Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
makke89
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Heinä 2008 13:44
Paikkakunta: Tuusula

Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Viesti Kirjoittaja makke89 »

Elikkäs minulla on -97 mondeo ja ei mene leimasta läpi päästöjen takia.
Missä vika voi olla ja miten saan päästöt kuriin?

CO-pitoisuus: Joutokäynnillä: 4,5. Kierroksilla: 10,51
HC-pitoisuus: Joutokäynnillä: 200. kierroksilla: 343
Lamnda-arvo: kierroksilla: 0,72
CO2.pitoisuus: Joutokäynnillä: 11,00. Kierroksilla: 8,30
O2-pitoisuus: joutokäynnillä: 1.49 kierroksilla: 0,27...
:(

CO korotetulla pyörimisnopeudella liian korkea.
HC korotetulla pyörimisnopeudella liian korkea.
Lambda poikkeaa salituista arvoista korotetulla pyörimisnopeudella.

oli katsastuksen tuomio...

Kertokaa ihmeessä miten voin saada päästöt kuriin. :|
Onko se laillinen ratkaisu minkä tuttu antoi että laittaisin toisen katalysaattorin?
epäilen itsekyllä sitä ratkasua.. :?:
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

En usko, että toinen kattikaan suodattais noita kaikkia... sulla käy se auto tosi rikkaalla. Oireileeko auto mitenkään erityisesti? Nykii, rykii, paukuttaa, syö öljyä tms?
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
rubans
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Elo 2006 01:54

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Viesti Kirjoittaja rubans »

Pitäsköhän se lambda sit vaikka vaihtaa uuteen ja siinä sivussa sitten noi tulpat ja johdot uusia, niin vois noiden vaihdon jälkeen kokeilla vaikuttiko...
Escort 1.8 CLX -92
makke89
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Heinä 2008 13:44
Paikkakunta: Tuusula

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Viesti Kirjoittaja makke89 »

lakritsimies kirjoitti:En usko, että toinen kattikaan suodattais noita kaikkia... sulla käy se auto tosi rikkaalla. Oireileeko auto mitenkään erityisesti? Nykii, rykii, paukuttaa, syö öljyä tms?

Siis se ei syö yhtää normaalia enempää öljyö... mutta kylmänä se ensin kakoo liikkeelle lähtiessä ja sitten kun kylmänä lähtee kiihdytämään nii kierrokset pysähtyy n.4000 kohille eikä suostu nousemaan... ja sitten tyhjäkäynnin kanssa on ongelmia kun se ei meinaa pysyä käynnissä niin millään... ja heti kun moottori läpenee siihen normaaliin läpötilaan ja sen jälkeen kun käyttää tyhjäkäynnillä niin moottorin lämmöt nousee tosi korkealle.
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Hmm... Päästöarvojen mukaan kävis tosi rikkaalla, mutta oireet taas ihan kuin kävis laihalla... :D En voi muuta kuin laittaa sormen suuhun. Nämä kaikki oireet ilmeisesti tuli kaikki kerralla? En kyl tiedä oikein Mondeon moottorinohjauksesta, mutta varmaan joku kuormitustietoanturi rikki. Esim. ilmamassamittari, kierroslukutieto tai vastaava kun seokset on mitä sattuu...
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Imuilmavuotokin aiheuttaa joskus outoja oireita! 8)
Tosin ilmenevät yleensä vain pienillä kierroksilla! :roll:
makke89
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Heinä 2008 13:44
Paikkakunta: Tuusula

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Viesti Kirjoittaja makke89 »

lakritsimies kirjoitti:Hmm... Päästöarvojen mukaan kävis tosi rikkaalla, mutta oireet taas ihan kuin kävis laihalla... :D En voi muuta kuin laittaa sormen suuhun. Nämä kaikki oireet ilmeisesti tuli kaikki kerralla? En kyl tiedä oikein Mondeon moottorinohjauksesta, mutta varmaan joku kuormitustietoanturi rikki. Esim. ilmamassamittari, kierroslukutieto tai vastaava kun seokset on mitä sattuu...
kaikki nämä tuli sen jälkeen kun jouduin vaihtamaan moottorin kun vanha sano sopimuksen irti.
ja sen vaihto yksi tosi tunnettu autokorjaamo joka osaa hommansa. vaikuttaako muuten sekin asiaan että se on 2l kone ja siellä oli kuulemma vain 1,6l suutin. pitäisikö se vaihtaa 2l suuttimeen vai onko sillä niinkään suurta merkitystä.
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

No jos siellä on 1.6l suutin ja ohjaus on samanlainen niin kaiken järjen mukaan se antaa koko ajan liian vähän polttoainetta ku ohjelma kuitenki on sille 2 litraisen suuttimelle. Eli se kävisi laihalla ja oireilis hyvin pitkälti tuolla lailla. Mutta siltikin noi päästöarvot ihmetyttää, kun niiden mukaan polttoaineesta ei kyl pulaa oo. Muuten kaikki anturit yms on siitä kakslitraisesta? Ainostaan 1.6 litraisen suutin?
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Viesti Kirjoittaja anon »

Tulpat ja tulpanjohdot uusiks
Ilmansuodatin olis hyvä joskus vaihtaa.
Mondeo -09 2.5T
:ford:
nestori
Viestit: 479
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Viesti Kirjoittaja nestori »

Jospa vaikka soitat sinne tosi tunnetulle autokorjaamolle, että laittaavat sen kuntoon jos kerran siellä ovat sen näköjään ryssineetkin? Sikäli mikäli ne ongelmat tuli heti moottorin vaihdon jälkeen ja miksipä ei muutenkin. Jos tuo tuottaa ongelmia, niin vie auto vaikka lähimpään Bosch-huoltoon (googleta) ja luetuta vikakoodit tai pyydä suoraan tekemään vikadiagnoosi.

Jos siihen on kone vaihdettu ja sätöstelty vielä joittenkin väärien suuttimien kanssa, voi syy olla aika monessa eri anturissa tai auton johtosarjassa, joten vikakohteen veikkailu näin netin yli on aika epätoivoista.
Kuga PHEV
MontikkaGt
Viestit: 61
Liittynyt: 06 Marras 2007 08:44
Paikkakunta: Turenki

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Viesti Kirjoittaja MontikkaGt »

Vaihda se 1.6 sen osa 2.0 tarkoitettuun jos ei tepsi vois olla Ilmamäärämittarissa tai sen piuhoituksessa vika. Omega teki mulle saman, oli laitettu sisätilan lämppäriä varten uusi kaapeli huollossa ja olivat vahingossa kuoraisseet ilmamäärämittarin johtimen paljaaksi siten että otti koriin kontaktia. Auto kulki kyllä mutta arvot oli ihan from ass. Kuuden tunnin hakemisen ja mittailun jälkeen löysin vian ja leimalle meni heittämällä.
yesse
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Heinä 2008 11:27
Paikkakunta: Siuntio
Viesti:

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Viesti Kirjoittaja yesse »

Itsellä sama homma, eli päästöt taivaissa.
Avattiin korjaamolla lambda-anturi ja siellä oli 2 metallipiikkiä neljästä hapettunut.
Sinne putsausmömmelöt, vähän vettä päälle ja hieman terällä rapsutteli hapettumat pois.
Sitten pieni hetki kaasuttelua, että katalysaattori sai itsensä puhdistettua kun ja arvot taas kohdillaan.
Mondeo MKII 1.8
SINCE1983
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Tammi 2011 15:37

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Viesti Kirjoittaja SINCE1983 »

Kerronpa tänne omankin kokemukseni Mondeon päästöistä. Auto on vm.2000 1.8 zetec.
Auto on toiminut täysin moitteettomasti ilman vikoja joten päästötulos hieman ihmetytti :?:
Päästöt tyhjäkäynnillä
HC ----160
CO -----1,6
CO2 ---14,5
O2 -----0,4
Lambda----1,001

Päästöt 2000rpm
HC-----96
CO-----1,5
CO-----14,7
O2-----0,4
Lamda----0,997

Olennaista noissa päästöissä on nuo koholla olevat HC ja CO jotka viittaisi rikkaaseen seokseen.

Ongelman ratkaisu alkoi vikaakoodien luvulla. No vikakoodeja ei löytynyt yhtään.

Sitten tein nämä perustoimenpiteet eli vaihdoin tulpat, tulpanjohdot, ilmansuodattimen, polttoainesuodattimen, moottoriöljyt ja suodattimen.
Näillä toimenpiteillä ei ollut mitään vaikutusta.
Seuraavaksi tarkistin katalysaattorin silmämääräisesti. Kenno ehjä ja puhdas joten todennäköisesti päättelin sen olevan ok. Huomasin myös että Katalysaattori oli uusittu melko äskeittäin tarvike malliin.
Sitten tarkistin Lamban, Ilmamassamittarin, puolan, sähköliitokset, lämpötila-anturin, mahdolliset vuodot imu, pako ja alipainepuolella. Vikaa ei löytynyt :shock:

Sen jälkeen AJOIN moottorin vielä kuumaksi ja toiveikkaana mittaamaan päästöjä mutta päästöarvot ei muuttuneet.

(Sitten meni hermot :twisted: )

Tuskastuneena ja valmiina polkemaan auton suohon aloin huudattamaan autoa paikallaan rajoitinta
vasten, ajatellen että levitköön vaikka siihen paikkaan. Auto oli edelleen kytkettynä päästötesteriin ja huomasin että HC ja CO arvo alkoivat laskemaan. Pudotin kierrokset 4000rpm ja jatkoin huudatusta noin 10 minuuttia jonka aikaa arvot laski.

Huudatuksen lopuksi tyhjäkäynti arvot oli HC 35 ja CO 0,04
2000RPM HC 40 ja CO 0,06

Seuraavana päivänä mittasin päästöt uudelleen ja arvot oli pysyneet kutakuinkin samana.

YHTEENVETO JA LOPPULAUSELMA

Oma mielipiteeni tästä asiasta on että tarvike katalysaattori ei vaan lämpeä tarpeeksi toimiakseen kunnolla ennenkuin sen tosiaan huudattaa kuumaksi. Tähän ei siis riittänyt 20km talvikelissä tehty ajolenkki suurilla kierroksilla vaan vaadittiin paikallaan huudatusta.

Alkuperäiskatalysaattorin toiminnasta en tiedä kun ei ole kokemusta mutta suosittelen muitakin vastaavan ongelman kanssa kamppailevia tekemään tämän toimenpiteen niin saattaa päästä paljon halvemmalla javähemmällä vaivalla :P
Itselläni käytössä oli vikadiagnoosilaitteisto ja päästötesteri joten halvalla selvisin mutta hermot meni ja aikaa kului. Oishan sitä tuonkin ajan voinut jotain muuta tehdä :D
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Alkuperäiskatti 203tkm ajetussa mk2 Mondeossa ja ihan samaa ongelmaa. Tosin hieman jäähtyneenä meni rimaa hipoen läpi. HC 97 ja CO 0,29 korotetulla kierroksilla ja tyhjäkäynnillä CO 0,23 ja HC 86. Ei paha, muttei paljosta tosin ollu kiinni.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Vastaa Viestiin