Zetecin tulppien kesto
Zetecin tulppien kesto
Vaihdoin taannoin Escorttiini sytytystulpat. Niitä oli sääli vaihtaa, kun olivat niin viimeisen päälle hyväkuntoisen näköiset. Niiden historiasta ei kuitenkaan ollut tietoa, joten vaihdoin ne varmuuden vuoksi.
Kyseisen Escortin tulppien vaihtoväli on 45 000 km, kun taas esimerkiksi kaksilitraisen mk2-Mondeon tulppien vaihtoväli on 90 000 km. Molemmissa on ainakin Motonetin varaosakoodien perusteella täysin samat tulpat.
Escortissa on EEC IV ja Mondeossa EEC V -moottorinohjaus. Selittääkö se Mondeon tuplapitkän tulppien vaihtovälin?
Onko Mondeossa enää ns. kaksoiskipinäpuolaa vai täydellinen suorasytytys? Antaako Mondeo myös kuiville sylintereille kipinää kuten Escort?
--
Tuomas Yrjövuori
Kyseisen Escortin tulppien vaihtoväli on 45 000 km, kun taas esimerkiksi kaksilitraisen mk2-Mondeon tulppien vaihtoväli on 90 000 km. Molemmissa on ainakin Motonetin varaosakoodien perusteella täysin samat tulpat.
Escortissa on EEC IV ja Mondeossa EEC V -moottorinohjaus. Selittääkö se Mondeon tuplapitkän tulppien vaihtovälin?
Onko Mondeossa enää ns. kaksoiskipinäpuolaa vai täydellinen suorasytytys? Antaako Mondeo myös kuiville sylintereille kipinää kuten Escort?
--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Meinasin ton ekan vastauksen jälkeen kirjoittaa että kohta varmaan joku tulee taas paasaamaan johtojen vaihdosta.
Mikähän ihmeen varma tieto tuo on? En nyt työssä ole joten tarkkojan lukuja ei ole antaa mutta arvioisin että omalta työpaikaltani myydään vuodessa ehkä noin 50 settiä Zetecin tulppia ja 3-4 johtosarjaa. Samassa kiinteistössä toimii myös autokorjaamo eikä nekään ikinä vaihda johtoja jos ei ole jotain selkeää syytä vaihtaa ne.
Voiko tästä nyt päätellä että lähes kaikilla meidän Zeteciasiakkailla on käyntihäiriöitä ym ongelmia?
Mikähän ihmeen varma tieto tuo on? En nyt työssä ole joten tarkkojan lukuja ei ole antaa mutta arvioisin että omalta työpaikaltani myydään vuodessa ehkä noin 50 settiä Zetecin tulppia ja 3-4 johtosarjaa. Samassa kiinteistössä toimii myös autokorjaamo eikä nekään ikinä vaihda johtoja jos ei ole jotain selkeää syytä vaihtaa ne.
Voiko tästä nyt päätellä että lähes kaikilla meidän Zeteciasiakkailla on käyntihäiriöitä ym ongelmia?
Re: Zetecin tulppien kesto
Myös Mondeossa on hukkakipinä kuten Escortissa.TuomasY kirjoitti: Onko Mondeossa enää ns. kaksoiskipinäpuolaa vai täydellinen suorasytytys? Antaako Mondeo myös kuiville sylintereille kipinää kuten Escort?
Vaihtovälin eroon en tiedä syytä. Escorteista saatujen kokemuksien perusteella muutettu Mondeoihin pidempi vaihtoväli?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Muistaakseni -92 Eskossa oli tulppien vaihtoväli 90tkm.
Alkuperäiset punaiset johdot oli susia ja vaihto kannatti tehdä. Nykyisissä Motocraftin tulpissa on eri kärkiväli vakiona kuin -92 -96 (?), samoin johtojen vastus on eri kuin ennen.
Huomasin tuon -96 Eskosta kun "poltteli" tulppia alinomaan. Johtojen vaihto ei kuitenkaan auttanut, piti vaihtaa tulppamerkkiä ja se auttoi!
Alkuperäiset punaiset johdot oli susia ja vaihto kannatti tehdä. Nykyisissä Motocraftin tulpissa on eri kärkiväli vakiona kuin -92 -96 (?), samoin johtojen vastus on eri kuin ennen.
Huomasin tuon -96 Eskosta kun "poltteli" tulppia alinomaan. Johtojen vaihto ei kuitenkaan auttanut, piti vaihtaa tulppamerkkiä ja se auttoi!

Tietoni Escortin 45 000 km vaihtovälistä perustuu Alfamerin suomentamaan Haynesiin. Alkuperäistä ohjekirjaa minulla ei edes ole. Siispä tietoni saattaa olla väärä. Hyvä olisi, jos olisikin 90 000 km. Muistaako kukaan varmuudella?Monteonisti kirjoitti:Muistaakseni -92 Eskossa oli tulppien vaihtoväli 90tkm.
Alkuperäiset punaiset johdot oli susia ja vaihto kannatti tehdä. Nykyisissä Motocraftin tulpissa on eri kärkiväli vakiona kuin -92 -96 (?), samoin johtojen vastus on eri kuin ennen.
Huomasin tuon -96 Eskosta kun "poltteli" tulppia alinomaan. Johtojen vaihto ei kuitenkaan auttanut, piti vaihtaa tulppamerkkiä ja se auttoi!
--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
48000km on Haynesissa, eli brittiläisittäin 30000mailia.TuomasY kirjoitti: Tietoni Escortin 45 000 km vaihtovälistä perustuu Alfamerin suomentamaan Haynesiin. Alkuperäistä ohjekirjaa minulla ei edes ole. Siispä tietoni saattaa olla väärä. Hyvä olisi, jos olisikin 90 000 km. Muistaako kukaan varmuudella?
--
Tuomas Yrjövuori
Jaahas, näköjään vanhemmassa Haynesissä on Mondeollekin 48000km väli tulpille, uudessa versiossa enemmän.
Villi veikkaus on että tulppien laatua on muutettu. Motonet näitä tuskin hirveästi noteeraa vaan myy sitä mikä sopii ja toimii. Toki siis ne menee ristiin. Itse hain fordilta hiljattain Focus RS:n tulpat. Oli platinatulpat jotka tunnetusti kestävät samoin kuin iridiumtulpatkin. Ja hinta ei ollut lähelläkään 10e/kpl.
Re: Zetecin tulppien kesto
Molemmissa sama moottorinohjaussukupolvi eli EEC-IV noin vuoteen 97. Sen jälkeen EEC-V. Duratec koneiden kanssa taisi taas vaihtua ohjainkin, mutta näistä ei enää ole minulla tietoa.TuomasY kirjoitti: Escortissa on EEC IV ja Mondeossa EEC V -moottorinohjaus. Selittääkö se Mondeon tuplapitkän tulppien vaihtovälin?
Tuomas Yrjövuori
Re: Zetecin tulppien kesto
Joo. Tästä tulikin mieleeni että mulla on yksi ecu jossa etiketissä lukee selvästi EEC-V, liitin on kuitenkin 60-pinninen eli EEC-IV. Mikähän sekasikiö sekin lienee...jive kirjoitti:Molemmissa sama moottorinohjaussukupolvi eli EEC-IV noin vuoteen 97. Sen jälkeen EEC-V. Duratec koneiden kanssa taisi taas vaihtua ohjainkin, mutta näistä ei enää ole minulla tietoa.
Ja pitää muistaa että noita tulppiakin on monia.. Zeteckiin löytyy niin platina tulppaa esim. biltemasta 7e/kpl(75-714) tosin sielläkin ne muuttuu juuri ei platina.
Cossuni on tarkka tulpista tai sitten jotain muuta.. ohjeiden mukaan haettiin fordilta Motocraffin tulpat tuohon, ei mennyt päästöistä läpi ja tuhhahteli välillä.
Haettiin motocraftin platina tulpat mitä siinä oli saksasta tuotuna niin heti meni päästöistä läpi ja nuhahtelu katosi.
Cossuni on tarkka tulpista tai sitten jotain muuta.. ohjeiden mukaan haettiin fordilta Motocraffin tulpat tuohon, ei mennyt päästöistä läpi ja tuhhahteli välillä.
Haettiin motocraftin platina tulpat mitä siinä oli saksasta tuotuna niin heti meni päästöistä läpi ja nuhahtelu katosi.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/