Renkaiden/vanteiden vaikutus kulutukseen

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Renkaiden/vanteiden vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja korgie »

Tämän nykyisen menopelin (-02 Mondeo TDDi) kanssa olen huomannut semmoisen ilmiön, että talvella polttoainetta menee huomattavasti vähemmän kuin kesällä. Erot keskikulutuksissa saattavat olla jopa litran luokkaa. Olen kuvitellut eron johtuvan ajotavasta ja ilmastointilaitteen käytöstä, mutta tulipa tuossa sitten mieleen, minkä verran renkaat/vanteet voivat vaikuttaa kulutukseen? Nyt pari viikkoa sitten kun laitettiin talvirenkaat alle, kiinnitin huomiota siihen että talvirenkailla auto tuntuu rullaavan paljon kevyemmin kuin kesärenkailla. Johtuneeko ero sitten nastoista vaiko kenties kevyemmistä vanteista?

Kesärenkaat ovat mallia Nokia NRe, Fordin aluvanteilla. Talvirenkaat mallia Hankook W404 nastoitettu, Advantin aluvanteet. Rengaskoko molemmissa sarjoissa vakio 205/55R16.
=)
tursas
Viestit: 4111
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Telkkarissa oli joku spotti Nokian renkaiden tehtaalta. Siinä se ukkeli muistaakseni sano, että vierintävastus on talvirenkaissa pienempi kuin kesiksissä....aika moni muukin asia siihen voi toki vaikuttaa:

Tuolla yhellä toisella foorumilla puhuttiin tämmöstä:

Octavia 1.9TDI 81kW(AHF)SLX Combi
Lähetetty: 07.11.2005 13:08

En löytänyt haulla tällaista kalluppia, joten tehdäänpä se nyt:
Eli kertokaahan, miten kulutus muuttui kun kesäkumit väistyi talvirenkaiden tieltä. Octaviassani kulutus pieneni selvästi.

1. millaiset kesärenkaat (merkki/malli / koko, kulutuspinta, paineet...)
2. millaiset talvirenkaat ( -- " " -- )
3. paljonko kulutus muuttui (pieneni tai suureni)
4. tarinaa siitä, miten muutos on todettu / varmistettu

Vastaukseni:
1. Nokian NRHi, 205x60x16, ajettu tämä kesä, pintaa jäljellä n. 5 - 6mm, paineet olleet n.2.5
2. Talvirenkaiksi laitoin uudet Nokian Hakkapeliitta 4, 185x65x15 (paineet vielä tarkistamatta!!)
3. Kulutus pieneni n. 3 - 4dl
4. Tällä hetkellä muutos on todettu vasta ajotietokoneen näyttämän mukaan. Yllätyksekseni kulutus putosi useamman desin. Olen katsellut ajotietsikan lukemia työmatkallani päivittäin, joten vertailu on helppoa. Olosuhteet ovat säilyneet samanlaisina. Ajonopeutta lisäsin talvikumeilla hieman, koska kesärenkaat olivat "ylikokoa" ja mittarivirhe normaalia pienempi. Kesärenkailla työmatkani keskikulutus on ollut 4,8 - 5,3 riippuen ruuhkasta ja ohituksista. Nyt talvirenkailla kulutus ollut 4,4 - 4,6 tähän mennessä (vasta muutama päivä talvirenkailla ajoa). Tottahan kulutus kasvaa, kun kelit menee pakkaselle ja tulee lunta ja loskaa, mutta vertailu on ollut nyt helppo tehdä, kun olosuhteet säilyneet vakiona.

Tuntuisi oudolta, että pelkästään renkaan leveyden muutos vaikuttaisi noin selvästi, eli voisiko kitkanastarenkaalla olla pienempi "ominais-vierintäkitka" kuin H-sarjan kesärenkaalla? Näin ei uskoisi olevan...
Skoda Octavia 1.9TDI & Subaru Legacy 1.8 AWD Aut.
panu
Ylläpitäjä


A4 1.8T tiptronic
Lähetetty: 07.11.2005 13:15

Yleensä alemman nopeusluokan renkaat rullaa paremmin, esim. T vs H. Ja ainakin HKPL Q rullaa huomattavasti kesärenkaita paremmin.

Em. tapauksessa ylikokoiset renkaat vääristää mittausta. Suurempi rengas ottaa vähemmän kierroksia samalla matkalla jolloin mitattu matka jää lyhyemmäksi -> kulutus "kasvaa". Todellisuudessa halkaisijan vaikutus voi olla päinvastainen.
vkjoki
Aktiivijäsen


Golf V 2.0 TDI 2005 Comfortline
Lähetetty: 07.11.2005 13:38

Itselläni on kyllä aika paljon aineistoa kulutuksesta kesällä ja talvella, mutta en tiedä, onko mahdollista puhdistaa aineisto sellaiseksi, että saisin esille nimenomaan renkaiden vaihdosta aiheutuvan kulutuseron. Kulutuserojen aiheuttajia on nimittäin pitkä lista - tällaisen listan sain aikaiseksi tällä palstalla noin kuukausi sitten käydystä keskustelusta:

Talvikulutusta nostavat:
- kylmäkäynnistykset ja kylmällä autolla liikkeellelähdöt
- lisälämmittimet (PTC-vastus, istuimet, takalasi, peilit, Ebersprächer, Webasto)
- moottorissa suuremmat mekaaniset kitkat
- lumen ja loskan aiheuttamat renkaiden ja tienpinnan väliset tehohäviöt (mm. kitka)
- dieselöljyn talvilaadun tiheys ja energiasisältö n. 2%/litra pienempi kuin kesälaadun

Talvikulutusta laskevat:
- alhaisemmat huippunopeudet (nopeusrajoitukset)
- ilmastoinnin jäähdytyskompressori ei juurikaan käytössä
- talvirenkaissa vierintävastusta voivat laskea renkaiden kapeus ja kesärenkaita korkeampi ilmanpaine
- moottori toimii tehokkaammin kylmällä kuin lämpimällä säällä

Lisäksi otettava huomioon:
- kesä- ja talvirenkaiden vierintäkehän pituudessa voi olla jopa usean prosentin ero, mikä nostaa tai laskee kulutusarviota samassa prosenttimäärällä

[Muutettu: 13.11.2005 09:53 vkjoki]
TDI2.0BKD, ESP, Climatronic, Gislaved NordFrost3, Michelin Energy E3A
Migus
Aktiivijäsen


Octavia 1.9TDI 81kW(AHF)SLX Combi
Lähetetty: 07.11.2005 14:00

Haluan vielä painottaa, että omassa "tutkimuksessani" kaikki nuo vkjoki:n listaamat seikat on huomioitu. Eli kaikki olosuhteet on säilyneet ennallaan (kelit, öljyt, naftan laatu, ei lohkolämmitystä, nopeusrajoitukset...).

Tarkoitus ei ollut tehdä galluppia kesä- vs. talvikulutuksesta, vaan nimenomaan kesä/talvirenkaiden vaikutuksesta kulutukseen. Tänä leutona syksynä tällainen vertailu oli harvinaisen helppo tehdä.
Skoda Octavia 1.9TDI & Subaru Legacy 1.8 AWD Aut.
VariantPwD
Jäsen


Lähetetty: 07.11.2005 14:05

Vaihdoin kuluneet EcoContactit uusiin NRHi Nokioihin (sama koko molemmissa 195-65-15) pari viikkoa sitten ja ainakin trippimittaria ja polttoainemittaria silmäillessä olen ollut hieman yllättynyt kulutuksen lisääntymisestä. Mulla ei ole (vielä) tähän laittaa mitään numeroita kulutuksesta, mutta pian käyn tankilla ajettuani ekan tankillisen näillä uusilla, niin sitten tietää paljonko todella on vienyt. Kesällä ja syksyllä kulutus on pyörinyt siinä 5 litran hujakoilla. Veikkaan että nyt on jotain 5,5 tai enemmän.

Tottakai uuden renkaan vierintävastus on suurempi ja kehä muutaman millin isompi kuin vanhan renkaan joka nostaa itse laskemaani kulutuslukemaa, mutta että näin paljon olisi eroa niinkuin näyttäisi, niin se vähän yllätti. Esim. aikasemmin olen päässyt yli 500 kilsaa ennenkuin tankki näyttää puolta, nyt en tainnu päästä edes 450 mikä on yhtä surkea tulos kuin paukkupakkasilla. Ajotyyli ja olosuhteet ovat olleet koko ajan samoja.
vkjoki
Aktiivijäsen


Golf V 2.0 TDI 2005 Comfortline
Lähetetty: 08.11.2005 09:03

Jos kaikki muut kulutukseen vaikuttaneet tekijät ovat säilyneet muuttumattomina, Miguksen havaitsema 3-4 dl:n muutos kulutuksessa johtuisi renkaista. Ajovastuksesta laskettuna vierintävastuksen pitäisi laskea noin 20 %, jotta se selittäisi havaitun kulutuksen laskemisen.

Tuulilasin rengastesteistä löytyvät seuraavat vierintävastustiedot tarkastelluille renkaille:
Nokian NRHi 0,91
Nokian HKPL4 0,83 (= -12 %)
AutoBildin mukaan 12 %:n lasku vierintävastuksessa merkitsisi 2,4 %:n laskua polttoaineenkulutuksessa eli tässä tapauksessa 1,2 dl:a. Ajovastusmallilla laskettuna kulutuksen lasku olisi 2 dl. Nämä polttoaineenkulutuksen alenemat jäävät selvästi alle havaitun 3-4 dl:n.

Itselläni kulutus viimeisellä Michelin Energy -tankillisella ja ensimmäisellä Gislaved NorgFrost -tankillisella oli tankkaustiedoista laskettuna sama 5,1 l / 100 km ja ajotietokoneen mukaan 5,1 ja 5,0 l / 100 km. Keskinopeudet olivat 66 ja 65 km/h.

Kesä- ja talvikulutukseen vaikuttavan luettelon panin esille kuvatakseni sitä, että kulutus on herkkä monille asioille, joita ei tule huomanneeksi kulutukseen vaikuttavia tekijöitä analysoitaessa.

[Muutettu: 08.11.2005 20:51 vkjoki]
TDI2.0BKD, ESP, Climatronic, Gislaved NordFrost3, Michelin Energy E3A
Michael
Aktiivijäsen


Octavia 1.6 FSI automatic
Lähetetty: 09.11.2005 15:48

Migus: Valitettavasti et ole keksinyt ikiliikkujaa ;-)

Käyttämiesi kesärenkaiden halkaisijaksi laskin 529.4 mm. Kesärenkaasi kulkevat yhdellä kierroksella 1663.11 mm, eli 166.31 cm
Talvirenkaittesi halkaisija on 501.25 mm. Talvirenkaasi kulkevat yhden pyörähdyksen 1574.67 mm matkalla, eli 157.47 cm.

Nopeusmittarisi mittaa tietenkin tätä renkaiden pyörimistä. Talvirenkailla pyörä pyörähtää 1.056 kertaa samalla matkalla kuin kesärengas tasan yhden kerran => 'bensankulutus' laskee 5% talvirenkailla, mutta valitettavasti matkakin lyhenee 5%.

Tulokseksi kulutusmittariin tulee juuri n. 3 desiä sadalla vähemmän talvella, jos kesäkulutus oli 5.3 litraa sadalla (1/1.056 x 5.3 = 5.0) . Siis säästöä ei juuri synny.

Pahoittelen!
miksal
Aktiivijäsen


Polo 1.9 TDI 74Kw
Lähetetty: 09.11.2005 16:02

Polon renkaat kesällä 195/55/15, talvella 185/65/14 (tarkoituksella yli koko), nyt talvirajoitusten aikaan on keskikulutus tippunut 4dl.

Michael
Aktiivijäsen


Octavia 1.6 FSI automatic
Lähetetty: 09.11.2005 16:14

Miksal:
Pikaisesti laskien sinulle renkaiden koossa oleva ero ennustaa ajotietokoneen näyttöön 2.6 prosentin pienentymistä kulutuksessa, eli jos katsot kulutuksen ajotietokoneestaa laskee kulutus esim. 6.5 litrasta 6.3:en litraan ilman että todellinen kulutus on laskenut yhtään!

Huomatkaa kaikki, että renkaiden koon (halkaisijan) on oltava sama talvella ja kesällä, jos haluatte suoraan verrata kulutusta mittarin näytön perusteella (nimittäin matkamittarikin näkee tietysti samat virheet kuin ajotietokone!).
miksal
Aktiivijäsen


Polo 1.9 TDI 74Kw
Lähetetty: 09.11.2005 18:00

Michael: Autosound lehden vanne/rengaslaskuri antoi 2 millimetrin eron vierintäkehän pituudessa!! Vastaako 2mm>2.6% 1872mm pituudessa?

En väitäkkään että kohdallani talvirenkaat laskevat kulutusta, vaan talvinopeus rajoitukset, keskinopeus tippuu -10km/h, kun ajelen 80 alueella n. 90km/h.
Michael
Aktiivijäsen


Octavia 1.6 FSI automatic
Lähetetty: 09.11.2005 20:59

miksal: Saatat hyvin olla oikeassa. En nimittäin tiedä mitään todellisista mitoista. Laskin halkaisijan kaavalla vannekoko tuumissa x 25.4 mm +(2xrenkaan leveys x profiili)=halkaisija. Sitä paitsi voi olla että laskin väärinkin, en tarkistanut laskuja.

Miguksen rengaskoot kyllä vaikuttavat minusta erilaisilta halkaisijaltaan!?

Joka tapauksessa, uskon kyllä tuohon nopeusrajoitus selitykseen, varsinkin jos aiemmin on ajettu moottoritiellä yli 120 km/h, joka polttaa yleensä huomattavasti enemmän kuin 80-100 km/h ajelu.
TjjU
Aktiivijäsen


Golf V 1.6 FSI Comfortline
Lähetetty: 09.11.2005 23:18

Alkuperäiseen vastaten:
1. Kesärenkaat Nokian NRHi, vajaan kesän ajettu, paineet 2.0
2. Talvirenkaat Nokian HKPL RSi, täyden talven ajettu, paineet 2.2
Molemmat renkaat saman kokoisia.
3. Kulutus laski noin 4 dl satasella
4. Ajotietokoneella katsottu, ei ole vielä ajettu kokonaista tankillista talvirenkailla.

Ajot ovat olleet viime aikoina lähinnä työmatka-ajoa. Reilut 20 km maantiepainotteista suuntaansa. Samaan aikaan kun talvirenkaat alle, tuli noin kolmannekselle matkasta talvirajoitus (100 => 80). Todellinen nopeuden lasku tuolla muutetulla rajoitusalueella ehkä 10 km/h.

Nyt kun lämpötilat on välillä + 5-10, on talvirenkailla päässyt em. matkan ihan kohtuukulutuksella. Pienin yksittäisen suunnan kulutus on ollut 5.5 l/100 km. Keskinopeus jotain 65 km/h.

Valitse foorumi: Yleiset----------------Yleinen keskusteluTapahtumatMoottori ja voimansiirtoKori, Alusta, Sisusta, Hifi ja Varkaudenesto UltimateVW----------------Uutiset ja SähkeetPäivitykset Private----------------


© UltimateVW.COM
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

En sitte viittinyt lukea tota koko tarinaa, mutta vanteiden painot vaihtelee ainakin aikalailla ja jossain täällä tai cossu foorumilla oli juttua, että muutaman kilon lisäys jousittamattomaan massaan vastaa jotain useampaa kymmentä kiloa jousitettuun massaan. tjtn... Eli jotkut halpis alupallot tekee äkkiä varmaan litran kulutukseen lisää.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja korgie »

TeRoK kirjoitti:Eli jotkut halpis alupallot tekee äkkiä varmaan litran kulutukseen lisää.
Jaa... sinänsä mielenkiintoista että se pienempi kulutus on juurikin näillä halpis-aluvanteilla ja suurempi Fordin omilla. :)
=)
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Niin siis vähän ympäripyöreästi selitin. :oops:
Eihän ne kaikki halpisvanteet varmaan oo painavia, mutta jotkut on.

jos verrataan vaikka kulutusta esim. Noilla aez vanteilla mitkä mullakin on ja oz ultraleggeroilla niin varmasti näkyy kulutuksessa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
mn2346
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Loka 2005 19:23
Paikkakunta: Sauvo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mn2346 »

Renkaiden paino vaikuttaa pääsääntöisesti ainoastaan ja varmasti eniten jousituksen toimintaan.

Paino ei ole ongelma sen jälkeen kun se on saatu liikkeelle, kappale jatkaa matkaansa äärettömästi riippumatta sen painosta jos siihen ei kohdistu vastavoimaa. Kitkaan ei vanteen/renkaan painolla saa juurikaan vaikutusta. Kulutuksessa toki on varmaan ero mutta kuinka monennessa desimaalissa se mahtaisi näkyä? Kolmas vai neljäs?
Joten ainoastaan jatkuvassa kiihdytyksessa olisi mahdollista saada edes jonkinlaisia eroja renkaan painosta. Jatkuva liike ei ole suuri ongelma.
-M
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Peltivanteet voi olla kevyemmät kuin massiiviset alut. Usein talvirenkaat on kapeammat, vierintävastus pienempi. Myös ainakin minulla talviksien halkaisija on ollut usein kesiksiä suurempi ja pienentää kulutusta jos motti jaksaa vääntää. Toisaalta kylmä ilma lisää kulutusta pienillä ajoilla koska motti ei kerkiä kunnolla lämmetä sekä on ylimääräisiä sähköhärpäkkeitä käytössä. Ilmastointi kuluttaa noin puolikkaan satasella, siis kesällä. 8)
Vastaa Viestiin