Sierran vaihdelaatikon takapään tiiviste
Sierran vaihdelaatikon takapään tiiviste
Terve,
Sierran laatikko laski toissapäivänä pienen lätäkön alleen, sen jälkeen pysynyt taas maa kuivana auton alla. Aikaisemmin ei ole vuotanut, joten olettaisin öljyä vielä olevan, sillä ulos tullut määrä ei ollut kuitenkaan suuri.
Onko tuo takapään (lätäkön sijainnin perusteella päätelty) tiiviste niin helppo vaihtaa kuin oletan - kardaani irti ja tiiviste vaihtoon? Oletan myös, että siellä on stefa. Meneekö pieleen?
1,8 ja nelivaihteisella laatikolla, jonka tyyppikoodia tms. en tiedä. Ko. laatikkoa (eikä edes moottoria) kun ei löydy edes auton omasta ohjekirjasta...
Etukäteen kiitellen,
Otto
Sierran laatikko laski toissapäivänä pienen lätäkön alleen, sen jälkeen pysynyt taas maa kuivana auton alla. Aikaisemmin ei ole vuotanut, joten olettaisin öljyä vielä olevan, sillä ulos tullut määrä ei ollut kuitenkaan suuri.
Onko tuo takapään (lätäkön sijainnin perusteella päätelty) tiiviste niin helppo vaihtaa kuin oletan - kardaani irti ja tiiviste vaihtoon? Oletan myös, että siellä on stefa. Meneekö pieleen?
1,8 ja nelivaihteisella laatikolla, jonka tyyppikoodia tms. en tiedä. Ko. laatikkoa (eikä edes moottoria) kun ei löydy edes auton omasta ohjekirjasta...
Etukäteen kiitellen,
Otto
Onko pakkilukko kepissä vai ei, se on hyvä tuntomerkki näin aluksi,
Yleensä ottaen homma menee juurikin noin eli vetää kardaanin ulos (joutuu varmaan keskilaakerin kannakkeen irroittamaan jotta tulee tarpeeksi taakse) ja siinä kardaanissa on päässä se sellainen holkki jossa sisällä boorit ja ulkopuoli on sileä, laatikon päässä on stefa joka tulee sitä kardaanin sileää osaa vastaan. Stefa pois vaikka rukarilla vääntämällä ja uusi tilalle vaikka vanhan avulla lyömällä. Se kardaanin sileä osa toimii myös laakerina eli jos on kamalan väljä niin saattaa hajottaa stefan
Yleensä ottaen homma menee juurikin noin eli vetää kardaanin ulos (joutuu varmaan keskilaakerin kannakkeen irroittamaan jotta tulee tarpeeksi taakse) ja siinä kardaanissa on päässä se sellainen holkki jossa sisällä boorit ja ulkopuoli on sileä, laatikon päässä on stefa joka tulee sitä kardaanin sileää osaa vastaan. Stefa pois vaikka rukarilla vääntämällä ja uusi tilalle vaikka vanhan avulla lyömällä. Se kardaanin sileä osa toimii myös laakerina eli jos on kamalan väljä niin saattaa hajottaa stefan
Kiitoksia vastauksista!
Peruutusvaihde on ykkösen vieressä ja mallia paina keppiä alas.
Hyvä kun homma näyttää olevan niin yksinkertainen kuin toivoinkin. Käytäntö voi sitten olla jotain muuta jumittuneiden pulttien muodossa... Tuossa samalla voisi sitten vaihtaa kardaanin tukilaakerin, rättinivelen ja vaihdelaatikon tukikumin, joka on ollut ostettuna jo hyvän tovin.
Peruutusvaihde on ykkösen vieressä ja mallia paina keppiä alas.
Hyvä kun homma näyttää olevan niin yksinkertainen kuin toivoinkin. Käytäntö voi sitten olla jotain muuta jumittuneiden pulttien muodossa... Tuossa samalla voisi sitten vaihtaa kardaanin tukilaakerin, rättinivelen ja vaihdelaatikon tukikumin, joka on ollut ostettuna jo hyvän tovin.
Re: Stefan vaihto MT75
Tein juuri omaan DOHC:iin MT75 lootaan stefan vaihdon ja on kiva urakka. Ensinnäkin kardaani lähtee suht ok irti, kun on tarpeeksi vahvat hylsyt ja vipua, huom kannattaa merkata kardaanin laipan asento perään jollakin, jotta tulee sitten oikein takaisin kiinni. No sitten kardaanin irroituksen jlk tulee eteen sen tasapainotuslimpun irroitus ja ne kolme pinnapulttia on kiva irroittaa.. Tarvitsee pitkän hylsyn, jolla ne saa auki ja limpun väliin rautatankoa lootaa vasten, jolla estää limpun ja akselin pyörimisen aukaistaessa. Kun pultit irti, lähtee limppu pois. Sen jälkeen on vaihdelaatikon laipan irroitus, johon tarvitaan erikoishylsy sen keskimutterin irroitukseen. Hylsy maksoi 25€ työkaluliikkeessä, muistaakseni 32 mm, täytyy vielä tarkistaa. Sitten sen keskimutterin irroituksessa hyvä kikka on se että laitetaan laipan yhdestä pultinreiästä paksu ja vahva pitkä pultti tai tanko läpi, siten että toinen pää lepää lotaa vastaan, kun väännetään mutteria auki, näin estetään akselin pyöriminen keskimutterin irroituksessa.. Kun mutteri on pois, vedetään ulosvetäjää apuna käyttäen laippa pois akselista ja tämän jälkeen kammetaan ruuvarilla vanha stefa pois ja uusi tilalle.
Re: Stefan vaihto MT75
Ja tuo siis MT75 laatikkoon eli siihen pakkilukolliseen malliin, joten type-9 (ilman pakkilukkoa) omaavat ei tarvitse pelästyäTuneGi kirjoitti:Tein juuri omaan DOHC:iin MT75 lootaan stefan vaihdon ja on kiva urakka. Ensinnäkin kardaani lähtee suht ok irti, kun on tarpeeksi vahvat hylsyt ja vipua, huom kannattaa merkata kardaanin laipan asento perään jollakin, jotta tulee sitten oikein takaisin kiinni. No sitten kardaanin irroituksen jlk tulee eteen sen tasapainotuslimpun irroitus ja ne kolme pinnapulttia on kiva irroittaa.. Tarvitsee pitkän hylsyn, jolla ne saa auki ja limpun väliin rautatankoa lootaa vasten, jolla estää limpun ja akselin pyörimisen aukaistaessa. Kun pultit irti, lähtee limppu pois. Sen jälkeen on vaihdelaatikon laipan irroitus, johon tarvitaan erikoishylsy sen keskimutterin irroitukseen. Hylsy maksoi 25€ työkaluliikkeessä, muistaakseni 32 mm, täytyy vielä tarkistaa. Sitten sen keskimutterin irroituksessa hyvä kikka on se että laitetaan laipan yhdestä pultinreiästä paksu ja vahva pitkä pultti tai tanko läpi, siten että toinen pää lepää lotaa vastaan, kun väännetään mutteria auki, näin estetään akselin pyöriminen keskimutterin irroituksessa.. Kun mutteri on pois, vedetään ulosvetäjää apuna käyttäen laippa pois akselista ja tämän jälkeen kammetaan ruuvarilla vanha stefa pois ja uusi tilalle.

Re: Stefan vaihto MT75
[quote="VesQ"][quote="TuneGi"]Tein juuri omaan DOHC:iin MT75 lootaan stefan vaihdon ja on kiva urakka. Ensinnäkin kardaani lähtee suht ok irti, kun on tarpeeksi vahvat hylsyt ja vipua, huom kannattaa merkata kardaanin laipan asento perään jollakin, jotta tulee sitten oikein takaisin kiinni. No sitten kardaanin irroituksen jlk tulee eteen sen tasapainotuslimpun irroitus ja ne kolme pinnapulttia on kiva irroittaa.. Tarvitsee pitkän hylsyn, jolla ne saa auki ja limpun väliin rautatankoa lootaa vasten, jolla estää limpun ja akselin pyörimisen aukaistaessa. Kun pultit irti, lähtee limppu pois. Sen jälkeen on vaihdelaatikon laipan irroitus, johon tarvitaan erikoishylsy sen keskimutterin irroitukseen. Hylsy maksoi 25€ työkaluliikkeessä, muistaakseni 32 mm, täytyy vielä tarkistaa. Sitten sen keskimutterin irroituksessa hyvä kikka on se että laitetaan laipan yhdestä pultinreiästä paksu ja vahva pitkä pultti tai tanko läpi, siten että toinen pää lepää lotaa vastaan, kun väännetään mutteria auki, näin estetään akselin pyöriminen keskimutterin irroituksessa.. Kun mutteri on pois, vedetään ulosvetäjää apuna käyttäen laippa pois akselista ja tämän jälkeen kammetaan ruuvarilla vanha stefa pois ja uusi tilalle.[/quote]
Ja tuo siis MT75 laatikkoon eli siihen pakkilukolliseen malliin, joten type-9 (ilman pakkilukkoa) omaavat ei tarvitse pelästyä
[/quote]
No juuri puoli tuntia sitten vein Scorpion kytkinremppaan, päätin tällä kertaa olla itse sekaantumatta. Se on juurikin MT75-laatikolla.
Kirjoittelinkin aikaisemmin 2,3 Scorpioon liittyvistä kokemuksista ja joo... viime viikonloppuna alkoi kytkin luistamaan. Hienoa! Autolla ajettu 89000, kaksi edellistä omistajaa saisivat ilmeisesti ajaa automaatilla. Itse ehdin ajaa 3000 kilsaa ja sen verran syletti, että en edes harkinnut tuohon hommaan ryhtymistä. Maksetaan tämän kerran, toivottavasti menee remppa edes nappiin.
Sierrassa on nyt mittarissa 348 tkm - alkuperäisellä kytkimellä.
Ja tuo siis MT75 laatikkoon eli siihen pakkilukolliseen malliin, joten type-9 (ilman pakkilukkoa) omaavat ei tarvitse pelästyä

No juuri puoli tuntia sitten vein Scorpion kytkinremppaan, päätin tällä kertaa olla itse sekaantumatta. Se on juurikin MT75-laatikolla.
Kirjoittelinkin aikaisemmin 2,3 Scorpioon liittyvistä kokemuksista ja joo... viime viikonloppuna alkoi kytkin luistamaan. Hienoa! Autolla ajettu 89000, kaksi edellistä omistajaa saisivat ilmeisesti ajaa automaatilla. Itse ehdin ajaa 3000 kilsaa ja sen verran syletti, että en edes harkinnut tuohon hommaan ryhtymistä. Maksetaan tämän kerran, toivottavasti menee remppa edes nappiin.
Sierrassa on nyt mittarissa 348 tkm - alkuperäisellä kytkimellä.
Joka on oikealta nimeltään: jockeVesQ kirjoitti:siinä kardaanissa on päässä se sellainen holkki jossa sisällä boorit ja ulkopuoli on sileä

Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG