200 km yhtämittaa ajettuna, käännyttäessä risteyksesta Focus Td vm. 2000 ei ottanut kaasua päälle ja samanaikaisesti hehkuvalo vilkkui. Auto kävi tasaisesti tyhjäkäyntiä, mutta kaasupoljin oli toimimaton. Vasta kun auton sammutti, se lähti taas vetämään normaalisti. Voisiko vika olla esim. vaihdelaatikon nopeusanturissa, joka piiputtaa? Nyt autolla liikkuminen epäilyttää, jättääkö kokonaan välille.
Polttoainesuodatin on vaihdettu ja muutenkin auto on huollettu. Ajomäärä on 250 tkm.
Focus TD hyytyi ajossa ja hehkuvalo vilkkui.
Focus TD hyytyi ajossa ja hehkuvalo vilkkui.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Re: Focus TD hyytyi ajossa ja hehkuvalo vilkkui.
Vikakoodit antavat paljon apuja, mutta oireeseen sopisi
kaasupolkimen asentotunnistin tai sen johtosarja olis varmaan
ensimmäisiä tarkastuskohteita.
j.h
Kaasupolkimen hätäkäytöllä kierrokset ovat yleensä noin 1300...1500 rpm.
kaasupolkimen asentotunnistin tai sen johtosarja olis varmaan
ensimmäisiä tarkastuskohteita.
j.h
Kaasupolkimen hätäkäytöllä kierrokset ovat yleensä noin 1300...1500 rpm.
Siihenhän se viittaa, ruiskutuspumppu ei saa käskyjä ja moottori käy vain tasaista tyhjäkäyntiä. Perjantaina pitää autoa käyttää paikallisessa Fordin liikkeessä, jos siellä jotain löytyisi. Epäilivät juuri tuota nopeuspoljinta, jossa on ollut vikoja. Nyt tuo ajaminen Focuksella on vähän arpomista: tuleeko vikaa tai ei.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Mulla tilttas oma kärry viime keväänä kuin seinään. Kovassa kiihdytyksessä 2. vaihteella, moottori sammui kuin seinään, hehkuvalo vilkkui muutaman kerran. Kerran lähti vielä käyntiin, pyöri pari sekunttia ja sammui. Eikä sitten enää hievahtanutkaan.
Vika oli polttoaineen ruiskutuspumpussa, josta ohjainyksikkö rikki.
Vika oli polttoaineen ruiskutuspumpussa, josta ohjainyksikkö rikki.
Ei taida miestä homma kiinnostaa..
Minusta viittaisi siihen, että ruiskutuspumppu saa käskyn käydä tasaista korotettua joutokäyntiä (eli hätäkäyttöä). Siis ruiskutuspumppu saa fiksua ohjausta, mutta kaasupolkimen tieto ei välity ohjainlaitteelle. Muutkin kuin kaasupolkimen asentotunnistin voi aiheuttaa moisen vikakoodin.msanta kirjoitti:Siihenhän se viittaa, ruiskutuspumppu ei saa käskyjä ja moottori käy vain tasaista tyhjäkäyntiä. Perjantaina pitää autoa käyttää paikallisessa Fordin liikkeessä, jos siellä jotain löytyisi. Epäilivät juuri tuota nopeuspoljinta, jossa on ollut vikoja. Nyt tuo ajaminen Focuksella on vähän arpomista: tuleeko vikaa tai ei.
j.h
Vikä selvisi, kaasupolkimen kolmesta anturista kaksi oli rikki ja vain yksi toimi. Tämä aiheutti auton hyytymisen ja ajoittaisen nykimisen. Tästä syystä myös auton ajettavuuskin oli hankala, esim. ykköstä ei voinut juuri käyttää lainkaan, kun kun auto heti hyökkäsi voimalla liikkeelle. Nyt meno on hämmästyttävän tasaista ja miellyttävää. Kannatti maksaa 200 euroa remontista (osat + työ). Saa nähdä, laskeeko polttoaineen kulutuskin entisestä.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.