Mondeossa tehoton kierrosalue

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
mahil
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Huhti 2005 08:58

Mondeossa tehoton kierrosalue

Viesti Kirjoittaja mahil »

Mondeo STW 1.8 -94

Ongelmana on tehoton kierrosalue kiihdytettäessä välillä 3000-4000 rpm.
Tuolla välillä tehot tippuu merkittävästi ja kiihtyminen on varsin verkkaista ja jopa hieman nykivää.
Kun jengat vihdoin nousee yli 4 tonnin, tuntuisi taas toimivan suht normaalisti.
Varsinkin kylmällä koneeella oire on merkittävä.

Mitähän anturia pitäisi lähteä tutkimaan?
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Viesti Kirjoittaja Omppu »

Samanlainen -97 Mondeo vaimolla ja samat oireet oli. Loppuivat kun tulppasi EGR-venttiilin. Nyt kiekaisee punaiselle ilman katkoja (toi on muuten tosi v*ttumainen oire kun kiihtyy kuin astmainen lehmä hetken aikaa)

http://www.btinternet.com/~madmole/Refe ... GR%20Valve

Linkissä ohjeet mistä em. venttiili löytyy. Letku poikki ja molemmista päistä umpeen ja oikein kunnolla kun tekee niin tuo vena irti ja alle peltilaippa niin ei edes paineella aukea päästääkseen pakokaasua läpi.
mahil
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Huhti 2005 08:58

Viesti Kirjoittaja mahil »

Tuo EGR-härpäke kierrättää pakokaasuja uudelleen imupuolelle. Vaikuttaako tulppaaminen päästöihin kun kierrätystä ei enää tehdä?
Tietysti venttiilin vaihtaminen korjannee ongelman mutta mitähän moinen kustantaa? Motonetin listoilla ei näkynyt.

Toki ennen uuden hankintaa pitää kokeilla että tuo tulppaaminen auttaa.
Tag
Viestit: 28
Liittynyt: 06 Maalis 2005 15:13

Viesti Kirjoittaja Tag »

Oma meni katsastuksesta läpi liehuvin lipuin. Mitä nyt oli happiarvo lievästi kohollaan, että liekkö sitten tuollainen vaikutus tukkimisella.
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Viesti Kirjoittaja Omppu »

mahil kirjoitti:Tuo EGR-härpäke kierrättää pakokaasuja uudelleen imupuolelle. Vaikuttaako tulppaaminen päästöihin kun kierrätystä ei enää tehdä?
Ei vaikuta katastuksessa mitattaviin päästöihn. Tulppaamisen jälkeen periaatteessa typen oksideja tulee enemmän, koska em. venan tarkoitus on laskea palamislämpötilaa, joka vaikuttaa noiden typen oksidien syntymiseen.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ei ole tosiaan koskaan huomautettu ja viikko sitten käyttäessäni kehui arvoja hyviksi! :D Ei muutakaan vikaa paitsi huomautti pakkivaloista, oli onneksi vain kosketushäiriö anturissa! :D
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

ei sitä EGR toimintaa päästömittauksesta näe eli "kiinnijäämisen" riski on pieni. lain mukaan silti EGR:ää ei saa poistaa käytöstä; jos poistetaan ei auto ole enää vähäpäästöinen.

mä en ainakaa noita kyttäile leimalla koskaan.
Vastaa Viestiin