Sierran vaihdelaatikon takapään tiiviste

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
othintsa
Viestit: 74
Liittynyt: 18 Maalis 2005 12:07
Paikkakunta: Porvoo

Sierran vaihdelaatikon takapään tiiviste

Viesti Kirjoittaja othintsa »

Terve,

Sierran laatikko laski toissapäivänä pienen lätäkön alleen, sen jälkeen pysynyt taas maa kuivana auton alla. Aikaisemmin ei ole vuotanut, joten olettaisin öljyä vielä olevan, sillä ulos tullut määrä ei ollut kuitenkaan suuri.

Onko tuo takapään (lätäkön sijainnin perusteella päätelty) tiiviste niin helppo vaihtaa kuin oletan - kardaani irti ja tiiviste vaihtoon? Oletan myös, että siellä on stefa. Meneekö pieleen?

1,8 ja nelivaihteisella laatikolla, jonka tyyppikoodia tms. en tiedä. Ko. laatikkoa (eikä edes moottoria) kun ei löydy edes auton omasta ohjekirjasta...

Etukäteen kiitellen,

Otto
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Onko pakkilukko kepissä vai ei, se on hyvä tuntomerkki näin aluksi,

Yleensä ottaen homma menee juurikin noin eli vetää kardaanin ulos (joutuu varmaan keskilaakerin kannakkeen irroittamaan jotta tulee tarpeeksi taakse) ja siinä kardaanissa on päässä se sellainen holkki jossa sisällä boorit ja ulkopuoli on sileä, laatikon päässä on stefa joka tulee sitä kardaanin sileää osaa vastaan. Stefa pois vaikka rukarilla vääntämällä ja uusi tilalle vaikka vanhan avulla lyömällä. Se kardaanin sileä osa toimii myös laakerina eli jos on kamalan väljä niin saattaa hajottaa stefan
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Varmaan joutuu irroittamaan kardaanin myös takapäästä...
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Voi olla, en ole sierraan niin perehtynyt, mutta heittäisin arvion että voisi sen verran taipua ristikoista että tulisi ulos ilman takapään irrotusta

No se ei kuitenkaan ole kuin 4 pulttia takapäästä +2 keskilaakerista
othintsa
Viestit: 74
Liittynyt: 18 Maalis 2005 12:07
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja othintsa »

Kiitoksia vastauksista!

Peruutusvaihde on ykkösen vieressä ja mallia paina keppiä alas.

Hyvä kun homma näyttää olevan niin yksinkertainen kuin toivoinkin. Käytäntö voi sitten olla jotain muuta jumittuneiden pulttien muodossa... Tuossa samalla voisi sitten vaihtaa kardaanin tukilaakerin, rättinivelen ja vaihdelaatikon tukikumin, joka on ollut ostettuna jo hyvän tovin.
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Mistä ostit rättinivelen?
Joskus sellaista etsin, ja olis pitänyt ostaa koko kardaani. :?
Ittellä on loodat aina vuotaneet senverran ettei ole ollut pulttien kanssa ongelmia. :wink:
othintsa
Viestit: 74
Liittynyt: 18 Maalis 2005 12:07
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja othintsa »

No voi räkä - tuo kuulosti pelottavalta. Uutta rättiniveltä ei nimittäin ole, mutta sen vaihto on ollut mielessä muutaman vuoden. Vaihdelaatikon tukikumi sen sijaan on valmiina.

Onko siis näin, että ihan Fordilta pitäs ottaa koko paketti kardaaneineen päivineen? Siinä tapauksessa jää tekemättä.
TuneGi
Viestit: 47
Liittynyt: 06 Maalis 2005 20:20

Re: Stefan vaihto MT75

Viesti Kirjoittaja TuneGi »

Tein juuri omaan DOHC:iin MT75 lootaan stefan vaihdon ja on kiva urakka. Ensinnäkin kardaani lähtee suht ok irti, kun on tarpeeksi vahvat hylsyt ja vipua, huom kannattaa merkata kardaanin laipan asento perään jollakin, jotta tulee sitten oikein takaisin kiinni. No sitten kardaanin irroituksen jlk tulee eteen sen tasapainotuslimpun irroitus ja ne kolme pinnapulttia on kiva irroittaa.. Tarvitsee pitkän hylsyn, jolla ne saa auki ja limpun väliin rautatankoa lootaa vasten, jolla estää limpun ja akselin pyörimisen aukaistaessa. Kun pultit irti, lähtee limppu pois. Sen jälkeen on vaihdelaatikon laipan irroitus, johon tarvitaan erikoishylsy sen keskimutterin irroitukseen. Hylsy maksoi 25€ työkaluliikkeessä, muistaakseni 32 mm, täytyy vielä tarkistaa. Sitten sen keskimutterin irroituksessa hyvä kikka on se että laitetaan laipan yhdestä pultinreiästä paksu ja vahva pitkä pultti tai tanko läpi, siten että toinen pää lepää lotaa vastaan, kun väännetään mutteria auki, näin estetään akselin pyöriminen keskimutterin irroituksessa.. Kun mutteri on pois, vedetään ulosvetäjää apuna käyttäen laippa pois akselista ja tämän jälkeen kammetaan ruuvarilla vanha stefa pois ja uusi tilalle.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

no hyvinkään fordilla oli viellä joskus reilu vuos takaperin pelkkä sierran rättinivel varatossa..
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Re: Stefan vaihto MT75

Viesti Kirjoittaja VesQ »

TuneGi kirjoitti:Tein juuri omaan DOHC:iin MT75 lootaan stefan vaihdon ja on kiva urakka. Ensinnäkin kardaani lähtee suht ok irti, kun on tarpeeksi vahvat hylsyt ja vipua, huom kannattaa merkata kardaanin laipan asento perään jollakin, jotta tulee sitten oikein takaisin kiinni. No sitten kardaanin irroituksen jlk tulee eteen sen tasapainotuslimpun irroitus ja ne kolme pinnapulttia on kiva irroittaa.. Tarvitsee pitkän hylsyn, jolla ne saa auki ja limpun väliin rautatankoa lootaa vasten, jolla estää limpun ja akselin pyörimisen aukaistaessa. Kun pultit irti, lähtee limppu pois. Sen jälkeen on vaihdelaatikon laipan irroitus, johon tarvitaan erikoishylsy sen keskimutterin irroitukseen. Hylsy maksoi 25€ työkaluliikkeessä, muistaakseni 32 mm, täytyy vielä tarkistaa. Sitten sen keskimutterin irroituksessa hyvä kikka on se että laitetaan laipan yhdestä pultinreiästä paksu ja vahva pitkä pultti tai tanko läpi, siten että toinen pää lepää lotaa vastaan, kun väännetään mutteria auki, näin estetään akselin pyöriminen keskimutterin irroituksessa.. Kun mutteri on pois, vedetään ulosvetäjää apuna käyttäen laippa pois akselista ja tämän jälkeen kammetaan ruuvarilla vanha stefa pois ja uusi tilalle.
Ja tuo siis MT75 laatikkoon eli siihen pakkilukolliseen malliin, joten type-9 (ilman pakkilukkoa) omaavat ei tarvitse pelästyä :D
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

ZyaS kirjoitti:no hyvinkään fordilla oli viellä joskus reilu vuos takaperin pelkkä sierran rättinivel varatossa..
Kysyin joskus seinäjoen/kauhajoen fordilta, niin olis kuulemma pitänyt ostaa koko kardaani... :?
othintsa
Viestit: 74
Liittynyt: 18 Maalis 2005 12:07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Stefan vaihto MT75

Viesti Kirjoittaja othintsa »

[quote="VesQ"][quote="TuneGi"]Tein juuri omaan DOHC:iin MT75 lootaan stefan vaihdon ja on kiva urakka. Ensinnäkin kardaani lähtee suht ok irti, kun on tarpeeksi vahvat hylsyt ja vipua, huom kannattaa merkata kardaanin laipan asento perään jollakin, jotta tulee sitten oikein takaisin kiinni. No sitten kardaanin irroituksen jlk tulee eteen sen tasapainotuslimpun irroitus ja ne kolme pinnapulttia on kiva irroittaa.. Tarvitsee pitkän hylsyn, jolla ne saa auki ja limpun väliin rautatankoa lootaa vasten, jolla estää limpun ja akselin pyörimisen aukaistaessa. Kun pultit irti, lähtee limppu pois. Sen jälkeen on vaihdelaatikon laipan irroitus, johon tarvitaan erikoishylsy sen keskimutterin irroitukseen. Hylsy maksoi 25€ työkaluliikkeessä, muistaakseni 32 mm, täytyy vielä tarkistaa. Sitten sen keskimutterin irroituksessa hyvä kikka on se että laitetaan laipan yhdestä pultinreiästä paksu ja vahva pitkä pultti tai tanko läpi, siten että toinen pää lepää lotaa vastaan, kun väännetään mutteria auki, näin estetään akselin pyöriminen keskimutterin irroituksessa.. Kun mutteri on pois, vedetään ulosvetäjää apuna käyttäen laippa pois akselista ja tämän jälkeen kammetaan ruuvarilla vanha stefa pois ja uusi tilalle.[/quote]

Ja tuo siis MT75 laatikkoon eli siihen pakkilukolliseen malliin, joten type-9 (ilman pakkilukkoa) omaavat ei tarvitse pelästyä :D[/quote]

No juuri puoli tuntia sitten vein Scorpion kytkinremppaan, päätin tällä kertaa olla itse sekaantumatta. Se on juurikin MT75-laatikolla.

Kirjoittelinkin aikaisemmin 2,3 Scorpioon liittyvistä kokemuksista ja joo... viime viikonloppuna alkoi kytkin luistamaan. Hienoa! Autolla ajettu 89000, kaksi edellistä omistajaa saisivat ilmeisesti ajaa automaatilla. Itse ehdin ajaa 3000 kilsaa ja sen verran syletti, että en edes harkinnut tuohon hommaan ryhtymistä. Maksetaan tämän kerran, toivottavasti menee remppa edes nappiin.

Sierrassa on nyt mittarissa 348 tkm - alkuperäisellä kytkimellä.
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

VesQ kirjoitti:siinä kardaanissa on päässä se sellainen holkki jossa sisällä boorit ja ulkopuoli on sileä
Joka on oikealta nimeltään: jocke :wink:
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Vastaa Viestiin