td mondeo

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
onkitie
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Helmi 2006 20:05
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja onkitie »

Solenoidi tuli perille.
Siinähän on 2 samanväristä johtoa (alkuperäisessä myös).
Onkos noilla johdoilla väliä miten tulee ?
Ford Focus, 1.6 -05
Nissan Micra, 1.4 -03
Fiat 127, 903 -74
RiteCo
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Heinä 2007 23:58
Paikkakunta: Harjamäki

Viesti Kirjoittaja RiteCo »

Solenoidilla ei periaatteessa pitäisi olla eroa mitenpäin johdot ovat, kunhan laittaa samoihin mistä entisen ottaa irti. Alkuperäisen liittimen pinnien kanssa joutuu olemaan kärsivällinen että se saa siististi irti.

Oliko toimitusaika kymmenen vuorokautta kirjeenä? Maksu PayPalin kautta? Oma ennätykseni on ollut diagnostiikkaliitin neljässä päivässä Hong Kongista!!

Toivottavasti ongelma ratkeaa.
_____________________________________

MFG RiteCo

Mondeo 1.8 TD STW MK2
BMW 525 TDS E39
onkitie
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Helmi 2006 20:05
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja onkitie »

RiteCo kirjoitti:Solenoidilla ei periaatteessa pitäisi olla eroa mitenpäin johdot ovat, kunhan laittaa samoihin mistä entisen ottaa irti. Alkuperäisen liittimen pinnien kanssa joutuu olemaan kärsivällinen että se saa siististi irti.

Oliko toimitusaika kymmenen vuorokautta kirjeenä? Maksu PayPalin kautta? Oma ennätykseni on ollut diagnostiikkaliitin neljässä päivässä Hong Kongista!!

Toivottavasti ongelma ratkeaa.
Tasan viikko meni postissa...maksu meni PayPalin kautta.

Tuota liitintä tosiaan kattelinkin eilen, näyttää olevan aikas
"tiukka paketti". Vähän kävi jo mielessä, että josko katkasis piuhat
ja juottas uuden paikalleen.
Pitää yrittää viikonloppuna askarrella, jos vaan suinkin kerkiää...
Ford Focus, 1.6 -05
Nissan Micra, 1.4 -03
Fiat 127, 903 -74
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Liitin auki ja koukulla nostat punaisenlätkän pinnien ympäriltä pois.

Pienellä meisselillä pinninjuuresta nostat muovista haittaa niin pinni painuu takakautta pois.

Pientä verryttelyä suojamuovien kanssa ja uitat uudet johdot paikoilleen.

Ei kannata tehdä uusia liitoksia koska aina vikaantumisen vaara kasvaa lisä liitosten myötä.

Johtojen paikkojen vaihtumisella ei haittaa, minulla ainakin molemmat johdot olivat valkoisia.
Fix Or Repair Daily
onkitie
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Helmi 2006 20:05
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja onkitie »

No nyt on sitten ennakonsäätösolenoidi vaihdettu -> ei vaikutusta
Ennen tuon vaihtoa laitoin uuden letkun turbolta pumpulle ja myös
tuon hukkaportin letkunpätkän ja kun kerran innostuin, niin tukin
vielä EGR:nkin ja putsasin ilmamassamittarin.
Vedot edelleen hukassa
:cry:

Voikos tuota ilmamassamittaria mitata jotenkin ?
Onko kukaan löytänyt ilmamassamittaria webistä halvemmalla ?

Mites tuo pumpussa olevan kalvon "kannen" saa auki ?
Keskellä kuusiokolo ja ympärillä mutteri. En uskaltanu vääntää,
tuntui olevan tiukassa ja eskossa on aika ahtaat paikatkin.

Alkaa taivaspaikka varmistua... :D
Ford Focus, 1.6 -05
Nissan Micra, 1.4 -03
Fiat 127, 903 -74
onkitie
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Helmi 2006 20:05
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja onkitie »

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0162470637

Toummosen löysin 49,95£ + 11,90£ postikulut = noin 100€
Ford Focus, 1.6 -05
Nissan Micra, 1.4 -03
Fiat 127, 903 -74
typo
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Elo 2007 08:45

Viesti Kirjoittaja typo »

jos sulla oli naftaa siellä putkessa kalvon jälkeen niin sit on kalvot rikki mut jos ei ollut ei kannata tehä mitään sille.se kannattaa ottaa koko mötikkä irti jos meinaat kalvot vaihtaa,käy helpommin
onkitie
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Helmi 2006 20:05
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja onkitie »

Ei ollu naftaa putkessa...eli kalvo olis siis ehjä.
Jotain ehjää sentään :D
Ford Focus, 1.6 -05
Nissan Micra, 1.4 -03
Fiat 127, 903 -74
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Irroitin maffin ja mittailin navoista ja näkyvistä vastuksista, että mitä arvoja saadaan vai onko yhteys poikki. Kaiken ymmärtämyksen perusteella pitäisi toimia.

No kiinnosti vielä sen verran että kun koneen voimattomuus iskee niin mitkä ovat maffin arvot tuolloin. Työnsi nuppineulat liittimen takaa ja mittasin tyhjäkäynnillä jännitteet liittimennavoista.

4-napainen liitin oikeaan reunaan tulee akunnapajännite 14.4V.
Kahteen keskimmäiseen 0,7V Vasemman reunimmainen on muuttuva eli tyhjäkäynnillä 1,7V ja täyskierroksila 4,2V.

Vedin vielä jatkopiuhan kabiiniin ja seurasin muuttuvaa jännitettä ajonaikana. Vian ilmetessä maffin antama jännite ei poikennut normaalista, joten tällä perusteella uskaltaisin väittää ettei vika maffissa.

viewtopic.php?t=13965&highlight=voimattomuus

Tollaiset mittaustulokset omastani mittasin ja maf oli ehyt, koska minulla vika oli loppujenlopuksi ennakonsäätösolenoidissa.
Fix Or Repair Daily
onkitie
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Helmi 2006 20:05
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja onkitie »

Mittailin tuota ilmamäärämittaria:

-oikea reuna ~14V
-2 keskimmäistä 0V
-vasen 1.95V - 4,jotain, en viittiny ihan täysiä huuattaa

Jätin tuon johdon irti ja pikkulenkin jälkeen tuntus pelaavan
paremmin johto irti kun johto paikallaan :roll:

Pitää vielä ajella vähän enemmän, ja mitata uudelleen
ennenkuin menee ostamaan...
Foortilla maksas ilmamäärämittari 140€, webistä sais 100€:lla.

Syöttöjäkin vois kokeilla vielä nostaa, ostin varalta sen muovisen
korkin siihen pumpun kylkeen jos sattus hajoomaan irrottaessa.
Ford Focus, 1.6 -05
Nissan Micra, 1.4 -03
Fiat 127, 903 -74
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

No sehän äkkiseltään vaikuttaisi olevan kunnossa se maffi

Kampiakselin asentotunnistin moottorin takapuolella kannattaa käyttää irti ja puhdistaa metalli muruista. Liittimen jos irrottaa tästä anturista käydessä pitäisi käynnin huonontua. Kokeilla toimiiko kyseinen anturi?

Yhdessä suuttimessa on kyljessä sähköanturi tämänkin johdon irrottamalla käynnin pitäisi huonontua.

Tyhjäkäynnin jäädessä yli 1100kier/min voi epäillä kaasuakselin potentiometriä vialliseksi. Sijaitsee jakajapumpun päällä kaasuvivunakselissa. Merkitse anturin paikka runkoon ennen irrotusta, jotta saat sen takaisin alkuperäiseen asentoon.

Varmuudella en voi sanoa vaikuttaako kyseiset anturit millään tavalla ruiskutusennakon säätöön vai ei ?

Kokeilut tietenkin omalla vastuulla.

Onko sitä ahtopainetta mitattu nouseeko se normaalisti? jumitteleeko hukkaportti? ilmansuodattimen kunto? Onko pumppua ruuvattu perseelleen?
Fix Or Repair Daily
Teemu.R
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: td mondeo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R »

Juu... Pakkokait se on itselläkin alkaa rassailemaan tuota kotteroa. -98 1,8td mondeo luukkaan pumpulla. Oireet samoja, mitä monessa muussa samalla tekniikalla varustetussa ajopelissä näkynyt olevan. Eli välillä ryskyttää tyhjäkäyntiä oudosti. Välillä ei kiihdy mitenkään, vaikka ahdot nouseekin. Usein lähtee kiihtymään normaalisti, kun käyttää virtoja poikki ja kääntää takasin päälle vauhdissa. Aina oireillessa tulee siniharmaata löpönkatkuista savua.
Sellainen tuossa on vielä, että jos jättää keula ylämäkeen päin parkkiin niin ei lähde käymään kuin käsipumppua painelemalla. Tai lähtee käymään vähäksi aikaa, mutta sammuu ja sitten pumpataan. Miten lie laskee polttoaineet linjasta ylämäessä. :roll: Paljon on kyselty samanlaisista oireista, mutta tyhjentävä vastaus puuttuu. Itse epäilen vahvasti ennakonsäätö solenoidia.
-98td Mondeo
Potkukelkka
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Heinä 2009 19:50

Re: td mondeo

Viesti Kirjoittaja Potkukelkka »

Nostetaas vanhaa topiccia. Omassa kopissa samaa oiretta kuin muillakin. Välillä vetää nätisti ja välillä taas ei tapahdu muutakun savutusta. Ainoa ero mikä on, niin silloin kun voima puuttuu, niin kun kierrokset nousee 3000 päälle, niin veto tulee takaisin. Repäisee kunnolla kun tämä tapahtuu. Ja tuon oireen missä veto on hävöksissä saa esiin parhaiten silleen, että lähtee vaikka kolmosella vedättämään pienemmiltä kierroksilta. Ahtopaineet kyllä nousee nätisti 1500rpm jälkeen tappiin, ja kun kierrokset nousee päälle 3000 niin veto palautuu normaaliksi joka tuntuu repäisynä. Välillä myös auto yskii tyhjäkäynnillä, mutta sekin korjautuu kun antaa vähän kierroksia. Huomasin myös tuossa, ennekun kun tämä oireilu alkoin, niin virrat päälle laitettaessa jostainpäin konehuonetta kuului muutaman sekunnin ajan nopea napsutus. Nyt tätä napsutusta, ei enää kuulu kun kääntää virrat päälle.
Mondeo 1.8TD
Potkukelkka
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Heinä 2009 19:50

Re: td mondeo

Viesti Kirjoittaja Potkukelkka »

Jaahans. Rassailin sitten solenoidin irti pumpusta. Vetäsin karusti vaan johdot poikki, kun en jaksanut alkaa purkamaan liitintä mihin johdot menee. Testailin sitten solenoidia muuntajalla jolla voi syöttää porttaatomasti 0-20V. Solenoidi toimi suht hyvin 8 voltilla, muttakun jännitteen nosti 12V niin veti jumiin kokoajan itsensä. Ja tähän jumitukseen vaikutti kumminpäin johdot on! Putsailin solenoidin ja laitoin takaisin kiinni autoon ja liitin johdot sokeripalalla katkaistuihin johtoihin. Sitten kävin testiajolla ja totesin, että eipä toimi solenoidi edelleenkään. Vaihdoin sitten johdot toisinpäin sokeripalasta ja kappas, taas toimii suht normaalisti! Muutaman kerran on tehnyt tuota, että voima puuttuu mutta muuten on pelannut nätisti. Ennen johtojen vaihtoa solenoidi ei toiminut kun harvakseltaan. Nyt pelaa lähes kokoajan nätisti..
Mondeo 1.8TD
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: td mondeo

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Kyseessä -97 1,8td mondeo

Pumpun kyljessä on messinginvärinen kierteillä kiinni oleva mötikkä johon menee kaksi valkoista johtoa, kun virrat on päällä, toiseen tulee 12v ja toinen on maa.

Pumpun päädyssä on metallilevyn alla piilossa joku mötikkä, johon menee kolme mustaa johtoa.
Yhteen tulee maa, yhteen 12v ja yhteen 5v?

Pumpun päällä on joku ilmeisesti kaasun asennontunnistin, johon menee kolme johtoa.

Voisiko joku viisaampi kertoa mikä on minkäkin osan tarkoitus ja mitä jännitteitä niille kuuluu mennä? Itse en tajua dieseleistä juuri mitään.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Vastaa Viestiin