Mondeo -02 ilmastointi...

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
jja0160

Mondeo -02 ilmastointi...

Viesti Kirjoittaja jja0160 »

.. missä lienee vika silloin kun laitan auton käyntiin ja ilmastointi on automaatilla niin puskee ikkunat huuruun (joutuu käyttämään tuulilasin puhallin asentoa jos haluaa huurut pois nopeammin)
ja joskun ajonkin aikana ajaa lasit huuruun tai alkaa kuitenkin huuruttamaan.
onko laitteessa kenties liian vähän nestettä vai mikä lie vikana.. saa auttaa.
tuurim

Vinkkejä huurtumiseen

Viesti Kirjoittaja tuurim »

Voisiko olla raitisilmasuodatin tukossa tai lämppärin kennossa vuoto?
jja0160

ilmarista..

suodatin kyllä saattaa olla tukkoinen.. pitää tarkistaa asia.. ja toivottavasti ei kenno ole rikki.. mutta kait se hyvä olisi kans tarkistaa.. ehkä. onkohan kova työ vaihtaa..
henu

Re: ilmarista..

Viesti Kirjoittaja henu »

jja0160 kirjoitti:onkohan kova työ vaihtaa..
jos sisä kennoo meinaat ni voin kokemuksesta sanoo et on...tai voihan sitä joku seppä turata aikasa ja tuumata et ei mut itestäni ei mikään kovin mukava rojekti
Teemu

Viesti Kirjoittaja Teemu »

Meillä esiintyy -02 Mondeossa ihan samanlaisia oireita näin viileiden säiden aikaan. Sama ilmiö tulee esiin kuitenkin riippumatta siitä onko ilmastointi päällä vai ei. Ongelma syntyy ainakin minun kokemukseni perusteella siitä, että automatiikka puhaltaa ilmaa vain jalkatilaan auton ollessa kylmä. Myöhemmin auton lämmittyä puhallus siirtyy ylemmäs ja alkaa auttaa ikkunoiden huurtumiseenkin.

Toisella foorumilla joku suositteli ongelman poistamiseksi raitisilmasuodattimen irrottamista talviajaksi. Itse tyydyn kyllä ohjaamaan puhalluksen lasiin "käsin".
palehti

Viesti Kirjoittaja palehti »

Vastailenpa tähän omilla kokemuksilla, joiden perusteella tuo mondeon automaatti-ilmastointi on talvella täysin suolesta. Se ei tee mitään oikein. Ainut minkä se tekee oikein on kun autolla on kylmällä kelillä ajanut ~60km, niin sen jälkeen se automatiikka hoitaa kyllä hommansa miellyttävästi.

Kyselin huollosta, että saisiko tuota päivitettyä ja sanoivat että saa. Tiskin kaveri epäili että jokin läppä on jumissa tai on joku muu vika, muttakun kaikki toimi ainakin maallikon mielestä oikein käsin ohjattaessa.
No, en sitten kuitenkaan päivittänyt :oops: etten sen uuden ohjelman toimivuudesta tiedä sanoa mitään ja en tiedä sitäkään onko tuo ohjelma edes uusi.

Tuli vaan sellainen fiilis, että itte pitäs kaikki tehrä. Tulis nimittäin siitä itse viilatusta ohjelmasta suomalaisiin oloihin vähän sopivampi. Ja kesälläkin olisi mukava saada kylmää ilmaa muuallekin kuin päin naamaa :roll: ainakin aluksi autoa viilennettäessä kaikki tulee keskisuuttimista.
henu

Viesti Kirjoittaja henu »

palehti kirjoitti:ainakin aluksi autoa viilennettäessä kaikki tulee keskisuuttimista.
ei sen kyl mun mielestä pitäs tolleen tehhä, ainakaan ne mondeot ei olevinaan oo tehny millä mää oon ajanu :?
jja0160

joo..

.. kävin kysymäs raitisilma suodatinta viimeviikolla.. eipä ollut tarjolla mutta tällä viikolla pitäisi olla... et jos kävis sellaisen ostamassa ja katsoa et mitä se sit tekee.. tekeekö mitään, mutta sit sen näkee.. samoja ilmiöitä omassa olen huomannut mitä tossa on vastauksia/ kokemuksia kirjoiteltu.. ensin puhaltaa lattialle ja jossain vaiheessa alkaa huokailemaan ylemmillekkin tasoille ja tosiaan ottaa ensin muutaman kilometrin ennenkuin alkaa toimimaan kohtuu miellyttävästi.. mutta tosiaan kun saa haettua uuden suotimen niin näkee oliko siitä mitään apua asiaan.. mutta vaikuttaa lukemani peruusteella enempi ominaisuudelta kuin vialta.. mutta eihän voortissa olekkaan vikoja.. ainoastaa ominaisuuksi.
ford69

Viesti Kirjoittaja ford69 »

Sama vika minullakin..vuosimalli 2002 Mondeo 2.5 ,mutta nyt olen laittanut "huurteenpoiston" päälle heti käynnistäessä..ja puhalluksen aika minimille ja parinminuutin ajonjälkeen olen lisännyt puhallustehoja.Eipä ole enään huurtunut..mutta ihmettelen vielä kuitenkin..mistä se johtuu :?
jja0160

huurut..

.. on ja pysyy.. tosin ehkä hieman lievenmässä muodossa kun sain viimein se suotimen vaihdettua.. mutta kyllä sitä silti tulee.. muuutta tosin taitaa siellä ohjekirjassakin olla ohjeet tuon huurteen poistamiseen nopeasti eli puhallus lasille ja tuulilasin lämmitin päälle jos on.. se on kyllä nopea.. mutta samoin olen tehnyt kuin edellisen edellinen vastasi.. eli antaa puhaltaa lasille suoraan aluksi voimalla ja sit pienentää tehoa.. jossain vaiheessa sit pökkään automatin päälle ja viimeksi tänään huomasin saman ilmion kuin tuossa aijemmin kirjoittanut totesi että automaatti alkaa tomimaan kohtuu miellyttävästi vaihdellen puhallus suuttimia muuallekkin kuin jalkoihin kunhan on ajanut tarpeeksi kauas kotoa.. 40-60km.. on se hassu laite.. mutta tarviihan autossa ominaisuuksia olla.. muuten se olisi tylsä kapistus.
Vastaa Viestiin