Ford-Club Finland historia

Idea Ford-Clubin perustamiseen syntyi matkalla Poriin vuoden 2001 American Car Show messuilta. Olimme nähneet tapahtumassa useimpien muiden automerkkien omia kerhoja, mutta ei Ford kerhoa. Suomesta löytyy Ford-kerhoja mutta ne ovat erikoistuneet johonkin kyseiseen malliin, kuten Taunus Club, Mustang club yms. Ford-Clubin toiminnan ideana on, että kaikki mallit saavat liittyä klubiin, myös ”tuunatut” yksilöt.

Toiminnan aloittaminen
Ford-Clubin toiminta alkoi vuonna 2001 kesäkuussa, kun kotisivumme ford-club .net (ei enää hallinnassamme!) aukesi kaikelle kansalle. Kotisivuja ei mainostettu mitenkään, vaan annoimme ”viidakkorumpujen” hoitaa asian. Ensimmäisen kuukauden aikana kotisivuilla oli käynyt yli toista tuhatta Fordista kiinnostunutta henkilöä. Kävijämäärä kasvoi joka kuukausi tasaiseen tahtiin.
Kotisivulla suurimman suosion saavuttivat keskustelupalsta ja jäsenautojen esittelyt. Keskustelupalstalla ihmiset voivat kysyä neuvoa toisilta alan harrastajilta ja ostaa ja myydä kaikkea Fordiin liittyvää. Vuoden 2001 talven aikana heräsi keskustelu, miksei Ford-Club järjestäisi
omaa kokoontumista. Niinpä aloimme suunnitella sitä. Vuonna 2002 järjestettiin ensimmäinen tapahtuma Porin Itäkeskuksen parkkipaikalla. Tapahtumaan osallistui yli 30 henkeä ja autoja oli paikalla noin 20. Positiivisen palautteen innoittamana järjestimme samana vuonna vielä toisen kokoontumisen minkä kävijämäärä kaksinkertaistui.

Kerhon rekisteröityminen
Vuonna 2003 kerhosta tuli rekisteröity yhdistys ja viralliseksi nimeksi tuli Ford-Club Finland Association. Käytämme kuitenkin kerhosta epävirallista nimitystä Ford-Club Finland. Kerhon toiminta on pysynyt samana rekisteröitymisen jälkeenkin. Jatkoimme vuonna 2003 kokoontumisten järjestämistä eri puolelle Suomea ja uutena tapahtumana päätimme järjestää kerran vuodessa yli viikonlopun kestävän
tapahtuman. Tapahtuman nimeksi tuli Ford-Club Weekend ja se on järjestetty aina vuodesta 2004 lähtien. Viikonlopputapahtuman suosio on kasvanut vuodesta toiseen.

Uudistukset kotisivuilla
Kerhomme kotisivut ovat kokeneet monenlaista muutosta vuosien aikana. Yksi suurimmista muutoksista on ollut uuden jäsenautoesittely ja projektiautoesittelyn avautuminen kotisivuille vuonna 2005. Palvelu oli todella suuri läpimurto kerholle ja olemme tiettävästi ainoa kerho joka on siihen pystynyt. Jäsenet pääsevät itse luomaan/muuttamaan/poistamaan esittelyitänsä ja näin ollen sivujen ylläpito ja käytettävyys parani. Kotisivun suosio on ollut valtaisa ja se näkyykin kotisivun kävijämäärässä. Kävijämäärät ovat tänä vuonna olleet keskimäärin yli 30 000 kävijää kuukaudessa.

Vuoden 2007 alussa kerho rekisteröi uuden selkeämmän kotisivu osoitteen www.fordclub.fi vanha www.ford-club .net (ei enää hallinnassamme!) lisäksi. Kotisivuista puhuessa ei pidä myöskään unohtaa keskustelupalstaamme, jonka suosio on kasvanut vuosi vuodelta. Keskustelupalsta on toiminut aina vuodesta 2001 lähtien. Keskustelun käyttö on täysin ilmaista kaikille ja jäsenille löytyy myös oma yksityinen keskustelualue. Keskustelualueella voi keskustella päivittäisistä asioista tai korjausongelmien sattuessa voi kysyä vinkkejä muilta käyttäjiltä. Keskustelupalstan yksi olennaisista osista on myös ostetaan ja myydään osio, jossa käyttäjät voivat myydä tai ostaa tavaroita. Näiden sanojen saattelemana voimme kiittää kaikkia, jotka ovat olleet mukana kehittämässä ja tukemassa kehomme toimintaa. Suuret kiitokset eritoten kaikille jäsenillemme, joita ilman emme olisi voineet ylläpitää toimintaa. Lopuksi kiitämme kaikkia kotisivumme käyttäjiä.