Startissa se vika on. Siihen uusi planeettapyörä/ratas niin joha pelaa taas.ara kirjoitti: Mahtaako sille mitään vai onko se vaan hydraulisen venansäädön "hienouksia"?
Zetec pätkii, apua!!... Vika luultavasti korjattu.
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20
Startti lyö tyhjää
No jos startti lyö totaalisen tyhjää, niin solenoidi on jollain tapaan jumissa eikä lyö kunnolla päälle että ottaisi hampaisiin kiinni. Startti irti huolto ja puhdistus ja takas paikalleen. Tässä vaiheessa kannattaa myös tarkistaa ne hampaat.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20
Startti
8) Sen verran tuosta startista, startti toimii sillain että solenoidi lyö päälle kun saa virran käynnistyksessä, samaan aikaan alkaa startti pyöriä. Kun auto käynnistyy ja vapautat virta-avaimen startti pysähtyy ja solenoidissa oleva jousi palauttaa startin rattaan pois vauhtipyörän rattailta.
Solenoidi sisältää metalli osia ja liukupintoja joihin saattaa kerääntyä ruostetta, öljyä, pölyä muuta rojua. Silloin solenoidi on jumissa eikä aina lyö näitä pyöritysosia yhteen, joten parastapa korjata vika on purkaa startti, puhdistaa kaikki pinnat ja voidella liitosrasvalla jota saa sähkötarvikemyymälöistä, voi kokeilla pakoputken kuparitahnaakin. Samalla kannattaa tarkistaa startin hiilet kannattaako jo vaihtaa ja onko laakeroinnissa väljyyksiä. Yleisinmät viat on juuri solenoidin jumiutuminen tai hiilet kuluu loppuun. Hiilet on halpoja ja tee se itse mieheltä korjaaminen sujuu ongelmitta yleensä, hiilien vaihtoon voit joutua tarviimaan kaasukolvia ja tinaa. Nekään ei ole kalliita. Jos joudut kolvaamaan hiilien langat, muista puhdistaa kolvattavat pinnat hyvin. Likaiseen pintaan kun ei mikään tinaamnen oikein tartu.
Solenoidi sisältää metalli osia ja liukupintoja joihin saattaa kerääntyä ruostetta, öljyä, pölyä muuta rojua. Silloin solenoidi on jumissa eikä aina lyö näitä pyöritysosia yhteen, joten parastapa korjata vika on purkaa startti, puhdistaa kaikki pinnat ja voidella liitosrasvalla jota saa sähkötarvikemyymälöistä, voi kokeilla pakoputken kuparitahnaakin. Samalla kannattaa tarkistaa startin hiilet kannattaako jo vaihtaa ja onko laakeroinnissa väljyyksiä. Yleisinmät viat on juuri solenoidin jumiutuminen tai hiilet kuluu loppuun. Hiilet on halpoja ja tee se itse mieheltä korjaaminen sujuu ongelmitta yleensä, hiilien vaihtoon voit joutua tarviimaan kaasukolvia ja tinaa. Nekään ei ole kalliita. Jos joudut kolvaamaan hiilien langat, muista puhdistaa kolvattavat pinnat hyvin. Likaiseen pintaan kun ei mikään tinaamnen oikein tartu.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: Zetec pätkii, apua!!... Vika luultavasti korjattu.
Nyt se tyhjäkäynnin humppaaminen kylmällä koneella on sitten vihdoin ja viimein korjattu. Vian syyksi osoittautui ruiskun suuttiimien tiivistevuoto! Vaidoin kaikki neljä tiivistettä uusiin ja tyhjäkäynti toimii nyt kylmällä koneelle niin ettei mitään. Sitä ennen tuli turhaan vaihdettua: tyhjäkäyntiventtiili, lambada-anturi, ilmamääräanturi ja tulpat johtoineen! Ei muuta kuin hyviä hiihtokelejä