Uusi hattuhylly lasikuidusta

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Rammstein
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Syys 2006 13:56

Uusi hattuhylly lasikuidusta

Viesti Kirjoittaja Rammstein »

Eli miten saan tehtyä mallin alkuperäisestä hattuhyllystä?

Lasikuitu tarvikkeet löytyy... :D
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

Heitä folio päälle, ja teippaa saumat.
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Rammstein
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Syys 2006 13:56

Viesti Kirjoittaja Rammstein »

Eikö muuta? Sulaako se folio hartsin vaikutuksesta, ja tulee niinsanotusti kopio? :D

Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon tuota hattuhyllyä tehtäessä?
Artery
Viestit: 150
Liittynyt: 24 Huhti 2006 14:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Artery »

Folio on juuri siitä hyvä, ettei se sula hartsin vaikutuksesta ja lasikuitu lähtee irti vielä alkuperäisestä hattuhyllystä, kun sielä on folio välissä.
Rammstein
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Syys 2006 13:56

Viesti Kirjoittaja Rammstein »

Homma roger... :D Täytyy huomenna ruveta väsäämään uutta hattuhyllyä sierraan.

Paljon kiitoksia vastanneille.
Artery
Viestit: 150
Liittynyt: 24 Huhti 2006 14:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Artery »

Periaatteesssa kun laminoit sen alkuperäisen päälle sen lasikuidun (folio väliin) niin sillon tulee vasta muotti. Sitten siihen muotin sisäpintaan pitää myös laittaa folio ja lasikuitua, jolloin tulee sitten alkuperäisen kokoinen siitä lasikuituhattuhyllystä.
ti-vct
Viestit: 121
Liittynyt: 26 Helmi 2005 19:50

Viesti Kirjoittaja ti-vct »

Periaatteesssa kun laminoit sen alkuperäisen päälle sen lasikuidun (folio väliin) niin sillon tulee vasta muotti. Sitten siihen muotin sisäpintaan pitää myös laittaa folio ja lasikuitua, jolloin tulee sitten alkuperäisen kokoinen siitä lasikuituhattuhyllystä.


Tai ulkopintaan, jos oot laminoinu lasikuidun (+folio) alkup. hattuhyllyn "alle"...
Ei pysty, liian hapokasta!!

Ford Focus STW 2005
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tai vetää suoraan alkuperäisen päälle lasikuidun? :D
-P-
Viestit: 22
Liittynyt: 07 Loka 2006 19:03
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja -P- »

Kannattaa sitten ottaa ohkasinta mattoa, jotta saa kulmat taittumaan hyvin. Ja ajan lisäksi tarviit kärsivällisyyttä hyvän annoksen.

Hartsi joko pieninä annoksina ja kovetetta hiukkasen enemmän, tahikka suuremat annokset ja vähemmän kovetetta. Jos on kovinkin monimutkainen se muoto ja joutuu nyhräämään, niin vähemmän kovetetta ja pienempi annos.

Ja niinkuin jotkut jo tuossa sanoivatkin, ensin saat sen muotin. Siihen tehdään sit se hylly. Riippuen pinnoituksesta toi folio on vähän siitä huono, että menee pirun ryppyseksi. Parafiiniä muotin pintaan levittämällä saa kerralla tasaisemman. Ja jos sen parafiinin pinnalle vetäisee vaikkapa värillisen TopGoatin, se voi olla valmis pinta.

-P-
"Hullut eivät epäile mielenterveyttään"

"Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse"
Rammstein
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Syys 2006 13:56

Viesti Kirjoittaja Rammstein »

No niin nyt pitäisi sitten aloittaa tuo hattuhylly. Mitä porukka on mieltä, kannattaako laittaa 6x9 vai 6,5" erillis-sarja?

Miten tuon hattuhyllyn voisi rakentaa uudelleen silleen, että siihen voi upottaa noista kahdesta ilman mitään korotus ritilöitä? Taitaa mennä helpommalla, kun laittaa erillis-sarjan, niin ei tarvitse hattuhyllyä korottaa niin hirveästi...
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Riippuu hattuhyllyn muodosta,ja siitä miten ylös kaiuttimien kalvot tulee..
mutta monet "tarvike"-mallit on saanu sovitettua
pulttaamalla kontin sisäpuolelta.
Eli kokonaan piiloon,ja sitten jotkut diskantit erikseen tai vaan huomaamattomat reiät sinne hattuhyllyyn verhoilun alle.
Tietysti jos niitten on tarkoituskin oikein näkyä niin eri juttu..
Itte tykkään piilottaa nuo,houkuttelee varkaitakin vähemmän.
Ei sillä että nuo mun "hifit" olis edes varastamisen arvoisia :)
ei sieltä mitään junia t...
j-k
Viestit: 178
Liittynyt: 09 Heinä 2006 11:20
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja j-k »

Rammstein kirjoitti:No niin nyt pitäisi sitten aloittaa tuo hattuhylly. Mitä porukka on mieltä, kannattaako laittaa 6x9 vai 6,5" erillis-sarja?

Miten tuon hattuhyllyn voisi rakentaa uudelleen silleen, että siihen voi upottaa noista kahdesta ilman mitään korotus ritilöitä? Taitaa mennä helpommalla, kun laittaa erillis-sarjan, niin ei tarvitse hattuhyllyä korottaa niin hirveästi...
Kaiuttimet eteen. Vaikka jalkatilaan. Subi konttiin. Ei kai kukaan konsertissakaan ole bändiin selin? :twisted:

Itselläni 6,5" kickpaneelissa 8" viemäriputkeen asennettuna, diskantit kojelaudalla. Kontissa 70cm pitkä 14" viemäriputki jossa 10" elementti :lol:
Mondeo 1.8 -93
RIP: Cortina -69, Cortina -72, Taunus -77, Capri -69, Escort -84, Taunus -76, Fiesta -83, Fiesta -84, Sierra -87, Taunus -78, Sierra -88
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Mikä v.tun muotiperustelu tuo "Eihän konsertissakaan selin".. :twisted:
Eihän autoon saa oikein mitään halli-vaikutelmaa millään..!!
Kapakka-efektin voi saada kun joku örmyää korvan juuressa ja sylki lentää niin että pitäis saada sateenvarjo väliin,ja äänet on ihan puuroa :lol:
ja viina haisee..
No jossain kamarimusiikki-konsertissa varmaan.. :roll:
No joo,eipä mun mielipide tuohon lasikuidun asentamiseen liity,peräydynpä
takavasemmalle tästä..
ei sieltä mitään junia t...
Pyrre
Viestit: 137
Liittynyt: 27 Elo 2006 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pyrre »

No kyllä tuo kuullostaa hiukan nurinkuriselta ja jotkin soundit jäävät sinne takakontin puolelle jos sinne vain kaiuttimia lykkää. Itsellä olisi kajareita autossa neljä plus subi, takakajarit tällä hetkellä pistokkeistaan irti, sotkevat ääntä, jos sikaosastolle tarvitaan ääntä niin sitten vain pistokkeet kiinni takakontista.
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

No joo,Janzaa vaan ottaa jostain ihmeen syystä pattiin tuo
konsertti-vertaus :lol: ..
Itse asiassa yhden edesmenneen kaverin 504-Pösössä oli
aivan älyttömän hyvä sointi,yksi bassokaiutin pultattuna takapenkkiin
ja edessä jotkut aikansa parhaat 3-tie kajarit.
Ja itsellä entisessä Taunuksessa hattuhyllyssä ja ovien alareunoissa
jotkut 6x9:t,lisänä volume-säädettävät erillis-diskantit
b-pilareissa. Tenvox Bijou tais olla merkki..
Loput jotain Pioneeriä, en saanu kuin kehuja humalaisilta kavereilta soinnista.
Mutta musakin tietysti Heviä ettei perse leviä,ei oikein voi verrata
tuohon kutomakone-musaan,kun perus-soundi on aivan eri.
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
Duzter
Viestit: 132
Liittynyt: 11 Kesä 2005 21:05

Viesti Kirjoittaja Duzter »

Nostetaas. Minkälaisen lämpötilan tuollainen kuidutus vaatii? Ja onko tuolle kovekkeelle ja hartsille ns. "nyrkkisääntö" seossuhdetta?

Pitäis ruveta huomenissa väsäilemään hyllyreplikaa, tuli ostettua litra hartsia ja nelisatasta(?) venekuitua. Sano kauppias lähtiessä että terävien vekkien kohdalta pitäs "repiä"... Mitä lie tarkottanu?
Mondeo
SarkkaS
Viestit: 94
Liittynyt: 25 Marras 2007 22:58
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SarkkaS »

Duzter kirjoitti:Pitäis ruveta huomenissa väsäilemään hyllyreplikaa, tuli ostettua litra hartsia ja nelisatasta(?) venekuitua. Sano kauppias lähtiessä että terävien vekkien kohdalta pitäs "repiä"... Mitä lie tarkottanu?
Nelisatanen on siis aika jöötiä mattoa, 400 g/m^2. Lennokkihommissa on ohuimmat laadut 25 g/m^2 tai 49 g/m^2, jotka nekin taipuvat vasta kunnolla siivuttuna kiperämpiin kaksoiskaareviin pintoihin.

Sitä nelisatasta saanee melko huolella repiä (leikellä kapeiksi sukaleiksi, ym. kaariksi tai kaareviksi lisuiksi, ym. muotoihin sopiviksi palasiksi, kun sitä sovittelee jokaiseen nukkiin ja kränniin.

Onkos sulla kovete sitä hartsia varten? Epoksit kun tuppaa olemaan kaksikomponenttisia, joista toinen on se epoksihartsi ja toinen on kovetin. Tai sitten ostit sitä halvempaa polyesterihartsia, josta ei ole henk. koht. kokemusta. Mitä viileämpi keli, sitä pitempi on työaika. Jos on liian viileää, ei epoksi "kehity" kunnolla ikinä jämyksi. Purkissa pitäisi lukea työlämpötila-alue ja mahdollisesti myös kovettumisaika.

Seossuhde riippuu aineista ja käyttötarkoituksesta - kokeilemalla selvinnee ;)


-Sale
Sauli Särkkä

Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII

What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Avatar
Duzter
Viestit: 132
Liittynyt: 11 Kesä 2005 21:05

Viesti Kirjoittaja Duzter »

SarkkaS kirjoitti: Nelisatanen on siis aika jöötiä mattoa, 400 g/m^2. Lennokkihommissa on ohuimmat laadut 25 g/m^2 tai 49 g/m^2, jotka nekin taipuvat vasta kunnolla siivuttuna kiperämpiin kaksoiskaareviin pintoihin.

Sitä nelisatasta saanee melko huolella repiä (leikellä kapeiksi sukaleiksi, ym. kaariksi tai kaareviksi lisuiksi, ym. muotoihin sopiviksi palasiksi, kun sitä sovittelee jokaiseen nukkiin ja kränniin.

Onkos sulla kovete sitä hartsia varten? Epoksit kun tuppaa olemaan kaksikomponenttisia, joista toinen on se epoksihartsi ja toinen on kovetin. Tai sitten ostit sitä halvempaa polyesterihartsia, josta ei ole henk. koht. kokemusta. Mitä viileämpi keli, sitä pitempi on työaika. Jos on liian viileää, ei epoksi "kehity" kunnolla ikinä jämyksi. Purkissa pitäisi lukea työlämpötila-alue ja mahdollisesti myös kovettumisaika.

Seossuhde riippuu aineista ja käyttötarkoituksesta - kokeilemalla selvinnee ;)


-Sale
Jeps, kiitos kattavasta infosta, töitä on siis luvassa tuon maton kanssa :D

Koveke löytyy, että ihan 2-komponenttista ainetta on. Paikallisesta lasikuitupuljusta hain, tynnyritavaraa purkkeihin valutettuna, senpä vuoksi tuo työskentelylämpötila ja seossuhde kiinnostaa.

Totuushan on se että ei kehtais sisätiloissa väkerellä kun tulee melko raikas tuoksu ;)
Mondeo
SarkkaS
Viestit: 94
Liittynyt: 25 Marras 2007 22:58
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SarkkaS »

Duzter kirjoitti:Koveke löytyy, että ihan 2-komponenttista ainetta on. Paikallisesta lasikuitupuljusta hain, tynnyritavaraa purkkeihin valutettuna, senpä vuoksi tuo työskentelylämpötila ja seossuhde kiinnostaa.

Totuushan on se että ei kehtais sisätiloissa väkerellä kun tulee melko raikas tuoksu ;)
Jos laittoivat molempaa ainetta saman verran mukaan, niin suhde lienee 1:1, kuten joidenkin mömmöjen kohdalla on. Myyjäliikkeeseen soitto auttanee myös ;)

..ja onnea projektiin, pitänee itsekin ryhtyä kuitutaikuriksi tässä jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa, mutta onneksi ei auton suhteen.


-Sale
Sauli Särkkä

Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII

What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Perus polyesterihartsin(jota sullakin lienee) kanssa kovettajaa 1.5-2%... Suositeltava työlämpötila 15-25astetta, jolloin työ aika 30-60min... Kylmemmässäkin voi touhuu, mut ei oikeen pakkasessa... Kylmissä lämpötiloissa kannattaa heittää reilummin kovettajaa, kuitenkin 5% käytännössä maksimi, koska tämän jälkeen ei kovettaja määrän lisäämisellä oo varsinaista hyötyä... Tuo 400g matto on suht sopivaa (taipuu kyllä), siitä tulee paksuutta n.1mm/kerros... Ite oon vallan tottunu touhuun 600grammasella :twisted: ... Hartsin kulutuksesta senverran, et nyrkkisääntönä 400g/m^2 matolla hartsia kuluu n400g/m^2, riippuen tietenki et jos on oikeen jyrkkiä muotoja, ni sit kuluu vähän enempi... Sit sun kannattais ehdottomasti hommata ilmaustela, eli semmonen metallirulla, jolla saat ilman kunnolla telattuu kuidun välistä pois... Löytynee samasta liikkeestä josta kuidun+hartsinkin hait :wink:

Ei muuta kun rohkeesti härkää sarvista ja opettelemaan... Kovettaja suhteen oppii kyllä arvioimaan kun on muutama paukku käsiin jämissyt :wink: ... Hartsi tuottaa kovettuessaan lämpöä, eli jos jää purkin pohjalle reilusti ylimäärästä, ni kannattaa melkeen varoiks kaata jämä joko vesiastiaan, tai paiskaa purkki pihalle kovettuun...

Ja semmonen vinkki vielä tosta kovettajasta, et hartsi muuttaa pikkuhiljaa väriään sinisestä ruskeaan kun oot kovettajan lisänny. Mitä tummemman ruskeaa litkua syntyy, sitä lyhyempi on työskentely aika. Eli normaali kovettaja määrällä litkun pitäis olla semmosta kaljan väristä, mut sit jos alkaa väri muistuttaa tummaasuklaata/punaviiniä, ni sillon on kiire :twisted: ... Jos jostain syystä tuntuu ettei kappale jämise kirvelläkään, tai tarttis saada nopeesti kovaks niin reaktiota voi nopeuttaa heittämällä lämppärin pöhisemään kappaleen viereen. Ei kuitenkaan mitään tolkuttomia lämpöjä (max n.50c):wink:

Jos kiinnostaa ja on intoa lueskella, niin TÄÄLTÄ löytyy ammattilaisen neuvoja ja ohjeita erilaisiin laminointi hommiin :wink: ...

Edit: Ja nämä tiedot ovat siis omaan kokemukseen pohjautuvia, eli varmasti löytyy pieniä eroavaisuuksia oppikirjoihin, että näin... :mrgreen:
Viimeksi muokannut Kessi, 15 Joulu 2007 23:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

SarkkaS kirjoitti:Lennokkihommissa on ohuimmat laadut 25 g/m^2 tai 49 g/m^2, jotka nekin taipuvat vasta kunnolla siivuttuna kiperämpiin kaksoiskaareviin pintoihin.
Ettei nyt vaan olis lasikuitukangas ja matto menny sekasin :? ... Yleisin käytettävä lasikuidun muoto on katkokuitumatto ja siinä yleisimmät vahvuudet 300, 450 ja 600 g/m^2...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Avatar
Duzter
Viestit: 132
Liittynyt: 11 Kesä 2005 21:05

Viesti Kirjoittaja Duzter »

Kessi kirjoitti:Perus polyesterihartsin(jota sullakin lienee) kanssa kovettajaa 1.5-2%... Suositeltava työlämpötila 15-25astetta, jolloin työ aika 30-60min... Kylmemmässäkin voi touhuu, mut ei oikeen pakkasessa... Kylmissä lämpötiloissa kannattaa heittää reilummin kovettajaa, kuitenkin 5% käytännössä maksimi, koska tämän jälkeen ei kovettaja määrän lisäämisellä oo varsinaista hyötyä... Tuo 400g matto on suht sopivaa (taipuu kyllä), siitä tulee paksuutta n.1mm/kerros... Ite oon vallan tottunu touhuun 600grammasella :twisted: ... Hartsin kulutuksesta senverran, et nyrkkisääntönä 400g/m^2 matolla hartsia kuluu n400g/m^2, riippuen tietenki et jos on oikeen jyrkkiä muotoja, ni sit kuluu vähän enempi... Sit sun kannattais ehdottomasti hommata ilmaustela, eli semmonen metallirulla, jolla saat ilman kunnolla telattuu kuidun välistä pois... Löytynee samasta liikkeestä josta kuidun+hartsinkin hait :wink:

Ei muuta kun rohkeesti härkää sarvista ja opettelemaan... Kovettaja suhteen oppii kyllä arvioimaan kun on muutama paukku käsiin jämissyt :wink: ... Hartsi tuottaa kovettuessaan lämpöä, eli jos jää purkin pohjalle reilusti ylimäärästä, ni kannattaa melkeen varoiks kaata jämä joko vesiastiaan, tai paiskaa purkki pihalle kovettuun...

Ja semmonen vinkki vielä tosta kovettajasta, et hartsi muuttaa pikkuhiljaa väriään sinisestä ruskeaan kun oot kovettajan lisänny. Mitä tummemman ruskeaa litkua syntyy, sitä lyhyempi on työskentely aika. Eli normaali kovettaja määrällä litkun pitäis olla semmosta kaljan väristä, mut sit jos alkaa väri muistuttaa tummaasuklaata/punaviiniä, ni sillon on kiire :twisted: ... Jos jostain syystä tuntuu ettei kappale jämise kirvelläkään, tai tarttis saada nopeesti kovaks niin reaktiota voi nopeuttaa heittämällä lämppärin pöhisemään kappaleen viereen. Ei kuitenkaan mitään tolkuttomia lämpöjä (max n.50c):wink:

Jos kiinnostaa ja on intoa lueskella, niin TÄÄLTÄ löytyy ammattilaisen neuvoja ja ohjeita erilaisiin laminointi hommiin :wink: ...

Edit: Ja nämä tiedot ovat siis omaan kokemukseen pohjautuvia, eli varmasti löytyy pieniä eroavaisuuksia oppikirjoihin, että näin... :mrgreen:
Kiitos ERITTÄIN kattavasta infosta :D Nyt oon joutunu parilla(?) päivällä lykkäämään tota projektia kun tuo atooppinen ihottuma räjähti melko mukavasti, ei kuulemma sais pelleillä noiden kemikaalien kanssa :? Huomenna jos sais aloteltua...
Mondeo
SarkkaS
Viestit: 94
Liittynyt: 25 Marras 2007 22:58
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SarkkaS »

Kessi kirjoitti:Ettei nyt vaan olis lasikuitukangas ja matto menny sekasin :? ... Yleisin käytettävä lasikuidun muoto on katkokuitumatto ja siinä yleisimmät vahvuudet 300, 450 ja 600 g/m^2...
Totta puhut, ajatusvihre :D


-Sale
Sauli Särkkä

Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII

What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
koha
Viestit: 15
Liittynyt: 30 Elo 2006 13:21

Viesti Kirjoittaja koha »

[quote="Duzter
Kiitos ERITTÄIN kattavasta infosta :D Nyt oon joutunu parilla(?) päivällä lykkäämään tota projektia kun tuo atooppinen ihottuma räjähti melko mukavasti, ei kuulemma sais pelleillä noiden kemikaalien kanssa :? Huomenna jos sais aloteltua...[/quote]

Ja muista kumihanskat!! Jallua ei tarvitse :lol: Epoksi aiheuttaa erittäin ikävää allergiaa erittäin helposti, kumia väliin niin pysyy terveenä.
välikoppaeskoo oon kokeillu
-91 tokkisierra oli (nyyh)
-90 tokkisierra myyty
-97 farkkumondeo myyty
-02 farkkumondeo myyty
-11 joku ihan muu
-kesälelut: 410kg/39hp, 815kg/180hp, 1100kg/260hp, 1600kg/300hp
Vastaa Viestiin