Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Sen verran osaan sanoa, että vakiokeppi tuo tuskin on, Minulta löytyy 3kpl mk1 ohc iS:n vakionokkia, ja kaikissa lukee takana 75W86. Löytyykö tuosta sinun nokastasi 1. pytyn nokkien jälkeen semmoisia koholla olevia nystyröitä 1 tai 2 kpl?
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
En äkkiseltään huomannut tuollaisia nystyröitä, mutta pitää katsoa tarkemmin.. Kannen teettäjän mukaan nokka on "joku Burton", olisi silti hyvä tietää puhutaanko vääntönokasta, vai jyrkemmästä?
Ei Aksu tai emax satu tietämään? Kun ootte noita ohareita viritelleet?
Virinokissa on usein pienempi perusympyrä kuin vakioissa, koita mitata se ja vertaa 2 litraisen vakioon. Tuo koodi ei kerro mulle ainakaan yhtään mitään.
Noston saat suurinpiirtein laskettua kun mittaat nokan noston ja kerrot sen vipusuhteella eli 1,62:lla. Jos saat yli kymmenen niin ei ole ainakaan vakio.
E: niin ja jos omistat astelevyn niin se kiinni kampiakseliin, tulpat pois ja sitten kattoa kuinka monta astetta imu- ja pakoventtiili on auki.
Katsoin nokkaa tarkemmin, rintapeltiä lähemmän pytyn nokista eteenpäin yksi "nystyrä", eli 1.6 (?) nokka kyseessä käsittääkseni...voi perkel.. Se niistä lisätehoista Nostoo näyttäis sentään olevan 7,5x1,62= 12,15. Jotain vaivaa nähty edes tuon nokan hiontaan...
Täydennän sen verran että tuo nystyrä muistuttaa pikemmin ylimääräistä nokkaa, jonka alla vain ei ole keinua.. Vähän niin kuin tuossa kuvassa on --------------------->>>>>>>>>>>>>>>>>>
1,6 nokasta saa paremmin hiottua koska siinä on suurempi perusympyrä->enemmän varaa hioa. En saa tuota kuvaa auki tällä mokkulalla täältä hevonkuusesta, mutta tuo 12.15mm ei ole ainakaan vakionokka, vakionokan nosto on jotain 9mm paikkeilla.
Tutkin lisää tuota nokka-akseli/kansi-settiä.. Nokan kyljessä merkintä "78 HM 6258 BA", mitä koodeja porukalla on yleensä lukenut ohc- keppien kyljessä/pitkittäissivulla?
Siis onko tuo "nystyrä" sun nokissa tuo kohta mistä otetaan avaimella kiinni kun nokan mutteria kiristetään, ei se mikään mainitsemani nystyrä ole.. Voin käydä kohta ottamassa parit kuvat jostain nokista mitä mulla on lojumassa jotta saat selvää.
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
Posmo kirjoitti:Siis onko tuo "nystyrä" sun nokissa tuo kohta mistä otetaan avaimella kiinni kun nokan mutteria kiristetään, ei se mikään mainitsemani nystyrä ole.. Voin käydä kohta ottamassa parit kuvat jostain nokista mitä mulla on lojumassa jotta saat selvää.
Joo, siitä mä ainaki pidin tossa kyseisessä kuvan kannessa vastaan ku nokkapyörän pulttia kiristin.
1: Nokan nystyrät joista puhuin, kyseessä on 2.0 OHC vakionokka (jolla ajettu n. 284000) Nämä siis Fordin vakionokissa 1. ja 2. pytyn nokkien välissä
2: Vakio 2.0 ohc nokan profiili, paska kuva
3: Sama homma, ihan yhtä paska kuva
4: Tässä näkee tuon perusympyrän vaikutuksen, kun vertaa noihin toisesta nokista oleviin kuviin. Toinen keppi on nokan kohdalta "halkaisijaltaan" ohuempi, suuremman noston aikaansaamiseksi.
5: 1.6 OHC Nokasta hiottu virikeppi, asteita noin 265-270, nostoa en tähän hätään muista, tuossa näkyy 1.6 nokassa oleva nystyrä, eli vain 1 kpl toisin kuin 2.0
6. Veraa kuvaan 4. hiotun virinokan tunnistaa pienemmästä kepin halkaisijasta.
7. -:- Paska kuva.
Selkenikö noilla? Jos nokassasi ei ole noita nystyröitä, ei se ole Fordin orkkisnokka, ellei joku niitä ole hionut pois.
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
Koska ohari on nyt pukissa, niin aloitan homman pistämällä koneen paloiksi.. Ongelma tuli jo vastaan, kampiakselinhammashihnapyörän myötä, siimapyörä edestä irtosi, mutta hammaspyörän taakse eivät oikein ulosvetäjän sorkat sovi joten mikä neuvoksi?
duckworth kirjoitti:Koska ohari on nyt pukissa, niin aloitan homman pistämällä koneen paloiksi.. Ongelma tuli jo vastaan, kampiakselinhammashihnapyörän myötä, siimapyörä edestä irtosi, mutta hammaspyörän taakse eivät oikein ulosvetäjän sorkat sovi joten mikä neuvoksi?
Kokeile saako kahdella ruuvimeisselillä, jos ne saa sinne hammaspyörän taakse. Itellä lähti ihan ilman ulosvetäjääkin.
sierra 2.0iS ohc -87
sierra 2.0ohc kaasari -88
sierra 1.6 viistoperä -85
moskvitsh pick up lyhyt -77
Taunus 2.3 v6 -73
Juu, kyllä mullakin edellisestä/paikallaan olevasta ohc- koneesta irtosi kyseinen pyörä sormin, mutta tämä ongela ratkesi 20 minuuttia sitten... Hankin kaupasta sen pienimmän ulosvetäjän, ja (kikkailemalla) sain sen sorkat taakse, pyörä irtosi..
Lohko purettu alku tekijöihin, ja enää korvat ja öljupumppu kiinni, mutta nuo pumppua lohkossa kiinni pitävien (?) pulttien kannat ovat vähän mystisiä, niihin ei käy torx eikä kuusiokolo, joten onko muuta vaihtoehtoa kuin murjoa ne auki lukkopihdeillä?
Tästä valaistuneena päädyin yleisavainnipun kolmanteen työkaluun, lukkopihteihin... Pumppu irti matkalla museoon
Tänään ajattelin tilata Mahlen männät sekä Saab kierokanget, mutta (kuten olen jo joka topicciin tilittänyt ) Rallyracen väki onkin lomalla... Kenellään tietoa kuka myy vastaavaa yhdistelmää..? Ihan muuallekin kuin naapuri taloihin?
Saabin kk kaula on sama kuin ohc:n mutta laakeriliuska on paksumpi.
Tarvii siis käyttää saabin kk laakereita.
Ite otin kk laakerit koneistamon kautta, kun kampiakselin kaulat oli kiillotuksessa.
Rallyracen saabin veivit on lisäksi kevennetty, hintaero johtunee siitä.
Tuota, tuota, useasti kun siirrytään kaasarista ruiskuun, niin väliin pannaan kerääjäsäiliö ja tietty sähköinen b-pumppu. Omasta mielestä järkevämpää ja jopa halvempaa on vaihtaa uusi ruiskumallintankki, mutta miten sitten kaasari mallin bensalinjat, käyvät ahtaiksi (?) ja sopivatko letkuliitännätkään enää ruiskutankin lähtöihin? Ainakaan Motonet ei enää myy bensaputkia korin alle..
Ja sitten tuosta pumpusta sen verran, että voiko ruiskun kanssa pumppu silti olla konetilassa "oikeanlaisella tankilla", vai pitääkö sen olla orkkis iiässien tyyliin ihan tankin kupeessa?
(ei sillä että tää projekti ois yhtään edistyny, ku.. )
duckworth kirjoitti:Tuota, tuota, useasti kun siirrytään kaasarista ruiskuun, niin väliin pannaan kerääjäsäiliö ja tietty sähköinen b-pumppu. Omasta mielestä järkevämpää ja jopa halvempaa on vaihtaa uusi ruiskumallintankki, mutta miten sitten kaasari mallin bensalinjat, käyvät ahtaiksi (?) ja sopivatko letkuliitännätkään enää ruiskutankin lähtöihin? Ainakaan Motonet ei enää myy bensaputkia korin alle..
Ja sitten tuosta pumpusta sen verran, että voiko ruiskun kanssa pumppu silti olla konetilassa "oikeanlaisella tankilla", vai pitääkö sen olla orkkis iiässien tyyliin ihan tankin kupeessa?
(ei sillä että tää projekti ois yhtään edistyny, ku.. )
Tankki maksaa +60€ ja näppärämies tekee säiliön muutamalla eurolla jos tarpeet löytyy sopivasti kotoa sillä hetkellä.
Kaasari linjat menee vielä +300hv (testattu)
Kupariputki käy hyvin bensaputkeksi auton alle.
On oltava tankin vieressä oli sitten tankki mikä vaan. Mulla on ollut yks auto johon oli edellinen omistaja tehnyt pumpunpaikan takapenkin alle ja kun tankki oli alle ½ niin alkoi hörppimään ilmaa pumppu välillä. Pumpulle tuleva letku kierti tukivarren yläpuolelta niin ei jaksanut enään imeä sitä pientä nousua (ruiskun pumput eivät ime juurikaan).