Sivu 1/2
Proben ihmeelinen tyhjäkäynti ja käynnistys
Lähetetty: 09 Marras 2006 18:34
Kirjoittaja Sambzonic
Elikkä probesta ei tunnu löytyvän tyhjäkäynti muutakun joskus ja jouluna ja silloinkin heittelee. Jos annat vähän enemmän kierroksia ja päästät kaasusta irti, kierrokset laskee hitaasti kunnes sammuu jollei anna pientä väli kaasutusta.
Starttaaminen onnistuu kylmänä kaasu pohjassa mutta ei lämpimänä. Stratti pyörii mielestäni ihan ok, mutta ei lähde käytiin.
Tähän mennessä on tehty:
Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu
Tulpat vaihdettu
Tulppien johdot vaihdettu
CrC:tä ruoskittu pikkasen osaan liittimistä
Tyhjäkäynti ruvailtu säätimestä
Puristukset katottu, ok
Öljyt aika uudet
EGR-venttiilili putsattu
Bensasuodatin vaihdettu
Ilmamäärämittari toimii
Jos joku keksii vielä mitä seuraavaksi niin olisin kiitollinen vastauksista. Autona siis Ford Probe 2,2 T -90
Lähetetty: 09 Marras 2006 19:57
Kirjoittaja jaska74
ohjekirjan mukaan ruiskupeliä ei saa startata kaasu pohjassa...
omassa sierrassa oli aina samaa vikaa kun starttasi kaasu pohjassa, mutta ilman kaasua startatessa auto oli kun eri planeetalta... tosin vuosimalli oli -85 joten lienee pelit kehittyny siitä
Re: Proben ihmeelinen tyhjäkäynti ja käynnistys
Lähetetty: 15 Marras 2006 18:30
Kirjoittaja Kessi
Sambzonic kirjoitti:Elikkä probesta ei tunnu löytyvän tyhjäkäynti muutakun joskus ja jouluna ja silloinkin heittelee. Jos annat vähän enemmän kierroksia ja päästät kaasusta irti, kierrokset laskee hitaasti kunnes sammuu jollei anna pientä väli kaasutusta.
Starttaaminen onnistuu kylmänä kaasu pohjassa mutta ei lämpimänä. Stratti pyörii mielestäni ihan ok, mutta ei lähde käytiin.
Tähän mennessä on tehty:
Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu
Tulpat vaihdettu
Tulppien johdot vaihdettu
CrC:tä ruoskittu pikkasen osaan liittimistä
Tyhjäkäynti ruvailtu säätimestä
Puristukset katottu, ok
Öljyt aika uudet
Jos joku keksii vielä mitä seuraavaksi niin olisin kiitollinen vastauksista. Autona siis Ford Probe 2,2 T -90
Ei mitään chekc engine valoa pala?? Itellä oli egr:n venttiili jumittunu auki ja aiheutti samankaltaisia oireita... Tosin sillon käynti oli huono koko kierros alueella....
Lähetetty: 15 Marras 2006 20:00
Kirjoittaja Sambzonic
Ei pala. Nyt oon ruvennut miettimään voisiko bensapumppu olla sökönä? Aina kun käynnistyy tarvitsee kerta painaa kaasua, myös kylmänä, että lähtee käyntiin.
Jos joku probe ihminen vois koittaa omassa autossa seuraavaa:
Laittaa autoon virrat päälle ja takakontin kautta kuuntelee lähteekö bensapumppu käyntiin. Pitäisi kuulua sirinää ilmeisesti, itsellä ei..
Tuli mieleen vielä että mistäs löydän polttoainejärjestelmän ilmausruvin jos sellanen on olemassa?
Lähetetty: 16 Marras 2006 20:44
Kirjoittaja Kessi
Kaipa sieltä pitäis sirinä kuulua

... En tähän hätään pysty kuunteleen kun auto on toisella paikkakunnalla... Ootko tsekannu sulakkeet?? mahtaako siellä olla jossain bensapumpun kolarikatkasija?? Tuntuu kyllä ihmeelliseltä, että olis b-pumppu sökönä

, nimittäin sillon ei kyl pitäis käydä lainkaan, vaikka kuinka polkis...
Offtopickina; Todella hyvä probefoorumi löytyy osoitteesta
http://forums.probetalk.com/ .... Siellä tuntuis olevan asiallista ja tietäväistä porukkaa... Miinuksena, vaatii lontoonkielen taitoa

, mutta on ehdottomasti rekisteröitymisen arvoinen

...
Lähetetty: 16 Marras 2006 20:46
Kirjoittaja Sambzonic
Tiedetään, toinen loistava foorumi on
http://www.performanceprobe.com
Voiko tuota ruiskujärjestelmää ilmata jostain vai ei?
Lähetetty: 16 Marras 2006 20:48
Kirjoittaja Kessi
Kaipa sen luulis olevan itse itsensä ilmaava...
Lähetetty: 16 Marras 2006 20:50
Kirjoittaja Kessi
Miten mahtaa kaasuläpänasentoanturin laita??
Lähetetty: 16 Marras 2006 20:50
Kirjoittaja Sambzonic
Mistäs löydän sen?
Onko sulla muuten korjausopasta? Jos on niin mistä tilattu?
Lähetetty: 16 Marras 2006 20:54
Kirjoittaja Kessi
Sambzonic kirjoitti:Mistäs löydän sen?
Se on siinä kaasuläpän päässä (imusarjassa

), semmonen musta n.25mmx50mm kokonen mötikkä, josta lähtee muistaakseni kaks piuhaa ja on kahdella ruuvilla kiinni... Anturissa soikeat reijät, eli pystyy pientä karkeasäätöä tekeen anturin asentoa muuttamalla...
Lähetetty: 16 Marras 2006 20:55
Kirjoittaja Kessi
Sambzonic kirjoitti:Onko sulla muuten korjausopasta? Jos on niin mistä tilattu?
Valitettavasti ei löydy

...
Lähetetty: 16 Marras 2006 20:56
Kirjoittaja Sambzonic
Tota täytyy testata huomenna. Oon varmaan ton kerran aukassutkin. Sieltä alta löytyy sellanen tappi mikä menee noihin reikiin? Ja sitä tappia siirtämällä pitäis jotain tapahtua?
Lähetetty: 16 Marras 2006 20:57
Kirjoittaja Kessi
Mitenkäs ilmamäärä mittari?? Onko piuhat kunnolla kiinn, eikä hapettumia liittimessä??
Lähetetty: 16 Marras 2006 20:57
Kirjoittaja Sambzonic
Ilmamäärämittari toimii. Ottamalla irti kone sammuu välittömästi.
Lähetetty: 16 Marras 2006 21:03
Kirjoittaja henu
Sambzonic kirjoitti:Ilmamäärämittari toimii. Ottamalla irti kone sammuu välittömästi.
tuotanoin sekotanko nyt ilmamassa mittariin vai kuuluukos sen koneen sammua jos piuhan nyppäsee irti...ku eikös se yleensä siinä vaiheessa toimi vaa perus säädöillä jos sen piuhan nyppäsee irti
Lähetetty: 16 Marras 2006 21:04
Kirjoittaja Sambzonic
Ilmamassamittari heti raitisilmasuodattimen jälkeen? Se ainakin toimii
Misäs tää ilmamäärämittari sitten sijaitsee?
Lähetetty: 16 Marras 2006 21:06
Kirjoittaja Kessi
Sambzonic kirjoitti:Tota täytyy testata huomenna. Oon varmaan ton kerran aukassutkin. Sieltä alta löytyy sellanen tappi mikä menee noihin reikiin? Ja sitä tappia siirtämällä pitäis jotain tapahtua?
Eli se "tappi" on kaasuläpän akseli, eli kaasuläpän avautuessa kyseinen tappi kiertyy ja anturi muuttaa kääntymisen sähköiseen muotoon ja kertoo siten eculle kaasuläpän asennon... Kun anturia kiertää oikkeseen suutaan, luulee ecu kaasuläpän olevan enemmän auki, kuin se todellisuudessa onkaan. En sitte tiedä kuinka suuri merkitys moisella...
Lähetetty: 16 Marras 2006 21:08
Kirjoittaja Kessi
Sambzonic kirjoitti:Ilmamassamittari heti raitisilmasuodattimen jälkeen? Se ainakin toimii
Misäs tää ilmamäärämittari sitten sijaitsee?
Ilmeisesti puhutaan samaisesta
MÖTIKÄSTÄ...
Lähetetty: 16 Marras 2006 21:10
Kirjoittaja Sambzonic
Just toi. Täytyy huomenna testata tota asennontunnistinta.
Informoin asiasta huomenna lisää.
Lähetetty: 16 Marras 2006 21:56
Kirjoittaja henu
siis ilma MASSA ja ilma MÄÄRÄ mittarit on eri mittareita...mut sulla on kyllä joo toi ilmamäärä mittari, sen piuhan irrotuksesta en tiedä mut ilmamassa mittarin piuhan jos irroittaa ni ei auto sammu, eli ilma määrä mittari on "vanhemmissa" ja ilmamassa on uudemmissa...periaateessa sama asia mut ei kumminkaa
Lähetetty: 19 Marras 2006 20:50
Kirjoittaja Sambzonic
Nyt on testattu tota kaasuläpänasennontunnistinta.
Kun otin irti ja rupesin itte säätämään siitä tapista niin kierrokset muutui sen mukaan ja tyhjäkäyntikin löyty. Ja kun tunnistin oli irti ei ollut minkäänlaista vaikutusta käynnistymiseen.
Miksei tunnistin toimi kun se on imusarjassa kiinni?
Lähetetty: 23 Marras 2006 21:00
Kirjoittaja Sambzonic
Hiljaseks tuntuu vetävän?
Re: Proben ihmeelinen tyhjäkäynti ja käynnistys
Lähetetty: 05 Huhti 2008 19:04
Kirjoittaja _Spude_
rupes probeli tenhuamaan eilen ajon aikana ja nyt täysin vastaavaa vaivaa ton tyhjäkäynnin/käynnistämisen ja kierrosten kanssa... pitkäänhän toi kestikin, ensimmäisen kerran neljään vuoteen rupes tenhuamaan
eli saitko selville missä vika oli...? vaikuttas ainakin näin äkkiseltään vastaavalta

en ole sen tarkemmin viel katellu konehuoneen puolelle, mut tulpat, öljyt ja nesteet on kyl ok.
http://www.minunauto.com/?page=showcar&id=9535
Re: Proben ihmeelinen tyhjäkäynti ja käynnistys
Lähetetty: 05 Huhti 2008 23:53
Kirjoittaja Sambzonic
Löyty vika, koko moottori olikin sökönä vaikka puristukset olikin kertaalleen katottu. Eli koko motti meni vaihtoon.
Vieläkin tosin on kylmänä, että joutuu starttaamaan kaasulla, mutta ei lämpimänä..
Re: Proben ihmeelinen tyhjäkäynti ja käynnistys
Lähetetty: 06 Huhti 2008 11:14
Kirjoittaja _Spude_
koko motti?? ei tarkempaa syytä löytyny?? tunkiolle kyllä joutaa samantien, jos tosiaan sama vika ja koneen vaihto tiedossa

noh, jos sitä huomen veis pajalle ja katsos koneen läpi...
kone kuitenkin kiertää ja ääntää ihan normaalisti 2000rpm jälkeen,sen alle niin röpöttää ja sammuu... nostiko ahdin paineita? omassa ei virka mitään.