnasta en tiedä kun ei ole kokemusta mutta suosittelen muitakin vastaavan ongelman kanssa kamppailevia tekemään tämän toimenpiteen niin saattaa päästä paljon halvemmalla javähemmällä vaivalla
Itselläni käytössä oli vikadiagnoosilaitteisto ja päästötesteri joten halvalla selvisin mutta hermot meni ja aikaa kului. Oishan sitä tuonkin ajan voinut jotain muuta tehdä
