Alustasarjat ja alustan parantaminen (focus)

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Masaman
Viestit: 118
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:56
Paikkakunta: Tornio

Alustasarjat ja alustan parantaminen (focus)

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Pistin tuohon 00 1.8TCI sedan focukseen 215/40/17 renkaat ja nyt pitäis saada autoa alaspäin sekä ulkonäkö että ajettavuus syistä kohtuu pudjetilla. Madallus jousiahan saa edullisesti, mutta ne taitavat syödä ilmeisesti alkuperäiset 200tkm ajetut iskarit loppuun melko äkkiä. Etupään puslatkin oli tarkoitus vaihtaa powerflexin polyuretaani puslaliin. Kun taitaa jäykempi alusta syödä alkuperäiset äkkiä loppuun. Takapäähänkin pitäisi saada uudet kun alkuperäiset ovat jumissa, muttei ainakaan powerflexiltä löydy uusia. Onko kenelläkään kokemuksia puslien vaihdosta focuksen alustaan?

Suunnitelmissa on säätämätön alusta pudjetin rajallisuuden takia.
Fk:lla olis melko halpa sarja AKX hintaan 349e epäilyttää vain mitä saa tuohon rahaan. Prostreetiltä löytyis weitecin ultra GT sarja reilulla 500eurolla. Tuohon rahaan luulisi jo jotain saavankin. KW:lla ainakin olisi laadukkaita sarjoja, mutta kun hinnat alkavat 1000eurosta. :evil:

Millaisi kokemuksia täällä on porukalla kohtuu hintaisista alustoista? Niin ja mielipiteitä kannattaako puslia alkaa vaihtamaan?
Ford Focus Ghia 1.8TCI-00
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

en usko että niitä puslia vielä kannattaa vaihtaa.. panostaa senkin rahan vaan noihin jousiin ja iskareihin..

mites muuten onkos fordilla omaa "virityspajaa" muuta kun TEAM RS ja Cosworht(joka ei ole edes oma) kun esim. opelilla on irmscher jonka listoilta löytyy alustasarjoja ja ovat ainakin suht edullisia, astraan tais maksaa iskarit ja jouset vajaan 400€ ja auto putos 40mm
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

ZyaS kirjoitti:
mites muuten onkos fordilla omaa "virityspajaa" muuta kun TEAM RS ja Cosworht(joka ei ole edes oma)
http://www.wolf-concept.de/
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

lalli69 kirjoitti: http://www.wolf-concept.de/
sieltähän niitä alustasarjoja näyttäis saavan.. :D

iskarit ja jouset 505€ ja niillä pitäis pudota 35mm ja tulee varmaankin jämäkkä 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
ti-vct
Viestit: 121
Liittynyt: 26 Helmi 2005 19:50

Viesti Kirjoittaja ti-vct »

Kukas näitä kilkkeitä tuo maahan???
Masaman
Viestit: 118
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Kestäisköhän nuo vakio iskarit madallus jousien kanssa? Jos jotain n40mm laskis. Nyt kun tässä on kerennyt ajaa enemmänkin niin ei tuo vakio alusta nuiden renkaiden kanssa pahalta tunnu. Ulkonäön puolesta saisi pudottaa eikä pieni jämäkkyys pahaa tekisi.

Vai onko kellään kokemusta nuista fk:n tekeleistä?
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Mulla tuos sigun focuksessa 40/30 Madallusfieterit ja vakio iskarit.
Nyt mittarissa ~35tkm eli kyllä ne jotain kestää.
mjtee
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Helmi 2005 10:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mjtee »

Kyllähän ne kestää, mutta ei niissä vaimennustehoa ole vakioalustallakaan 5v & 80tkm jälkeen häävisti. Toisaalta jos renkaat pysyy tiessä ja kyyti miellyttää, niin mikäs siinä. Ero tuon verran ajettujen vakioiskareiden ja Bogen matalapainekaasujen (perusrapaa - 100e/pari) välillä oli kuitenkin aika huima. Mut mikäänhän ei estä kokeilemasta, jos vaihtotyö ei ole ongelma.
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
Masaman
Viestit: 118
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Ei tuo vaihtotyö niinkään ole iso homma, mutta kun joutuu nelipyörä suuntauksen tekemään (50e).
mjtee
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Helmi 2005 10:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mjtee »

Masaman kirjoitti:Ei tuo vaihtotyö niinkään ole iso homma, mutta kun joutuu nelipyörä suuntauksen tekemään (50e).
Kannattaa kyllä mitata lepoasennon korkeus (navasta kaareen) ennen toiseen säätöön menemistä. Missää muussa asennossa autoa ei säädetä, joten jos korkeuseroa iskarien vaihdolla kertyy ehkä milli, niin ihan sama. Aamupaskalla käynti vaikuttaa mahdollisesti enemmän ajokorkeuteen. :wink:
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
Masaman
Viestit: 118
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Kyselin vähän hintoja niin weitec maksaisi 499e ja kw:n kiinteä -40mm sarja 563e. Eli jos koko sarjan ostan niin sama laittaa kw niin on varmasti hyvä ja kestävä.
Masaman
Viestit: 118
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Alkaakohan nuo nakit ottamaan helposti kaariin (edessä). 40mm madalluksella kun sen verta ulos kuitenkin tulevat?

Kuvia:
http://koti.mbnet.fi/koslat/focusom/madallus/
Ford Focus Ghia 1.8TCI-00
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Masaman kirjoitti:Alkaakohan nuo nakit ottamaan helposti kaariin (edessä). 40mm madalluksella kun sen verta ulos kuitenkin tulevat?

Kuvia:
http://koti.mbnet.fi/koslat/focusom/madallus/
viewtopic.php?t=79

Tottahan olet tuon lukenut?

Mulla on madallettu etupäätä 40 ja takaa 30mm ja jonkinverran ottaa töyssyissä kaariin kun vanne on 7" / 17" ja rengas 225/45 ja ET 40
Masaman
Viestit: 118
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

No kokohan mulla oli 215/40/17 ja et38. Melko ulos tulee kuten kuvista näkee. Eilen oli reilummin porukkaa kyytissä niin isoissa heitoissa raapi takaa. Ottaa takapuskurin etureunan taitokseen kiinni. Pitääpä vetäistä siitä pieni siivu pois. Muualta en ole jälkiä löytänyt.
Ford Focus Ghia 1.8TCI-00
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Masaman kirjoitti:Alkaakohan nuo nakit ottamaan helposti kaariin (edessä). 40mm madalluksella kun sen verta ulos kuitenkin tulevat?

Kuvia:
http://koti.mbnet.fi/koslat/focusom/madallus/
täytyy kyllä sanoa että aika maasturin näköinen :twisted:
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Masaman
Viestit: 118
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Tilasin sitten tuon kw:n kiinteän sarjan. Saa nähdä riittääkö puskurin veistäminen.
Ford Focus Ghia 1.8TCI-00
Masaman
Viestit: 118
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Nyt on alusta tallissa. Huomenna meinasin alkaa asentamaan. Millähän tuota juminutta puslaa irroittelisi takapäästä? Viime kesänä kun autosta säädätettiin kulmat niin asentaja sanoi että takapäässä kuskinpuolen pusla on jumissa ja muistaakseni camperi on hieman väärin sillä puolen. CRC:tä jo ruiskuttelin liuottamaan ruostetta. Tohtiskohan tuota lämmittää?

Nyt kun tutkin että onko renkaat ottaneet kiinni niin juuri tuo kuskin takarengas oli vähän raapinut kaareen ilmeisesti juuri tuon väärän camperin takia.
Ford Focus Ghia 1.8TCI-00
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

jumittunut pusla?? :shock:

camber paljonkin pielessä??
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Masaman
Viestit: 118
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

No sillä lailla jumittunut ettei se liikkunut vaikka pultin löysäsi eli ei pysty säätämään. Ei se paljoa heittänyt, mutta säätämistä olis kuitenkin ollut.
Ford Focus Ghia 1.8TCI-00
Masaman
Viestit: 118
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Alustan asentaminen onnistui melko ongelmitta. Puslan sai irtoamaan kun löysäsi mutterin pois, irroitti kallistuksen vakaajan ja pitkittäis tukivarren että pääsi nitkuttamaan kunnolla. Sitten vain lyöntejä ja vääntelyä crc:llä höystettynä niin alkoihan se liikkumaan.

Vänkärin puolella ei lähtenyt pitkittäis tukivarsi irti navan alta koska pusla oli ruostunut kiinni pulttiin ja pyöri tyhjää. Piti sitten puristaa jousi kasaan puristimilla ja vetää liinoilla kiinni. Sitten rautakangella tukivartta alaspäin ja jousi paikoilleen. Liinat ja kanki pois.

Tänään käytin nelipyörä suuntauksessa. Kaikki arvot sai toleranssien sisään, mutta camper jäi melko negatiiviseksi. Sen jälkeen muutoskatsastukseen. Katsastusmies vain käski käännellä rattia ja katsoi että renkaat mahtuu pyörimään. Otteeseen uusi rengas koko ja mitat navasta kaareen. Melko hyvä ajaa, mutta hieman pinta kovuutta. Eli rahat kilisee jos on muovi lokeroissa. :lol: Kestää kyllä kanttailla nyt. Kiihtyy ja pysähtyykin paremmin kun auto ei niiaile. Alkoi vain jarrut tuntumaan melko surkeilta täys jarrutuksissa.
Ford Focus Ghia 1.8TCI-00
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

niinhän se on että kun yhtä osa-aluetta parantaa niin toinen alkaa tuntumaan huonolle.. :? :lol:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Masaman
Viestit: 118
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Tuon näköinen siitä sitten tuli.

http://i7.photobucket.com/albums/y272/M ... f49e22.jpg
Ford Focus Ghia 1.8TCI-00
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

ei hassumman näkönen mutta vähän vois vielä pudottaa :wink: :lol:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
protoni
Viestit: 25
Liittynyt: 27 Joulu 2007 18:23

Viesti Kirjoittaja protoni »

Nostetaanpa vanha aihe. Kaipailisin kokemuksia viistoperäisen focus mk1 madaltamisesta 40/40 tai 60/40 sarjoilla. Jääkö tommosella 40/40 sarjalla focus keuliin tai 60/40 sarjalla perä korkeammalle?

Ihan tonttiin autoa ei tosin tarvisi saada, joten tuo 6 sentin madallus saattaa olla jo vähän turhan suolanen? Tärkeämpää olisi saada joka nurkka yhtä korkealle (tai siis matalalle). Supersportin madallusjousia tai kiinteää alustasarjaa olen miettinyt.
ti-vct
Viestit: 121
Liittynyt: 26 Helmi 2005 19:50

Viesti Kirjoittaja ti-vct »

protoni kirjoitti:Nostetaanpa vanha aihe. Kaipailisin kokemuksia viistoperäisen focus mk1 madaltamisesta 40/40 tai 60/40 sarjoilla. Jääkö tommosella 40/40 sarjalla focus keuliin tai 60/40 sarjalla perä korkeammalle?

Ihan tonttiin autoa ei tosin tarvisi saada, joten tuo 6 sentin madallus saattaa olla jo vähän turhan suolanen? Tärkeämpää olisi saada joka nurkka yhtä korkealle (tai siis matalalle). Supersportin madallusjousia tai kiinteää alustasarjaa olen miettinyt.
Mulla oli aikoinaan mkI:ä 30 eteen/35 taakse ja tuli ihan tasapainosen näkönen...Weitecin jousisarja oli kyseessä...
Ei pysty, liian hapokasta!!

Ford Focus STW 2005
Vastaa Viestiin