Sierra ei lataa tarpeeksi

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
kinkero
Viestit: 48
Liittynyt: 07 Marras 2006 23:26

Sierra ei lataa tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja kinkero »

Tommone vm.86 2.0i sierra alko kettuilemaan. Ei lataa tarpeeksi. Uusi laturi vaihdettu ja sinne uudet hiilet, piuhat ja liitokset tarkistettu ja akkukin vaihdettu, mutta silti latausjännite ilman kuormaa on vain 13.5V ja täydellä kuormalla se tippuu alle 12V. Valot alkaa himmenemään ajossa ja tehot uupuvat vaikka olisin ladannut akun täyteen. Latauspuolella en usko vian olevan. Veikkaan että jokin sähkölaite kuluttaa aivan liikaa, mutta olen kokeillut kaikki sulakkeet ja releet läpi auton käydessä ja samalla mitatessa latausjännitettä ---> ei vaikuta vaikka kaikki sulakkeet irti. Eli silloin jäljelle jää vain sytytys- ja polttoaineensuihkutusjärjestelmät....

Tänään kokeilin kaverin 2.0 vectraa ja se tuntu raketilta omaan sierraan verrattuna. :D
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Re: Sierra ei lataa tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja Megado »

kinkero kirjoitti:Tommone vm.86 2.0i sierra alko kettuilemaan. Ei lataa tarpeeksi. Uusi laturi vaihdettu ja sinne uudet hiilet, piuhat ja liitokset tarkistettu ja akkukin vaihdettu, mutta silti latausjännite ilman kuormaa on vain 13.5V ja täydellä kuormalla se tippuu alle 12V. Valot alkaa himmenemään ajossa ja tehot uupuvat vaikka olisin ladannut akun täyteen. Latauspuolella en usko vian olevan. Veikkaan että jokin sähkölaite kuluttaa aivan liikaa, mutta olen kokeillut kaikki sulakkeet ja releet läpi auton käydessä ja samalla mitatessa latausjännitettä ---> ei vaikuta vaikka kaikki sulakkeet irti. Eli silloin jäljelle jää vain sytytys- ja polttoaineensuihkutusjärjestelmät....

Tänään kokeilin kaverin 2.0 vectraa ja se tuntu raketilta omaan sierraan verrattuna. :D


Mites se lataussäädin? jospa vaihtaisit sinne vaikka 14.5V säätimen niin ei jännitteet häviä. Niin ot tosta vecculista, niistä tuntuu katoilevan jarru :roll:
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Aika ihme jos kuormalla katoaa jännitteet. Kai toi lataussäädin sen voi aiheuttaa.

Oliko kaverilla muuten 16 vai 8 tappinen pööppeli?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
kinkero
Viestit: 48
Liittynyt: 07 Marras 2006 23:26

Viesti Kirjoittaja kinkero »

Lataussäädin on uusittu. Se on niissä hiilissä kiinni, eli tuli vaihdetuksi sit samalla. Ihan mysteeri toi homma. Tuli tossa mieleen, että voiskohan vika olla bensanpaineensäätimessä tai sen paluuletkussa kun on jo kaksi bensapumppua (käytettyä kylläkin) mennyt. Voi olla et pumppu joutuu niin koville jos järjestelmässä on liian kova paine ja kuluttaa siis myös aika kovin sitä akkua. Latauspuolella se vika tuskin on, koska jos ottaa akun +-navan irti auton käydessä ni se lataa melkein 15V... Vois selittää tehojen uupumisen ja kovan bensankulutuksen jos se käy liian rikkaalla. Enpä tiedä... :roll: Laskeskelin just viime viikon bensankulutuksen ni se lähenteli 20l/100km :shock:

OHC-vectra oli, eli siis 8-venanen, ruiskulla. Eli periaatteessa samanlainen kone. Silti tuntu paljon tehokkaammalta.
pescortt
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Elo 2006 19:08
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pescortt »

Oletko tarkastanut akkukengän ja akkunavan, että ei ole hapettumia?

Jos olet niin mites, jos lisäisit kuormaa vähitellen ja samalla mittaisit niin näkis mikä haukkaa kakusta enemmän kuin tarpeeksi.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

kinkero kirjoitti: Tuli tossa mieleen, että voiskohan vika olla bensanpaineensäätimessä tai sen paluuletkussa kun on jo kaksi bensapumppua (käytettyä kylläkin) mennyt. Voi olla et pumppu joutuu niin koville jos järjestelmässä on liian kova paine ja kuluttaa siis myös aika kovin sitä akkua. Latauspuolella se vika tuskin on, koska jos ottaa akun +-navan irti auton käydessä ni se lataa melkein 15V... Vois selittää tehojen uupumisen ja kovan bensankulutuksen jos se käy liian rikkaalla. Enpä tiedä... :roll: Laskeskelin just viime viikon bensankulutuksen ni se lähenteli 20l/100km
Ei kyllä ihan normaalilta kuulosta tuo että kaksi pumppua olisi kärähtänyt. Voihan se olla että pumppu joutuu tosiaan koville jos joutuu väkisin ylipaineella pumppaamaan.. Kulutuskin kyllä on melkoinen, joten melkein kannattaisi tarkastella tuon bensapuolen toiminta ensiksi vaikkei se tähän vikaan sitten ehkä liittyisikään.
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mahtaako toi jännitteen pomppaaminen akunkenkä irrotettaessa johtua siitä, että laturi koittaa sillon pyörittää kaikkia kojeita suoraan.---> Virtaa menee hemmetisti.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Luigi81
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2006 14:42
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Oletko tarkastanut kaikki maadoitukset moottorin/laatikon ja korin väliltä?
FORD saa öljyn maistumaan ja remmin luistamaan...
kinkero
Viestit: 48
Liittynyt: 07 Marras 2006 23:26

Viesti Kirjoittaja kinkero »

Riesa2.0 kirjoitti: Ei kyllä ihan normaalilta kuulosta tuo että kaksi pumppua olisi kärähtänyt. Voihan se olla että pumppu joutuu tosiaan koville jos joutuu väkisin ylipaineella pumppaamaan.. Kulutuskin kyllä on melkoinen, joten melkein kannattaisi tarkastella tuon bensapuolen toiminta ensiksi vaikkei se tähän vikaan sitten ehkä liittyisikään.
Näin aattelinkin. Tänään tarkastin tulpat. Aivan vitivalkoiset, eli käy siis todella laihalla. Tämä voisi selittää korkeat kierrokset: esim. 80 vauhdissa on kierroksia jo melkein 3000... Tietääkö kukaan onko normaalia, jos ottaa bensanpainesäätimen paluuletkun irti ja kääntää virrat päälle eli pumppu alkaa pumpata, niin paluupuolelta tulee bensaa ihan solkenaan jo silloin? Eikö sen pitäisi ensin ehtiä kerätä se oikea paine järjestelmään. (olin päästänyt järjestelmään jääneen paineen ennen kuin kokeilin)
Viimeksi muokannut kinkero, 08 Marras 2006 23:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kinkero
Viestit: 48
Liittynyt: 07 Marras 2006 23:26

Viesti Kirjoittaja kinkero »

Luigi81 kirjoitti:Oletko tarkastanut kaikki maadoitukset moottorin/laatikon ja korin väliltä?
Kaikki tarkastettu kyllä. Ja moneen moneen kertaan... :)
kinkero
Viestit: 48
Liittynyt: 07 Marras 2006 23:26

Viesti Kirjoittaja kinkero »

TeRoK kirjoitti:Mahtaako toi jännitteen pomppaaminen akunkenkä irrotettaessa johtua siitä, että laturi koittaa sillon pyörittää kaikkia kojeita suoraan.---> Virtaa menee hemmetisti.
Näinhän se tekee. Laturi varastoi ylimääräistä virtaa itseensä, mikä ei todellakaan tee hyvää laturille. Eli jos näin tekee, että irroittaa navan ja mittaa, se pitää tehdä TODELLA nopeasti. En kyllä suosittele heti aluksi tekemään suoraan niin.
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Aika varma konsti laturin hajoamiseen
on viimeistään silloin,kun käydessä irroittaa
akunkengän.

Tulee sen luokan jännitepiikki,
että diodisilta todennäköisesti
palaa.

Laturi voi hajota jo siitä,
että antaa kaapeleilla virtaa
tyhjälle akulle siten,että
oma auto on käynnissä
kaapeleita kytkettäessä.

Siitäkin seuraa tuo edellämainittu
jännitepiikki.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

kinkero kirjoitti: Näin aattelinkin. Tänään tarkastin tulpat. Aivan vitivalkoiset, eli käy siis todella laihalla. Tämä voisi selittää korkeat kierrokset: esim. 80 vauhdissa on kierroksia jo melkein 3000... Tietääkö kukaan onko normaalia, jos ottaa bensanpainesäätimen paluuletkun irti ja kääntää virrat päälle eli pumppu alkaa pumpata, niin paluupuolelta tulee bensaa ihan solkenaan jo silloin? Eikö sen pitäisi ensin ehtiä kerätä se oikea paine järjestelmään. (olin päästänyt järjestelmään jääneen paineen ennen kuin kokeilin)

Ööö... ei kai noihin kierroksiin tietyllä nopeudella mikään laihalla käyminen vaikuta :shock: :roll:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
kinkero
Viestit: 48
Liittynyt: 07 Marras 2006 23:26

Viesti Kirjoittaja kinkero »

TeRoK kirjoitti:
Ööö... ei kai noihin kierroksiin tietyllä nopeudella mikään laihalla käyminen vaikuta :shock: :roll:
Nii ei kai. Ku ne välitykset on kuiteski aina samat...
Viimeksi muokannut kinkero, 09 Marras 2006 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kinkero
Viestit: 48
Liittynyt: 07 Marras 2006 23:26

Viesti Kirjoittaja kinkero »

Herkko kirjoitti:Aika varma konsti laturin hajoamiseen
on viimeistään silloin,kun käydessä irroittaa
akunkengän.

Tulee sen luokan jännitepiikki,
että diodisilta todennäköisesti
palaa.

Laturi voi hajota jo siitä,
että antaa kaapeleilla virtaa
tyhjälle akulle siten,että
oma auto on käynnissä
kaapeleita kytkettäessä.

Siitäkin seuraa tuo edellämainittu
jännitepiikki.
Ei se lataus ainakaan siitä muuttunu. Alle sekuntin ehti olla irti. Oli erään sähkömiehen idea kokeilla sitä... :?
HELLbound
Viestit: 174
Liittynyt: 14 Maalis 2005 19:45
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja HELLbound »

ettei olis laturin herätevirtajohto vaihdon tarpeessa???
Ford Fiesta 1.6i Ghia -02
mn2346
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Loka 2005 19:23
Paikkakunta: Sauvo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mn2346 »

kinkero kirjoitti: Ei se lataus ainakaan siitä muuttunu. Alle sekuntin ehti olla irti. Oli erään sähkömiehen idea kokeilla sitä... :?
Kuinkas nopeasti se sulake palaa..?

Ota sulakkeita yksi kerrallaan pois pelistä ja katso minne se virta menee.
Akun kenkiin jännitemittari kiinni taikka sopivaan paikkaan virtamittari. Tämän täytyy olla sitten kunnolinen autokäyttöön tarkoitettu eikä mikään pellevehje ettei kärähdä heti alkuun.

Aika paljon saa silti jokin paikka viedä virtaa että tukahduttaa kunnossa olevan latausjärjestelmän...se on paljon tehoa ja siitä tulee paljon kuumuutta. Ei voi kestää kauan ennenkuin savu nousee jostakin jos tosissaan virtaa menee eikä latauksessa ole vikaa.
-M
kinkero
Viestit: 48
Liittynyt: 07 Marras 2006 23:26

Viesti Kirjoittaja kinkero »

Maadotuksessa se vika oli. Siis laturin ja koneen välissä oli paskaa. Mut nyt on uus ongelma, jo kolmas laturi sano ittensä irti. Ne toimii aina noin kuukauden ja sen jälkeen latausjännite alkaa tippua. Todellinen mysteeri...
Rotta-Racing
Viestit: 214
Liittynyt: 26 Heinä 2006 20:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rotta-Racing »

kinkero kirjoitti:Maadotuksessa se vika oli. Siis laturin ja koneen välissä oli ulostetta. Mut nyt on uus ongelma, jo kolmas laturi sano ittensä irti. Ne toimii aina noin kuukauden ja sen jälkeen latausjännite alkaa tippua. Todellinen mysteeri...

Minkäs merkkisiä latureit ne on ollu ja mistä ostettu..
NYKYISET
-Sierra 2.0Is -86 (Talvilelu)
-Nissan KingCap 2.5Td -88 (Metsä peli)
-Mondeo V6 -98 STW (Projekti)
-Mondeo 2.0 STW -97 (Vaimon kauppakassi)
EXÄT tuolla
http://irc-galleria.net/archive.php?nic ... _id=110208
kinkero
Viestit: 48
Liittynyt: 07 Marras 2006 23:26

Viesti Kirjoittaja kinkero »

Käytettyjä kaikki. Kaks ruiskusierran laturia ja yks kaasarisierran. Kaikki kestäny suurinpiirtein yhtä kauan ja menneet samalla tavalla rikki. Eli jotain siellä täytyy olla joka rikkoo latureita... :?
Vastaa Viestiin