Tyhjäkäyntimoottorin testaaminen 1.6 Zetec

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
PerttuS
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Loka 2007 21:24

Tyhjäkäyntimoottorin testaaminen 1.6 Zetec

Viesti Kirjoittaja PerttuS »

Olenko ymmärtänyt oikein, että tyhjäkäyntimoottorin toimintaa voi testata johtamalla sinne 12 v virtaa? Tarviiko jotain muuta? Moottori on Mondeo -97:ssa oleva 1.6 Zetec.

Jos toimii, niin pitäisi ilmeisesti ventiilin liikkua? Jos ei mitään tapahdu niin sökö?/ todella paskainen?

Onnnistuuko tuo homma johtamalla suoraan akun navoista?

Pitäisi ottaa ko. mötikkä irti ja hieman ihmetellä, kun ei meinaa kylmänä pysyä risteyksissä kylmänä.
Avatar
Poude
Viestit: 424
Liittynyt: 01 Loka 2006 12:14

Viesti Kirjoittaja Poude »

Kun laitat sinne 12v niin se surisee niin pirusti , myös 6v riittää..

Jos jumissa on niin se tärinä saa paskan liikkeelle mutta suosittelen purkamaan, ei vaikee homma. Kokoaminen eri juttu, ei oikeen meinaa saada kasaan kun on semmoset niitit jotka pitää porata veks.
Mondeo Mk1
PerttuS
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Loka 2007 21:24

Viesti Kirjoittaja PerttuS »

Pitää kokeilla ensin ihan ilman purkamista.

Pistetään akusta piuhat kiinni, öljyä sisään ja katsotaan miten käy.

Pitäis vaan ihmetellä se jotainkin irti koko koneesta, kun on ilmeisesti melko viheliäisessä paikassa :shock:
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Poude kirjoitti:Kun laitat sinne 12v niin se surisee niin pirusti
:shock: Onko ekkereissä askelmoottori vai???
Ainakaan ton impulssiohjatun tyhjkäyntivenan ei kuuluisi kuin naksahtaa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
tommo
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Loka 2006 21:17

Viesti Kirjoittaja tommo »

ekkerissä on rele. Kun tarjoaa jännitettä napoihin niin naksahtaa ja toisella puolella pötikkää ilmareikä aukeaa.
_Niko
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Syys 2007 20:04
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Topiccia hieman lainatakseni. Mites Sieraimen (dohc iS) tyhjäkäynti moottoria voi kokeilla, kun toiminnassa epäselvyyksiä. Entäs kuumimmat puhdistus vinkit? Luulisi jos laittaa öljyä sisään niin paskaantuu tulevaisuudessa aika helposti? Siis onnistuuko puhdistus vain ottamalla pois koneesta ja aukomalla ne muutamat muuterit.
Sierra DOHC is -92
tommo
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Loka 2006 21:17

Viesti Kirjoittaja tommo »

puhdistus roceduuri: pötkö irti, rele pois pötköstä, toimilaite likoon johonkin öljyä liottavaan nesteeseen, paine ilmalle puhtaaksi, rele kiinni toimilaitteeseen, jännitettä releen napoihin toiminnan toteamiseksi, jne
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Eikös tollasta ennemmin solenoidiksi kutsuta kuin releeksi?
Escort 1.8 sport -97
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar »

Regu kirjoitti:Eikös tollasta ennemmin solenoidiksi kutsuta kuin releeksi?
PWM-ohjattu solenoidi? Ja veikkaisin, että noita venttiilejä ei auota sillä perus +12V DC jänskällä, vaan sitä tarvisi pulssittaa että jotain liikettä saisi?
tommo
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Loka 2006 21:17

Viesti Kirjoittaja tommo »

rele tai solenoidi ihan kuinka haluatte. 12v esim akusta riittää toiminnan ohjaamiseen.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ja johdot sitten oikein päin. toi solenoidi sanoo moro heti kun sinne lyö väärin päin virtaa.
12V joo suoraan ja sitten maita katkotaan . Toiminnan pystyy suurinpiirtein testaamaan ihan silleen.
Kun jännite ja maa on navoissa niin venttiili napsahtaa auki.
Tarkkaanhan sitä ei pysty testaamaan kun se aukeaa käytössä pulssien taajuuden (maadoituksen katkomisen) mukaan asteittain. eli jos se takertelee niin ei välttämättä anna oikeaa määrää ilmaa kaasuläpän ohi vaikka kokeiltaessa liikkuisikin.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Raikke
Viestit: 9
Liittynyt: 31 Joulu 2005 22:34

Viesti Kirjoittaja Raikke »

[quote="TeRoK"]Ja johdot sitten oikein päin. toi solenoidi sanoo moro heti kun sinne lyö väärin päin virtaa.
12V joo suoraan ja sitten maita katkotaan . Toiminnan pystyy suurinpiirtein testaamaan ihan silleen.
Kun jännite ja maa on navoissa niin venttiili napsahtaa auki.
Tarkkaanhan sitä ei pysty testaamaan kun se aukeaa käytössä pulssien taajuuden (maadoituksen katkomisen) mukaan asteittain. eli jos se takertelee niin ei välttämättä anna oikeaa määrää ilmaa kaasuläpän ohi vaikka kokeiltaessa liikkuisikin.[/quote]

Mistä muuten kuparilankakäämi möykky tietää, miten päin se jännite tulee siihen käämin päihin? Että se tietäisi sitten hajota, kun lankaan tulee väärin päin....;) ?

Ei , ei hajoa. Kokemuksesta tiedän.


-RaS-
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minä vaihtaisin suosiolla kun kustantaa vain reilun satasen! 8)
Yhtä putsasin pari kertaa ja tulos oli nolla, samalla ajalla töissä olisi tienannut uuden! :oops:
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Raikke kirjoitti: Mistä muuten kuparilankakäämi möykky tietää, miten päin se jännite tulee siihen käämin päihin? Että se tietäisi sitten hajota, kun lankaan tulee väärin päin....;) ?

Ei , ei hajoa. Kokemuksesta tiedän.




-RaS-
Noinkohan tiedät.
Kyllä siitä on ihan huolto-oppaassakin maininta.
Solanoidissa on käämin lisäksi myös diodi joka ei ilmeisesti tykkää jos sinne annetaan väärinpäin sähköä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
tommo
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Loka 2006 21:17

Viesti Kirjoittaja tommo »

siellä "möykyssä" on jännitteen takaheilahdusta varten diodi, joka leikkaa ylisuuret jännitepiikit. Ei se pitäisi mennä rikki vaikka kytkee väärin päin jännitteen, mutta toimi se ei. Uuden hinta oli voordilla noin 75 euroa, joten kovin paljon ei kannata sitä rassata!
Vastaa Viestiin