Mondeon vaihteisto-ongelma

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
veepee
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Huhti 2005 15:55
Paikkakunta: HELLsinki

Mondeon vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja veepee »

Yritin selailla foorumia jos löytysi apua ongelmaani, mutta en löytänyt. Elikkäs kun kolmosta laittaa pesään niin kuuluu rasahdus. muilla vaihteilla ei kyseistä ilmiötä. Mikä mahtaa olla vikana? Kiitoksia näin etukäteen
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise...

Mondeo -96 1.6
Pappa- igor
Viestit: 78
Liittynyt: 21 Syys 2006 12:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pappa- igor »

Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise... :lol: niin se on varmaan synkronointi joka siä rutajaa :wink: vanhojen autojen vika, ei vaarallista eikä vaadi minun mielestä korjausta ennen kuin haittaa vaihteen päälle menoa :roll:
nii- i, voi kun toi puhallin on pieni....
Luigi81
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2006 14:42
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Kannattaa koittaa jos vaihteistoöljyn vaihtaminen auttaisi, monasti dextron II laatu hiljentää ääniä mennessään.... :roll:
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ennen laittoivat sahanpuruja öljyn sekaan, mutta ei ole kuin myyntiä varten! :D
Minä en kyllä ole nuin tehnyt! 8)
Luigi81
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2006 14:42
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Joo pointtini oli se että hiukan laadukkaammat vaihteistoöljyt(esim. Redline)
toimii paremmin ja saattaa jopa "korjata" noita jo syntyneitä vaurioita. Itse olen laittanut moneen manuaaliin automaattiin tarkoitettua Dexron II luokituksen mukaista öljyä, ja sulavasti on toiminut...
zemial
Viestit: 31
Liittynyt: 22 Touko 2006 20:12

Viesti Kirjoittaja zemial »

tuota automaattiöljyä ku laittaa manuaaliin nii kyllähä ne synkrot toimii kun on kitkaa enempi.. ja varmaa vuoden voi lootalla muutenki päästä sen jälkee, mutta sitte saaki jo ettiä uutta laatikkoa.
Pappa- igor
Viestit: 78
Liittynyt: 21 Syys 2006 12:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pappa- igor »

zemial kirjoitti:tuota automaattiöljyä ku laittaa manuaaliin nii kyllähä ne synkrot toimii kun on kitkaa enempi.. ja varmaa vuoden voi lootalla muutenki päästä sen jälkee, mutta sitte saaki jo ettiä uutta laatikkoa.
aina on minulla ainakin askit pelannu monta vuotta vaikka olen automaatti öljyllä ajellu :?
nii- i, voi kun toi puhallin on pieni....
Ghostman_132
Viestit: 78
Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35

Viesti Kirjoittaja Ghostman_132 »

Itse vaihdoin oman montun vaihteistoon synteettiset öljyt... oli kalliitkin mutta eipähän kakkosen raksahtelu muuttunu... tosin vaihde ei enään tipu päältä edes kylmänä ja menee jotenkin jopa sisään sillon... vanhoilla öljyilla talvella ei mennyt kakkonen päälle ollenkaan ja sai vetää suoraan kolmoselle jos halusi eteenpäin liikkua :D en tiedä koska oli viimeksi vaihdettu mutta vaihteisto on surkeassa kunnossa alle 200tkm ajettuna :( Ja auto on ollut meidän perheessä paria ensimmäistä "elin" vuottaan lukuunottamatta eli tiedän kyllä ettei sitä olla tahallaan ainakaan rikottu... Mutta mites toi moottori jarrutus menetelmä laatikolle käy? kun veli sitä yritti ajella säästeliäästi niin voiko olla että se sai laatikon sillä rikki? Itekkin sitä joskus kokeilin mutta ei tota paskaa laatikkoo jaksa repiä... liikaa vaivaa hyötyyn nähden :D
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Itse käytän Mobilin täyssynteettisiä vaikka ovat kyllä hinnankiroissa, toisaalta pelittävät hyvin kaikissa. Kerran laitoin yhteen Eskoon automaatit kun kovalla pakkasella meinas karata naapurin puolelle vaikka oli vapaalla, siis kun aloin pakkasella putsaan lunta ja jäätä auton käynnissä ollessa. Hyvin pelittivät sen 2v mitä niillä ajelin ja olivat notkeat kuin kesäkelillä vaikka pakkasta yli 30. Yhdessä manuaalissa oli jo uutena automaatit ja hyvin pelittivät. 8)
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja IC »

Rasahtaako aina, vai onko hiljaa jos "tiputtaa" vaihteen paikalleen, eikä yritä nopeasti vaihtaa. Itellä on Fordien tapaan kakkonen talvella kranttu ekassa vaihdossa, kun liikkeelle lähtee. Rusahduksen kyllä välttää, kun muistaa varovasti vetäistä. Eipä se paljon muuttunut vaihteistoöljyjen vaihdon jälkeen, muttei se pahaakaan tee. Vaihdoin öljyt heti kun ostin tuon, eikä vuoden aikana ole mennyt suuntaan tai toiseen. Eiköhän tolla vielä useampi vuosi mennä. Äläkä kikkaile niitten öljyjen kanssa, laatikkoon FORD-vaihteistoöljyä, jota ihan merkkiliike myy hintaan n. 13 e/litra. Kolme litraa tarvitset, kun ei kaksi ihan riitä. Se on sinne oikeaa ainetta.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Monteoissa on kait "ominaisuus" kakosen jäykkyys kylmänä? 8)
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja IC »

^Joo, näin olen ymmärtänyt. Kyllähän sen kanssa pärjää, kun tietää. Ja rusahtaa tosiaan vaan siinä ensimmäisessä vaihdossa, ynnä tietenkin vähän laittaa hanttiin, mutta seuraavan kerran jo toimii paljon paremmin. Ihme homma. Kylmääkin pitää olla ihan pakkasen puolella, nollakeleillä ja siitä ylöspäin ei rusahtele.
Ghostman_132
Viestit: 78
Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35

Viesti Kirjoittaja Ghostman_132 »

No kylmänä kakkonen ei laita ollenkaan hanttiin... ja jos sen yrittää laittaa varovasti se vaan raksahtelee kauemmin... Ja kuumana se joskus voi mennä raksahtamatta päälle mutta harvinasitahan se on... niin ja se alkaa laittaan sitten lämpimänä vähän hanttiin eli synkronit alkaa toimiin edes jotenkin :D kunnolla välikaasua käyttäen voi saada helposti vaihteet toimiin.. mutta kuka jaksaa joka vaihteen välissä nostaaa kierrokset sinne 3 tontun yläpuolelle ja sitten vasta vaihtaa... tosin käytän kyllä tota väli kaasua kun siihen on jo tottunut mutta harvoin jaksan oikein kaasua samalla painaa... ainut vaihde mikä toimii on sitten vitonen :D kumma homma ku vaihde mitä selvästi käytetään eniten toimii moitteetta vaikka muut vaihteet onkin jo huonoja... kolmonenkin muuten raksuu joskus eikä hyödytä hitaasti ja varovasti laitto ku se vaihde ei laita ollenkaan hanttiin muutaku sitten ku se raksuttaaa :D
veepee
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Huhti 2005 15:55
Paikkakunta: HELLsinki

Viesti Kirjoittaja veepee »

IC kirjoitti:Rasahtaako aina, vai onko hiljaa jos "tiputtaa" vaihteen paikalleen, eikä yritä nopeasti vaihtaa. Itellä on Fordien tapaan kakkonen talvella kranttu ekassa vaihdossa, kun liikkeelle lähtee. Rusahduksen kyllä välttää, kun muistaa varovasti vetäistä. Eipä se paljon muuttunut vaihteistoöljyjen vaihdon jälkeen, muttei se pahaakaan tee. Vaihdoin öljyt heti kun ostin tuon, eikä vuoden aikana ole mennyt suuntaan tai toiseen. Eiköhän tolla vielä useampi vuosi mennä. Äläkä kikkaile niitten öljyjen kanssa, laatikkoon FORD-vaihteistoöljyä, jota ihan merkkiliike myy hintaan n. 13 e/litra. Kolme litraa tarvitset, kun ei kaksi ihan riitä. Se on sinne oikeaa ainetta.
Tämä kakkosvaihdehan on aina aika vaikea saada silmään mutta kolmonen rasahtaa ikään kuin olisi kytkin jääny painamatta pohjaan, ei auta vaikka hiljaa tiputtelis. Nyt oon kyllä huomannu et jos 30:n kohdalla vaihtaa kolmoselle, niin ei ongelmia, mutta jos vauhtia enempi tai kokeilee moottorijarrutusta kolmoselle niin ikävää ääntä pitää
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise...

Mondeo -96 1.6
Vastaa Viestiin