Kylmät tulevat taas ja viime talvinen "ominaisuus" 1998 farmari Scorpioon. Moottorin lämpömittarin seilailu. Eli autossa on automaattinen ilmastointi ja kelien kylmetessä ilmenee seuraavaa pilkintää:
Lähdetään johdon päästä liikenteeseen, niin moottorin lämmöt nousevat normaalisti puoleenväliin asteikkoa. Sitten menee hetki ja sekunnissa putoaa mittarin viisari ihan alas ja pysyttelee siellä. Joskus mittarin neula nousee takaisin normaaliin ja joskus ei. Ei mitään säännöllistä havaittu ainakaan viime talvena. Kabiinissa riittää lämpö ihan normaalisti ja termostaatti on vaihdettu viime talvena, mutta "ominausuus" säilyi.
Onko tässä jokin sählinki, kun pitäisi lämmintä ilmaa saa ohjaamoon, niin jokin muu venttiili tai termostaatti säätelee sitä? Kun en usko, että käyntilämpöinen moottori viilenee ihan sekunnissa, kuten lämpömittari näyttää. Tässähän on oma anturi kojetaulun mittarille ja oma anturi moottorin ohjaukselle käsittääkseni. Minulla on varaosana kyllä tuo ohjaamon anturi, mutta epäilen sen vaihdon vaikuttavan mitään.
Kesällä toimii kuin pitääkin, kun ei pidä lämmittää ohjaamoa vaan viilentää. Mistä kannattaa lähteä etsimään vikaa vai suoraan Kivitilaan?
-Mikko
Scorpio moottorilämmöt
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 11 Marras 2005 08:03
- Paikkakunta: Tampere
Scorpio moottorilämmöt
Mikko Aaltonen
Tampere
Tampere
Uskoisin anturin ja johdon kummittelevan... itsellänikin teki hassuja eli neula painui siniselle moottoritiellä ja nousi normaaliksi kun menin pikkutielle...
Viikonloppuna menin johtoja läpi ja se liittimen pää oli todella huono.. anturin pää ruosteessa etc. putsasin ja laitoin johdon abikolla kiinni ja nyt näyttää oikein vaikka ensin syytinkin termaria...
Onko sulla pohjalevy paikalla?
Viikonloppuna menin johtoja läpi ja se liittimen pää oli todella huono.. anturin pää ruosteessa etc. putsasin ja laitoin johdon abikolla kiinni ja nyt näyttää oikein vaikka ensin syytinkin termaria...
Onko sulla pohjalevy paikalla?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 11 Marras 2005 08:03
- Paikkakunta: Tampere
Pitää tarkistaa tuo pohjalevy. Itse en sitä ole pois ottanut, mutta edellisestä omistajasta en mene takuuseen. Se pohjalevy vissiin peittää kokonaan moottorin alusen? Taunuksessa se oli vain metallilevy, mutta nykyään vissiin muovia.
Voi olla hyvikin anturin johdot. Pitää tarkistaa ne, kun vihdosta viimein sai autokatoksen käyttökuntoon. On paljon mukavempi betonilla tutkia kuin hiekassa. Luulisi tosin, että se mittari pitää saman pelin kesällä ja talvella, jos on liitos huono. Nyt sen huomaa, kun ilman lämpötila laskee tuonne alle 10 asteeseen ja talvella se on jokapäiväistä.
Toisen yllärin auto järjesti tänä aamuna, kun ei meinannut lähteä käyntiin. Vähän samaa oiretta kuin keväällä ennen akun vaihtoa. Tällä kertaa se tosin jaksoi pyörittää hyvin ja pitkään. Kolme kertaa kokeilin tahkota sitä käyntiin eikä luvannut. Sitten kävin vaihtamassa verkkarit jalkaan, että olisi mennyt pyörällä töihin ja kokeilin vielä kerran. Nyt silleen, että ennen starttiä kerran kaasu pohjaan ja ylös. Sitten se lähtikin pienen nikottelun jälkeen käyntiin... Erikoista.
Kevääseen oli yhteinen tekijä se, että muutaman seisomispäivän jälkeen siirsin autoa pari auton mittaa ja sammutin siihen. Tekeekö se jonkin höyrylukon tms jonnekin polttoainejärjestelmään vai alkaako olemaan jokin moottorinohjausboksi väsy?
Edellisessä autossa se teki samanlaisen kertaalleen ja sitten ei millään käyntiin. Tosin siinä edellisessä alkoi jo käyntikin olemaan epätasaista, kun lähestyi se totaalinen pimeneminen. Siihen auttoin Boschin sytytyksenohjausboksin vaihto. Tuo Scorpio kyllä käy hienosti ja toimi hyvin, kun ajelin sillä töihin äsken.
Voi olla hyvikin anturin johdot. Pitää tarkistaa ne, kun vihdosta viimein sai autokatoksen käyttökuntoon. On paljon mukavempi betonilla tutkia kuin hiekassa. Luulisi tosin, että se mittari pitää saman pelin kesällä ja talvella, jos on liitos huono. Nyt sen huomaa, kun ilman lämpötila laskee tuonne alle 10 asteeseen ja talvella se on jokapäiväistä.
Toisen yllärin auto järjesti tänä aamuna, kun ei meinannut lähteä käyntiin. Vähän samaa oiretta kuin keväällä ennen akun vaihtoa. Tällä kertaa se tosin jaksoi pyörittää hyvin ja pitkään. Kolme kertaa kokeilin tahkota sitä käyntiin eikä luvannut. Sitten kävin vaihtamassa verkkarit jalkaan, että olisi mennyt pyörällä töihin ja kokeilin vielä kerran. Nyt silleen, että ennen starttiä kerran kaasu pohjaan ja ylös. Sitten se lähtikin pienen nikottelun jälkeen käyntiin... Erikoista.
Kevääseen oli yhteinen tekijä se, että muutaman seisomispäivän jälkeen siirsin autoa pari auton mittaa ja sammutin siihen. Tekeekö se jonkin höyrylukon tms jonnekin polttoainejärjestelmään vai alkaako olemaan jokin moottorinohjausboksi väsy?
Edellisessä autossa se teki samanlaisen kertaalleen ja sitten ei millään käyntiin. Tosin siinä edellisessä alkoi jo käyntikin olemaan epätasaista, kun lähestyi se totaalinen pimeneminen. Siihen auttoin Boschin sytytyksenohjausboksin vaihto. Tuo Scorpio kyllä käy hienosti ja toimi hyvin, kun ajelin sillä töihin äsken.
Mikko Aaltonen
Tampere
Tampere