Levyt taakse? (escort mk6 )

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
COSSUHENKKA
Viestit: 111
Liittynyt: 18 Maalis 2005 21:08
Paikkakunta: Humppila

Levyt taakse? (escort mk6 )

Viesti Kirjoittaja COSSUHENKKA »

Elikkä sopiiko RS2000:sen levyt suoraan bolt-on MK6:seen taakse
rumpujen tilalle?
Escort 1.6 STW -98
Cane
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Helmi 2005 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: Levyt taakse?

Viesti Kirjoittaja Cane »

COSSUHENKKA kirjoitti:Elikkä sopiiko RS2000:sen levyt suoraan bolt-on MK6:seen taakse
rumpujen tilalle?
Ilmeisesti sulla on farkkuesko, tota viimisintä korimallia. Itse olen ajatellut vaihtaa myös levyt taakse. Käytännössä suunnittelin, että jos jonkin farkkufocuksen taka-akseli on sopivan kokoinen, laitan suoraan sellaisen, sillä muuten tulee liikaa ongelmia napojen kanssa.

Jatkokysymyksenä, onko focuksen takalevyjarrullisissa malleissa minkälainen käsijarru? Onko omat palat vai kirrataanko niitä samoja paloja? Entä tietääkö kukaan noista mitoista sen tarkemmin?
COSSUHENKKA
Viestit: 111
Liittynyt: 18 Maalis 2005 21:08
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja COSSUHENKKA »

Escopa hyvinkin. Jollei muuta, niin kyl levyt ainakin tota katu-uskottavuutta tois 8) 8)
Escort 1.6 STW -98
Cane
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Helmi 2005 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Cane »

COSSUHENKKA kirjoitti:Escopa hyvinkin. Jollei muuta, niin kyl levyt ainakin tota katu-uskottavuutta tois 8) 8)
Kyllähän se kivammalta näyttää 8) Mulla tosin tarkoituksena tehostaa jo ennestään perseestä olevia jarruja :D Kyllä toi roska kiihtyy kun ottaa tarpeeks matkaa, mutta ois kiva saada se pysähtymään ennen edessäolevan takapuskuria :shock:
Sine
Viestit: 81
Liittynyt: 01 Huhti 2005 23:58
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine »

Jos haet pelkästään jarrulevyjä ulkonäköseikan vuoksi, niin ole hyvä vaan. Jarrutehon vuoksi taakse ei ole mitään syytä vaihtaa _normaalikäytössä_ laikkoja, koska etujarrut hoitavat noin 70/30 suhteessa jarrutustyön. Jos suhdetta kovin paljon muuttaa (esim. 60/40), niin perä alkaa kampeamaan sivulle ja se taas ei ole hyvä asia tehokkaan jarrutuksen kannalta.

Levyllisten takajarrujen kanssa saa varautua siihen, että ne ovat enemmin tai myöhemmin jumissa tai laahaavat ja sitten alkaa niiden herkistely. Pitäisi muistaa välillä kanssa käyttää niitä ja kunnolla, etteivät jumitu. Rumpujarrut puoltavat paikkaansa normaalikäytössä enemmän kuin hyvin. Pari kertaa vuodessa esim. renkaiden vaihdon yhteydessä (riippuen tosin käytöstä paljoudesta jne) kun muistaa ottaa rummun irti ja tiputtaa paskat sisältä pois, niin muuten eivät juuri huoltoa kaipaa.

Sitten jos lähdetään radalle autoa käskemään, niin ymmärrän hyvin parempien jarrujen hingun. Jos autolla ajo on pelkkää pillurallia korttelin ympäri, niin siinä tuskin tullaan tekemään monta kertaa minuutissa toistuvasti 200-100 km/h hidastuksia...

Itse olen todennut monta kertaa, että laittamalla auton omat jarrut uuteen uskoon uusilla palikoilla, niin auton pysähtyvyys on korjaantunut huomattavasti niihin vanhoihin loppuun ajettuihin osiin verrattuna. Lisäksi erilaisia jarrupaloja on olemassa vaikka miten paljon, joten vaihtoehtoja löytyy etujarrujen parantamiseksi sitäkin kautta.
Cane
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Helmi 2005 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Cane »

Tietystikään ei ole mitään hoppua vaihtaa taakse levyjä, mutta nykyisellään omassa autossani tuo suhde on ollut huonojen rumpujen takia (ehjäystä tiedossa) 98/2, eli etupäähän kohdistuu aivan liian suuri voima jarrutuksessa. Tehokkaaseen jarruttamiseen kyllä kaipaisin sitä takapäätä hieman mukaan enemmän kuin tällä hetkellä.

Niin, itselläni ei ole tarvetta mennä radalle ajelemaan, mutta ajotyylini on välillä aggressiivinen -> jätän jarrutuksen mahdollisimman loppuun ja jarrutan voimalla. Silloin huomaa puuttuvan jarrutehon. Tämän kun toistaa liikenteessä useita kertoja, alkaa jarrut lämmetessän "kadota".. Onhan tuotakin edistetty muuttaamalla etupään levyjä reiitetyiksi ja käyttämällä vaikka greenstuff paloja. Siltikin, takajarruja odotellessa :D
Sine
Viestit: 81
Liittynyt: 01 Huhti 2005 23:58
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine »

Ei kuulosta kovin hyvältä.. henk.koht. on "hiukka" epävarma tunne, jos auton jarrut eivät ole 100% kunnossa.

Lisäksi kannattaa vaihtaa jarrunesteet uusiin, sekaan kun tahtoo ajan myötä kertyä kosteutta/vettä => jarruneste kiehuu => ei jarruta.

Tosin aina ei uudet nesteetkään auta. Taannoin rääkkäsin RS Turboa päivän radalla ja totesin seuraavana päivänä tavallisessa ajossa, että jarruissa on jotain outoa (perä kiemurteli jotenkin oudosti täysjarrutuksessa). Auto tallille ja takajarrut auki: rumpujen automaattisäätö mennyt jostain syystä väärään asentoon => vapautus ja jarrujärjestelmän ilmaus. Nesteet oli vaihdettu pari viikkoa aikaisemmin uusiin. Litkujen piti olla jotain hyvää tuning super tms jarrunestettä, mutta silti ne olivat kiehuneet edellisenä päivänä radalla ajaessa.

PS. Mk6 RS2000:ssa on (kaikissa?) rummut takana. Todellista syytä levyt => rummut vaihdokseen en tiedä, mutta arvelen syyn olevan juuri tuon ajan myötä jumiutumisen. Mk5/5.5 RS2000:n takalevythän ovat aika jännät muutenkin: jarrulaikkojen alla/sisällä on pieni rumpujarru käsijarrulle.
SamiH
Viestit: 65
Liittynyt: 14 Huhti 2005 20:26
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja SamiH »

Terve vaan tällekin foorumille, löysin sitten tieni tänne tuon Sinen opastuksella :lol:

Mitä minä olen rs2k kohdalla asiaa tutkinut niin tod.näk joutuu koko takakelkan vaihtamaan jos levyt haluaa. Esim mk 5.5 on jarrupaineen säätimelle omat systeemit mitkä mk6 ecceristä puuttuu. Jarruletkut ja käkkärinvaijerin onkin sit jo toinen juttu.

Yhteenvetona, ei onnistu heittämällä mutta jos haluaa vaivaa nähdä niin onnistuu...
http://www.speedparty.com
Ford Escort RS 2000 F1-Edition
Vastaa Viestiin