Luistonesto-Mondeo -06 wagon 125hv
Luistonesto-Mondeo -06 wagon 125hv
Kysymys otsikon mukaisen auton luistonestosta, löytyykö jostain teknistä yksityiskohtaista kuvausta miten toimii. Saako napista järjestelmän täysin pois päältä? Toistaiseksi ajelen poiskytkettynä, koska liukkaankelin ajokokemus perustuu täysin näppituntumaan enkä halua sitä menettää.
Lähtee nappulasta pois päältä. Eikai siinä mitään sen kummempaa?
Itse kyllä pidin ESP:tä kokoajan päällä Mondeossa. Ainoastaan joskus otin pois jos piti liukkaasti lähteä liikennevaloista. Tuo ESP nimittäin tapaa tehot aika tehokkaasti jos/kun sattuu lyömään tyhjää paikoiltaan lähdettäessä. Ainakin ST220:llä oli näin.
Itse kyllä pidin ESP:tä kokoajan päällä Mondeossa. Ainoastaan joskus otin pois jos piti liukkaasti lähteä liikennevaloista. Tuo ESP nimittäin tapaa tehot aika tehokkaasti jos/kun sattuu lyömään tyhjää paikoiltaan lähdettäessä. Ainakin ST220:llä oli näin.
S-Max 2.5T -06
-luistonestosta
nappula toki on ja siitä otan pois. Kysymys oli miten teknisesti vaikuttaa ja poistaako nappula kokonaan systeemin -- olen ymmärtänyt että jossain automerkeissä poistaa vain osin.
Jokatapauksessa järjestelmä poiskytkettynä jääpolanteella auto toimii lyhyen alkutuntuman perusteella hyvin ja luistonalut ennakoitavissa. Pitää varmaan mennä jääradalle testaamaan talvella vaikutus (jos vielä jostain jäärata löytyy).
Jokatapauksessa järjestelmä poiskytkettynä jääpolanteella auto toimii lyhyen alkutuntuman perusteella hyvin ja luistonalut ennakoitavissa. Pitää varmaan mennä jääradalle testaamaan talvella vaikutus (jos vielä jostain jäärata löytyy).
Lähde jäälle ja testaa sekä että; itse ajan koko ajan ESP päällä, tosi mainio laite.
Nykymondeon ESP on viisas vehjes, ei pelkkä sutimisenesto. Autoa ostaessani en tietenkään uskonut autonmyyjää, kun hän valisti ESP:n ylivertaisuudesta. Ajattelin että höpöhöpö, selitä sää, kyllä mää jo vuodesta 1979 autoilleena luistot hallitsen.
***Linkistä*** voi sitten lukea valmistajan myyntivetoisen faktan aiheesta. ESP ja ABS on niinku veljekset, ne yhteistuumin yrittää pitää ajoneuvon tiellä eikä tien ohessa.
ESP on esim. varsin hauska, jos saat auton puskemaan; se kääntää auton sinne, minne pitikin mennä: Jää reunakivet rauhaan ja säästyy aurauskulmien säädöltä
Tosin, tosihenkilöhän kytkee moiset elektrooniset apuvempeleet pois päältä ja ajaa aina kaasu pohjassa

Nykymondeon ESP on viisas vehjes, ei pelkkä sutimisenesto. Autoa ostaessani en tietenkään uskonut autonmyyjää, kun hän valisti ESP:n ylivertaisuudesta. Ajattelin että höpöhöpö, selitä sää, kyllä mää jo vuodesta 1979 autoilleena luistot hallitsen.
***Linkistä*** voi sitten lukea valmistajan myyntivetoisen faktan aiheesta. ESP ja ABS on niinku veljekset, ne yhteistuumin yrittää pitää ajoneuvon tiellä eikä tien ohessa.
ESP on esim. varsin hauska, jos saat auton puskemaan; se kääntää auton sinne, minne pitikin mennä: Jää reunakivet rauhaan ja säästyy aurauskulmien säädöltä

Tosin, tosihenkilöhän kytkee moiset elektrooniset apuvempeleet pois päältä ja ajaa aina kaasu pohjassa



"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
pari kommenttia vielä: Toistaiseksi olen ajanut asuinpaikan (uusimaa) lähiteillä (jääpolanne) ilman esp:tä, pito tuntuu hyvältä, ja pidon raja selvästi huomattavissa. Yksi talviajon perusasioista on kaasunkäytön hillitseminen, sillä saa vain auton irti tiestä. Nykyrengastuksella jääpolanteellakin irti saaminen vaatii joko aivan liikaa vauhtia tai hölmöilyä ohjausliikkeissä, jarrun käytössä tms. Varmaan talven ajelut Lapissa pikkuteillä (ja jääradalla?) näyttää sitten alanko käyttämään sitä liukkaalla, kesäkelillä varmasti käytän. Vaimo toki käyttää jatkuvasti. Tasausp.lukot olisi tosi hyvät, mutta kun ei ole st:tä.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 06 Syys 2006 12:14
Omassa kytkeytyy siis ESP napista sutimisenesto ja ajonvakautusjärjestelmä kokonaan pois, eli silloin hallinta siirtyy täysin kuskin armoille. ESP on loistava keksintö, mutta ei silläkään tosiaan mitään ihmeitä tehdä, eli fyysikan lait on edelleen voimassa. Kuitenkin normaalia talviajoa se vakavoittaa ja auttaa...
Tässä omassa mondeossa on se huono puoli että sutimisenesto on liian herkkä ainakin isolohkodiiselille. Se katkoo syöttöä ja voimaa renkailta liiankin rajusti/herkästi. Olen samalla tienpätkällä kokeillut sekä ESP päällä ett pois päältä kiihdytystä, ja ero on merkittävä. Eli märällä asfaltilla täyskaasu kiihdytys 60-100km/h (suoralla tiellä) aloittaen 3:lla ja vaihto neloselle noin 80km/h vauhdissa. ESP päällä, valo vilkkuu mittaristossa koko ajan ja voimaa jaetaan vain rajoitetusti renkaille. Ilman ESP:tä samassa kiihdytyksessä ei esiinny minkäänlaista sutimista mutta kiihtyminen on huomattavasti kovempaa, eli kaikki 400Nm pääsee välittymään pyörille! Renkaina on siis uudet 225/40/18 Nokian RSi kitkat.
Itse ajonvakautus toimii sopivalla herkkyydellä, eli ei ihan pienestä perän heilahduksesta "vedä liinoja kiinni", mutta tunnistaa hyvin sen mikäli perä on irtoamassa tiestä...
Tässä omassa mondeossa on se huono puoli että sutimisenesto on liian herkkä ainakin isolohkodiiselille. Se katkoo syöttöä ja voimaa renkailta liiankin rajusti/herkästi. Olen samalla tienpätkällä kokeillut sekä ESP päällä ett pois päältä kiihdytystä, ja ero on merkittävä. Eli märällä asfaltilla täyskaasu kiihdytys 60-100km/h (suoralla tiellä) aloittaen 3:lla ja vaihto neloselle noin 80km/h vauhdissa. ESP päällä, valo vilkkuu mittaristossa koko ajan ja voimaa jaetaan vain rajoitetusti renkaille. Ilman ESP:tä samassa kiihdytyksessä ei esiinny minkäänlaista sutimista mutta kiihtyminen on huomattavasti kovempaa, eli kaikki 400Nm pääsee välittymään pyörille! Renkaina on siis uudet 225/40/18 Nokian RSi kitkat.
Itse ajonvakautus toimii sopivalla herkkyydellä, eli ei ihan pienestä perän heilahduksesta "vedä liinoja kiinni", mutta tunnistaa hyvin sen mikäli perä on irtoamassa tiestä...
Mondeo 2.2 TDCI Ghia X Sportback -06
http://www.minunauto.com/index.php?page=showcar&id=7199
Sierra RS -Endurance Saloon kilpuri-
http://www.geocities.com/eastwestmotorsport
http://www.minunauto.com/index.php?page=showcar&id=7199
Sierra RS -Endurance Saloon kilpuri-
http://www.geocities.com/eastwestmotorsport
Tuli testailtua Lapissa (Salla) viikolla 1, normaalissa ripeässä ajossa jääpolanne-pakkaskeli tiellä ei merkitystä minulla onko päällä vai pois, ei ainakaan käytössä vilkuta valoa. Varmaan äkkitilanteissa apuna.
Sitävastoin 0-keli ja auraamatonta lunta, jatkuva merkkivalon vilkutus ja päädyin ajamaan poiskytkettynä. Eli varmaankin äkkitilanteita varten hyvä varuste mutta myös poiskytkentämahdollisuus Suomen oloissa hyvä asia. Ajoltaanhan Mondeo onkin 'liukkaalla' yllättävän hyvä.
Sitävastoin 0-keli ja auraamatonta lunta, jatkuva merkkivalon vilkutus ja päädyin ajamaan poiskytkettynä. Eli varmaankin äkkitilanteita varten hyvä varuste mutta myös poiskytkentämahdollisuus Suomen oloissa hyvä asia. Ajoltaanhan Mondeo onkin 'liukkaalla' yllättävän hyvä.
summa summarum talven osalta: talvioloissa otan ajanhallinnan aina napista pois, mielestäni poistaa oman kontrollin ajosta, kesäoloissa olkoon päällä.Nastarenkaat aion pitää hyväkuntoisina, max. 2 v välein vaihto. "Liukas" keli, ainakin Lapin kuivemmissa oloissa tekee ajamisesta nautinnon. Kaikenkaikkiaan ajonhallinta turha varuste minulle, vaimo ja kohta kortin saava tytät varmaan tarvitsee.
Mielestäni nykyautot kuten Mondeo ovat niin tosi rauhallisia käytökseltään, että osaava kuljettaja, joka tykkää ajella liukkaalla kelillä, ajaa mieluummin ilman mitään elektroniikan apuja, jolloin auto on täysin kuskin kontrolloitavissa. Vielä kun voisi ABS-jarrut laillisesti talveksi poistaa niin toimisi tuo vasurilla jarrutuskin.
Tiedän, että muunlaisiakin mielipiteitä asiasta on ja jopa perustellusti.
Valinnanvapaus olisi vain hieno asia.
Tiedän, että muunlaisiakin mielipiteitä asiasta on ja jopa perustellusti.
Valinnanvapaus olisi vain hieno asia.
Tästä aiheestahan nousee aina nää väittelyt sillontällön esiin, ja kyllä mun aina täytyy ihmetellä.
Miten te ihmiset oikein ajatte niillä autoillanne jos ESP estää normaaliliikenteessä tarvittavan kiihtyvyyden ja 'hallitsee' autoa omin nokkineen? Mulla on nyt takana eka talvi ESP (sutimisen- ja luistonesto) +ABS autolla (Focus 06) ja täytyy kyllä sanoa että jos jätetään suoranaiset leikkimiset ja kokeilut pois laskuista niin sekä ajonvakautus ja abs ovat saaneet olla aikalailla rauhassa. Mitä tulee ajotapoihin niin sana 'ripeä' ehkä kuvaa mua, mitään karstankeräilyajoa en harrasta.
Hyvänä esimerkkinä voisi pitää TALVIOLOSUHTEISTA reissua isäukolle tai anoppilaan. Toiseen on viiminen 12 kilsaa sellaista mutkaista soratietä, toiseen noin 20 kilsaa mutkaista asvalttipintaista maalaistietä. Kyllä mä siellä ajelen talvisinkin sen verran reippaasti ettei Kalle 45v Korollallaan aja edes kesällä silleen, mutta ei nämä porun aiheena olleet varusteet oo kyllä yleensä osallistuneet ollenkaan vaikka on kitkarenkaatkin alla. Perustan tuon tiedon siihen että sutimisen- ja luistoneston toimiessa vilkkuu se merkkivalo.
Ainoa minkä jossain määrin allekirjoitan, on tuo kiihdytyshomma. Silloin kun halutaan lähteä 'minkä renkaat pitää' niin siinä tapauksessa tarkkajalkainen on kyllä ripeämpi lähtijä kuin elektroniikka.
Joten kyllä mä olisin aika vakaasti sitä mieltä että ajotapa ei ehkä ole julkisille teille ihan oikea jos tyyli on sitä luokkaa että nykyaikainen ajoneuvonhallintaelektroniikka joutuu kokoajan tekemään temppujaan.
Joo, ja mä olen ajanut myös 70 luvulla suunnitelluilla autoilla ja osaan käyttää myös niitä kikkoja joita autokoulussa kiellettiin käyttämästä kun ne ei ehkä ihan aina kuitenkaan toimi.
Miten te ihmiset oikein ajatte niillä autoillanne jos ESP estää normaaliliikenteessä tarvittavan kiihtyvyyden ja 'hallitsee' autoa omin nokkineen? Mulla on nyt takana eka talvi ESP (sutimisen- ja luistonesto) +ABS autolla (Focus 06) ja täytyy kyllä sanoa että jos jätetään suoranaiset leikkimiset ja kokeilut pois laskuista niin sekä ajonvakautus ja abs ovat saaneet olla aikalailla rauhassa. Mitä tulee ajotapoihin niin sana 'ripeä' ehkä kuvaa mua, mitään karstankeräilyajoa en harrasta.
Hyvänä esimerkkinä voisi pitää TALVIOLOSUHTEISTA reissua isäukolle tai anoppilaan. Toiseen on viiminen 12 kilsaa sellaista mutkaista soratietä, toiseen noin 20 kilsaa mutkaista asvalttipintaista maalaistietä. Kyllä mä siellä ajelen talvisinkin sen verran reippaasti ettei Kalle 45v Korollallaan aja edes kesällä silleen, mutta ei nämä porun aiheena olleet varusteet oo kyllä yleensä osallistuneet ollenkaan vaikka on kitkarenkaatkin alla. Perustan tuon tiedon siihen että sutimisen- ja luistoneston toimiessa vilkkuu se merkkivalo.
Ainoa minkä jossain määrin allekirjoitan, on tuo kiihdytyshomma. Silloin kun halutaan lähteä 'minkä renkaat pitää' niin siinä tapauksessa tarkkajalkainen on kyllä ripeämpi lähtijä kuin elektroniikka.
Joten kyllä mä olisin aika vakaasti sitä mieltä että ajotapa ei ehkä ole julkisille teille ihan oikea jos tyyli on sitä luokkaa että nykyaikainen ajoneuvonhallintaelektroniikka joutuu kokoajan tekemään temppujaan.
Joo, ja mä olen ajanut myös 70 luvulla suunnitelluilla autoilla ja osaan käyttää myös niitä kikkoja joita autokoulussa kiellettiin käyttämästä kun ne ei ehkä ihan aina kuitenkaan toimi.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
No eiväthän nämä ajonhallintajärjestelmät perhematkoja ja työmatkoja pahemmin häiritse, mutta kun sopivan tien ja rauhallisten olosuhteiden kohdalle sattuessa vanhakin nuortuu auton ratissa ja mielellään ajaisi hetken sen verran ripeästi minkä renkaiden pito sallii ja tämän nykyelektroniikka tekee aika mahdottoaksi.
(lapsellista ja jopa laitonta myönnän, mutta harkiten tehtynä kuitenkin turvallista)
Ja jos nyt sattuu erehtymään liian suureen tilannenopeuteen mutkatiellä niin auton riittävä kääntymään saaminen jalkajarru- tai käsijarrukeinoin ei ajvakaudenhallinnan estämänä onnistu eli vaanii tuo puskemisen vaara.
No niinhän tietenkin on, että elektroniikka tekee tässä tapauksessa tehtävänsä ja on yksinkertaisesti ajettava hitaammin, joten hyvin toimii.
Kun nämä varusteet vääjäämättä tulevat pakollisiksi niin autojen hinnat ja etenkin huolto- ja korjauskustannukset kohoavat ja ovat jo kohonneet rajusti.
Lisäksi osa autoilijoista kuitenkin ulosmittaa ajovakaudenhallinnan tuoman hyödyn lisäämällä vauhtia ja tämän tekevät juri ne, jotka ilman järjestelmää ajaisivat hitaammin eli kaikkein kokemattomimmat.
Kardaanivetoisella ei aikanaan kukaan ajanut vahingossa liukkaalla liian lujaa, mutta nykyautoilla sitä kyllä näkyy tapahtuvan.
Ovatko siis hienot, ajamisen helpon tuntuiseksi tekevät järjetelmät sittenkään niin kokonaisturvallisia?
(lapsellista ja jopa laitonta myönnän, mutta harkiten tehtynä kuitenkin turvallista)
Ja jos nyt sattuu erehtymään liian suureen tilannenopeuteen mutkatiellä niin auton riittävä kääntymään saaminen jalkajarru- tai käsijarrukeinoin ei ajvakaudenhallinnan estämänä onnistu eli vaanii tuo puskemisen vaara.
No niinhän tietenkin on, että elektroniikka tekee tässä tapauksessa tehtävänsä ja on yksinkertaisesti ajettava hitaammin, joten hyvin toimii.
Kun nämä varusteet vääjäämättä tulevat pakollisiksi niin autojen hinnat ja etenkin huolto- ja korjauskustannukset kohoavat ja ovat jo kohonneet rajusti.
Lisäksi osa autoilijoista kuitenkin ulosmittaa ajovakaudenhallinnan tuoman hyödyn lisäämällä vauhtia ja tämän tekevät juri ne, jotka ilman järjestelmää ajaisivat hitaammin eli kaikkein kokemattomimmat.
Kardaanivetoisella ei aikanaan kukaan ajanut vahingossa liukkaalla liian lujaa, mutta nykyautoilla sitä kyllä näkyy tapahtuvan.
Ovatko siis hienot, ajamisen helpon tuntuiseksi tekevät järjetelmät sittenkään niin kokonaisturvallisia?
Ihan hyvin kirjoitettu Eeahilta mutta kysymykseen "Ovatko siis hienot, ajamisen helpon tuntuiseksi tekevät järjetelmät sittenkään niin kokonaisturvallisia?" vastaus on lyhyt ja yksinkertainen - kyllä ovat.
Esimerkiksi ESP (ESC) vähentää n. 50% kolareita, lähteenä lukuisat eurooppalaiset ja japsitutkimukset - tuosta lukea voi vaikka tuulilasi.fi:stä ja TM:ssäkin on asiaa käsitelty lukuisia kertoja.
ABS- ja jarrupaineta jakavien jarrujen turvallisuutta tuskin kukaan enää kiistää kun ne niissä 10v vanhoissakin autoissa jo on.
ESP sentään tekee sen mitä ei ilman elektroniikkaa voi tehdä - jarruttaa yksittäistä pyörää. Ja vauhdista, eikös Formulatkin menny kovempaa kun ajovakaudenhallinta oli sallittu.
Esimerkiksi ESP (ESC) vähentää n. 50% kolareita, lähteenä lukuisat eurooppalaiset ja japsitutkimukset - tuosta lukea voi vaikka tuulilasi.fi:stä ja TM:ssäkin on asiaa käsitelty lukuisia kertoja.
ABS- ja jarrupaineta jakavien jarrujen turvallisuutta tuskin kukaan enää kiistää kun ne niissä 10v vanhoissakin autoissa jo on.
ESP sentään tekee sen mitä ei ilman elektroniikkaa voi tehdä - jarruttaa yksittäistä pyörää. Ja vauhdista, eikös Formulatkin menny kovempaa kun ajovakaudenhallinta oli sallittu.
fordeissa asia on näin että omassa eskossani on vetoluistonesto joka jarruttaa sutivaa pyörää ja siirtää voimaa pitävälle eli siis ns. elektroninen tasauspyörästön lukitus. Veljen focus 2.0 sport -07 taas varustettu esp:llä jossa on samassa ajohallinta esp ja polttoaineensyöttöä katkova luistonesto ja kun kun tämän järjestelmän ottaa pois päältä niin tuon luistoneston tilalle jää kuitenkin vetoluistonesto eli "lukko" ja tätä järjestelmää ei voi ottaa pois päältä, päällä olon kuulee pienestä servon raksuttamisesta aina sutimistilanteessa .yhtään fordia en ole nähnyt joka olisi varustettu esp:llä eikä löytyisi tuota vetoluistonestoa.
helvetin hyvä vekotin liukkaalta lähettäessä kyl muut etuvedot jää seisoon valoissa
helvetin hyvä vekotin liukkaalta lähettäessä kyl muut etuvedot jää seisoon valoissa

Sanotaan nyt vielä oma mielipide tähän jatkoks. Mun mielestä toi ESP on pirun näppärä varuste talvikäytössä, voi aika huolettomasti painella mutkiin, estää puskemiset merkillisen hyvin, eikä tota perääkään saa ainakaan vahingossa luistoon ESP kytkettynä. (siis matalissa nopeuksissa). Liikkeellekin pääsee ihan mukavasti kun ei vaan paina kaasua pohjaa vaan lähtee rauhallisesti luiston rajoilla aivan kuin "perinteiselläkin" 2wd autolla. Vähän aikaa kun tutustuu ajonvakautusjärjestelmän toimintaa, oppii aika hyvin tunteen sen rajan persuuksissaan koska se tulee mukaan peliin. Ja toasiaan jos haluaa temppuilla niin saa sen napista kokonaan pois päältä (toisin kuin esim Mersuissa). Kesäisin tulee toisinaan (jos lapsettaa) otettua ESP pois päältä, sillä reippaammissa kiihdytyksissä kun renkaat pyrkii lyömään tyhjää ja vetoluistonesto puuttuu peliin ja ottaa tehot pois, saa nuorisobemari rinnalla äkkiä otettua pienen kaulan. 

vetoluistonesto ei todellakaan ota tehoja pois vaan jarruttaa luistavaa pyörää ja siirtää voiman pitävälle eli elektroninen tasauspyörästön lukko. se luistonesto mikä on esp:n yhteydessä katkoo polttoaineensyöttöä eli siis "vähentää tehoja". Tämä järjestelmä on vetoluistonestoon verrattuna ihan perseestä, vetoluistonestolla ei siis ole mitään tekemistä huonoon lähtevyyteen vaan päinvastoin. Itse ainakin oon ihan helkutin tyytyväinen että sellanen löytyy, meinaan ihan kiva viedä sadekelillä valoista 2.3 kompura slk mesejä 1.8 escolla just "lukon ansiosta"
:D ja muutenkin liukkallaa todella hyvin toimiva järjestelmä.

Tollaista sinun mainitsemaan vetoluistonestoo ei oo kyllä ollu missää Foordissa mitä mulla on ollu paitsi just -98 escortissa, siitä kuulu vaan releen rutina mutta ei ollu vaikutusta mihinkään, ja tulin silloin siihen tulokseen että se on rikki. Muissa vehkeissä joissa on ollu TCS (ei ESP:tä) aika voimakkaasti liukkailla keleillä järjestelmä on rajottanut kierroksia. Etenemiskyvyltään paras on ollu ST170 Focus, jonka TCS antoi sutia yllättävän reippaasti, ennen kuin rupes syömään tehoja pois. Nämä siis omia kokemuksia, siitä en osaa sanoo kuinka minkäkin systeemin pitäis toimia, mutta kaikissa (paitsi siinä escossa) on TCS rajottanut ainakin tietyn rajan jälkeen myös kierroksia. Tosta lukko asiasta haluaisin kyllä saada lisätietoo, saisko esim jollain ohjelmistopäivityksellä säädettyä sen herkkyyttä?
Edit: Niin ja mun käsittääkseni nykyajan vakautusjärjestelmissä yleensä sitä luistoa pyritään rajoittamaan molemmin keinoin sekä jarrulla että tehoa rajoittamalla.
Edit: Niin ja mun käsittääkseni nykyajan vakautusjärjestelmissä yleensä sitä luistoa pyritään rajoittamaan molemmin keinoin sekä jarrulla että tehoa rajoittamalla.
aika outoo sinänsä ettet oo nähny koska sitä vetoluistonestoo on ollu eskossa, ykkösmallin focuksessa aika harvoissa kyllä mut ollu on,sit uudessa focuksessa, mondeosta ei ole kokemuksia, koskaan en oo kuullu et fordis olis tcs vaan kaikis mitä oon nähny ollu esp. ja kyl se ensisijainen on se esp/tcs sit kun se tosiaan otetaan pois päätä ni sit vasta on jarruilla toimiva vetoluistonesto.
kerran lapissa tapahtu sellanen kiva juttu et kun etittiin meiän mökkiä hiihtokeskuksella niin ajettiin sellanen jäinen mäki alas sit katottiinki et ollaan väärässä paikassa no tietysti niinkun etuvedolla aina pakilla ylös mut ei mennykkään koska oli niin jäinen, no sit tuli tästä vetoluistonestosta todellakin hyödyllinen joten ei muutakun toinen pyörä sinne penkanpuolelle ja siittä sit jäisenpuolen pyörää jarrutellaan ja voimaa siirtyy penkan puolelle ja siittä mäki ylös.
kerran lapissa tapahtu sellanen kiva juttu et kun etittiin meiän mökkiä hiihtokeskuksella niin ajettiin sellanen jäinen mäki alas sit katottiinki et ollaan väärässä paikassa no tietysti niinkun etuvedolla aina pakilla ylös mut ei mennykkään koska oli niin jäinen, no sit tuli tästä vetoluistonestosta todellakin hyödyllinen joten ei muutakun toinen pyörä sinne penkanpuolelle ja siittä sit jäisenpuolen pyörää jarrutellaan ja voimaa siirtyy penkan puolelle ja siittä mäki ylös.
??? Ööö, tota joo, onkos nää termit nyt sulle ihan tuttuja?Makeesi kirjoitti:aika outoo sinänsä ettet oo nähny koska sitä vetoluistonestoo on ollu eskossa, ykkösmallin focuksessa aika harvoissa kyllä mut ollu on,sit uudessa focuksessa, mondeosta ei ole kokemuksia, koskaan en oo kuullu et fordis olis tcs vaan kaikis mitä oon nähny ollu esp. ja kyl se ensisijainen on se esp/tcs sit kun se tosiaan otetaan pois päätä ni sit vasta on jarruilla toimiva vetoluistonesto.
TCS=vetoluistonesto, toimii se sitten millä periaatteella hyvänsä (tehoa rajottamalla tai jarrulla tai niiden yhdistelmällä), eli siis rajoittaa vetävien pyörien sutimista, vakiovaruste esim. kaikissa 2,5litran mk1 ja mk2 Mondeoissa, osassa noista mk6 Escorteista ja mk1 Focuksista, Scorpioissa ja monessa muussa.
ESP=Ajovakaudenhallintajärjestelmä. Toimii yhdessä vetoluistoneston ja ABS-jarrujen kanssa. Korjaa kuljettajan "ajovirheitä" eli estää sivuttaisluistoja, puskemista, perän "irtoamista" jarrutellen aktiivisesti eri pyöriä ja säätämällä mottorin tehoa. Löytyy vakiovarusteena esim. kaikista Mondeoista 04->, osasta mk2 Focuksia, S-Maxista ym. Ei lainkaan saatavilla esim mk1/2 Mondeoon, Escorttiin, mk1 Focukseen ainostaan ST170:n lisävarusteena.
TCS toiminut mulla joka autossa hieman eritavoin, toisissa on herkemmin puututtu moottorin tehoon, mutta tuossa Escortissa ei lainkaan.
Ja näissä lyhenteissähän on paljon eroja eri auto merkkien kesken, Mersulla ASR, Ooppelilla TC...
no joo menin vähä sekasin lyhenteitten kans niitä kun pari muutenki o
mutta vetoluistonesto ei toimi millään muulla periatteella kun jarruilla jaruttamalla. ja jos mietitään että esp päällä ne toimii päällekkäin niin minkäköhän takia sitä servomoottorin raksuntaa ei koskaan kuulu jos esp päällä vaikka kuinka sutisi ainoastaan esp pois kytkettynä se kuuluu. en tiä mut näin on ainakin meiän kaikissa fordeissa ollut.

No vängätään nyt vielä kun on niin hyvä vänkäyskaveri vaikka syvällä offtopicissa möyritäänkin
Siitä nyt ollaan yhtä mieltä, että Escortissa ei luistonesto puutu moottorin tehoo millään tavalla, ainoastaa abseilla jakaa tehoo vetäville pyörille. OK? Esimerkiksi mk2 Mondeossa on sama homma, mutta jos pitoa ei kertakaikkiaan löydy, luistonesto rajoittaa myös moottorin tehoa. Kummassakin tapauksessa käytetään nimitystä vetoluistonesto, koska molemmat systeemit yksinkertaisesti estävät vetävän pyörän luistoa (siis sutimista). ESP ei liity näihin esimerkkeihin millään tavalla. Ainakaan omassa Escossani luistonestoa ei saanu kytkettyä lainkaan pois päältä. Mondeoissa taas sai, jonka jälkeen elektroniikka ei puuttunut lainkaan sutimiseen, eikä kyllä kuulunu mitään abs-ronksutustakaan.
Se ESP on sitten taas ihan oma lukunsa, se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti auton käytökseen kaikilla edellä mainituilla tavoilla, mutta myös hillitsee yli- ja aliohjautumista.
Omia kokemuksia löytyy näistä kaikista kolmesta versiosta, mm -98 Esco GT, Mondeot -00 2l ja -99 2,5l, -04 Focus ST170, Mondeot ST220 ja 2,0 TDCi...
EDIT:Meidän väärinkäsityksen ydin taitaa olla siinä että et ilmeisesti ole kokeillut Mondeota jossa on luistonesto mutta ei ESP:tä. Oonko oikeessa? Kertokaan nyt muutkin kokemuksianne tänne, onko esimerkiks mondeon tcs:n toiminnassa eroja vuosimallien suhteen?

Se ESP on sitten taas ihan oma lukunsa, se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti auton käytökseen kaikilla edellä mainituilla tavoilla, mutta myös hillitsee yli- ja aliohjautumista.
Omia kokemuksia löytyy näistä kaikista kolmesta versiosta, mm -98 Esco GT, Mondeot -00 2l ja -99 2,5l, -04 Focus ST170, Mondeot ST220 ja 2,0 TDCi...
EDIT:Meidän väärinkäsityksen ydin taitaa olla siinä että et ilmeisesti ole kokeillut Mondeota jossa on luistonesto mutta ei ESP:tä. Oonko oikeessa? Kertokaan nyt muutkin kokemuksianne tänne, onko esimerkiks mondeon tcs:n toiminnassa eroja vuosimallien suhteen?
no joo ollaanhan täs "vähän" offtopikissa mutta eiköhän asiat oo jo selviä eli ainakin kakkos focuksessa jää vielä absi luistonesto päälle kun ottaa esp:n pois ja mondeossa taas ei. ja tosiaan en ole koskan monteoo kokeillu joten jos asia on näin niin se on sit niin.
ja itseltänikin löytyy tuo samainen esco -98 GT
ja itseltänikin löytyy tuo samainen esco -98 GT