Zetec pätkii, apua!!... Vika luultavasti korjattu.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Zetec pätkii, apua!!... Vika luultavasti korjattu.

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Eli Escort 1,8 16v -95. ajettu 213tkm. Yhtäkkiä alkoi vaan nykimään aina kun painaa kaasua yli pintakaasun. Kierroksilla pätkii vähemmän. Ottaa jengoja ilman vetoa, mut väännättään ei pysty ollenkaan. ja ihan tuntuu, et menis huonommaks mitä lämpimämmäks kone menee. tulpilla ajettu 30tkm. johdoista en tiedä, epäilisin sähköviaksi. Toivottavasti ei oo joku mukavan hintainen anturi kuten Lambada paskana. Auttakaa tyhmää.
Viimeksi muokannut Obsession, 20 Kesä 2007 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

eikö kellään oo tietoa? aattelin ekaks vaihtaa ruiskunsuotimen kun se on vaihettu viimeks 60tkm sitten ja kattoo sen lambadan liittimen.
Avatar
Weixu
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Touko 2007 19:52
Paikkakunta: Lahti

Mondeokin nykii...

Viesti Kirjoittaja Weixu »

Mun mondeokin nykii..kun ajaa 3-4 vaihteel tasasesti n. 40-60km/h niin nykii hieman mutta ärsyttävästi...Oma epäilykseni on se että kun bensatankki kerää pirusti painetta (huohotus tukossa) niin bensapumppu ei ime bensaa niinkun pitäisi..sillä voisi nykiminen helpottua..tai sit vika on jossain ihan muualla...
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Aamulla auto taas toimi paremmin, kävin illalla tankkaamassa tankin täyteen. Iltapäivällä lisäsin masinolia tankkiin jos siel ois kosteutta tai jotain muuta roskaa. Nyt nypyttää vaan jos lyö kaasun pohjaan pienillä kierroksilla, mitä enemmän kiekkoja sen parempi. Kummallista....
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Obsession kirjoitti:eikö kellään oo tietoa? aattelin ekaks vaihtaa ruiskunsuotimen kun se on vaihettu viimeks 60tkm sitten ja kattoo sen lambadan liittimen.
Joko vaihdoit suodattimen? Ja tulpanjohdot? Mulla Mondeon vastaavanoloiset ominaisuudet poistuivat mainituilla toimenpiteillä.
villek
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Touko 2007 18:26

Viesti Kirjoittaja villek »

Itsellä juuri sama vika 1.8 Escort vm:96.. Nykii pienillä kierroksilla ajaessa (~2000 r/min) ja kun painaa kytkimen pohjaan niin jää hurraamaan joksikin aikaa taikka nostaa välissä kierrokset jopa 4000. Mutta kun nakkaa vaihteen vapaalle niin laskee heti kierrokset.. Tulpat ja lamda anturi on vaihdettu eikä kummentunut. Niin ja tosiaan kylmänä toimii paremmin.. Kyllä kiroan sen päivän kun Fordin ostin!
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Vika alkaa "korjaantua", en vieläkään tiedä mistä johtuu.. täytyy seurailla tilannetta. Ja olen samaa mieltä, että kallista leikkiä tää Fordien pito, ainoa millä voi itteänsä lohduttaa on, että Bemarit ja muut vie litran pari enemmän ja maksaa enemmän niin kai se vähän sitten kompensoi näitä korjauskustannuksia.. Itse olen ajanut 111tkm Escortilla. Siinä ajassa on mennyt vaihtoon:

-vetonivel
-sulakerasia
-airbagin tunnistimet ja yksikkö
-raidetangonpää, tukivarsi, raidetanko
-jarrulevyt
-pyörännapa, pyöränlaakereita takana 5 kpl

ja lisäksi normaaleja kuluvia osia
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Ja pätkii taas. Auto toimi normaalisti, kävi hetken tyhjäkäyntiä, sitten alko flekti pyöriin ja kun lähin taas ajamaan niin nyki niin maan hemmetisti, nyt jopa tyhjäkäynnil pätki. Kyllä taas alkaa meneen hermo noihin voortinruppanoihin. :evil:
swoody
Viestit: 11
Liittynyt: 24 Tammi 2006 21:44
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja swoody »

En nyt katellu tarkkaan mut mites ne tulpat kuitenkin?
mondeo -97 td
vectra -91
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Vaihda johdot, tarkista tulpat, voi olla nelosen ja/tai kolmosen posliini halki.
Tuki EGR jos ei ole jo tehty. 8)
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Vaihan tulpat ja johot heti kun liksa tulee, maksaa vaan noi boschin johot ihan liikaa meillä kun ei sinne tarvikkeita ilkee pistää. Mites tulpat, mitä ootte käyttäny? ite aattelin et jos boschin nelikärkiset laittas..
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Taitaa meiän Eskossa olla Bochin EONIT muistaakseni, kustantaa reilut 20e.
Kait muut tuohon tarkoitetut pelittää, mutta elä osta Motocrafteja! :twisted:
Mulla taitaa olla jouten yksi ehjä johtosarja, haluatko? :roll:
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Monteonisti kirjoitti:...
Kait muut tuohon tarkoitetut pelittää, mutta elä osta Motocrafteja! :twisted:
...
Miksei?

Mulla on kolmessa zetecissä Motorcraftit ja suvussa toiset kolme lisää, ei niissä ainakaan ole mitään vikaa ollut.
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Näin on itelläkin ollut,Motorcraftit aina,ilman ongelmia.

Sen sijaan olen nähnyt,että ongelmia on
tullut Zetecciin,kun on tungettu kaiken
maailman "parhaita"tarviketulppia paikalleen.
Seppo
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 18:32
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Eräältä sivulta löytyy tulpista tämmöistä juttua.
"Not normally a problem if you use good plugs. I have used NGK, Splitfire and Motorcraft (Fords) with no problems. If however you have used Champion plugs that's your problem right away. You can also try gaping them a little less than recommended. I gap mine at 1.1mm rather than the recommended 1.3. I find the HT leads last longer and the engine seems smoother at idle. Always change plugs and leads as a set as a problem in one can damage the other"

Joku voisi kokeilla tuota tulpan kärkivälin pienentämistä onko siitä apua esim tyhjäkäyntiin.
Samasta paikasta löytyy juttua myös tulpanjohdoista eli siis täältä.
Oman kulkineen tulppia ja piuhoja en ole nähnytkään eli ei siis aavistustakaan mitä sieltä löytyy, tai oikeastaan on aavistus kun fordin leimat löytyy huoltokirjasta :) Pitää joskus tutkia, paremmalla ajalla.
--
Mondeo STW -01
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Monteonisti kirjoitti:Taitaa meiän Eskossa olla Bochin EONIT muistaakseni, kustantaa reilut 20e.
Kait muut tuohon tarkoitetut pelittää, mutta elä osta Motocrafteja! :twisted:
Mulla taitaa olla jouten yksi ehjä johtosarja, haluatko? :roll:
Ei niissä Motorcrafteissa pitäisi mitään vikaa olla. Ne ovat olleet Zetecin ensiasennustulppia. Kokemusta Motorcrafteista minulla on nyt omasta Escortistani ja isän Mondeosta (2.0 glx 1998), ja hienosti ovat toimineet. Esimerkiksi kun tuosta Mondeosta vaihtaa 90 000 km ajetut tulpat, niin ne vanhat ovat niin uskomattoman siistin näköisiä, että niitä ei raaskisi sieltä poistaa.

Haynesin korjausoppaan mukaan jostain syystä Escortin tulppien vaihtoväli on puolet pienempi eli 45 000 km, vaikka tulpat ovat täysin samat kuin Mondeon Zetecissä. Olisi mielenkiintoista tietää, että kumpi on oikea vaihtoväli Escorttiin, 45 000 km vaiko 90 000 km.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tuossa meidän -96 Eskossa Motocrafteista halkeaa posliini viikossa neloselta ja toisessa viikossa kolmoselta, enempää ei ole uskaltanut kokeilla kun käynti menee pikkasen epävarmaksi varsinkin kiihdytyksessä! :twisted:
Johtojen vaihtaminen ei auta! :twisted:
Sorkki, on siis Bochin Yttriumit olleet toista vuotta ja hyvin pelittävät, Championin EONIT on myös pelittänyt "alkuperäisiä" paremmin kun niitäkin kokeilin! 8)
Ei ole pakko uskoa vaikka on tosi kuin vesi! 8)
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Monteonisti kirjoitti:Tuossa meidän -96 Eskossa Motocrafteista halkeaa posliini viikossa neloselta ja toisessa viikossa kolmoselta, enempää ei ole uskaltanut kokeilla kun käynti menee pikkasen epävarmaksi varsinkin kiihdytyksessä! :twisted:
Johtojen vaihtaminen ei auta! :twisted:
Sorkki, on siis Bochin Yttriumit olleet toista vuotta ja hyvin pelittävät, Championin EONIT on myös pelittänyt "alkuperäisiä" paremmin kun niitäkin kokeilin! 8)
Ei ole pakko uskoa vaikka on tosi kuin vesi! 8)
Kai se sitten on uskottava, vaikka erikoiselta tuntuukin.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Lambadan liitokset "voideltu", oli pientä hapettumaa, mut ei vika poistunu. Nyt taas toimii vaan kierroksilla ja kaasu pohjassa... perjantaina vaihan tulpat ja johot.
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Alkaa hermo menemään tähän laitokseen. Tulpat kaikki vaalean harmaat, merkkiä motocraft, sytkäjöhdoissa resistanssit välillä 3,5-6,5KOhm pituuden mukaan. Yhtä asiaa ihmettelin tossa tankatessa, yleensä kun avaa bensatankin korkin niin sieltä kuuluu oikeen sellanen suhahdus kun sen avaa ja nyt ei mitään. Keksiikö joku järkevän selityksen tälle? :D
Avatar
Weixu
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Touko 2007 19:52
Paikkakunta: Lahti

Tankissa on painetta

Viesti Kirjoittaja Weixu »

Sitä jo aikasemminkin ehdotin...tankissa on painetta kun huohotus tukossa (sama vika minullakin). Bensapumppu ei toimi kunnolla kun tankin huohotus on tukossa...Se vaikuttaa käyntiin melko varmasti...
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Täytyy tutkia asia. Lambadaa mittailtiin ja ihan järkeviä arvoja sieltä saatiin. Ja ajelin se ilmanputsarinpäällä olevan anturinjohto irti eikä juurikaan vaikutusta. Alkaa kohta meneen neuvottomaks.
Seppo
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 18:32
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Obsession kirjoitti:Yhtä asiaa ihmettelin tossa tankatessa, yleensä kun avaa bensatankin korkin niin sieltä kuuluu oikeen sellanen suhahdus kun sen avaa ja nyt ei mitään.
Sama suhahdus kuuluu mun mondeosta korkkia avatessa. Käyntihäiriöistä ei tietoakaan.
--
Mondeo STW -01
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

No niin. lämpötila-anturi testattu. seuraavaksi Maf-anturin kimppuun... vai oliko se map vai mikä? Ja ruiskun suodin menee kanssa vaihtoon, entinen näyttää siltä kuin sitä ei ois ikinä vaihdettu.
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Ruiskun suodin vaihdettu ja maakaapelia käytin irti. Vika ei korjaantunut, mut oli se suodatin hyvä vaihtaa, kun oli niin täynnä skeidaa. Mikä anturi jekuttaa? Kone toimii hetken kylmänä hyvin ja sit kun mittari alkaa nousta niin toimii koko ajan huonommin.
Vastaa Viestiin