Sivu 1/2

Duratec HE sammui

Lähetetty: 13 Tammi 2019 21:10
Kirjoittaja komford
Tämä 2008 flexifuel Focus sammui kerrastosta! Veto loppui 10 km ajon jälkeen kerralla. Kotoutettuna näyttää pcm vikakoodeja repullisen :evil:
P0201
P0202
P0203
P0204 eli kaikki suuttimet auki.
P0443
P1460
P1549
P170A
P2008A
Sitten oli vielä kaksi EGR-venttiiliin liittyvää koodia, joita en laittanut muistiin.
Noissa kaikissa on Forscanin selityksissä maininta tyyliin virtapiiri avoin, oikosulussa tai pääteastevika. Eli palanut sulakekin voisi näkyä noin? Sulakkeet tutkimatta...
Missä tuo PCM on? Onko niillä tapana palaa :cry:

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 14 Tammi 2019 07:51
Kirjoittaja Renee
Katsoppa ensiksi ne sulakepuoli ja relepuoli että systeemiin tulee virtaa ja myös ne liittimet ettei hapettumaa. Onko tehty mitään sähköhommia tai luovutettu tai vastaan otettu virtaa akkuun.
viewtopic.php?f=3&t=30857&p=270468&hili ... 08#p270468
Tuossa juttua niistä ERG alipainejutuista ja niiden korjaus antaa tuota P2008 koodia

Sulakkeita https://www.google.com/search?q=pcm+for ... LrUOsCr4VM:
14 10A(1) PCM Power Relay

Akun luonna tuo pitäsi majailla
https://www.fswerks.com/pages/locate-ecu
https://www.youtube.com/watch?v=YjPuyFE3kxQ

Tuossa aloitusviestissä kyselin onko niitä sähköhommia tehty .Monesti kun vastailisi niin nopeammin nämä jutut selviäsi

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 26 Tammi 2019 11:06
Kirjoittaja Renee
Mitäs täällä oliko moottorissa jokin ongelma polttoaine tai muun osan rikkoutumisen johdosta. Monesti autojen viat on 90 % sähköperäisiä.

Re: Duratec HE kaasuläppä surisee

Lähetetty: 07 Helmi 2019 22:21
Kirjoittaja komford
Eipä ole selvinnyt vika. PCM:n eli moottorin ecun lähetin korjattavaksi, kun oma järki sanoo, että nuo kaikki vikakoodia pukkaavat toimilaitteet ei mene kerralla paskaksi. Sain takaisin toiseen ecupalikkaan kloonatun ohjaimen. Ei edes lupaa käynnistyä. Vikakoodeja löytyy samoin kuin ennen, kun tekee Forscanilla tuon sammuksissa tehtävän "käynnistys edellytysten testin". DTC puolella jää käytännössa pysyväksi P0403 -63 eli EGR. Mitä tarkoittaa tuo 63 egr koodin perässä? Miten se EGR virtaa liikaa, kun kone ei käy, prkl. Nyt tässä jää kaasuläpän askelmoottori surisemaan pysyvästi, kun sytytysvirta on kytkettynä ja tuo surina työntää läppää kiinnipäin. Läppäkoneisto on mekaanisesti kunnossa, rattaat virheettömät ja ilmakanavassa ei ole esteitä normaalille toiminnalle. Kaasuläpästä ei jää vikakoodia kuitenkaan, vaikka toiminta tuntuu väärältä. Luulisi ilmaläpän aukeavan käynnistystä varten? Vai olenko taas väärässä :roll: Pitänee alkaa tutkia bensapumppua ja EGR:ää, että onko tarjoilua tulossa ollenkaan.

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 08 Helmi 2019 02:36
Kirjoittaja yodin
kyllä tuo kaasuläppä jää surisemaan ainakin mk4 mondeossa ja itselläni focuksessa(joka tosin ei käynnisty). oletko tarkastanut sen fuel pump shutoff switchin? pitääkö bensapumppu parin sekunnin hurinan kun virrat päälle?

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 08 Helmi 2019 12:52
Kirjoittaja komford
Hei, missä tuo shut off switch on? Minun mielestä tuo virran kytkennän jälkeinen surina on tavannut loppua. Pitää tuota tankin suuntaakin kuunnella. Tämä tosiaan sammui kesken ajon ilman mitään ennakko oireita.

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 08 Helmi 2019 13:12
Kirjoittaja ripee7777
Yleensä löytyy repsikan jalkatilan kickpaneelista
Mutta ohjekirjasta luulis löytyvän sijainti

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 18 Helmi 2019 21:45
Kirjoittaja komford
Kuskin puolella tuo tutti tuntuu olevan siinä sivupanelin reiän alla. Ei ollut lauennut, mutta enpä tuolla mihinkään ollut törmännytkään :D Käyntiin lähtö ei edisty mitenkään. EGRn sähköliittimestä en saa mitattua ohmeja ollenkaan. Vaikuttaa siltä, että venttiili olisi sähköisesti rikki? Forscanilla löytyy PCM:stä P0403-63 ja OBDII moduulista P0403-P. Noista koodeista ei löydy tarkempaa selostetta, mutta tarkoitus on tullut selväksi EGR sähköisesti paskana. Kysymys on, että riittääkö tuo estämään käynnistyksen? Tässä uudemman mallisessa duratecissa tuo helkatin venttiili on ahtaassa paikassa monien letkujen ja putkien alla :evil:

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 18 Helmi 2019 22:23
Kirjoittaja Renee
Kuules onko suutintukin päässä paikka(samalainen kuin pyörän venttiili) josta saat otettu bensapaineet mittaa ne kun virrat on päällä mitä näyttää.
Köyhän miehen painemittari https://www.virtasenkauppa.fi/rengaspai ... erax-13338
Tarkista tämä pitäisi vaikka auton renkaaseen laittaa 3 bar hyvä mittari siinä renkaantäyttäjässä ja ostetulla mittarilla tarkistetaan lukemaa jos sama niin mitataan ne bensapaineet. Tietenkin renkaaseen palautetaan alkuperäinen paine.
Tuossa on ERG irroitus ja samalla sen putsaat https://www.youtube.com/watch?v=uUJSP5zCyQo
Bensakoneen ERG ei luulisi vaikuttavaan siihen että auto ei käynnisty jos aikaisemmin ei olut mitään tyhjäkäynti tai muita ongelmia käynnin suhteen. Osaathan sinä käyttää sitä duretec ettei sitä pakokaasua pääsee sinnee imusarjaan jolloin se käynnistymien on vaikeaa Missä kunnossa on tuo ilmamassamittari .
Perusasiat moottori saa bensaa 98 tankissa ja ilmaa saa se kaasuläppä ok ja putsari
Kipinä puoli kunnossa puolat tulpat ja johdot ok ei missään hapettumaan korroosiota
Samoin ajoitus on kohdillaan ja akussa tehoa että startti pyörii vinhasti
viewtopic.php?t=49674

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 19 Helmi 2019 21:20
Kirjoittaja komford
Tämän suutintukki on pelkkää peltiä :? Päädyssäkin on puristettu pelti eikä missään mitään venttiilin tyylistä.

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 19 Helmi 2019 21:59
Kirjoittaja Renee
Kiva kuulla kyllä on moni homma tehty vaikeaksi. Mistähän ne bensapaineet mitataan siitä biilistä.
Normaalisti kun virrat kääntää päälle ainakin Volvossa muutaman hetken kuulee selvästi bensapumpun surinaan kun paineet on ok se sammuu .Kuuluuko sulla surinaa tankista. Paljon autolla ajettu näissä normi bensalla ajellaan niin kestoikä pumpulla kyllä on väh 320tkm.Oletko katsonut tulppia onko ne märät vai kuivat kun starttailet autoa käyntiin. Mikäs laatikko tässä on.
Kaiva se bensapumpun rele näkyviin onko siinä sanomista(Hapettumaa) ja bensapumpun sulake myös on katsottu. Monesti noi sulakerepuoli ja releet kannatta atsoa ja puhdistaa sähkömiehen srayllä se poistaa ne hapettumat ja WD-40 suojakerros päälle.
viewtopic.php?f=6&t=49937

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 24 Helmi 2019 11:48
Kirjoittaja komford
Kyllä tässä on niin, että bensaa ei tule poltettavaksi. Bensapumppu kuulostaa toimivan niin kuin pitää, surahtaa virran kytkennän jälkeen ja hetken vielä starttiyrityksen lopettamin jälkeenkin. Forscan saa poistettua kaikki vikakoodit DTC osiossa, eikä mitään bensanpuutteeseen viittaavaa edes ole ollut esillä. Bensanpaineen mittauspaikkaa en ole keksinyt. Enkä palaneita sulakkeita. Bensan paluukiertokin on tässä imusarjassa aika sumea ymmärrettäväksi :shock:

Forscanin "self test" sivulla ensimmäisenä oleva käynnistysedellytysten testi antaa edelleen kaikki ensimmäisessä viestissäni olevat koodit riippumatta siitä, että on monta kertaa poistettu DTC osiossa kaikki mitä sinne näkyy.

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 24 Helmi 2019 12:37
Kirjoittaja Renee
Onko tässä mallissa bensasuodatinta ja koska vaihdettu? . Näkyy olevan https://www.mister-auto.fi/polttoainesu ... 64_g9.html
Toiseksi noissa bensapumppu joka tankissa niin niissä on sellainen sihti imupuolella onko se tukossa. Voihan se bensapumppu surrata vaikka ei tee painetta järjestelmään. Siksi kysyin paljon autolla on ajettu

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 24 Helmi 2019 16:20
Kirjoittaja komford
Kyllähän nuo yrittää myydä suodatinta, mutta ei siellä suodatinta ole. Tuommonen putkeen liitettävähän olisi kuitenkin selkeästi tankin ulkopuolella (ei kai ne sadistit asenna tuota tankin yläpuolelle kuitenkaan). Se tankissa oleva sihti voi toki olla tukossa, ja vaikka lie pumpusta siipi irti, mutta sentään ikään kuin painetta vastaan pysähtyisi. Sitä minä en taas ymmärrä ollenkaan, että Forscan testeri ei löydä mitään polttoainepulaan viittaavaa. Ei edes sitä, kun yritin startata suuttimien virtapiuhat irti. Eikä tullut moottorihäiriötä tai mitään muuta viestiä autoonkaan. Kun jätin ruuvimeisselin kaasuläpän väliin, se näkyi testerissä sekä "Motorstörung" mittaristossa. EGR:n vikakoodi vaihtelee hiukan eli nuo 403:n jälkeen tulevat numerot/kirjaimet vaihtuu riippuen siitä onko töpseli kiinni tahi ei, mutta koodi löytyy jokaisen käynnistysyrityksen jälkeen.

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 24 Helmi 2019 17:35
Kirjoittaja Renee
Tankki saa korvausilmaa eli avaa korkki suhataako vai hiljaista on.
Katso mistä saat sen moottoritilasta bensaletkun auki ja mittaa tuotto kun ei sitä bensapainetta saa mitattua. Ota sekunttikello käyttöön kun käännät virratat päälle letku säiliössä jossa mittamerkit.
Tuossa Volvon tiedot noilla varmaakin fordi myös pyörii
-Bensapaine pitää olla 3.03 bar.
-Tuotto 1,45-2.41 litraa minuutissa.

Bensaa tulee säiliöön ainakin silloin röörit on selvat

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 26 Helmi 2019 21:50
Kirjoittaja komford
Ei suhahda tankki. Tuolta löytyvästä korjauskirjasta löytyy myös bensanpaineen mittausohje (mitenkähän tuo linkki asettuu toimivaksi eli ei asetu)
https://workshop-manuals.com/ford/focus ... -he_(mi4)/
Eli näillä on "siunattuja" speciaali palasia, jotka asennetaan suutintukin tulopäähän polttoainelinjan väliin :ugeek:
Tuolla ei valitettavasti ole mk2:sta uudempien Focusten manuaaleja, mutta tähän mk2.5:een tuo riittää. Löytyi tuolta maininta, että etanolivehkeiden bensapumppu on eri spekseillä, vaikka on ulkoisesti lähes samanlainen. Jos tästä meinaa bensalinjaa aukoa, niin paineet pitää vissin päästää rukkaseen. Paineen päästöohje on käyttää ilman bensapumpun sulaketta, mutta mitäpä se auttaa, kun suuttimet ei aukea :?: ,

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 27 Helmi 2019 15:10
Kirjoittaja Renee
Kuules oletko löytänyt se polttoainesuuttimille tarkoitetun releen tuleeko sinne virtaa ja rele kunnossa. Ja varmaakin mitannut niistä suuttimista vastuksen että se puoli on kunnossa ja kaikissa sama lukema.
viewtopic.php?t=3445
Samoin tuleeko sinne suuttimille jännitettä ja tulpille kipinää millainen järjelmä onko puolat vai kunnon tulpanjohdot vielä ja ajoituslampulla voi selvitä kadonneen kipinän mysteeri?

Sulake pois bensapumpultta ja antaa startin pyöriä.Jos suuttimet avautuisivat normaalisti.Luuslisi että painee häviää jos auto seisoon parkissa vaikka muutaman päivän

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 27 Helmi 2019 21:51
Kirjoittaja komford
Joo kaikissa suuttimissa on sama resistanssi, taisin mitata 12.5 ohmia. Vielä tuosta jakotukista tai pikemmin putkisto jakotukkiin ei olekaan ihan samanlainen kuin tuossa vanhemman mallin manuaalissa. Tässä ole ensimmäistäkään pikaliitintä, vaan bensaputki ja letku on krympätty yhteen teräspellin tuntuisella tavaralla ja letkuosassa lukee amerikaksi -ei huoltoa- FoMoCo. Tulpille tulee kipinää (suorasytkä), mutta olen aika varma, että suuttimille ei tule ohjeita (mutta onko vika PCM:ssä vai muualla). Suuttimien rele lienee joku "salamalla merkitty" sulake boksissa. Kaksi keskenään samanlaista olen vaihtanut päikseen.

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 27 Helmi 2019 22:10
Kirjoittaja Renee
Kyllä sieltä PCM tulee käsky koska suuttimen pitää aueta. Apuna on ne nokka-akselin /kampiakselin anturit sekä ne nakutustunnistimet siinä moottorin lohkossa että auto käy tasaisesti ja ajoitus ok. Katso ne anturit sähköpiuhat kunnossa ei hapettumaa ja paikat muutenkin siistit. Tuo vikakoodin lukijaa joka sulla on onko se sellainen että antaa kaikista sähköosista tietoa jos siellä on ongelmia
.Netissä on tietoa jos haluat testata noi anturit onko ne kunnossa

Re: Duratec HE sammui/väylävika?

Lähetetty: 27 Helmi 2019 22:32
Kirjoittaja komford
Niin minä olen kuvitellut, että tuo Forscan osaisi, mutta se ei sano ilmeisestä bensapulasta mitään. Miten väylävika ilmenee can-väylässä (jos semmoista vikaa olisi), kun tuo testeri kuitenkin lukee kaikkia yksiköitä :shock:

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 28 Helmi 2019 10:40
Kirjoittaja Renee
Can väylä viat antaa herjoja oliko niitä ennen auton hyytymistä. Cem yksikkö korjataan aikaa paljon jos tulee vikailmoituksia ns .turhia.
Näissä jos johto on rikki ja antaa runkoon virtaa niin systeemi sekoaa kivasti Mikäs laatikko tässä on saisi hinaus käynnistyksellä potkua moottoriin
Voiko sen akunkengän tässä mallissa irrottaa ilman ongelmia ja antaa olla yli yön jos nollautuisi ne vikakoodit

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 28 Helmi 2019 21:35
Kirjoittaja komford
Manuaalihan tässä on, mutta eppäillä soppii, että hinaamalla lähtisi viina virtaamaan. Jos viimeinen tankkaus olisi kuraa, se olisi kait nykinyt jo ennemmin kuin 77 km tankkauksen jälkeen ja välillä vuorokauden seisottuaan. Oli se tuossa välillä viikon virrattomanakin. Ei ole viime aikoina herjannut mitään, paitsi kun jätin ruuvimeisselin kaasuläpän väliin, tuli motorstörung :lol: Silloin 3 vuotta sitten tuo vittuili pakkasella, että kuskin ovi on auki (vaikka oli täysin varmasti kiinni), kun ovi oli tietokoneen mielestä auki, kaikki sisävalot palaa eikä edes mekaanisesta sisäkahvasta ei voinut avata :twisted: Jos vielä ikkuna oli jäässä ulkopuolelta, niin oikein kiva kömpiä ulos. Ja sitten ovia ei voi edelleenkään lukita, kun yksi on muka auki. Foordin alkuperäisellä akulla tuo meni silloin tällöin kokonaan kuolleeksi, joskus jopa 5 min. seisokissa. Uudella akulla ei ole tehnyt tuota nyt pariin vuoteen kertaakaan.

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 01 Maalis 2019 11:07
Kirjoittaja Renee
Taitaa olla väyläsähköissä jotain ongelmia jos tuollaista vikaa pukkasi aiheetta. Vian toteaminen vaati ammattilaisten testivälineitä

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 03 Maalis 2019 16:57
Kirjoittaja Renee
Tuli mieleen että jos suuttimet auki niin kyllä se bensapumpun pitäisi ääntää jatkuvasti kun pumppaa bensaa sinnee sylinteriin jos tuota vikaa on mitä koodi kertoo.

Oletko katsonut että tulpille tulee voimakas kipinä ja ei mikään pikkainen heikko räpellys.

Kuinka se sammui menikö laakista vai oliko käynti häiriötä ennen sitä.
Syttyikö mittaristoon mitä häiriövaloja.

Vai oletko lopettanut auton kuntoon laittamisen

Re: Duratec HE sammui

Lähetetty: 04 Maalis 2019 22:28
Kirjoittaja komford
Kerralla sammui ilman nykimistä. Bensapumppu ei pyöri jatkuvasti, kyllä nuo koodit jotenkin erheellistä tietoa antaa. Mittaristossa ei ole ollut mitään vikaviestiä. Väylävikaa ehkäistäkseni tinasin mittariston piirikortin töpselin pinnit uudelleen. Tästä kun on löytynyt U1900-20 varmaan aina(3 vuotta ainakin), kun on testerin kytkenyt, mutta sen on saanut kuitattua pois eikä se ole tullut uudelleen samassa istunnossa. Nyt saattoi sen verran edistyä, että tuo ei enää tule, mutta ei siitä muuta parannusta tapahtunut. Suutinkoodit pysyi poissa pari testikertaa, kun vaihdoin jo aiemmin vaihdelaatikosta koriin kytketyn maajohdon ainakin 5xpaksumpaan. Nyt 25 mm2. Liitännät ei ollut hapettuneet ja vanha fordin tarralla vahvistettu ohut johto oli ehjän tuntuinen.