Sivu 1/1
Sierra ei lataa tarpeeksi
Lähetetty: 07 Marras 2006 23:50
Kirjoittaja kinkero
Tommone vm.86 2.0i sierra alko kettuilemaan. Ei lataa tarpeeksi. Uusi laturi vaihdettu ja sinne uudet hiilet, piuhat ja liitokset tarkistettu ja akkukin vaihdettu, mutta silti latausjännite ilman kuormaa on vain 13.5V ja täydellä kuormalla se tippuu alle 12V. Valot alkaa himmenemään ajossa ja tehot uupuvat vaikka olisin ladannut akun täyteen. Latauspuolella en usko vian olevan. Veikkaan että jokin sähkölaite kuluttaa aivan liikaa, mutta olen kokeillut kaikki sulakkeet ja releet läpi auton käydessä ja samalla mitatessa latausjännitettä ---> ei vaikuta vaikka kaikki sulakkeet irti. Eli silloin jäljelle jää vain sytytys- ja polttoaineensuihkutusjärjestelmät....
Tänään kokeilin kaverin 2.0 vectraa ja se tuntu raketilta omaan sierraan verrattuna.

Re: Sierra ei lataa tarpeeksi
Lähetetty: 08 Marras 2006 03:07
Kirjoittaja Megado
kinkero kirjoitti:Tommone vm.86 2.0i sierra alko kettuilemaan. Ei lataa tarpeeksi. Uusi laturi vaihdettu ja sinne uudet hiilet, piuhat ja liitokset tarkistettu ja akkukin vaihdettu, mutta silti latausjännite ilman kuormaa on vain 13.5V ja täydellä kuormalla se tippuu alle 12V. Valot alkaa himmenemään ajossa ja tehot uupuvat vaikka olisin ladannut akun täyteen. Latauspuolella en usko vian olevan. Veikkaan että jokin sähkölaite kuluttaa aivan liikaa, mutta olen kokeillut kaikki sulakkeet ja releet läpi auton käydessä ja samalla mitatessa latausjännitettä ---> ei vaikuta vaikka kaikki sulakkeet irti. Eli silloin jäljelle jää vain sytytys- ja polttoaineensuihkutusjärjestelmät....
Tänään kokeilin kaverin 2.0 vectraa ja se tuntu raketilta omaan sierraan verrattuna.

Mites se lataussäädin? jospa vaihtaisit sinne vaikka 14.5V säätimen niin ei jännitteet häviä. Niin ot tosta vecculista, niistä tuntuu katoilevan jarru

Lähetetty: 08 Marras 2006 10:21
Kirjoittaja TeRoK
Aika ihme jos kuormalla katoaa jännitteet. Kai toi lataussäädin sen voi aiheuttaa.
Oliko kaverilla muuten 16 vai 8 tappinen pööppeli?
Lähetetty: 08 Marras 2006 14:34
Kirjoittaja kinkero
Lataussäädin on uusittu. Se on niissä hiilissä kiinni, eli tuli vaihdetuksi sit samalla. Ihan mysteeri toi homma. Tuli tossa mieleen, että voiskohan vika olla bensanpaineensäätimessä tai sen paluuletkussa kun on jo kaksi bensapumppua (käytettyä kylläkin) mennyt. Voi olla et pumppu joutuu niin koville jos järjestelmässä on liian kova paine ja kuluttaa siis myös aika kovin sitä akkua. Latauspuolella se vika tuskin on, koska jos ottaa akun +-navan irti auton käydessä ni se lataa melkein 15V... Vois selittää tehojen uupumisen ja kovan bensankulutuksen jos se käy liian rikkaalla. Enpä tiedä...

Laskeskelin just viime viikon bensankulutuksen ni se lähenteli 20l/100km
OHC-vectra oli, eli siis 8-venanen, ruiskulla. Eli periaatteessa samanlainen kone. Silti tuntu paljon tehokkaammalta.
Lähetetty: 08 Marras 2006 16:23
Kirjoittaja pescortt
Oletko tarkastanut akkukengän ja akkunavan, että ei ole hapettumia?
Jos olet niin mites, jos lisäisit kuormaa vähitellen ja samalla mittaisit niin näkis mikä haukkaa kakusta enemmän kuin tarpeeksi.
Lähetetty: 08 Marras 2006 19:31
Kirjoittaja Riesa2.0
kinkero kirjoitti: Tuli tossa mieleen, että voiskohan vika olla bensanpaineensäätimessä tai sen paluuletkussa kun on jo kaksi bensapumppua (käytettyä kylläkin) mennyt. Voi olla et pumppu joutuu niin koville jos järjestelmässä on liian kova paine ja kuluttaa siis myös aika kovin sitä akkua. Latauspuolella se vika tuskin on, koska jos ottaa akun +-navan irti auton käydessä ni se lataa melkein 15V... Vois selittää tehojen uupumisen ja kovan bensankulutuksen jos se käy liian rikkaalla. Enpä tiedä...

Laskeskelin just viime viikon bensankulutuksen ni se lähenteli 20l/100km
Ei kyllä ihan normaalilta kuulosta tuo että kaksi pumppua olisi kärähtänyt. Voihan se olla että pumppu joutuu tosiaan koville jos joutuu väkisin ylipaineella pumppaamaan.. Kulutuskin kyllä on melkoinen, joten melkein kannattaisi tarkastella tuon bensapuolen toiminta ensiksi vaikkei se tähän vikaan sitten ehkä liittyisikään.
Lähetetty: 08 Marras 2006 22:10
Kirjoittaja TeRoK
Mahtaako toi jännitteen pomppaaminen akunkenkä irrotettaessa johtua siitä, että laturi koittaa sillon pyörittää kaikkia kojeita suoraan.---> Virtaa menee hemmetisti.
Lähetetty: 08 Marras 2006 22:38
Kirjoittaja Luigi81
Oletko tarkastanut kaikki maadoitukset moottorin/laatikon ja korin väliltä?
Lähetetty: 08 Marras 2006 23:05
Kirjoittaja kinkero
Riesa2.0 kirjoitti:
Ei kyllä ihan normaalilta kuulosta tuo että kaksi pumppua olisi kärähtänyt. Voihan se olla että pumppu joutuu tosiaan koville jos joutuu väkisin ylipaineella pumppaamaan.. Kulutuskin kyllä on melkoinen, joten melkein kannattaisi tarkastella tuon bensapuolen toiminta ensiksi vaikkei se tähän vikaan sitten ehkä liittyisikään.
Näin aattelinkin. Tänään tarkastin tulpat. Aivan vitivalkoiset, eli käy siis todella laihalla. Tämä voisi selittää korkeat kierrokset: esim. 80 vauhdissa on kierroksia jo melkein 3000... Tietääkö kukaan onko normaalia, jos ottaa bensanpainesäätimen paluuletkun irti ja kääntää virrat päälle eli pumppu alkaa pumpata, niin paluupuolelta tulee bensaa ihan solkenaan jo silloin? Eikö sen pitäisi ensin ehtiä kerätä se oikea paine järjestelmään. (olin päästänyt järjestelmään jääneen paineen ennen kuin kokeilin)
Lähetetty: 08 Marras 2006 23:06
Kirjoittaja kinkero
Luigi81 kirjoitti:Oletko tarkastanut kaikki maadoitukset moottorin/laatikon ja korin väliltä?
Kaikki tarkastettu kyllä. Ja moneen moneen kertaan...

Lähetetty: 08 Marras 2006 23:09
Kirjoittaja kinkero
TeRoK kirjoitti:Mahtaako toi jännitteen pomppaaminen akunkenkä irrotettaessa johtua siitä, että laturi koittaa sillon pyörittää kaikkia kojeita suoraan.---> Virtaa menee hemmetisti.
Näinhän se tekee. Laturi varastoi ylimääräistä virtaa itseensä, mikä ei todellakaan tee hyvää laturille. Eli jos näin tekee, että irroittaa navan ja mittaa, se pitää tehdä TODELLA nopeasti. En kyllä suosittele heti aluksi tekemään suoraan niin.
Lähetetty: 08 Marras 2006 23:13
Kirjoittaja Herkko
Aika varma konsti laturin hajoamiseen
on viimeistään silloin,kun käydessä irroittaa
akunkengän.
Tulee sen luokan jännitepiikki,
että diodisilta todennäköisesti
palaa.
Laturi voi hajota jo siitä,
että antaa kaapeleilla virtaa
tyhjälle akulle siten,että
oma auto on käynnissä
kaapeleita kytkettäessä.
Siitäkin seuraa tuo edellämainittu
jännitepiikki.
Lähetetty: 09 Marras 2006 01:09
Kirjoittaja TeRoK
kinkero kirjoitti:
Näin aattelinkin. Tänään tarkastin tulpat. Aivan vitivalkoiset, eli käy siis todella laihalla. Tämä voisi selittää korkeat kierrokset: esim. 80 vauhdissa on kierroksia jo melkein 3000... Tietääkö kukaan onko normaalia, jos ottaa bensanpainesäätimen paluuletkun irti ja kääntää virrat päälle eli pumppu alkaa pumpata, niin paluupuolelta tulee bensaa ihan solkenaan jo silloin? Eikö sen pitäisi ensin ehtiä kerätä se oikea paine järjestelmään. (olin päästänyt järjestelmään jääneen paineen ennen kuin kokeilin)
Ööö... ei kai noihin kierroksiin tietyllä nopeudella mikään laihalla käyminen vaikuta

Lähetetty: 09 Marras 2006 11:14
Kirjoittaja kinkero
TeRoK kirjoitti:
Ööö... ei kai noihin kierroksiin tietyllä nopeudella mikään laihalla käyminen vaikuta

Nii ei kai. Ku ne välitykset on kuiteski aina samat...
Lähetetty: 09 Marras 2006 11:16
Kirjoittaja kinkero
Herkko kirjoitti:Aika varma konsti laturin hajoamiseen
on viimeistään silloin,kun käydessä irroittaa
akunkengän.
Tulee sen luokan jännitepiikki,
että diodisilta todennäköisesti
palaa.
Laturi voi hajota jo siitä,
että antaa kaapeleilla virtaa
tyhjälle akulle siten,että
oma auto on käynnissä
kaapeleita kytkettäessä.
Siitäkin seuraa tuo edellämainittu
jännitepiikki.
Ei se lataus ainakaan siitä muuttunu. Alle sekuntin ehti olla irti. Oli erään sähkömiehen idea kokeilla sitä...

Lähetetty: 19 Tammi 2007 20:11
Kirjoittaja HELLbound
ettei olis laturin herätevirtajohto vaihdon tarpeessa???
Lähetetty: 21 Tammi 2007 17:24
Kirjoittaja mn2346
kinkero kirjoitti:
Ei se lataus ainakaan siitä muuttunu. Alle sekuntin ehti olla irti. Oli erään sähkömiehen idea kokeilla sitä...

Kuinkas nopeasti se sulake palaa..?
Ota sulakkeita yksi kerrallaan pois pelistä ja katso minne se virta menee.
Akun kenkiin jännitemittari kiinni taikka sopivaan paikkaan virtamittari. Tämän täytyy olla sitten kunnolinen autokäyttöön tarkoitettu eikä mikään pellevehje ettei kärähdä heti alkuun.
Aika paljon saa silti jokin paikka viedä virtaa että tukahduttaa kunnossa olevan latausjärjestelmän...se on paljon tehoa ja siitä tulee paljon kuumuutta. Ei voi kestää kauan ennenkuin savu nousee jostakin jos tosissaan virtaa menee eikä latauksessa ole vikaa.
Lähetetty: 06 Helmi 2007 14:40
Kirjoittaja kinkero
Maadotuksessa se vika oli. Siis laturin ja koneen välissä oli paskaa. Mut nyt on uus ongelma, jo kolmas laturi sano ittensä irti. Ne toimii aina noin kuukauden ja sen jälkeen latausjännite alkaa tippua. Todellinen mysteeri...
Lähetetty: 06 Helmi 2007 21:04
Kirjoittaja Rotta-Racing
kinkero kirjoitti:Maadotuksessa se vika oli. Siis laturin ja koneen välissä oli ulostetta. Mut nyt on uus ongelma, jo kolmas laturi sano ittensä irti. Ne toimii aina noin kuukauden ja sen jälkeen latausjännite alkaa tippua. Todellinen mysteeri...
Minkäs merkkisiä latureit ne on ollu ja mistä ostettu..
Lähetetty: 26 Helmi 2007 14:23
Kirjoittaja kinkero
Käytettyjä kaikki. Kaks ruiskusierran laturia ja yks kaasarisierran. Kaikki kestäny suurinpiirtein yhtä kauan ja menneet samalla tavalla rikki. Eli jotain siellä täytyy olla joka rikkoo latureita...
