Ratin suoristus raidetankojen avulla (sierra)
Ratin suoristus raidetankojen avulla (sierra)
Moi,
Autona sierra '92 DOHC ohjaustehostajalla.
Ratti on vinossa suunnilleen 15 astetta vasemmalle. Siis siten että vastapäivään pyöräyttämällä se tulisi suoraan. Haynesin ohjeen (alla) mukaan raidetankoja tulisi pyöräyttää siis 285 astetta (19 * 15) samaan suuntaan, jotta ratti suoristuisi. Haynesin ohje ei vain ole täysin yksiselitteinen, joten varmistetaan täältä miten asia hoidetaan oikein ettei kulmat mene pieleen.
Haynesin ohjeesta ja logiikalla päättelisin, että kun korjataan tämän ratin virhettä niin vasenta raidetankoa pyöräytetään 285 astetta myötäpäivään ja oikeaa raidetankoa samat 285 astetta vastapäivään. Oikein?
Lisäksi onko tietoa mitkä nuo steering rack bellow clipsit on jotka on mainittu kohdassa seitsemän?
Kiitokset tiedoista, Mikko
Autona sierra '92 DOHC ohjaustehostajalla.
Ratti on vinossa suunnilleen 15 astetta vasemmalle. Siis siten että vastapäivään pyöräyttämällä se tulisi suoraan. Haynesin ohjeen (alla) mukaan raidetankoja tulisi pyöräyttää siis 285 astetta (19 * 15) samaan suuntaan, jotta ratti suoristuisi. Haynesin ohje ei vain ole täysin yksiselitteinen, joten varmistetaan täältä miten asia hoidetaan oikein ettei kulmat mene pieleen.
Haynesin ohjeesta ja logiikalla päättelisin, että kun korjataan tämän ratin virhettä niin vasenta raidetankoa pyöräytetään 285 astetta myötäpäivään ja oikeaa raidetankoa samat 285 astetta vastapäivään. Oikein?
Lisäksi onko tietoa mitkä nuo steering rack bellow clipsit on jotka on mainittu kohdassa seitsemän?
Kiitokset tiedoista, Mikko
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Ratin suoristus raidetankojen avulla (sierra)
No itse hoitaisin homman kyllä niin, että säädättäisin ohjauskulmat jossain liikkeessä, eli ratin keskitys ja lukitus keskelle, sitten säädetään raidetangoista kummankin puolen auraus kohdalleen. Vallankin jos ei ole muutamaan vuoteen tehty, niin olis muutenkin hyvä aina joskus katsoa. Jotenkinhan se ratti on vinoonkin mennyt...
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Ratin suoristus raidetankojen avulla (sierra)
Juu, noin se menee.Sierra2.3-16v kirjoitti:No itse hoitaisin homman kyllä niin, että säädättäisin ohjauskulmat jossain liikkeessä, eli ratin keskitys ja lukitus keskelle, sitten säädetään raidetangoista kummankin puolen auraus kohdalleen. Vallankin jos ei ole muutamaan vuoteen tehty, niin olis muutenkin hyvä aina joskus katsoa. Jotenkinhan se ratti on vinoonkin mennyt...
Kyllä lähtee.... jos ei lähde niin sutii...
Re: Ratin suoristus raidetankojen avulla (sierra)
Näin pitänee sitten tehdä. Nouseepa auton arvo nousee samalla parikymmentä prosenttiahana kirjoitti: Juu, noin se menee.
Re: Ratin suoristus raidetankojen avulla (sierra)
Kannattaa tieten vähän katella niitä niveliä ennen ko vie sen pyörän säätöön ettei kauheita välyksiä ole.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Re: Ratin suoristus raidetankojen avulla (sierra)
Suunnitelmana on viedä ensin leimalle niin siellä tulee samalla katseltua mahdolliset välykset, josta suoraan sitten nelipyöräsuuntaukseen.K A R I kirjoitti:Kannattaa tieten vähän katella niitä niveliä ennen ko vie sen pyörän säätöön ettei kauheita välyksiä ole.
Kiitokset vastanneille,
-Mikko
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Ratin suoristus raidetankojen avulla (sierra)
nelipyöräsuuntauksesta ei kannata maksaa, kun takapäälle ei pysty mitään tekemään, eikä etupään camberille/casterille. Eli kannattaa viedä vain aurauksen säätöön, jossain voi selvitä halvemmalla
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Ratin suoristus raidetankojen avulla (sierra)
Pitää muistaa tämäkin vinkki...Sierra2.3-16v kirjoitti:nelipyöräsuuntauksesta ei kannata maksaa, kun takapäälle ei pysty mitään tekemään, eikä etupään camberille/casterille. Eli kannattaa viedä vain aurauksen säätöön, jossain voi selvitä halvemmalla