NYT ON KIIRE

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Teknokekko
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
Paikkakunta: kajjjaani

NYT ON KIIRE

Viesti Kirjoittaja Teknokekko »

Eilen rupes mondeo tekemään sellaista että, kun vaihteen vaihtaa ja nostaa kytkimen ylös niin nykäsee niin pirusti että pitäs melkein kaulatuki hommata... ja sit kun ajaa jonkun aikaa tasaisella kaasulla niin aina välissä nykäisee. ja kaikista hankalinta on kaupunki ajo, kun yrittää ejellä esim. 40km h jaa löysät kaasua ja hetken päästä painaa kaasua vaikka edes vähän niin hirvee nykäisy!! huomenna ois reissuun lähtö joten kiire ois viikaa korjailla! onkohan joku imu vuoto?bensansaannissa vai missäkä??


MUOKS.ja tulpat on vasta vaihdettu
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Toimiiko tyhjäkäynti moitteettomasti? Onko siinä Mondeossa EGR tai lisäilmapulssihärdelli? Katso että ne toimii, ettei ainakaan pakokaasut pääse imusarjaan aiheuttamaan katkoksia... Mulla oli Sierrassa samanlaiset oireet ku oli/on vieläki takaiskuventtiilit siitä lisäilmapulssi jutusta pökäleenä, pääsee pakokaasut kiertämään väärään suuntaan ku ohjaus on alipaineella. (Tulee kaasut koko ajan imusarjaan suoraan kolmospyttyyn ja pätkii sitä aika ankarasti tasasesti ajaessa ja pienellä kaasulla).
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
Teknokekko
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja Teknokekko »

Joo tyhjäkäynti toimii ihan normisti mutta kun painat äkkiä kaasua niin "tukehtuu" ja nyt kävin ajamassa niin huomisin että toi nykiminen on vain 2000 ja alle kierroksilla!!!

Olen sen erg venttiilin ottanut pois pelistä mutta sitäkin jo kokeilin ja laitoin paikallee mutta oireet vaan ehkä paheni
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Nykiikö se sit jos painat reilusti kaasua ja lähdet vedättämään vai kiihtyykö sit ihan tasaisesti? Jos polkimen asento vaikuttaa, niin sit vois mahdollisesti olla kaasuläpän potentiometrissä katkoksia siel alkupäässä ja siksi nykisi...
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
Teknokekko
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja Teknokekko »

ei nyki jos lähtee reilua kiihdytystä!
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

No saaks sä tutkia onko aina sama kaasupolkimen asento vai enemmänki moottorijarrutus mikä aiheuttaa sen nykimisen? Enemmän uskoisin että anturivika jos kerran muuten tyhjäkäynti pelaa ja käy muutenki nätisti... Kokeile viel sit silleen, että lähdet liikkeelle pelkkää kytkintä nostamalla että kierrokset laskee alle tyhjäkäynnin... miten sit kierrokset nousee takasin?
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
Teknokekko
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja Teknokekko »

pitääpä kokeilla! nyt myös huomasin että kylmänä auto toimii normaalisti mutta kun lämpenee niin alkaa nykiminen!! ja käytin tulpat irti ja kaks oli öljyssä! mitäs tarkoittaa kun tulpat öljyssä! mikä sen aiheuttaa?
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Oliko ne ihan öljyssä vai sit karstaset? Jos öljyset niin sit kone/männänrenkaat kulunu jos pääsee tulppiin asti, mut jos karstaset niin rikkaalla käy... Oliko ne kaks tulppaa hyvässä kunnossa?
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

tulpanjohdoista tarkkoja nuo zetec koneet. hae uudet merkkiliikkeestä.
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Lämpötilan anturi

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Jospa sulla ei toimi tuo lämpötilaa mittaava anturi, joten kone luulee aina käyvänsä kylmänä ja syöttää liikaa polttoainetta. Voi olla myös lamda rikki. Mittauta pakokaasut kun on lämpöisenä niin selviää aika paljon.

Olikos viereiset tulpat öljysiä? Syynä voi olla kansipahvin vuoto tai kannen halkeamakin. Puristuksien mittaus voi auttaa selvittämään ongelmaa.
Teknokekko
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja Teknokekko »

joo kaks tulppaa oli öljyssä ja kaks ihan "puhtaita"!
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Niin mutta...

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Niin mutta, olivatko ne viereiset tulpat kuten 2 ja 3 sylinterin tulpat?
Teknokekko
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja Teknokekko »

niin aivan aivan oli viereiset 3 ja 4 tai siis eikös se järjestys oikeesti ole joku eiri kun yks,kaks,kol,nel, eli ne oli 2 reuninmaista vänkärin puolelta ajateltuna! sain jotenkin tänkin homman kuulostaa vaikeelta! :D :shock:
SarkkaS
Viestit: 94
Liittynyt: 25 Marras 2007 22:58
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SarkkaS »

Sekoitatko sytytysjärjestyksen sylinterinumeroinnin kanssa? ;)


-Sale
Sauli Särkkä

Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII

What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Teknokekko
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja Teknokekko »

mä en nyt enää tajuu :D mut mitäpä se haittaa... pää asia että te tajuatte ja osaatte auttaa!! mut vikaa ei ole vielä Löytynyt! voiko oikeesti olla joku niin helppo asia kun joku bensan suodatin tukossa! tai jotain kun kuulostaa niin kuin tukehtuis bensaan tai sit ei saa kunnolla bensaa!!
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Jeps

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

8) No nyt sun auttaa mitata puristukset sylintereistä varmistaaksesi asia, luulen että on vähintäänkin kansipahvin vaihto edessä jos viereiset sylinterien tulpat öljyyntyy. On mahdollista että kansikin olisi halki.

8) Niin, ne sylinterit tuppaa olemaan rivimoottorissa järjestyksessä, 1,2,3,4
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Meillä parissa Voortissa vuoti kopan tiiviste ja tulpat öljyynty. Nyt ei kait kyse siitä, mutta voi sattuessaan päkytellä. :roll:
Teknokekko
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja Teknokekko »

eli mahtaa olla sit kansi halki kun kansipahvivaihdettu n.3 kk sitten!

MUOKS: voiko toi öljyyntiminen nyt johtua siitä kun nythän bensa ei kunnolla pala niin voiko se johtaa siihen että noi tulpat sen takia öljyssä??
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Ei ne tulpat siitä öljyynny... karstaa kyl voi kertyä, mut sitä tulee sit jos rikkaalla seos ja bensan täytyy myös palaa, että muodostuu karstaa.
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Öljyyntyminen

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Yleensä jos 1 tulppa öljyyntyy jatkuvasti, voi veikkailla venttiilivuotoa. Jos 2 vierekkäistä öljyyntyy jatkuvasti voi veikkailla kansivikaa tai pahvia. Jos kone on joskus keittänyt ei välttämättä auta pelkkä kansipahvin vaihto vaan kannen tiivistepinta pitää oikaista hiomalla. Tuohon öljyyntymiseen vaikuttaa myös venttiilivarsien ohjareiden kunto ja öljymännänrenkaat. Joskus kuluneessa koneessa saattaa öljymännän rengas mennä rikki, tai huollon yhteydessä tulppia vaihdettaessa voi joutua sylinteriin jotain sinne kuulumatonta roinaa joka rikkoo sitten jotain.
Teknokekko
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja Teknokekko »

no nyt kun tiedetään toi öljy juttu niin kertokaas toi nykiminen!! voisko olla joku sytytys yksikkö tai jotain ??
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Outoa tosiaan kun minulla on ollut "miljoonia" erillaisia motteja, mutta koskaan ei ole tulppa ollut "öljyinen", siis muuta kuin "juuresta", tosin on ollut joskus karstainen tai valkoinen! :shock:
Teknokekko
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja Teknokekko »

Nyt ois sen verran tietoa että mondeo saa liikaa bensaa!! kylmänä toimii normisti mut lämpinä rupee nykimään!!! tyhjäkäynnillä toimii normaalisti mutta kun kaasutin n. 3000 kirrosta ja löysäsin kaasun niin meinaa sammua ja hetken päästä virkustuu... missä ois vikaa ? lambda...???
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Lamda

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

8) Aja johkiin nyrkkipajalle jossa päästömittaukset. Sielä selviää heti toimiiko lamda ollenkaan. Noita lamdoi menee aina silloin tällöin. Täällä päin oli kait 10€ se tarkistus kun ei vaatinut kuittia eikä sitä lappua.
Teknokekko
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja Teknokekko »

nyt on kiire ohi ja vika löydetty!! KIITOS KAIKILLE
Vastaa Viestiin