Ratin suoristus raidetankojen avulla (sierra)

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
tub
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:31

Ratin suoristus raidetankojen avulla (sierra)

Viesti Kirjoittaja tub »

Moi,

Autona sierra '92 DOHC ohjaustehostajalla.

Ratti on vinossa suunnilleen 15 astetta vasemmalle. Siis siten että vastapäivään pyöräyttämällä se tulisi suoraan. Haynesin ohjeen (alla) mukaan raidetankoja tulisi pyöräyttää siis 285 astetta (19 * 15) samaan suuntaan, jotta ratti suoristuisi. Haynesin ohje ei vain ole täysin yksiselitteinen, joten varmistetaan täältä miten asia hoidetaan oikein ettei kulmat mene pieleen.

Kuva

Haynesin ohjeesta ja logiikalla päättelisin, että kun korjataan tämän ratin virhettä niin vasenta raidetankoa pyöräytetään 285 astetta myötäpäivään ja oikeaa raidetankoa samat 285 astetta vastapäivään. Oikein?

Lisäksi onko tietoa mitkä nuo steering rack bellow clipsit on jotka on mainittu kohdassa seitsemän?

Kiitokset tiedoista, Mikko
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ratin suoristus raidetankojen avulla (sierra)

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No itse hoitaisin homman kyllä niin, että säädättäisin ohjauskulmat jossain liikkeessä, eli ratin keskitys ja lukitus keskelle, sitten säädetään raidetangoista kummankin puolen auraus kohdalleen. Vallankin jos ei ole muutamaan vuoteen tehty, niin olis muutenkin hyvä aina joskus katsoa. Jotenkinhan se ratti on vinoonkin mennyt...
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
hana
Viestit: 144
Liittynyt: 21 Huhti 2005 10:10
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ratin suoristus raidetankojen avulla (sierra)

Viesti Kirjoittaja hana »

Sierra2.3-16v kirjoitti:No itse hoitaisin homman kyllä niin, että säädättäisin ohjauskulmat jossain liikkeessä, eli ratin keskitys ja lukitus keskelle, sitten säädetään raidetangoista kummankin puolen auraus kohdalleen. Vallankin jos ei ole muutamaan vuoteen tehty, niin olis muutenkin hyvä aina joskus katsoa. Jotenkinhan se ratti on vinoonkin mennyt...
Juu, noin se menee.
Kyllä lähtee.... jos ei lähde niin sutii...
tub
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:31

Re: Ratin suoristus raidetankojen avulla (sierra)

Viesti Kirjoittaja tub »

hana kirjoitti: Juu, noin se menee.
Näin pitänee sitten tehdä. Nouseepa auton arvo nousee samalla parikymmentä prosenttia :)
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Ratin suoristus raidetankojen avulla (sierra)

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Kannattaa tieten vähän katella niitä niveliä ennen ko vie sen pyörän säätöön ettei kauheita välyksiä ole.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
tub
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:31

Re: Ratin suoristus raidetankojen avulla (sierra)

Viesti Kirjoittaja tub »

K A R I kirjoitti:Kannattaa tieten vähän katella niitä niveliä ennen ko vie sen pyörän säätöön ettei kauheita välyksiä ole.
Suunnitelmana on viedä ensin leimalle niin siellä tulee samalla katseltua mahdolliset välykset, josta suoraan sitten nelipyöräsuuntaukseen.

Kiitokset vastanneille,

-Mikko
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ratin suoristus raidetankojen avulla (sierra)

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

nelipyöräsuuntauksesta ei kannata maksaa, kun takapäälle ei pysty mitään tekemään, eikä etupään camberille/casterille. Eli kannattaa viedä vain aurauksen säätöön, jossain voi selvitä halvemmalla :wink:
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
tub
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:31

Re: Ratin suoristus raidetankojen avulla (sierra)

Viesti Kirjoittaja tub »

Sierra2.3-16v kirjoitti:nelipyöräsuuntauksesta ei kannata maksaa, kun takapäälle ei pysty mitään tekemään, eikä etupään camberille/casterille. Eli kannattaa viedä vain aurauksen säätöön, jossain voi selvitä halvemmalla :wink:
Pitää muistaa tämäkin vinkki...
Vastaa Viestiin