Suuttimien ohmit

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
anttij80
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Marras 2005 19:19
Paikkakunta: hämeenkyrö

Suuttimien ohmit

Viesti Kirjoittaja anttij80 »

Mitä merkitystä suuttimien ohmimäärällä on?
esim jos on ohmi suuttimella 16 niin voiko laittaa pienemmällä ohmi määrällä oleva suutin tai vastaavasti isommalla ohmimäärällä?
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

No voi tietysti laittaa mutta sitten pitää kehitellä vastus samaksi kuin alkuperäisissäkin suuttimissa ( vastuksilla) tai muuten saattaa ohjainlaite tykätä paskaa. Helpoin ja turvallisin laittaa juuri saman ohmiset kuin alkuperäisetkin.
anttij80
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Marras 2005 19:19
Paikkakunta: hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja anttij80 »

kiitokset!
sitä ajattelinkin mtta paras varmistaa ennen kuin on myöhäistä :D
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Suuttimien Ohmi määrä kertoo suuttimen käämin resistanssin, eli vastuksen (Itse asiassa en ole varma ilmoitetaanko noille resistanssi, vai impedanssi, joka siis liittyy vaihtovirtaan.). Suutinhan toimii perjaatteessa samalla tavalla kuin solenoidi, eli siinä on käämi, johon ajetaan virta, jonka seurauksena muodostuu magneettikenttä, jolla suutin avataan.

Yksi klassisia sähkölakeja on U = IR, missä U on jännite, I virta ja R resistanssi. Tuo voidaan kääntää muotoon: I = U/R, kun U ja R tiedetään, voidaan laskea piirin läpi kulkeva virta.

Jos nyt otetaan vaikka suutin, jonka resistanssi on 12 Ohm ja auton sähköjärjestelmä, joka nimellis jännitteeltään on 12V, saadaan virraksi, jonka suutin auki tilassa kuluttaa, tasan 1 Ampeeri ja edelleen P = UI kaavasta tehoksi 12 W.

Nyt jos laitat matalavastuksisen suuttimen, esim. R = 2 Ohm, vastaavat arvot ovat kuusin kertaiset, eli 6 A ja 72 W. Tuo aiheuttaa siis merkittävän kuormituslisän suuttimia ohjaavaan laitteistoon! Eli et siis suoraan voi laittaa matalavastuksisia suuttimia, elei systeemi osaa niitä ajaa.

En osaa sanoa mitä tapahtuu, jos laitat vastukset sarjaan suuttimen kanssa. Jos suutin on suunniteltu käyttämään 12 V jännitettä ja siis aukeaa tuolla 6 A virralla, niin silloin se ei aukea ainakaan kunnolla, jos sillä on esivastus.

Yksi tapa olisi laittaa jokaiselle piirille ajuripiirit, eli laittaa esim. 10A virtaa antavat transistorit jokaiselle suuttimelle ja ohjata niitä sitten alkuperäisillä singnaaleilla.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ei toi impedanssi mitenkään viahtovirtaan oo kytköksissä vaan nimenomaan sillä ilmoitetaan kelan vastus. Eli induktiivinen vastus.
Kun taas resistanssi on resistiivisen vastuksen suure.

Joo kyllä noi mataohmiset vaatii kai ihan oman boksinsa kun luin yhestä paikasta, että niille annetaan ensin 4-6A virtaa ja joka sitten tiputetaan vähitellen n.2A.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

TeRoK kirjoitti:Ei toi impedanssi mitenkään viahtovirtaan oo kytköksissä vaan nimenomaan sillä ilmoitetaan kelan vastus. Eli induktiivinen vastus.
Kun taas resistanssi on resistiivisen vastuksen suure.
Tuota noin. Impedanssi on reaktanssin ja resistanssin "summa". Reaktanssi puolestaan muodotuu induktanssista ja kapasitanssista. Impedanssi on nimenomaan "vaihtovirtavastus". Tasavirran mielessä kapasitanssilla ja indukltanssilla ei ole merkitystä.

Impedanssin itseisarvon |Z| voi laskea SQRT(R^2 + X^2). Normaalisti impedanssi on kompleksiarvoinen, eli sillä on itseisarvo ja vaihekulma, joka kuvaa kapasitanssin ja impedanssin suhdetta.

Kelalla on tosiaan impedanssi, mutta tasavirtaa käytettäessä merkittävä suure on kelan resistanssi, joka muodustuu käämilangan resistanssita.

Tosin kun kelaan kytketään jännite ja samaten suljettaessa se, impedanssilla on merkitystä liittyen induktiovirtaan, mutta se ei vaikuta silloin kun jännite on vakio, eli suuttimen ollessa auki.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Nyt tuli sitten oikeen tyhjentävä kommentti :D

Vaikka luulin että itse osaisin nuo asiat melkolailla hyvin niin täytyy sanoa että taisi mennä kaikki ohi ymmärryksen
Tai sitten on vaan vuosi liikaa muistille 8)
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Tarkennetaan nyt vielä itse vähän, kun oli ainakin pari selkeää virhettä.
kompleksiarvoinen, eli sillä on itseisarvo ja vaihekulma, joka kuvaa kapasitanssin ja impedanssin
Tuossa pitäisi siis lopussa lukea induktanssi, ei impedanssi.
Tosin kun kelaan kytketään jännite ja samaten suljettaessa se, impedanssilla on merkitystä liittyen induktiovirtaan, mutta se ei vaikuta silloin kun jännite on vakio, eli suuttimen ollessa auki.
Ja jännitehän on "vakio", mutta virta muuttuu juuri sen induktion vaikutuksesta, kun kytkettäessä inmduktio virta vastustaa ja katkaistaessa pyrkii pitämään virtaa yllä.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Uppista juu. Nyt meni meikäläisellä tosiaan induktanssit ja impedanssit sekasin :oops:
Eli tossa ekassa tarkotin tosiaan induktanssia, mutta sähän tosiaan puhuitkin kokoajan impedanssista :D

Mutta tosiaan niin ne matalaohmiset saattaa kyllä vaatia sen oman boksinsa jossa tota niille tulevaa virtaa säädellään.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Siis mitään tyhjentävää vastausta ei voi antaa, ellei tiedetä mihin ecuun olet noita törkkäämässä. Äkkisältään kuulosta kuitenkin huonolta idealta.

markkul: hyvä että jollakin täällä on lukion sähköoppi hallussa, kun välillä on sellaista juttua että ei edes naurata.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

JesseT kirjoitti:Siis mitään tyhjentävää vastausta ei voi antaa, ellei tiedetä mihin ecuun olet noita törkkäämässä. Äkkisältään kuulosta kuitenkin huonolta idealta.
Jep. Esim. Megasquirt osaa ajaa molempia, tosin pieniohmisia ei yhtämontaa. (Näin muistelisin.)

Veikkaisin kuitenkin, että jos vakio boksista on kyse ja se käyttää suurempi resistanssisia, niin savu nousee.
Vastaa Viestiin