Zetec pätkii, apua!!... Vika luultavasti korjattu.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
tommo:

Vaihdoin koko johtosarjan ja kuis uusissa posliini likainen, siis kokeilin 2 uutta "alkuperäistä" sarjaa ja aina halkeili!Keramiikan halkeilu kertoo, että se lyö läpi tulpanhatun sisällä posliinia pitkin. Todennäköisesti läpilyönti johtuu siitä, että posliini on likainen. Kait vaihdot myös tulpanjohdot?

Nyt ratkes ja loppu kierrosten seilaaminen..Moottoria kuunnellessa kuulu sivuäänenä hentoa suhinaa ja sain paikallistettua sen "virranjakajan" alle.Yhen kumiletkun (älä kysy minkä,lähtee moottorin kyljestä siitä "virranjakajan" alta) liitos oli revennyt sauman kohdalta ja vuoti/imi siitä ilmaa..Paikkasin sen ja nyt on vika tiessään ja Escort nakuttaa taas ku tikka tai siis kehrää ku kissa!
Mikäköhän letku se on..aika ohut se oli ainaki 


Uusi starttiin pendixi/planeettapyörä mikä lie on nimeltäänkään. Maksaa muutaman kympin.ara kirjoitti:Vielä ois sellanen tapaus kun toisinaan käynnistäessä,oli sitten kylmä tai lämmin moottori, startti pyöräyttää tyhjää..Tekee sen yleensä kerran ja sen jälkeen taas käynnistyy ihan muitta mutkitta.Onko se vaan sitä että moottori ei "ehdi" mukaan starttiin vai mikäköhän sen vois aiheuttaa?
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
- Paikkakunta: kajjjaani
Sen minäkin haluaisin tietää...
Mullakin mondeo nykii edelleen...egr vois olla mahdollinen vika...eli tulppausta vois kokeilla...mutta mulle on egr niin uusi käsite ettei hajuakaan miten sen voisi tulpata..Eli kertokaas te viisaammat siten että tyhmempikin tajuaa...ara kirjoitti:Missäs se EGR on?ja miten se tulppaus onnistuu parhaiten?

-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Yleensä EGR-vena on sellainen "kirkas littana ja pyöreä kiekko" kuin oli ennen muinoin jakajan kyljessä, siis alipainesäädin. Joissain on venakopan päällä/vieressä ykköspytyn kohdalla, joissain ei!
Tuohon kuitenkin yleensä menee kirkas metalliputki pakosarjasta ja toinen jatkaa imusarjaan sekä musta imuilmaputki imusarjasta! 8)
Tuohon kuitenkin yleensä menee kirkas metalliputki pakosarjasta ja toinen jatkaa imusarjaan sekä musta imuilmaputki imusarjasta! 8)
Nyt luulis egr:n löytyvän mutta mistäs kohtaa se sit tulpataan?Monteonisti kirjoitti:Yleensä EGR-vena on sellainen "kirkas littana ja pyöreä kiekko" kuin oli ennen muinoin jakajan kyljessä, siis alipainesäädin. Joissain on venakopan päällä/vieressä ykköspytyn kohdalla, joissain ei!
Tuohon kuitenkin yleensä menee kirkas metalliputki pakosarjasta ja toinen jatkaa imusarjaan sekä musta imuilmaputki imusarjasta! 8)
Aiemmin on jotkut maininneet että tulpan posliinit ruostuu..niin tekee mullakin..Vaihdoin taannoin uudet tulpat+johdot ja toimi pari päivää ehkä hieman paremmin mutta nykiminen on taas palannut. Yksi tyyppi tiesi sanoa että tulppiin pääsee vettä venttiilikopan päältä..siksi nykii. Oisko noin...? Sillä vettä on oltava todella paljon että sitä pääsisi tulpille asti sillä on nuo tulpanjohdon "tiivistyskumit" niin tiukat että ei sinne hirveästi pitäisi vettä päästä. Varsinkin jos on kuuma kone niin eiköhän siitä kuuman venttiilikopan päältä isommatkin vedet haihdu höyrynä ilmaan...En tajua..mutta ei kai kaikkea tarvitse tajutakkaan...

-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
EGR:n voi tulpata ainakin kolmella tavalla. Voi irroittaa sitä säätelevän solenoidin piuhan, voi tukkia alipaineletkun (poikki, tulppa letkuun ja taas yhteen, siis tuolla tulpalla jossa ei saa olla reikää), sokea tiiviste EGR-putkeen (metallia koska pahvi ei kestä).Weixu kirjoitti: Nyt luulis egr:n löytyvän mutta mistäs kohtaa se sit tulpataan?
Aiemmin on jotkut maininneet että tulpan posliinit ruostuu..niin tekee mullakin..Vaihdoin taannoin uudet tulpat+johdot ja toimi pari päivää ehkä hieman paremmin mutta nykiminen on taas palannut. Yksi tyyppi tiesi sanoa että tulppiin pääsee vettä venttiilikopan päältä..siksi nykii. Oisko noin...? Sillä vettä on oltava todella paljon että sitä pääsisi tulpille asti sillä on nuo tulpanjohdon "tiivistyskumit" niin tiukat että ei sinne hirveästi pitäisi vettä päästä. Varsinkin jos on kuuma kone niin eiköhän siitä kuuman venttiilikopan päältä isommatkin vedet haihdu höyrynä ilmaan...En tajua..mutta ei kai kaikkea tarvitse tajutakkaan...
Jos posliinit ruostuu niin usein syynä halkeama/väärät tulpat. Kokeile Boschin ytriumeja, ne pelittää ja ei halkeile! 8)
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 20 Syys 2007 21:15
Minkälaista tulppien kärkiväliä olette käyttäneet? Mulla on mondeo2.0zetec-97, vaihdoin uudet motokraftin tulpat ja laitoin kärkiväliksi 1,2 kun luin yhdestä topicista että nuitten suositus valmistajalta on 1,3 ja jonkun omakohtainen suositus 1,1 niin ajattelin laittaa siihen väliin. Pätki muuten niin perhanasti varsinkin ajossa. Tiputin kärkivälin siihen 1,0-1,1 ja toimi buenosti, ja toimii vieläkin 

Zetecin alkuaikoina kärkivälisuositus oli 1.3, mutta sittemmin Voordilla huomattiin että tulee liikaa probleem - tästä ilmeisesti johtu se alkuaikojen tulpanjohtojenvaihtosuositus - jonka johdosta suositusta muutettiin pienemmäksi. Vaikka sen vasta eilen kuulin niin en muista oliko se suositus nyt sitten 1.2 vai vielä pienempi.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
- Paikkakunta: kajjjaani
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Tuota esiintyi joskus meillä yhdessä Eskossa, hydraulinen venansäätö jumitti ja motti pyöri "tyhjää"!ara kirjoitti:Vielä ois sellanen tapaus kun toisinaan käynnistäessä,oli sitten kylmä tai lämmin moottori, startti pyöräyttää tyhjää..Tekee sen yleensä kerran ja sen jälkeen taas käynnistyy ihan muitta mutkitta.Onko se vaan sitä että moottori ei "ehdi" mukaan starttiin vai mikäköhän sen vois aiheuttaa?

Minulla oli ongelma Mondeon -97 1.8 zetek ajettu 182tkm, seuraavanlainen
kylmänä sammuu ensimäisessä risteyksessä kun pysähtyy, kierrokset putoaa tyhjäkäynnillä niin alasa, että tukehtuu.
Vaihdettu:
- tyhjäkäyntisäädin
- imuilman lämpätila-anturi
- moottorinlämpötila-anturi
- Mitattu kaasuläpän asentoanturi ok
Näillä ei vaikutusta toimintaan, eli olivat kunnossa.
Eilen tein Stp Motor Flust huuhtelun koneelle (käytin 35min 1500rpm/min ja muutaman kerran käytin 3000rpm/min kierroksilla )
uudet öljyt 5W-30, sekä vaihdoin uuden bensansuodattimen, ja ONGELMA POISTUI !
kylmänä sammuu ensimäisessä risteyksessä kun pysähtyy, kierrokset putoaa tyhjäkäynnillä niin alasa, että tukehtuu.
Vaihdettu:
- tyhjäkäyntisäädin
- imuilman lämpätila-anturi
- moottorinlämpötila-anturi
- Mitattu kaasuläpän asentoanturi ok
Näillä ei vaikutusta toimintaan, eli olivat kunnossa.
Eilen tein Stp Motor Flust huuhtelun koneelle (käytin 35min 1500rpm/min ja muutaman kerran käytin 3000rpm/min kierroksilla )
uudet öljyt 5W-30, sekä vaihdoin uuden bensansuodattimen, ja ONGELMA POISTUI !
Tyhjäkäynnissä ei ole ollut ongelmia jos kone on lämmin (eikä jos auto on ollut lohkolämmityksessä), muuten on välillä seilannnut 1000rpm moilemmin puolin. Sammuminen, kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä on tapahtunut 1 km aikana kun pysähdytään risteykseen.
Sain tuon kierrosten seilaamisen rajattua ohjaustehostimen paineanturiin viimme perjantaina (kierrokset rupesi seilaamaan parkkipaikalla aina kun käänsi ohjausta) vaihdoin ohjaustehostimen paineanturin.
Aiemmin vaihtamani tyhjäkäyntiventtiili ei näköjään poistanut tyhjäkäynnin seilaamis ongelmaa.
Sain tuon kierrosten seilaamisen rajattua ohjaustehostimen paineanturiin viimme perjantaina (kierrokset rupesi seilaamaan parkkipaikalla aina kun käänsi ohjausta) vaihdoin ohjaustehostimen paineanturin.
Aiemmin vaihtamani tyhjäkäyntiventtiili ei näköjään poistanut tyhjäkäynnin seilaamis ongelmaa.
Power Steering Pressure Switch kuva löytyy
linkistä: http://www.btinternet.com/~madmole/Refe ... ol%20valve
linkistä: http://www.btinternet.com/~madmole/Refe ... ol%20valve