Escort -92 vinkuu

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Escort -92 vinkuu

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Escort inisee moottorin kierrosluvun mukaan. Ääni vaikuttaisi tulevan jostain jakopään ja laturin hihnan paikkeilta. Jakopään hihna, kiristinrullat ja vesipumppu vaihdettiin hiljattain merkkiliikkeessä, joten on vaikea uskoa, että kyseessä olisi jonkin rullan laakeri.

Laturin hihnan rullat niin ikään ovat käsittääkseni kunnossa.

Ottaakohan jakopään hihna suojakuoreen kiinni? Olikos se niin, että kyseisellä Escortilla sellainen on mahdollista.

En toistaiseksi viitsinyt/ehtinyt purkaa suojakuoria, ja selvittää, onko niiden hankauksesta kyse.

Tietääkö kukaan tapausta, että jakopään rullien laakerit olisivat hajonneet hyvin lyhyessä ajassa?

Käsittääkseni jakopääongelmat yleensä liittyvät CVH-koneiseen Escorttiin. Fordilla sanoivat taannoin, että ainoastakaan Zetec-koneisesta Escortista ei ole hajonnut jakopäätä ennen aikojaan.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Veikkaan vesipumppua! :roll:
Pappa- igor
Viestit: 78
Liittynyt: 21 Syys 2006 12:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pappa- igor »

Monteonisti kirjoitti:Veikkaan vesipumppua! :roll:
juu tai sitten joku on vetänyt remmin liian kireelle :?: tuli kans vedettuä yhdestä opelista (vesipumpulla kiristys) remmi liian kireelle niin käydessä kierrosten mukaan ulvo pirusti :?
nii- i, voi kun toi puhallin on pieni....
tursas
Viestit: 4114
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

...mites asiaa on kommentoinu merkkiliike..kait niilläkin joku takuu työssään on ja kuuluikos se heti ku hait sen sieltä veke :roll: Jos se vinkuu vaan käynnistyksen yhteydessä ja hiljenee sitten, ni se on se laturin hihna jääny vähän löysälle...., ni oli mulla..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
cypher
Viestit: 52
Liittynyt: 20 Helmi 2006 12:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja cypher »

Ittelläni kastu moniurahihna hydrauliikkaöljyyn ja vinkui erittäin kauan, kunnes sitten yhtäkkiä loppui. Todella ikävä ääni siitä kyllä lähti.
Ford Escort 1.8i CLX '92
Ford Sierra 2.0 Laser '85 (Myyty)
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Pappa- igor kirjoitti: juu tai sitten joku on vetänyt remmin liian kireelle :?: tuli kans vedettuä yhdestä opelista (vesipumpulla kiristys) remmi liian kireelle niin käydessä kierrosten mukaan ulvo pirusti :?
Itse asiassa hieman tuollaistakin ulvomista kuuluu, mutta tämä hiljattain ilmaantunut ääni on vielä tuon perusulvomisen lisäksi.

Käsittääkseni hihna ei silti ole liian kireällä vaikka siinä pieni perusulvominen on.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

tursas kirjoitti:...mites asiaa on kommentoinu merkkiliike..kait niilläkin joku takuu työssään on ja kuuluikos se heti ku hait sen sieltä veke :roll: Jos se vinkuu vaan käynnistyksen yhteydessä ja hiljenee sitten, ni se on se laturin hihna jääny vähän löysälle...., ni oli mulla..
Kävin jo sielläkin näyttämässä tai kuunteluttamassa. Epäilivät ohjaustehostimen pumppua. Sen jo kertaalleen taannoin itse vaihdoin, mutta käytin purkuosaa, jonka historiasta ei ole tietoa.

Sikäli mikäli vinkuminen osoittautuu tehostimen pumpuksi, alan suhtautua suuremmalla varauksella purkuosiin. Toisaalta autosta kyllä tulee aika kallis, jos sen rakentaa kokonaan varaosista. Siinä vaiheessa taitaa tulla halvemmaksi ostaa kokonaan uusi auto.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tuossa hihnassa on automaattikiristin joten ei voi itse kiristää liian tiukalle, toisaalta rikkinäinen kiristin voi aiheuttaa ääntelyä! 8)
Pappa- igor
Viestit: 78
Liittynyt: 21 Syys 2006 12:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pappa- igor »

Monteonisti kirjoitti:Tuossa hihnassa on automaattikiristin joten ei voi itse kiristää liian tiukalle, toisaalta rikkinäinen kiristin voi aiheuttaa ääntelyä! 8)
mutta jos joku ei oo luottanu automaatti kiristimeen ja vääntäny kiristintä esim. ruuvimeisselillä kireemmälle :? näitä on nähty :lol:
nii- i, voi kun toi puhallin on pieni....
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Jos vakiokiristin niin meisselit ei auta, siis moniurahihnassa, toista kylläkin jakohihnassa! 8)
Pappa- igor
Viestit: 78
Liittynyt: 21 Syys 2006 12:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pappa- igor »

Monteonisti kirjoitti:Jos vakiokiristin niin meisselit ei auta, siis moniurahihnassa, toista kylläkin jakohihnassa! 8)
jakohihnaa mä tarkotinkin :?
nii- i, voi kun toi puhallin on pieni....
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

No se! :D Jakohihna pyörittää vain nokkaa ja moniurahihna muita härpäkkeitä, käsitin että oli kysymys nuista muista! :roll:
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Monteonisti kirjoitti:No se! :D Jakohihna pyörittää vain nokkaa ja moniurahihna muita härpäkkeitä, käsitin että oli kysymys nuista muista! :roll:
Nyt Escort ei vingu, mutta en tiedä millä sen sain korjattua. Voi olla, että alkaa vinkua taas vähän ajan päästä. Lisäsin ohjaustehostimen nestettä ihan säiliön yläreunaan asti ja vaihdoin moniurahihnan. Tiedä sitten kumpi auttoi asiaan, vai oliko ihan sattumaa, että vinkuminen lakkasi.

Tarkkailen asiaa, ja kerron täällä, kun jotain tarkempaa selviää. Ilmeisesti mistään kovin vakavasta ei ollut kyse, kun ei enää vingu.

Vanha hihna oli hiukan luistanut. Kiristin vaikuttaisi olevan kunnossa ja toisen ohjainpyörän vaihdoin taannoin uuteen. Ehkäpä hihnalle oli vain päässyt öljyä tai vastaavaa.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minulla on tapana vaihtaa jakohihna n. 100tkm välein ja samalla vaihdan moniurahihnan. 8)
Vastaa Viestiin