Tyhjäkäynti ongelma
Tyhjäkäynti ongelma
Escort 1.4 vm97. Kylmänä pelaa mainiosti, mutta kun kone lämpiää, niin tyhjäkäynti muuttuu ihmeelliseksi se on sellaista trön trön trön. Siis normaalissa ajossa en ole huomannut mitään erikoista, mutta kun pysähtyy niin tyhjäkäynti voi hetken olla ihan normaali ja sitten alkaa pätkimään ja joskus kun antaa käydä pätkien niin auto heittää isommat kierrokset hetkeksi ja pudottaa ne sitten normaalille tasolle ja auto käy normaalisti vähän aikaa kunnes pätkiminen alkaa uudestaan. Toisinaan kun pätkiminen alkaa, auto käy niin huonosti, että sammuu, mutta lähtee kyllä käymään kuin palmun alta. Niin ja jos auto nyt käy tyhjäkäyntiä normaalisti niin paina pikkasen kaasua niin eipä käy enää normaalisti. Elikkä missä mahtaa olla vika???? Rupee pikkuhiljaa hermot palaa kun mitään järkevää syytä ei ole kukaan osannut sanoa.
Autosta luettiin vikakoodit, mutta ilmoitti että ei vikaa
Kaikki liittimet on käyty läpi ja mitattu mittarilla. Eikä mitään erikoista ole havaittu
Autoon on on juuri vaihdettu
-VIRRANJAKAJA
-TULPANJOHDOT
-TULPAT
-LAMBDA
-JÄÄHDYTINNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI
Ruikkisin CRC elektroniikka puhdistus ainetta tonne ilmamassamittariin, mutta silläkään ei ollut mitään vaikutusta asiaan.
Niin ja voisiko joku viisas kertoa, että kuuluuko MAF tunnistimen resistanssi muuttua kaasua painettaessa. Siis tietysti auton käydessä.
Otsikossa ei tarvitse huutaa, jos ei ole mitään asiaa! -Ylläpito-
Autosta luettiin vikakoodit, mutta ilmoitti että ei vikaa
Kaikki liittimet on käyty läpi ja mitattu mittarilla. Eikä mitään erikoista ole havaittu
Autoon on on juuri vaihdettu
-VIRRANJAKAJA
-TULPANJOHDOT
-TULPAT
-LAMBDA
-JÄÄHDYTINNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI
Ruikkisin CRC elektroniikka puhdistus ainetta tonne ilmamassamittariin, mutta silläkään ei ollut mitään vaikutusta asiaan.
Niin ja voisiko joku viisas kertoa, että kuuluuko MAF tunnistimen resistanssi muuttua kaasua painettaessa. Siis tietysti auton käydessä.
Otsikossa ei tarvitse huutaa, jos ei ole mitään asiaa! -Ylläpito-
Haulla olisi löytynyt eli oletko puhdistanut tyhjänkäynti solenoidin? Fordissa tuo on yleensä helppo irroittaa että purkaa...
Entä onko kaikki letkut ehjät? Fordissa tuntuu noi T-liittimet murenevan...
Entä onko kaikki letkut ehjät? Fordissa tuntuu noi T-liittimet murenevan...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
NiceMan kirjoitti:Haulla olisi löytynyt eli oletko puhdistanut tyhjänkäynti solenoidin? Fordissa tuo on yleensä helppo irroittaa että purkaa...
Entä onko kaikki letkut ehjät? Fordissa tuntuu noi T-liittimet murenevan...
Liittimet ei vuoda. Tyhjäkäyntiventtiili on aika hankalassa paikassa, mutta kehittelen sopivan työkalun niin puhdistan sen, mutta onko tietoa tosta MAF tunnistimen resistanssista
Jännitteenhän ei kuulu vaihdella. Jännite on vakio 12V (akkujännite). Näin kertoo autodata. Ei sitä jännitettä tarvita resistanssin muuttumiseen. Jännite putoaa resistanssin mukaan, josta ECU sitten osaa laskea vastusarvon ilmamassamittarilla. Resistanssi mitattiin pinnien 1 & 2 välillä ilman, että ilmamassamittari oli kytketty. Autodata kertoo, että pinnien vastusarvon pitäisi olla 500-5000 ohmia. Ilman virtaushan sen vastusarvon siellä muuttaa. Eli, kuuluuko tuon pinnien 1&2 vastusarvon muuttua ilman virtauksen mukaan? Jos kuuluu niin miten? Mitä enemmän virtausta sitä vähemmän vastusta, vai?
Onko tossa siis kuumalanka vai läppämallin mittari?? Kuumalanka mittari ainakin vaatii sen jännitteen toimiakseen. Ohivirtaava ilma jäähdyttää lankaa jolloin virrankulutus muuttuu ja tämä muutetaan 0-5V jännitteeksi josta ecu tietää läpi virtaavan ilman vaikutuksen. Sehän siinä on ratkaiseva tekijä.
Sama periaate on läppä mittarissa muuten, mutta se ei ota ilman lämpötilaa huomioon.
Läppämittarin pystyy joo mittaamaan töpseli irrallaan ilman jännitettä vastus alueella, mutta taitaa sekin kuitenkin jännitteenä vaihtelun ilmoittaa eculle.
Ja tolla resistanssin mittauksella tarkotin sitä, että mahtaako vastusmittari näyttää oikeita arvoja jos sillä mitataan jännitteistä piiriä.
Ja eikö sulla siis muutu mihinkään arvot kun mittaat? Läppämallistahan pystyt läppää liikuttamalla mittaamaan arvot vaikka auto ei kävisikään.
Sama periaate on läppä mittarissa muuten, mutta se ei ota ilman lämpötilaa huomioon.
Läppämittarin pystyy joo mittaamaan töpseli irrallaan ilman jännitettä vastus alueella, mutta taitaa sekin kuitenkin jännitteenä vaihtelun ilmoittaa eculle.

Ja tolla resistanssin mittauksella tarkotin sitä, että mahtaako vastusmittari näyttää oikeita arvoja jos sillä mitataan jännitteistä piiriä.
Ja eikö sulla siis muutu mihinkään arvot kun mittaat? Läppämallistahan pystyt läppää liikuttamalla mittaamaan arvot vaikka auto ei kävisikään.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Samaa vikaa löytyy aina vaan olen nyt vaihtanut tuon huohotinventtiilin tai mikä lie öljynerottelija onkaan. Eikä ole ilmavuotojakaan löytynyt ja tyhjäkäyntiventtiili on puhdistettu. Saa olla aika fakiiri tyyppi jos tietää et mikä on vikana. Itse en vikaa ole löytänyt ja olen ostanut niin paljon turhia osia et ei enää viittisi vaihtaa ehjiä kun ei nuo osatkaan ilmaisia ole.
autossa on uutta osaa
-VIRRANJAKAJA
-TULPANJOHDOT
-TULPAT
-LAMBDA
-JÄÄHDYTINNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI
-MAF
-POLTTOAINE SUODATIN
-HUOHOTIN VENTTIILI (ÖLJYN EROTTELIJA)
autossa on uutta osaa
-VIRRANJAKAJA
-TULPANJOHDOT
-TULPAT
-LAMBDA
-JÄÄHDYTINNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI
-MAF
-POLTTOAINE SUODATIN
-HUOHOTIN VENTTIILI (ÖLJYN EROTTELIJA)
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45